پاورپوینت کامل کارکردهای ویژه استاد عرفان ۳۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل کارکردهای ویژه استاد عرفان ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کارکردهای ویژه استاد عرفان ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل کارکردهای ویژه استاد عرفان ۳۸ اسلاید در PowerPoint :
اشاره
برای رشد معنوی انسان لازم است دو مرحله در نظر بگیریم. یکی مرحله تربیت اخلاقی و دیگر مرحله تربیت عرفانی.
از جمله اهداف تربیت اخلاقی، تحول در جان انسان است که او را در سطح انسانی قرار دهد تا از تبعیت قوای حیوانی (شهوت و غضب و…) خارج شود. رذایل اخلاقی خود را از بین ببرد و فضایل اخلاقی را در خود ایجاد کند. اما هدف تربیت عرفانی لقاء خدا و درک حقیقت هستی به علم حضوری است. مربی در تربیت عرفانی، در صدد است متربی را با روابط غیبی و عوالم ماورای طبیعی مرتبط سازد. حقایقی را به او نشان دهد که نوع انسان ها از درک آن محرومند.
از این رو با توجه به تفاوت هایی که در تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی وجود دارد۱ به نظر می رسد استاد عرفان علاوه بر توانایی هایی که استاد اخلاق دارد لازم است توانایی ها و کارکردهای دیگری نیز داشته باشد. در این نوشتار به چند کارکرد ویژه استاد عرفان خواهیم پرداخت:
تشخیص توان و قابلیت متربی برای سیر عرفانی
همه افراد، قابلیت طی مراحل دشوار عرفان را ندارند. استعداد ذاتی برای طی طریق عرفان اولین شرط ورود به این وادی است. از این رو کسانی چون عالم ربانی عبد الصمد همدانی بیان می دارند:
«…بسیار کس بود که به صحبت دانا رسند و ایشان را از آن دانا هیچ فایده ای نباشد. و این از دو حال خالی نباشد؛ یا استعداد ندارد یا طالب نباشد… تعلیم و ارشاد همچون کاشتن است، بعضی از تخم در راه افتد چیزی نمی روید و حاصل نمی شود و بعضی بر سنگ افتد و آن نیز حاصل نشود و بعضی بر زمین لطیف افتد حاصل بسیار بدهد.»۲
افراد بی استعداد چه بسا بر اثر اصرار بی جا، نه تنها سرمایه های ارزشمند خود را ببازند، بلکه به دلیل عدم باریافتن در عالم معنا کم کم از در انکار آن برآیند و همگی را خیال و وهم برشمارند. چه بسیار افرادی که بر اثر نداشتن زمینه های لازم، پس از طی مراحلی اندک و رسیدن به مکاشفات ابتدایی، این مسایل را در راه نفسانیات خود به کار برده و از آن برای ارضای محبوبیت جویی، ریاست طلبی یا جلب منافع دنیایی بهره برده اند. این مسأله اختصاص به زمان ما ندارد. احمد جام نامقی از عرفای شهیر قرن پنجم (معروف به ژنده پیل) می نویسد:
«هر نادانی و ناپیراسته ای سخنی چند بیاموختن و در راه خدای عز و جل دکان ها برساختند که نه از خدای خبر دارند و نه از کار خدای… یکی را قطب نام کنند و یکی را خورشید و یکی را ماه، که از ظلمت ایشان همه راه خدای تاریک گردد… کسی که چندان بوالعجبی بکند، و چندان سخنان سیم اندود بتواند گفت و دو رکعت نماز نتواند کرد و الحمد راست برنتواند خواند و در خانه خویش نداند که چون می باید زیست… این که او را متابعت کند، هزار بار از او احمق تر باشد و غافل تر.»۳
بنابراین ضروری می نماید که استاد، ابتدا قابلیت و سنخیت فرد را برای طی این طریق بسنجد، تا اگر او را شایسته ندید، از ابتدا او را از ورود به این وادی منع کند یا به حداقل هایی اکتفا کند. چه بسا لازم باشد برای کشف قابلیت او، ابتدا دستورالعمل هایی به او داده شود، تا گوهر وجودی خود را آشکار کند. البته گاهی اوقات استاد خبیری می تواند استعدادهای نهفته شخص را کشف کند و با مراقبت های لازم این استعدادها را شکوفا کند.۴
از طرف دیگر باید توجه داشت که توان و ظرفیت افراد نیز مختلف است و مثلاً راهی که یک نفر در یک ماه طی می کند برای دیگری زمان بیشتری نیاز دارد. حتی در درجات و مراحلی که حد نهایی ظرفیت و توان افراد است تفاوت های چشم گیری وجود دارد. همان طور که در امور علمی، رسیدن به موفقیت های عالی علمی، تنها نصیب افراد معدودی می شود یا در امور ورزشی (مثلاً وزنه برداری) توان رشد افراد حتی در بهترین شرایط تمرینی، تغذیه ای و آموزشی، محدود است، در اخلاق و عرفان نیز دست یابی به مدارج عالی با ظرفیت و قابلیت افراد، رابطه ای مستقیم دارد. مربی لایق و بصیر، توانایی متربی را سنجیده و بر اساس آن، سرعت حرکت و سطح توقعات را مشخص می کند. شاید به همین سبب بوده که خواجه عبدالله انصاری در منازل السائرین برای هر منزل و مرحله ای، سه سطح تعریف کرده است؛ عموم سالکین، خواص آن ها و زبدگان. آن گاه آن مرحله را براساس آن سه سطح تبیین نموده است. خواجه عبدالله منزل «تسلیم» را که باب سی ام از منازل صد گانه است، نهایت سیر عامه معرفی می کند.۵
تبیین مراحل و منازل سلوک
هر منزل از منازل سلوک معنوی، دارای ویژگی ها و همچنین لوازمی است که باید استاد، آن ها را به شاگرد خود بیاموزد، تا او بتواند به وظایف خود در این منزل عمل نماید و به درستی از آن گذر کند. در هر منزلی، برنامه جدیدی نیاز است که بدون استاد، دست یابی به آن بسیار مشکل است. حال آن که با همراهی استاد، این کار به بهترین وجه و در کوتاه ترین زمان، میسر می شود.
تفسیر حوادث سلوکی، وقایع شهودی و مواجید عرفانی
در مراحل سیر عرفانی گاهی برای شاگرد، مشاهداتی پیش می آید که خود از تفسیر آن ها عاجز است. راهنمایی در تفسیر این مشاهدات و تشخیص نداهای رحمانی از القاآت شیطانی و تنظیم برنامه آتی او بر اساس آن، بر عهده استاد است.
پاره ای از این مشاهدات در عالم رؤیا اتفاق می افتد که استاد باید توان تفسیر این خواب ها را داشته باشد. حالاتی که در خواب یا بیداری برای فرد رُخ می دهد، منعکس کننده و نشان دهنده آمادگی¬های روحی اوست. اساتید الهی، این حالات را تفسیر می کنند بر اساس آن، اعمال سالک را تنظیم می¬نمایند و با دستورالعمل¬های مناسب، این حالات گذرا را به مقامات پایدار تبدیل می¬کنند.
دعا و حمایت معنوی
از جمله کارکردهای استاد در تربیت متربی، مددرسانی معنوی است. مربی می تواند با دعا در حق متربی و با دست گیری از او با قدرت باطنی خود، بعضی از مشکلات را از سرراه او بردارد و او را به پیش برد. در قرآن کریم نیز خداوند متعال بهره م
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 