پاورپوینت کامل پلکان صعود (بخش دوم) ۶۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل پلکان صعود (بخش دوم) ۶۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پلکان صعود (بخش دوم) ۶۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل پلکان صعود (بخش دوم) ۶۵ اسلاید در PowerPoint :
آثار نماز
اشاره
در شماره قبل، از اهمیت نماز در آیات و نیز در روایات و سیره معصومان علیهم السلام و علمای الهی مطالبی بیان کردیم و گفتیم که اهتمام به نماز، رمز موفقیت سالکان طریق الهی است. همچنین به نقش بیبدیل این فریضه الهی در ارتقا و تعالی اخلاق اشاره کردیم. در این شماره به آثار و راهکارهای اهتمام به نماز می پردازیم.
آثار
اگر نماز با شرایط و آداب اقامه شود، دارای آثار فراوانی در دنیا و آخرت است و بروز برخی از این آثار، به مقدار خشوع و توجه بستگی دارد.بازگویی آثار نماز با توجه به آیات و روایات و سیره امامان علیهم السلام و عالمان وارسته، سهم بسزایی در شوق افراد به نماز داردکه به برخی از آثار اشاره می کنیم:
.بهرهمندی از رحمت خداوند متعال
هنگام نماز، چتر رحمت حضرت حق تعالی بر مخلوقات گسترده میشود و نمازگزاران بر خوان لطف او به میهمانی مینشینند. بدون شک در زمان صحبت با او این رحمت ویژه خواهد بود. حضرت امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند:
لَوْ یعْلَمُ الْمُصَلِّی مَا یغْشَاهُ مِنَ الرَّحْمَهِ لَمَا رَفَعَ رَاْسَهُ مِنَ السُّجُود؛۱
اگر نمازگزار بداند که چه اندازه از رحمت خدا او را شامل است، سرش را از سجده بر نخواهد داشت.
آن حضرت در سخن دیگری، نزول رحمت را از آثار نماز میدانند و میفرمایند:
الصَّلَاهُ تَسْتَنْزِلُ [تُنْزِلُ ] الرَّحْمَه؛۲
نماز، رحمت الهی را فرود میآورد.
۲.بازدارنده از زشتیها
قرآن کریم، نماز را عامل بازدارنده از زشتیها میداند و میفرماید:
اتْلُ مَا اُوحِی إِلَیکَ مِنَ الْکِتَابِ وَ أَقِمِ الصَّلاَهَ إِنَّ الصَّلاَهَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللهِ أَکْبَرُ وَ اللهُ یعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ؛۳
آنچه از کتاب به سوی تو وحی شده است را بخوان و نماز را برپا دار که نماز، از کار زشت و ناپسند بازمیدارد، و قطعاً یاد خدا بالاتر است، و خدا میداند چه می کنید.
در فرق میان «فحشاء» و «منکر» آمده است: «فحشاء» اشاره به گناهان بزرگ پنهانی است و «منکر» گناهان بزرگ آشکار است. دیگر اینکه منظور از «فحشاء» گناهانی است که منشأش غلبه قوای شهویه است و منکر، بر اثر غلبه قوه غضبیه صورت میگیرد.۴
در ذیل با شمارش نکاتی به چگونگی نقش نماز در بازدارندگی از منکرات و زشتیها میپردازیم:
۱. توجه به خداوند متعال و روز قیامت، انسان را از هر عمل زشتی باز میدارد. چنانچه در جامعهای، همه افراد، روزانه در پنج وقت، این فریضه را به جای آورند، گناهان کبیره از آن جامعه رخت بر میبندد.
۲. اگر نماز آنگونه که دستور داده شده است یعنی با پیراسته شدن از حدث و خبث گزارده شود، هم قلب را پاک میکند هم بدن و جامه را. چنانچه نمازگزار مدتی بر این شرایط پایداری کند و نیت او صادق باشد، ملکه پرهیز از فحشا و منکر در او پیدا میشود، چراکه تأثیر این عمل به مراتب بیش از تاثیر یک مربّی است که دائماً ناظر انسان باشد.
۳. ممکن است این سؤال مطرح شود که نماز، چگونه از فحشا و منکر باز میدارد، در حالیکه اشخاصی را در جامعه میبینیم که نماز میخوانند و گناه هم می کنند؟
در پاسخ میگوییم: نماز، عملی عبادی است که به جا آوردن آن، صفتی در روح آدمی پدید میآورد که میتوان آن را پلیس غیبی نامید و در نتیجه جان و دل را از آلودگی گناهان، پاک میکند. پیدایش این صفت، اثر طبیعی نماز است، اما این اثر به نحو اقتضا است نه اینکه علت تامه باشد؛ یعنی اگر مانع و مزاحمی نباشد، نماز، دوری از منکر و فحشا را در پی خواهد داشت؛ چرا که نماز، عامل یاد خداست و هر چه یاد خدا بیشتر شد، گناه کمتر میشود.۵
البته باید به این نکته توجه داشت که نماز هم دارای شرایطی است که اگر آنها رعایت شود، نتیجه میدهد؛ چرا که نماز بدون حضور قلب و شرایط دیگر، مانند بذر پوک و بیثمر است. نمازی سبب دوری انسان از مفاسد میشود که با حضور قلب و همراه شرایط باشد، و گرنه حرکت زبان و سایر اعضا چنین خاصیتی را ندارد.
برای مثال اگر میگویند مدرسه و دانشگاه به انسان رشد علمی میدهد، به این معنا نیست که هر کس به مدرسه و دانشگاه رفت به آن رشد میرسد؛ بلکه به این معناست که مدرسه و دانشگاه بستر رشد است و برای موفقیت در آن، باید با جدیت درس خواند. نماز نیز اگر با اصول و شرایط خود اقامه گردد، مانع فحشا و منکر میشود.
مطلب دیگر، اینکه نمازگزاری که گاهی گناه میکند، اگر اهل نماز نبود، گناهش بیشتر بود؛ زیرا همین نمازگزار برای صحیح بودن نمازش مجبور است بدن و لباسش را پاک نگاه دارد و لباس و مکانش از مال مردم نباشد. همین مقدار مراعات احکام و مسائل، سبب دور شدن او از برخی گناهان و منکرات میشود؛ همانگونه که پوشیدن لباس سفید، انسان را از نشستن روی زمین آلوده باز میدارد.۶ یادآوری این نکته لازم است که زشتی و فساد، دارای مراتب است و عیار نماز افراد نیز مراتب متعدد دارد. هرچه نماز، عالیتر برپا شود، از فساد و فحشا بازدارندهتر است.
۳.گناه زدایی
گناه به سبب اینکه مخالفت خالق هستی است، انسان را به ورطه هلاکت نزدیک میکند. آنچه میتواند انسان را از این نابودی نجات دهد، ذکر خداست. گنهکار، همچون راننده غافلی است که به پیچهای خطرناک جاده، توجه ندارد. غفلت گنهکار، او را تا مرز حیوانیت و بلکه پایینتر از آن پیش میبرد:
اُولئِک کالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ اُولئِک هُمُ الْغافِلُونَ؛۷
نماز چون یاد خدا و بهترین وسیله غفلتزدایی است. زمینه گناه را از بین میبرد. اگر هم کسی مرتکب گناه شده، نماز همچون عامل شستوشویی است که آلودگی آن را از بین میبرد. حضرت امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۱۹۹نهجالبلاغه بعد از سفارش به نماز و بیان اینکه نماز، سبب قرب حق تعالی میشود میفرمایند:
همانا نماز، گناهان را چونان برگهای پاییزی فرو میریزد، و غل و زنجیر گناهان را از گردنها میگشاید….۸
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:
هنگام فرا رسیدن [وقت ] هر نمازی شنیدم که ندا دهندهای میگوید: «ای فرزندان آدم! برخیزید و آتشی را که بر جان خود افروختهاید خاموش کنید». پس مردمان بر میخیزند و طهارت میگیرند و با این کار، گناهانشان از چشمانشان میریزد سپس نماز را میخوانند و هر چه گناه در فاصله میان دو نماز کردهاند، آمرزیده میشود. سپس بار دیگر آتش گناه را بر جان خود میافروزند، و چون وقت نماز ظهر میرسد، آن منادی فریاد میزند:«ای آدمیان! برخیزید و آتشی را که بر جان خود زدهاید، خاموش کنید»؛ پس برمیخیزند و طهارت میگیرند و نماز میگزارند و گناهانی که در فاصله دو نماز کردهاند، آمرزیده میشود.
نماز عصر که فرا رسد نیز به همین ترتیب عمل میشود. هنگام نماز مغرب که میرسد نیز به همین ترتیب و نماز عشا که میرسد، باز به همین سان عمل میشود. سپس در حالی به خواب میروند که آمرزیده شدهاند.۹
۴.تعدیل صفات
صفات و غرائز، لازمه خلقت کامل انسان است و بیبهره بودن از آنها، زندگی را مختل میکند. افراط و تفریط نیز مشکلساز است و فقط اعتدال در آنها میتواند انسان را به کمال برساند. نماز، راه تعدیل صفات و غرائر انسان است.
آیت الله جوادی آملی در این باره چنین مینویسد:
خدای سبحان برای پرورش انسان، صفات و غرایز مختلفی در ذاتش نهاد، تا با به کارگیری صحیح آن ها زندگی سعادتمندانه داشته باشد؛ یکی از آنها «شُحّ نفس» است و… دیگری «هلوع»۱۰ بودن اوست «إنَّ الإنسانَ خُلِقَ هَلوعا * إذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزوعا وإذا مَسَّهُ الخَیرُ مَنوعا».۱۱
از آنجا که این اوصاف (هلوع و جزوع۱۲ و منوع۱۳ بودن)در درون انسانها (از جمله زن و شوهر) همانند جَبَل (کوه) «جبلّی» و ریشهدار است، برای تعدیل و درمان آنها نیز باید ریشهای عمل کرد. مهمترین و سازندهترین راه درمان آن، نماز است که در دنباله همان آیات آمده است:«إلاّ المُصَلّین» همه عبادات، سازنده و نورانیت بخشند؛ امّا هیچ یک به اندازه «نماز» چنین اثری ندارد. نماز، انسان را به رستگاری میرساند و او را از«شُحّ نفس» و«هلوع» و «جزوع» و «منوع» بودن میرهاند.آری؛ اصلاح جامعه انسانی، هم به قانون نیاز دارد و هم به اخلاق و معنویت۱۴.
آیتالله جوادی آملی با توجه دادن به این نکته که این اثر برای نمازگزاری است که در نماز، ثبات قدم داشته باشد واقامه نماز برای آنها ملکه شده باشد، چنین مینویسد:
نماز، دارای آثار مهمی است که خداوند درباره حفظ آن دستور خاص داده است. نماز تعدیل کننده طبیعت حریص انسان است که هنگام سختیها جزوعانه فریاد میزند و زمانی که خیری به او میرسد. انحصارطلبی میکند: «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً، إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً، وَ إِذَا مَسَّهُ الْخَیرُ مَنُوعاً، إِلاَّ الْمُصَلِّینَ، الَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلاَتِهِمْ دَائِمُونَ»۱۵
توفیق تعدیل طبیعت هلوع، تنها نصیب نمازگزارانی میشود که اقامه نماز برای آنها ملکه شده باشد، از این رو به جای اسم فاعل «نمازگزارنده» یا فعل «نماز میخوانند» صفت مشبهه(المُصَلّین) آمده است که نشان ثبات و استمرار است (صفت مشبهه در اینگونه از موارد به وزن اسم فاعل است).
همچنین در آیه (الَّذینَ هُم عَلی صَلاتِهِم دائِمون) به ملکه شدن اقامه نماز برای نمازگزار اشاره شده است؛ یعنی نمازگزاردن به ذکر همیشگی خداوند بینجامد، نه اینکه انسان در همه شبانهروز نماز بگزارد.
این مفسّر گرانقدر این اثر را در بعد اجتماعی و سیاسی نیز جاری می داند و میافزاید:
قرآن کریم اقامه نماز را از حساسترین وظایف حاکمان اسلامی قرار داده است: (الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاَهَ….)؛۱۶ زیرا مهمترین عامل تعدیل خواستههای سیاسی احزاب و گروهها همانا نماز است؛ یعنی کسی که بر اثر اعتماد مردم به مقامی میرسد، از آسیب«مَنوع» بودن بپرهیزد، چنان که رقبای او که به مقصد خود بار نیافتهاند،«جزوع» و در صدد کینه، تخریب، هتک و هدم نباشند؛ در نتیجه جامعه نمازگزار و حکومت حامی نماز، از گزند«هلوع» بودن میرهد و به حیات طیب قناعت میرسد.۱۷
۵-.ایجاد امید
یأس و ناامیدی، از آفتهایی است که همچون موریانه، پایههای زندگی را میخورد و در نهایت به نابودی منجر میشود. شخصی که خطا و گناهی را مرتکب شده
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 