پاورپوینت کامل ثروتمندان فقیر، فقیران ثروتمند (۲) ۶۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ثروتمندان فقیر، فقیران ثروتمند (۲) ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ثروتمندان فقیر، فقیران ثروتمند (۲) ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ثروتمندان فقیر، فقیران ثروتمند (۲) ۶۰ اسلاید در PowerPoint :

اشاره

در شماره قبل بیان شد که اهل بیت: در عین تلاش برای برطرف کردن فقر مادی از جامعه، انسان ها را به نوعی دیگر از فقر متوجه کرده اند که بسیار بدتر و خطرناک تر از فقر مادی است و این فقر، فقر نفسانی و روحی نامیده می شود. از نظر این بزرگواران ممکن است انسان، ثروتمند باشد؛ اما روح و نفسی فقیر داشته باشد و یا فقیر باشد؛ اما از نفسی غنی برخوردار باشد. همچنین درباره معنا، اهمیت و علائم فقر و غنای نفسانی توضیحاتی ارائه شد. در این شماره به زمینه های ابتلا به فقر نفس و راه های رسیدن به غنای آن خواهیم پرداخت.

زمینه های ابتلا به فقر روحی

مقدمه

به نظر می رسد فقر، لازمه وجود آدمی بوده است. انسان در ذات خویش برای وجود یافتن و باقی بودن، به وجود خالق، نیازمند بوده و هست. قرآن کریم می فرماید: یا أَیهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الْغَنِی الْحَمید؛[۱]ای مردم! شما [همگی] نیازمند به خدایید، و تنها خداوند است که بی نیاز و ستوده است.

وقتی کودکی و طفولیت انسان را مد نظر قرار می دهیم، باز در این مرحله انسان علاوه بر فقر ذاتی، در خصوصیات و توانایی ها و بسیاری از زمینه ها، فقیر و ضعیف است؛ نه می تواند نیازهای خود را تأمین کند، نه قدرت دفاع از خود را دارد و نه علم و عقلانیتی دارد. غالباً انسان ها در اوان کودکی از دارایی های مادی، عزت و موقعیت اجتماعی نیز بهره ای ندارند. انسان در کودکی، مجموعه ای از استعدادها و توانایی های خام و بالقوه و به شدت نیازمند به مراقبت، مهر ورزی، تکریم و تعلیم است.

پس می توان گفت انسان ها به فقر روحی و انواع دیگر فقر مبتلا نمی شوند؛ بلکه از همان ایام کودکی همراه با انواع نادارایی ها و نیازها هستند؛ از جمله نیازهای روحی، که فقر نفس نام می گیرند؛ لکن انسان ها در ادامه مسیر زندگی برای پاسخ به نیازهای روحی خود، دو راه را می پیمایند؛ عده زیادی درصدد دست یافتن به انواع مظاهر دنیایی برمی آیند تا به وسیله آن ها نیازها و خلأهای روحی خود را برطرف کنند، در حالی که با این امور، نه تنها فقر روحی آن ها برطرف نمی شود؛ بلکه بیش از پیش در گرداب فقر فرو می روند.

عده ای دیگر، از مسیرهای صحیح که در ادامه توضیح خواهیم داد نیازهای روحی خود را برطرف می کنند و به غنای روح می رسند.البته نباید از بحث وراثت نیز غافل شد. برخی از کودکان درجاتی از مناعت طبع و کرامت نفس را از والدین خود به ارث می برند که آن ها را به دست یافتن به غنای نفس نزدیک تر می کند و برخی نیز بهره ای از مناعت و کرامت نفسِ وراثتی ندارند؛ ممکن است مسیر برای آنان ناهموارتر باشد. با توجه به این نکته متوجه می شویم که منظور از عنوان گذشته (زمینه های ابتلا به فقر روحی) زمینه های ماندن در فقر روحی و شدت یافتن آن می باشد. این زمینه ها عبارتنداز:

۱. دوری و غفلت از خدا

انسان محدودیت گریز است و فقط بی نهایت است که او را از احساسِ نیاز و نداری نجات می دهد، وگرنه به هر چه برسد، باز احساس کمبود و نداری می کند؛ چرا که آنچه دارد در مقایسه با بی نهایتی که ندارد، بسیار ناچیز است و نمی تواند او را آرام کند. اگر انسان از خدای بی نهایت روبرگرداند و حقیقتاً یاد او را در دل نداشته، با او مأنوس و همنشین نباشد، دچار فقر نفس شده، هیچ گاه روی آرامش و قرار و ثبات را نمی بیند.

۲. تأمین نشدن نیازهای روحی و روانی

انسان از ابتدای حیات، علاوه بر نیازهای جسمی، نیازهای متعدد روحی و روانی هم دارد. که اگر به خوبی تأمین نشوند، انسان در ادامه زندگی با ناتوانایی ها و مشکلات شخصیتی مواجه خواهد بود. یکی از مهم ترین نیازهای روحی انسان، نیاز به تکریم و احترام است. اگر این نیاز انسان، از سوی والدین و اطرافیان به خوبی تأمین شود، شخص در طول حیات خود احساس عزت نفس، کرامت و ارزشمندی می کند؛ لذا در روح خود نیاز فوق العاده ای به تکریم دیگران احساس نمی کند و همیشه از این جهت، آرام و متعادل خواهد بود.

اما اگر انسان از کودکی طعم تلخ حقارت و توهین را چشید و همواره مورد بی احترامی دیگران قرار گرفت، حفره ها و خلأهای متعددی در روح و شخصیت او شکل می گیرد و دچار حقارت می گردد؛ در نتیجه درصدد جبران برمی آید تا احترام و موقعیتی برای خود فراهم کند؛ خواه با کسب ثروت، خواه با رسیدن به پست و مقام، و خواه به وسیل همراهی با افراد یا گروه های مشهور و مورد توجه و…. منشأ این تلاش ها همان فقر روحی و نفسانی است. که امام حسن مجتبی(ع) در تشریح آن فرمودند: شَرَهُ النفسِ إلی کلِّ شیءٍ؛[۲]آزمندی نفس به هر چیزی.

از دیگر نیازهای روحی و روانی انسان، نیاز به محبت است که برای روح، مانند آب برای جسم است. اگر روح کودک از محبت سیراب نشود، همان عقده ها و خلأهای پیش گفته در روح او شکل می گیرد و همان مسیر نافرجام را برای درمان این عقده ها و خلأها می پیماید؛ مثلاً می کوشد با داشتن آنچه دیگران حسرتش را می خورند، خود را در کانون توجه دیگران قرار دهد. فقر عاطفی به فقر روحی و نفسانی می رسد؛ زیرا اگر در ابتدا فقط به عاطفه نیاز داشت، با افتادن در سیلاب دنیا و تلاش برای جمع کردن مظاهر دنیا، مبتلا به فقر روحی می شود و به همه چیز دنیا احساس نیاز می کند.

۳. حرص و طمع

یکی دیگر از مواردی که باعث تشدید فقر روحی افراد می شود، حرص و طمع در برابر دنیا است؛ چنانکه در تعابیر روایی هشدارهای مهمی در این زمینه داده شده است؛ از جمله از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمودند: إِیاک وَ الطَّمَعَ فِی النَّاسِ فَإِنَّهُ فَقْرٌ حَاضِرٌ؛[۳] از طمع کردن به آنچه در [اختیار ] مردم است بپرهیز که این خود، فقری نقد است. همچنین امیرالمؤمنین(ع) فرموده اند: کلُّ حَریصٍ فَقیرٌ؛[۴] هر آزمندی، نیازمند است. الحَریصُ فَقیرٌ وَ لَوْ مَلَک الدُّنیا بِحَذافیرِها؛[۵] آزمند، نیازمند است؛ اگر چه مالک همه دنیا باشد.

عده ای با وجود اینکه نیازهای روانی و جسمی شان تأمین گردیده مبتلا به حرص و طمع می شوند. این ابتلا، گاهی ریشه در بینش افراد دارد؛ به این معنا که هنوز خودشان و نیز جایگاه دنیا و آخرت را در هستی نشناخته اند؛ لذا به دنیا بیش از اندازه اهمیت می دهند. گاهی هم ابتلا به حرص و طمع، ریشه در تأثیرپذیری از محیط و جامعه دارد. همچنین گاهی هم به ضعف اعتقادی افراد دربار رزاق بودن خدا و نبود روحیه توکل برمی گردد. به هر حال حرص و طمع، باعث می شود فقر روحی انسان روز به روز بیشتر گردد. در روایات است که دنیا مانند آب شور است، هر چه از آن بنوشند، سبب افزایش عطش می شود.[۶]

۴. تأمین نشدن نیازهای مادی

یکی از اموری که باید مورد توجه همه به ویژه والدین قرار گیرد، تأمین معقول نیازهای مادی و جسمی فرزندان است؛ چراکه اگر این نیازها به درستی تأمین نشوند خود باعث احساس حقارت و کمبود می شود که ممکن است به فقر نفسانی و روحی بینجامد. البته در این باره، دو نکته قابل توجه است؛ نخست اینکه تأمین نیازها و خواسته های مادی کودکان نباید به حدی باشد که او را رفاه زده و متوقع بار بیاورد. دوم اینکه اگر به دلیل محدودیت مالی و یا هر علت دیگر، برآوردن نیازهای مادی کودکان ممکن یا به صلاح نبود، باید با عملکرد صحیح، این اقدام را جبران کرد؛ از جمله اگر کودکی داشته های ناچیز خود را با دارایی های فراوان دیگران مقایسه می کند، باید او را به سایر امتیازاتش متوجه کرد و به او از این راه، شخصیت بخشید.

راه های رسیدن به غنای نفس

برای رسیدن به غنای روح، لازم است در چند محور اقداماتی صورت پذیرد:

الف. اقدامات معرفتی

هرچه عقلانیت، علم و معرفت انسان بیشتر شود از فقر روحی و نفسانی دورتر می گردد. خاصیت علم و معرفت، این است که به روح انسان، غنا می بخشد. رسول خدا(ص) می فرمایند: أمّا العِلمُ فیتشَعَّبُ مِنهُ الغِنی و إن کانَ فَقیرا؛[۷]از دانش، بی نیازی منشعب می شود، هر چند[آدمی] تهی دست باشد.

و حضرت امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: العِلمُ زَینُ الأغنِیاءِ و غِنَی الفُقَراءِ؛[۸]دانش، زیور توان گران است و بی نیازی تهی دستان. لا غِنی مِثلُ العَقلِ و لا فَقرَ أشَدُّ مِن الجَهلِ؛[۹]هیچ بی نیازی ای مانند عقل، و هیچ فقری مانند جهل و نادانی نیست.هر چه انسان به علوم و معارف مختلف آگاه تر باشد، روحش سیراب تر و غنی تر خواهد بود. تجربه هم نشان داده آن ها که با کتاب، مطالعه و علم آموزی انس دارند، حرص و طمعشان به دنیا کمتر است. در ادامه به برخی از مهم ترین دانستنی ها که در زدودن فقر نفس تأثیر مستقیم دارند اشاره می کنیم:

۱. اصلاح نگرش به دنیا و ثروت دنیایی

انسان باید نگرش خود را به دنیا و نعمت های آن، اصلاح کند و حقیقت دنیا را به خوبی دریابد، تا بیش از اندازه برای آن ارزش قائل نشود. برای این منظور، کلمات امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه بسیار کارگشا خواهد بود.همچنین دریابد که میان او و مالش، اتحاد برقرار نیست و شخصیت و حقیقت او با افزایش مالش افزایش نمی یابد. آدمی باید به شناخت صحیحی از فقر و غنا برسد و همه فقر را در فقر مادی خلاصه نکند همچنین بداند که انسان در عالم برزخ و قیامت، مهمان تجلی صفات باطنی خود است. اگر باطنی غنی داشته باشد، جهانی غنی خواهد داشت و اگر روحی فقیر داشته باشد، زندگی فقیرانه ای در انتظار او می باشد.

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.