پاورپوینت کامل عرفان های نوظهور؛ مرداب بردگی (نقش زنان در جنبش های معنوی نوپدید) ۶۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عرفان های نوظهور؛ مرداب بردگی (نقش زنان در جنبش های معنوی نوپدید) ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عرفان های نوظهور؛ مرداب بردگی (نقش زنان در جنبش های معنوی نوپدید) ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عرفان های نوظهور؛ مرداب بردگی (نقش زنان در جنبش های معنوی نوپدید) ۶۰ اسلاید در PowerPoint :
مقدمه
یکی از محصولات تمدن غرب، بحران هویت زنان است که درپی آن، به اسم تجدد و ایجاد جایگاه اجتماعی، ناگاه زنان در کنار کالاهای لوکس غربی قرار گرفتند. به همراه شکل گیری جنبش های معنوی در قالب فعالیت های اصلاح گرا، حضور جدی زنان را در عرصه حرکت های معنوی شاهد هستیم. بررسی نقش زنان در جنبش های معنوی نوپدید می تواند ما را در شناخت بهتر این پدیده یاری دهد.
حضور زنان در این جنبش ها، محدود به عضویتی ساده نیست؛ بلکه آنان نقشی اساسی در تأسیس و رهبری جنبش ها، و نیز در قالب استاد معنوی و کشیش کلیساها و… ایفا می کنند. این امر، برخی جامعه شناسان را برآن داشته است تا بخشی از پژوهش های خود را به نقش زنان در جنبش های معنوی اختصاص دهند.[۱]
حضور زنان به عنوان پیروان فرقه ها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حضور چشم گیر زنان نسبت به مردان و تعلق شدید آن ها به فرقه ها، نشان دهنده این است که زنان در جنبش های معنوی نسبت به سایر جنبش های اجتماعی، فعالیت بیشتری دارند. در نگاه نخست، شاید حیطه پژوهش درباره نقش زنان، منحصر در نقش رهبری و نقش پیروی باشد؛ ولی با نیم نگاهی به آموزه ها و الهیات جنبش های نوپدید معنوی، تأثیر زنان در شکل گیری معنویت زنانه و الهیات فمینیستی کاملاً آشکار می شود.[۲] در این نوشته سعی شده به سه محور اساسی در فضای مطالعاتی نقش زنان در معنویت های نوپدید اشاره شود که عبارتنداز:
۱. نقش زنان به عنوان رهبری فکری در معنویت های نوپدید؛
۲. الهیات فمینیستی به عنوان رویکردی جدید در ارائه معنویت های نوین؛
۳. علل گرایش زنان به معنویت های نوپدید.
جایگاه زنان در رهبری جنبش های معنوی نوپدید
طبق معارف معنوی اسلامی برای تکامل انسان، نگاه جنسیتی و تفکیک زن و مرد معنا ندارد؛ برخلاف این دیدگاه، در مکاتب غربی و ادیان کهن، زنان از ایفای نقشی فعال در ادیان برخوردار نیستند؛ حتی گاهی از ورود به عبادت گاه ها منع شده اند و تنها به عنوان راهبه ای که چراغ عبادت گاه روشن نگاه دارند و جاروکنند، ایفای نقش می کردند.
در این جنبش ها، جایگاه اجتماعی زنان از جنس فرومایگی و گناه کار بالفطره بودن به رتبه رهبری و حتی کشیشی ارتقا می یابد. پژوهش گران عرصه جنبش های معنوی نوپدید، بخشی از مطالعات خود را به نقش زنان در این جنبش ها اختصاص داده اند؛ چنانکه الیزابت پوتیک در کتاب جنبش های نوین دینی برایان ویلسون با ارائه مقاله ای، یکی از علل گرایش زنان به جنبش ها را یافتن موقعیت اجتماعی جدید در نقش یک رهبر مطرح می کند:
پیش فرض استارک و باین بریچ این است که «یکی از چیزهایی که به خصوص زنان جاه طلب را به کیش ها جذب می کند، دادن فرصت برای رهبر شدن یا مؤسس جنبش دینی خود شدن است.» بیشتر آن ها شکست خورده و تنها عده کمی، موفق به انجام این کار شده اند. کمبود فرصت در دینشان زنان را ترغیب می کند به آیینی کاملاً متفاوت روی آورند.[۳]
اوشو به عنوان یکی از رهبران معروف در معنویت های نوپدید است که بیشتر مبلغان و حلقه اولیه وی در کمون معنوی را زنان تشکیل می دهند. اوشو تربیت شده در نظام کاستی هند است و نگاه بسیار حقیرانه ای به زنان در متون هندو و بودایی وجود دارد؛ با این حال، او نقش رهبری را در عصر جدید، به زنان می دهد و انرژی زنانه را به عنوان ویژگی بارز معنویت های جدید مطرح می کند. اوشو می گوید:
دیدگاه شخصی من این است که عصر پیش رو، عصر زنان خواهد بود. مرد پنج هزار سال تلاش کرد و شکست خورد. هم اکنون شانس به زنان داده شده است. اکنون زمام تمام قدرت ها باید به زن داده شود. باید این فرصت را به او داد تا انرژی زنانه خود را به کار گیرد.[۴]
این سخن اوشو شاید در نگاه ابتدایی، حمایت از حقوق تضعیف شده زنان در جوامع به نظر بیاید؛ ولی با مروری بر آثار اوشو، دیدگاه او را کاملاً متفاوت خواهیم یافت. اوشو، تضعیف این حقوق را در پنج هزار سال گذشته دنبال می کند. این بازه زمانی، عصری است که وی آن را در آثارش بهانه ای برای مقابله با تمدن کهن ادیان الهی قرار داده است. او بدون هیچ توجهی به پیام های رهایی بخش انبیا و مأموریت فرستادگان الهی برای برقراری قسط و عدل، بهره کشی و ظلم ستم گران را به حساب ادیان می گذارد، تا همچون همفکران مستکبر خود در بهره کشی از زنان، فروگذاری نکند.
تأکید اوشو بر ظهور انرژی زنانه، بیان گر حضور مؤثر زنان در نقش های اجتماعی مبتنی بر عدالت نیست؛ بلکه با نیم نگاهی به آموزه های معنویتِ جنسیِ اوشو در کتاب های «از سکس تا فراآگاهی» و «آینده طلایی» و «تانترا» می توان دریافت اوشو در پی بازگرداندن حقوق تضعیف شده زنان نیست؛ بلکه بنابر تأثیرپذیری وی از آموزه تانترا، زنان را فقط مظهر تأمین نیاز جنسی می داند.
با نیم نگاهی به گستره جنبش های پدیدآمده در دهه های اخیر شاهد ظهور فرقه هایی هستیم که بیشتر رهبران آن را زنان تشکیل می دهند؛ برای مثال در کلیسای یونیتی، جامعه تئوصوفی و جنبش تفکرنوین که مهم ترین جنبش های عصر جدید هستند، نقش برجسته زنان در رهبری این جنبش ها را شاهد هستیم.
نمونه بارز این ادعا را می توان در کتاب «صد رهبر معنوی جهان» مشاهده کرد. این کتاب معرفی و شرح حال ۲۴ تن از رهبران معنوی زن جهان را در کنار رهبران معنوی دیگر مطرح کرده است. هریک از این شخصیت ها با تشکیل مؤسسات و انجمن ها و همچنین چاپ کتاب ها و برگزاری سمینارهای متعدد، نقش مهمی را در هدایت جنبش های معنوی نوپدید ایفا می کنند. حضور ۵۰ تن از رهبران معنوی زن در جنبش رهبران تکاملی یا نقش خانم «باربارا مارکس هابرد» در هدایت رهبران معنوی جهان، امر قابل توجهی است[۵] که بررسی پژوهش گران در این عرصه را می طلبد. در ساختار تشکیلاتی فرقه ها، حضور رهبران کاریزما، نقشی محوری دارد؛ ولی با مطالعه فرقه هایی که از توفیق بیشتری برخوردارند، حضور نخبگان و افراد توانمند را در حلقه اصلی این تشکیلات شاهد خواهیم بود.
حضور اقشار مختلف جامعه اعم از زنان و مردان، کهن سالان و جوانان، دانشمندان و مبلغان دینی فرقه های نوپدید دینی را متمایز از دیگر پدیده های اجتماعی قرار داده است. ابتدا شاید این سؤال پیش بیاید که چگونه سلایق متفاوت می توانند در کنار هم حرکتی هم سو را پدید بیاورند؟ ولی با اندکی تأمل در روش های تبلیغ و شیوه های جذب این فرق، با حرکتی حساب شده روبه رو خواهیم شد؛ بدین صورت که بیشتر هدایت های پشت پرده از طریق این حلقه که در بیشتر فرقه ها، بیشتر اعضای آن زنان هستند صورت می گیرد.
با مطالعه نحله های مختلف معنوی، نقش هدایت گرانه زنان را شاهد خواهیم بود. نقش کلیدی «شیلا» در جنبش اوشو یا حضور اشخاصی همچون «مرتل فیلمور»، «اسکاول شین» و «کاترین پاندر» در رأس کلیسای یونیتی، و یا نویسندگانی چون «جون بوریسینکو»، «دبی فورد»، «شاکتی گواین» و«لوئیز هی» در هدایت جنبش تفکرنوین، نمونه هایی از ده ها جنبش معنوی نوپدید است.
اهمیت این امر زمانی روشن خواهد شد که نیم نگاهی به ترجمه و چاپ گسترده آثار این افراد بیفکنیم. متأسفانه برخی از این کتاب ها در میهن ما ده ها بار تجدید چاپ شده اند؛ برای مثال، لوئیز هی کتاب های ویژه ای با محوریت نقش زنان نوشته و به دنبال اثبات معنویت زنانه در درون هر زنی است. او برای دستیابی به معنویت، توصیه به برقراری ارتباط با آن نیروی درونی می کند. او با بازگویی سخنان فمینیست ها درباره تضییع حقوق زنان، قوانین موجود در جوامع را مختص مردان می داند و ادعا می کند به دنبال ایجاد حس خودارزشی و حرمت نفس برای زنان است، تا بر زندگی شان تسلط بیشتری داشته باشند و هرگز مورد حقارت و سوءاستفاده مردان قرار نگیرند. او در راستای رسیدن به جامعه زنان رشدیافته مستقل، خواستار اتحاد زنان با یکدیگر برای بازنویسی قوانین و برابری حقوق زن و مرد می شود: وقتی ما زنان با یکدیگر اتحاد داشته باشیم، کوه ها را به حرکت درخواهیم آورد و آن گاه دنیا، مکان بهتری برای زیستن خواهد بود.[۶]
لوئیزهی با بیان ویژگی های قدرت زنانه، عصر جدید را بالاترین سطح تکامل برای زنان می داند که پیش از این سابقه نداشته است. وی با طرح این سخنان در آثار گوناگون خود و برگزاری سمینارهای ویژه برای زنان و تأسیس جنبش زنان خردمند در صف فمینیست های تندرو غربی قرار می گیرد؛ با این تفاوت که وی با طرح مباحث معنوی در دل این جنبش نوین، به دنبال تغییر فرهنگ ها و در نتیجه تغییر باورها از طریق شعارهای فمینیستی است. او به بهانه شکل گیری قوانین زنانه، باورهای دینی را مورد هجمه قرار می دهد. می توان گفت اینجا جنبش های معنوی نوپدید در کنار جنبش های ضدهنجار اجتماعی، صف منسجمی را در مقابل ادیان تشکیل داده اند و رهبران معنوی همچون لوئیز هی این پیوندگاه را شکل می دهند.
معنویت های بومی نیز به دنبال جنبش های شرقی و غربی به همین راه می روند و نقش هدایت گری پشت پرده بر عهده زنان می باشد؛ برای نمونه، در عرفان انحرافی کیهانی، بیشتر اعضای حلقه اولیه و اصلی را زنان تشکیل می دادند؛ کسانی که در تدوین کتاب ها، برگزاری دوره ها و حتی در نظریه پردازی ها کار را برای سرکرده فرقه آسان کرده بودند.
نقش برجسته زنان در اداره جنبش های معنوی، در سایر فرقه ها نظیر «جمعیت آل یاسین» نیز
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 