پاورپوینت کامل عرفان های نوظهور؛ خدای تشریفاتی؛ نقد عیار توحید در تعالیم جی پی واسوانی ۴۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عرفان های نوظهور؛ خدای تشریفاتی؛ نقد عیار توحید در تعالیم جی پی واسوانی ۴۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عرفان های نوظهور؛ خدای تشریفاتی؛ نقد عیار توحید در تعالیم جی پی واسوانی ۴۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل عرفان های نوظهور؛ خدای تشریفاتی؛ نقد عیار توحید در تعالیم جی پی واسوانی ۴۷ اسلاید در PowerPoint :

اشاره

معرفی معنویت راستین که انسان را به سر منزل مقصود می رساند زمانی کامل خواهد شد که در کنار آن، نمونه های بدلی که طالبان معنویت را دچار گمراهی می کنند و به بیراهه می کشانند معرفی و شناسانده شوند.نشریه خُلُق معرفی این نوع عرفان های بدلی را در راستای رسالت خود مبنی بر شناساندن راه اصیل رسیدن به خدا، که همان راه اهل بیت: است، می داند. یکی از این مدعیان معنویت جی پی واسوانی است که متأسفانه به دلیل برخی شباهت های ظاهری به معنویت راستین، که خصوصیت همه نسخه بدل هاست، افراد زیادی را فریفته است؛ از این رو اندیشه های او در نشریه خُلُق به نقد کشیده شده که به دلیل طولانی بودن مطلب در دو شماره تقدیم می شود.

مقدمه

انسان غربی یا غربزد امروز دربند نظام زندگی سکولاری است که خود طی سالیان متمادی، خشت خشت آن را روی هم نهاده است. نظامی که در آن، این انسان سرگشته در بحران خلا معنایی، تشن معنا و معنویت است. به راستی، این اسیر دربند، چگونه خواهد توانست از قفسی که خود با دست خویش برای جان و روحش ساخته، رهایی یابد؛ درحالی که نظام زندگی خود را از تمام آنچه معنا دهند حیاتش بوده، تهی کرده است؟ از این روست که امروزه او به گونه ای گسترده، دست به دامن جنبش های شبه معنوی یا همان عرفان های نوظهوری زده است که امید خلق معنا را برای این زندگی بی محتوا نوید می دهند.

یکی از منادیان این دست معنویت، جی پی واسوانی است که یکی از آموزگاران معنوی هند می باشد. وی در سال ۱۹۱۸م در حیدرآباد هندوستان زاده شد. پس از گذراندن تحصیلات عالی در کالج سند کراچی، به پیروی از استاد معنوی و عموی خود، سادو واسوانی دل گماشت. وی در حال حاضر سرآمد آموز گاران معنوی در مرکز سادو واسوانی است که شعبه های گوناگونی در شهرهای هندوستان و کشورهای مختلف دارد. جی پی واسوانی، دارای جایگاه ویژه ای در تالار سخنرانی دی.اچ در سازمان ملل متحد است و یک کرسی از مجلس نمایندگان انگلیس به او اختصاص دارد.[۱]

پرداختن به اندیشه های جی پی واسوانی در این مقال، از آن رو است که آثار وی، برد قابل ملاحظه ای در بازار نشر و ساحت مطالعه و تفکر مردم ایران، داشته و دارد. البته ممکن است نام وی، درمقایسه با سایر اندیشه پردازان معنویت های نوظهور، آشنا به نظر برسد؛ ولی حقیقت این است که از این نویسنده، تا کنون قریب به نیم میلیون نسخه کتاب به فروش رسیده که این مقدار، خود بیان گر نفوذ تعالیم وی در میان حداقل نیم میلیون خانواد ایرانی است. آنچه این نفوذ را برای نگارنده، قابل ملاحظه و البته نگران کننده ساخته، نوع پرداختن جی پی واسوانی به مباحث اعتقادی است.

از آنجا که اعتقادات، مبنای افعال ارادی انسان است و افعال ارادی، منشأ کسب ملکات یا رذایل نفسانی هستند، نظام اعتقادی حاکم بر زندگی افراد، نقش تعیین کننده ای در ایجاد اصول اخلاقی مطرح برای آن ها دارد. بنای مفهوم اخلاق بر پایه قضایای «خودمعیار» است که حسن و قبح ذاتی و بدیهی دارند؛[۲] ولی کشف همین حسن و قبح، متوقف بر داشتن معیارهایی است که منابع مختلفی داعیه ارائ آن ها را دارند و هر نظام اعتقادی نیز یکی از مهم ترین مراجع ارائه دهند این ملاک ها و معیارها خواهد بود.

حال اگر در جامعه ای مانند جامعه ما، این نظام اعتقادی، دستخوش تحریفات نامحسوسی شود، نتیجه این انحراف بیش از همه در کجا نمود خواهد یافت؟ آیا ساحت عمل ما در نو ک حمله این انحرافات قرار نخواهد گرفت؟ آیا ملکات نفسانی و فضایل اخلاقی مورد نظر اسلام در این میان به محاق نخواهد رفت؟ نقش باورهای توحیدمحور در تربیت انسان های موحد، انسان هایی که گوهر وجودی خویش را بیش از دیگران صیقل داده و نفس خود را به فضایل اخلاقی آراسته باشند، غیر قابل انکار است. اما آیا نگاه غیر این نیز خالق چنین گوهرهایی خواهد بود؟ یا اینکه خود، غباری بر گوهره و جوهره انسانیت است؟ به واقع، کم و کاستی های نگاه شرک آلود، نسبت به باور توحیدی در این میان چیست؟

ورود جی پی واسوانی به حوز مباحث اعتقادی، به گونه ای است که کشف زاوی میان اندیشه های وی و تعالیم ناب اسلامی برای مخاطب کم اطلاع از معارف اسلامی، سخت به نظر می رسد. علاوه بر این، صبغه شرک آلود تعالیم وی و خطر چنین نگاهی در تبلور کامل گوهر ذات انسانی، همه عواملی بودند که حساسیت پرداختن به این اندیشه ها را برای نگارنده فراهم کرد.

جنب معنوی تعالیم جی پی واسوانی

مبنای تعالیم جی پی واسوانی، آن دست گزاره هایی است که با احساس معنویت خواهی انسان هم خوانی دارد؛ آن حس اصیلی که در ورای جهان مادی، همواره در جست جوی حقایق و امور غیر مادی است؛ آن چیزی که با بعد روحانی و ورای مادی وجود او سنخیت دارد و می تواند تنهایی روح آدمی را درمان کند؛ تنهایی ای که در مجاورت با ماده و فراموشی حس معنویت خواهی، عمیق تر و عمیق تر می شود. توجه به حس خداجویی، یکی از مهم ترین اصول تعالیم جی پی واسوانی در راستای ارضای این حس معنویت خواهی و معنویت جویی است.

اما نکت قابل تأمل، این است که آنچه جی پی واسوانی در اندیشه های خود قصد تبلیغ و نشر آن را دارد، معنویتی است که برخلاف ظاهر قابل پذیرش آن، با تعالیم برحقی که از طریق وحی الهی در اختیار ما قرار گرفته است، تفاوت ها بلکه تعارض هایی مبنایی دارد. این تفاوت و بعضاً تعارضات مبنایی، همچون تبلیغ اعتقاد به تناسخ و کارما و همچنین نگاه شرک آلود وی به مفهوم عظیم «خدا»، همان نکاتی است که این نوشتار قصد نمایان ساختن آن ها را دارد.

بدیهی است اندیشه ای که خود را اخلاق محور بنمایاند، اگر بر مبنایی متعارض با تعالیم اسلامی قرار گرفته باشد، لازم است از دایر اعتنا و تأثیر، کنار گذاشته شود؛ چرا که در طریقی غیر از طریق حق، گام بر می دارد و بدیهی است که انسان را به مقصد نمی رساند. به علاوه، این نگاه غیر موحدانه، خود منشأ تحریف فعل اخلاقی نیز قرار خواهد گرفت. شاید بی مناسبت نباشد که تعالیم جی پی واسوانی را مروج نوعی شرک خفی بدانیم که لازم است با تحقیق و تأمل و با در نظر داشتن آسیب های این نگاه، این شرک، آشکار شود.

تعالیم جی پی واسوانی دربردارند مفاهیمی است که وی در قالب داستان ها و حکایت های کوتاه، قصد نهادینه ساختن آن ها را در ذهن مخاطب خود دارد؛ تا از این طریق، نوید بخش معنا و معنویت مطلوب خود در زندگی بشری باشد؛ مفاهیمی که نظام عقیدتی تعالیم جی پی واسوانی بر آن ها بنا شده است.

برای بررسی این نظام عقیدتی و کشف تفاوت هایی که این عقاید با تعالیم اسلامی دارد، بهتر است به مبانی معرفت شناختی اندیش وی نظری بیندازیم؛ از این رو ضروری است از خلال گفتارهای وی نظریات او درخصوص خداشناسی را مشخص کنیم. بدیهی است که این گونه نگاه، ما را برای رسیدن به مقصود مورد نظر، به طور مؤثری یاری خواهد کرد.

خداشناسی در اندیشه جی پی واسوانی

۱. معانی گوناگون خداباوری

واکاوی مفهوم خدا در یک نظام عقیدتی مبتنی بر معنویت، جایگاه خاصی دارد. اعتقاد به خدا، معنا دهند واقعی حیات بشری است. از دیگر جهت، شیوه نگرش به این مفهوم، خود به گونه ای مضاعف، نقش معنابخشی به سبک زندگی انسان را ایفا می کند. اینکه من به چه خدایی باور داشته باشم، تا چه اندازه این «خدا» را در زندگی خویش صاحب تأثیر بدانم، چه صفاتی برای او ب

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.