پاورپوینت کامل مبانی، اصول و روش های تربیت اخلاقی (۲) ۶۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مبانی، اصول و روش های تربیت اخلاقی (۲) ۶۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مبانی، اصول و روش های تربیت اخلاقی (۲) ۶۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مبانی، اصول و روش های تربیت اخلاقی (۲) ۶۲ اسلاید در PowerPoint :

مقدمه

در شماره پیشین بیان شد که هر مکتب تربیتی باید دارای اهداف، مبانی، اصول و روش ها باشد. شیو ارتباط و هماهنگی ساختاری این عناصر با همدیگر، عیار آن نظام تربیتی را معلوم می کند.بعد از معرفی اهداف و تعریف مبانی، اصول و روش ها، بیان شد که مبانی، ماهیتی توصیفی دارند و ناظر به «واقعیت» یعنی ناظر به «هست» ها می باشند. و «اصول» ماهیتی هنجاری دارند و ناظر به «باید»ها هستند.

«اصول» دستورالعمل های کلی اند که راهنمای عمل قرار می گیرند؛ اما «روش ها» دستورالعمل های جزئی هستند.اصول، بر مبانی مبتنی هستند و روش ها نیز بر اصول تکیه دارند.از آنجا که مبانی از جهان بینی نشأت می گیرد، برخی اندیشوران، مبانی را مبتنی بر «انسان شناسی» اتخاذ کرده اند. ما در مقاله قبل مبانی را مبتنی بر هستی شناسی برگرفتیم و إن شاءالله از شماره بعد، به مبانیِ مبتنی بر انسان شناسی می پردازیم.در نوشتار پیشین، مبنای اول، ایمان به خدا بود و اینک ادامه بحث:

مبنای دوم. ایمان به معاد

توضیح: ایمان به معاد، در تربیت اخلاقی تأثیر دارد.

اصل. تحصیل و تقویت ایمان به معاد

توضیح: برای تربیت اخلاقی، باید ایمان به معاد، تحصیل و تقویت شود.

بدیهی است شناخت هدف نهایی زندگی، در جهت دادن فعالیت ها، اعمال و اخلاق و… نقش اساسی دارد. کسی که حیات خود را منحصر به زندگی چند روز دنیا می انگارد، لذتی ورای بهره های مربوط به همین زندگی نمی شناسد.در مقابل، کسی که حقیقت خود را فراتر از پدیده های مادی می داند، مرگ را نقط انتقال از جهان گذرا به سرای جاودان می شناسد و زندگی و اعمال و رفتارش را متناسب با آنجا برنامه ریزی می کند. در جامعه ای که چنین اعتقادی زنده باشد، قوانین عادلانه بدون نیاز به اعمال زور اجرا می شود؛ به تعبیر دیگر اگر ایمان به قیامت تقویت گردد، مسیر تربیت اخلاقی هموار می شود.آیات متعددی از قرآن کریم، بر این اصل کلیدی تأکید دارند.[۱]

روش ها

اول. روش معرفت افزایی

الف. معرفت به اصل قیامت و معاد

مسأله معاد، از دو راه عقل و نقل، قابل تحلیل است.

۱. اثبات معاد از راه عقل

الف. برهان حکمت

تقریر اول: آفرینش الهی بیهوده و بی هدف نیست. از آنجا که انسان، روح باقی دارد و می تواند واجد کمالات ابدی و جاودانی شود، انحصار حیات او به این دنیا با حکمت الهی، سازگار نخواهد بود.

تقریر دوم: در وجود انسان، غرایز و امیالی وجود دارد که انسان برای رسیدن به آن می کوشد و به اصطلاح، معادل خارجی دارد. یکی از غرایز اصیل انسان، میل به بقا و جاودانگی است. وجود چنین میل فطری، هنگامی با حکمت الهی، سازگار است که زندگی دیگری جز این زندگیِ محکوم به فنا و مرگ در انتظار او باشد که آن، در قیامت محقق می شود.

ب. برهان عدالت

برخی عمر خود را صرف عبادت خداوند و انجام وظیفه الهی کرده و با هواهای نفسانی خود مبارزه نموده اند. از طرفی عده ای برای رسیدن به هوس های شیطانی خود، چه ظلم های بسیاری مرتکب می شوند.اساساً زندگی دنیا، ظرفیت پاداش و کیفر بسیاری از کارها را ندارد و می بینیم که بسیاری از نیکوکاران و نیز تبه کاران به سزای در خور اعمالشان نمی رسند؛ پس عدالت الهی اقتضا می کند که جهان دیگری باشد تا سرای پاداش و کیفر کوچک ترین اعمال خوب و بد باشد و هر کس به آنچه شایست آن است نائل شود.[۲]

۱. اثبات معاد از راه نقل

آیات و روایات متعددی از زاویه های مختلف، به بررسی موضوع معاد پرداخته اند که با توجه به محدودیت مجال، مروری می کنیم بر آیات قرآن کریم در این باره. آیات قرآن کریم، دربار اثبات معاد و احتجاج با منکران معاد، متعددند که در اینجا به ذکر چهاردسته، می پردازیم و برای هر دسته نمونه ای ذکر می کنیم:

۲. بی دلیل بودن انکار معاد

قرآن از صاحبان عقاید باطل، دلیل و برهان می خواهد، تا معلوم شود عقاید ایشان، بی پایه است.قُلْ هاتُوا بُرْهانَکم؛[۳][ای پیامبر] بگو: دلیلتان را بیاورید.

۳. امکان وقوع معاد

در طول تاریخ، دلیل علمی برای نبودن معاد آورده نشده است و تنها سخن مخالفان، آن است که مگر می شود انسان مرده ای که ذراتش پوسیده و پخش شده، بار دیگر زنده شود؟

لذا آیات متعددی درباره امکان وقوع معاد آمده است؛ مانند: قَالَ مَن یحْی الْعِظَامَ وَ هِی رَمِیمٌ* قُلْ یحْییهَا الَّذِی أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّهٍ؛[۴][فرد منکر معاد] گفت: «چه کسی این استخوان ها را زنده می کند؛ در حالی که پوسیده است؟!» بگو: «همان کسی آن ها را زنده می کند که نخستین بار آن ها را آفرید».

۴. بیان پدیده های مشابه معاد

الف. رویش گیاهان

زنده شدن انسان پس از مرگ، شبیه روییدن گیاه، بعد از خشکی و مردگی آن است؛ از این رو تأمل در این پدیده، کافی است که منکران به امکان حیات بعد از مرگ پی ببرند.قرآن کریم، توجه مردم را به این پدیده جلب می کند و رستاخیز انسان ها را به آن تشبیه می نماید.[۵]

ب. خواب اصحاب کهف؛[۶]

ج. زنده شدن پرندگان برای حضرت ابراهیم(ع)؛[۷]

د. زنده شدن برخی انسان ها در همین جهان.[۸]

قرآن کریم، زنده شدن انسان ها و حیوانات و گیاهان را مکرر مطرح می کند تا منکران بفهمند که اگر زنده شدن انسان یا حیوانی ممکن باشد، زنده شدن انسان ها در رستاخیز نیز ممکن است.به سبب شهرت این آیات و محدودیت مجال، از ذکر این آیات خودداری می کنیم.

۱. اشاره به براهین عقلی

الف. برهان حکمت

قرآن کریم می فرماید: أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکمْ عَبَثاً وَ أَنَّکمْ إِلَینا لا تُرْجَعُون؛[۹]آیا گمان کردید شما را بیهوده آفریده ایم، و بسوی ما باز نمی گردید؟

از این آیه استفاده می شود که اگر معاد نباشد، آفرینش انسان در این جهان، بیهوده خواهد بود؛ ولی خداوند حکیم، کار عبث و بیهوده انجام نمی دهد. پس جهان دیگری برای بازگشت به سوی خودش برپا خواهد بود.

ب. برهان عدالت

عدل الهی اقتضا می کند که نیکوکاران و تبه کاران به پاداش و کیفر اعمالشان برسند و فرجام آنان از یکدیگر تفکیک شود و چون در این جهان چنین تفکیکی نیست، ناچار خدا جهان دیگری برپا خواهد کرد، تا عدالت خویش را عینیت بخشد.

نکته: برهان عدالت را نیز می توان به برهان حکمت بازگرداند؛ زیرا عدل، از مصادیق حکمت است.[۱۰]

ج. برهان قانون استکمال

این قانون در قرآن کریم بدین ترتیب بیان شده است:

ای مردم! اگر در رستاخیز شکی دارید، به این نکته توجه کنید: انسان در ابتدا خاک بود، سپس نطفه شد، پس از آن، به علقه تبدیل شد، از علقه نیز به مضغه تغییر یافت و آن گاه انسان شد. ابتدا طفلی بیش نبود، پس پا به نوجوانی گذاشت، پس به جوانی رسیده سرانجام پیری و مرگ فرا رسید و بعد از مرگ، استکمال دیگری را مطرح می کند، تا این سیر ناقص نباشد. بنابراین، دفتر حیات انسان با مرگ بسته نمی شود و در قیامت، سیر تکاملی او ادامه می یابد. در روز قیامت، افراد برانگیخته می شوند و این تعبیری از آیات مبارک «إِنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ »[۱۱] و «وَ أَنَّ إِلی رَبِّک الْمُنْتَهی»[۱۲] است.[۱۳]

ب. معرفت به آنچه در قیامت می گذرد

از امام خمینی(ره) می خوانیم: وقتی که انسان مُرد، قوا در مرتبه برزخیت جمع خواهند شد و به آن مرتبه رجوع خواهند کرد، و قشر خود را که بدن باشد خواهند انداخت؛ یعنی قوا، رجوع به باطن نفس خواهند کرد. این است معنای «اذا ماتَ بنُ آدم فقد قامت قیامته»[۱۴] [هنگامی که آدمی مرد، قیامتش برپا شده است]. این قیامت صغرا است. یک قیامت کبرا هم هست. وقتی است که تمام قوای عالم، بر باطن وجود برگشت نمایند.[۱۵] از این رو در اینجا از عالم برزخ و مقدمات آن، به قیامت صغرا یاد می کنیم.

اول. قیامت صغرا

انسان هر چه از آینده خود بیشتر خبر داشته باشد، بهتر می تواند خود را برای آن آماده کند؛ از این رو اهل بیت: به طور مکرر حادث مرگ را یاد آور می شدند و از مردم می خواستند که خود را برای سفر مرگ، آماده کنند.

امام حسن مجتبی(ع) می فرمایند: اسْتَعَدَّ لِسَفَرِک وَ حَصِّلْ زَادَک قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِک؛ [۱۶]آماده سفـــر [آخرت] شو و قبل از فرا رسیدن مرگ توشه ات را فراهم ساز.در روایات متعدد، برای سفر آخرت منازلی را بر شمرده اند که مرحوم شیخ عباس قمی; با توجه به روایات از آن به عقبه های کئود یعنی گردنه های سخت و هولناک یاد می کند. در اینجا برخی را بر می شماریم:[۱۷]

۱. عقبه اول: سکرات مرگ(شدت جان کندن)

۲. عقبه دوم: عدیله عندالموت(عدول و بازگشت از حق به باطل در هنگام قبض روح)

۳. عقبه سوم: وحشت قبر

۴. عقبه چهارم: فشار قبر

۵. عقبه پنجم: سؤال ملائکه شب اول قبر

۶. عالم برزخ

۷. عقبه هولناک خروج از قبر و حضور در صحنه محشر

۸. برپایی قیامت کبرا

چنانکه گذشت از موقع مرگ تا برپایی قیامت، منازل هولناکی در پیش است. در روایات، عواملی که موجب آسانی گذشتن از این منازل و همچنین عواملی که باعث دشواری این منازل می شود آمده است که برای رعایت اختصار، به بیان یک نمونه که آثار تربیتی دارد می پردازیم.

راهکارهای آسانی سکرات موت

الف. راهکار رفتاری

۱. احسان به والدین

۲. صله رحم

ب. راهکارهای عبادی

۱. قرائت سوره زلزال در نمازها و انس با این سوره

۲. روزه ماه رجب

۳. ذکر« یا أَسْمَعَ السَّامِعِینَ وَ یا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ وَ یا أَسْرَعَ الْحَاسِبِینَ وَ یا أَحْکمَ الْحَاکمِین »[۱۸]

۴. قرائت سوره صافات و یاسین نزد محتضر

نکته: بدیهی است وقتی انسان از عوامل آسانی سکرات موت با خبر باشد، می کوشد رفتار خود را طبق آن تنظیم کند و می داند با عدم رعایت آن، در هنگام مرگ، با سکرات شدیدی روبه

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.