پاورپوینت کامل رهیافتی به کیفیت خلقت حوا در تفاسیر ۴۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل رهیافتی به کیفیت خلقت حوا در تفاسیر ۴۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل رهیافتی به کیفیت خلقت حوا در تفاسیر ۴۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل رهیافتی به کیفیت خلقت حوا در تفاسیر ۴۴ اسلاید در PowerPoint :
۷۱
چکیده
در این پژوهش دیدگاه و یادکرد قرآن و تفاسیر درباره اولین زن و همسر آدم بررسی، دسته بندی و گزارش می شود. در قرآن سه بخش از زندگی حوا بیان می شود. در هر دسته از آیات در کنار نقل داستان آدم به حضور و وجود این زن اشاره شده است. از این رو با ملاک قرار دادن تفاسیر شیعه به هر دو گروه تفاسیر مهم اهل سنت و شیعه مراجعه شد تا تفاوت دیدگاه ها و نیز مبنا و علت رویکرد هر مفسر تبیین شود. در این فرآیند به دست آمد که غالب مفسران معاصر نگاه جدیدی فراتر از آراء سنتی و اخباری مفسران پیشین، نسبت به داستان های قرآن و نیز زنان در پیش گرفته اند و نیز برخی مفسران مطابق دیدگاه ها و شرایط حاکم بر عصرشان به تفسیر و تأویل آیات پرداخته اند، چنانکه نظراتشان گاه متأثر و برگرفته از اندیشه های کتاب مقدس و یهود درباره حوا و آدم بوده است.
کلیدواژه ها: حوا، آدم، تفاسیر، زن در قرآن و تفاسیر، داستان های قرآن.
نخستین زن ها در فرهنگ ها و ملل مختلف، اسامی متفاوتی دارند.۱ حوا نامی است که در ادبیات اسلامی بر همسر آدم نهاده اند. به نظر می رسد این اسم ریشه عربی ندارد.۲ واژه حوا اول بار در تورات ذکر شده۳ و احتمالا از آنجا به زبان و فرهنگ عرب راه یافته است.۴
در قرآن از نام حوا یاد نشده و تنها با واژه «زوج» به او اشاره شده است.۵ قرآن هنگام یادکرد همه زنانی که از آنها سخن به میان آورده است به جز مریم علیه السلام که به نام وی تصریح شده، واژه «امرأه» را به کار می برد.۶
قرآن به سه بخش از زندگی حوا اشاره می کند:
۱. آفرینش حوا
یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالا کَثِیرًا وَنِسَاءً۷ (نساء: ۱)
هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا۸ (اعراف: ۱۸۹)
خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا۹ (زمر: ۶)
۲. حوا و میوه درخت ممنوع
در سوره بقره پس از بیان داستان آفرینش آدم و سجده فرشتگان، آن هنگام که فرمان دخول به بهشت داده می شود، اول بار از همسر آدم سخن به میان می آید و خداوند آن دو را از نزدیک شدن به درختی معین باز می دارد. اما شیطان آنان را می فریبد و قرآن از آن با چنین تعبیری یاد می کند: فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ۱۰ (بقره: ۳۶)
توضیح بیشتر داستان در آیات دیگر چنین می آید:
فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ لِیُبْدِیَ لَهُمَا مَا وُورِیَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا…وَقَاسَمَهُمَا إِنِّی لَکُمَا لَمِنَ النَّاصِحِینَ فَدَلاهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَهَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا… وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَکُمَا عَنْ تِلْکُمَا الشَّجَرَهِ…» قَالا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا…۱۱ (اعراف: ۲۱- ۲۳)
فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطَانُ قَالَ یَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلَی شَجَرَهِ الْخُلْدِ وَمُلْکٍ لا یَبْلَی فَأَکَلا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّهِ وَعَصَی آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَی۱۲ (طه: ۱۲۰- ۱۲۱)
۳. شرک منتسب به آدم و حوا
این بحث ذیل دو آیه از سوره اعراف مطرح می شود؛
هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلا خَفِیفًا فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَیْتَنَا صَالِحًا لَنَکُونَنَّ مِنَ الشَّاکِرِینَ فَلَمَّا آتَاهُمَا صَالِحًا جَعَلا لَهُ شُرَکَاءَ فِیمَا آتَاهُمَا فَتَعَالَی اللَّهُ عَمَّا یُشْرِکُونَ۱۳ (اعراف: ۱۸۹- ۱۹۰)
حوا در تفاسیر
۱.۱. ۱. آفرینش
اغلب تفاسیر ذیل آیه اول سوره نساء خَلَقَکُم مِن نَفْسٍ وَاحِدَهٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا به این بحث پرداخته اند.
بیشتر مفسرین مراد از «نفس واحده» و «زوجها» را در این آیه و آیات مشابه «آدم» و «حوا» دانسته اند. برخی نیز «نفس واحده» را نه آدم بلکه اصل و منشأ حیات تفسیر کرده اند.۱۴ با تفسیری مشابه، برخی دیگر معتقدند دلالت این آیه از سوره نساء همانند آیه یَاأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِن ذَکَرٍ وَأُنثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ۱۵ (حجرات:۱۳) است و هر دو در این معنا ظهور دارند که ابتدای نسل کنونی بشر به یک پدر و مادر می رسد.۱۶
آنان که نفس واحده و همسرش را آدم و حوا تفسیر کردند در بحث چگونگی خلقت حوا اختلاف دارند. برخی با توجه به تعدادی از روایات، رأی خلقت و آفرینش حوا از دنده آدم را پذیرفته اند۱۷ و برخی دیگر نیز قول خلقت حوا از جنس و نوع آدم و نه از بدن آدم را برگزیدند.۱۸ به طور کلی می توان گفت گروه اول حرف «مِنْ» را در عبارت «خلق منها زوجها» من نشویه در نظر گرفته اند؛ یعنی آفرینش حوا از آدم نشأت گرفته است. این دسته برای تأیید سخن خود از روایات استفاده می کنند. گروه دوم در مخالفت با این رأی «مِنْ» را بیانیه و بیانگر هم جنس بودن حوا با آدم تفسیر کرده اند.۱۹
شایان ذکر است برخی مفسرین منظور از عبارات «نفس واحده» و «زوجها» را در آیه ۱۸۹ سوره اعراف، با توجه به سیاق و محتوای آیات بعدی، نه آدم و حوا بلکه مطلق ذکر و انثی و هر زن و شوهر انسانی گرفته اند؛ زیرا همان طور که بعد اشاره می شود مضمون آیات بعدی نشان از شرک قائل شدن این دو (زن و شوهر) دارد.
۲. نقش حوّا در خوردن میوه ممنوع
به آیاتی که خوردن میوه ممنوع و هبوط آدم و حوا را بیان می کنند اشاره شد. افعال و ضمایری که بر وسوسه شدن، لغزش، خوردن [میوه] درخت ممنوع، اخراج و خطاب و عتاب خداوند دلالت دارند، همگی مثنی است و بر آدم و حوا -هر دو- بازگشت دارد، یعنی در هیچ آیه ای از آیات قرآن حوا به تنهایی مقصر و بانی گناه محسوب نمی شود. اکثر تفاسیر شیعه نیز این ماجرا را همان گونه که از ظاهر آیات قرآن برمی آید، بسط و توضیح می دهند.۲۰
۳. شرک حوا و آدم
اینکه آیا به راستی آدم و حوا برای خدا همتایی قرار دادند، موضوعی است که بسیاری از مفسرین را هنگام تفسیر آیات ۱۸۹ و ۱۹۰ سوره اعراف به خود مشغول می کند.
مفسران در برخورد با این دو آیه اختلاف نظر بسیار دارند. آنگونه که آلوسی می گوید : «این آیه نزد من از آیات مشکل است و دانشمندان در آن بحثی پر دامنه و نزاعی بی پایان دارند»۲۱
در یک جمع بندی نوع برخورد آراء تفاسیری که برای این آیه ارائه شده می توان چنین دسته بندی کرد:
۱. نفس واحده و زوجها بر آدم و حوا دلالت دارد و تمام ضمایر و افعال هر دو
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 