پاورپوینت کامل مشارکت سیاسی اجتماعی زن از دیدگاه امام خمینی ۷۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مشارکت سیاسی اجتماعی زن از دیدگاه امام خمینی ۷۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مشارکت سیاسی اجتماعی زن از دیدگاه امام خمینی ۷۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مشارکت سیاسی اجتماعی زن از دیدگاه امام خمینی ۷۲ اسلاید در PowerPoint :
۱۲۳
بزرگترین مورخ ایرانی ،بیهقی، تاریخ را مذکّر و از آن مردان میداند. مضمون این سخن ،واقعیتی تلخ است که تاریخ بشر وقوع آن را شاهد بوده است.
مظلومیت زن و محرومیت او از حقوق انسانیاش در میان غالب اقوام وملل در طولتاریخ،امروزه از قضایای مسلم به شمار میآید.
غالب جوامع شناخته شده در طول تاریخ در چمبره قدرت و سیطره مردان قرارداشتهاند.مردان بودند که وظایف و نقشها را توزیع میکردند و به وضع حقوق و مقرراتمیپرداختند و اداره سیاسی و اقتصادی جوامع را به عهده داشتند.
ویژگیهای جسمی و روحی زن در دنیای قدیم با لحاظ شرایط ویژه آن، نقشهایخاصی را برای او ایجاب میکرده است و با همین نقشهای تحمیلی جایگاه اجتماعی زنتعیین و مشخص میشده است.
در عین حال تاریخ ،نمونههایی را سراغ دارد که برخی زنان توانستهاند تا قدرت مدیریتیخود را در سطح خانواده و قبیله و بالاتر از این در اداره امور سرزمینی بزرگ به ظهور برسانند.نمونهای از این زنان را در قرآن کریم مییابیم.قرآن کریم از زنی که نام او در تاریخ به بلقیسشهرت یافته است خبر میدهد که در سرزمین سبأ مقام فرمانروایی داشته است. حکایتنامههایی که بین سلیمان پیامبر و اور ردوبدل شده است و ماجرای اسلام آوردن وی در پایان،در قرآن آمده است. اما این نمونهها در تمام تاریخ به صورت استثنا یافت میشود. آنچه که بهصورت پایدار به چشم میآید این است که زن محکوم شرایط و ازجمله مقررات وقوانین وآداب و رسومی بوده که تنها با هدف تأمین منافع مردان وضع شده بود .نگاهی به تاریخاجتماعی ملل باستانی مانند ایران، هند،چین، یونان و مصر نشان میدهد که جنس زن به طورغالب یا در شمار انسان محسوب نمیشده و یا این که بیشتر نقش ابزاری داشتهاست.
ظهور اسلام در محیطی که زن را مایه ننگ و نکبت و شرمساری و بدبختی میدانست وهیچگونه استقلالی برایش قایل نبود و حرمت و شرافتی جز حرمت و شرافت خانواده برایشنمیشناخت و تلاش این دین تازه برای زدودن غبارهای شرک و جاهلیت و نجات انسانها وبویژه جنس زن از غل و زنجیرهای گران جاهلی موضوعی است که بحثی جداگانه میطلبد.امابه اجمال میتوان گفت که اسلام، بزرگترین گامها را در راه احیای شخصیت زن و بازگرداندناو به جایگاه شایسته انسانیاش برداشت و به صراحت اعلام داشت که زنان حقوقی برابر وهمانند مردان دارند.(۱)
مفهوم مشارکت سیاسی اجتماعی
«مشارکت سیاسی را میتوان به مثابه مجموعهای از فعالیتها و اعمال تعریفکرد که «شهروندان خصوصی» به وسیله آن اعمال، در جستجوی نفوذ یا حمایت از حکومت وسیاست خاصی هستند.(۲)
هرعمل سیاسی مستلزم دو نوع اراده و تصمیم است:نخست، اراده بر عمل یا عدم عمل واقدام سیاسی و دوم، اراده نسبت به جهت آن عمل.به عنوان مثال شخصی ابتدا نسبت بهمشارکت در اصل انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری تصمیم میگیرد و سپس جهت عملخود را که به کدام نامزد انتخاباتی رأی خواهد داد معین میکند. در هردو صورت، هم اصلمشارکت و هم جهت مشارکت سیاسی مبتنی بر اراده و تصمیمی است که خود متکی برانگیزهها و مبانیروانشناختی، فرهنگی و اعتقادی ویژه است.(۳)
با اندک تغییراتی میتوان تعریف فوق از مشارکت سیاسی را به مشارکت اجتماعی نیزتعمیم داد. تغییری که در تعریف فوق داده میشود این است که در مشارکت اجتماعی به معنایخاصش، شهروندان در پی نفوذ و یا حمایت از قدرت سیاسی نیستند بلکه در دیگرعرصههای اجتماعی مانند آموزش و پرورش،صنعت،فرهنگ و… وارد میشوند.
«آلن پیرفت» مسیر مشارکت را رشد توانایی اساسی بشر ازجمله شأن ومنزلت انسانی ومسؤول ساختن او در باروری نیروی تصمیمگیری و عملی که سنجیده و از روی فکر باشد،میداند.(۴)
وضعیت مشارکت زنان در جوامع امروزی
مشارکت سیاسی زنان در جوامع امروزی با موانع گوناگونی روبهروست. تلاش در جهتبرابرسازی حقوق اجتماعی و فردی زن و مرد نتوانسته است در سطوحفرهنگی و باورها و ذهنیتها و واقعیتها دگرگونی اساسی پدید آورد.
«رفع موانع حقوقی و نوسازی اجتماعی تدریجی ضرورتا” موجب گسترش مشارکت زناندر زندگی سیاسی نمیگردد.چنانکه در جوامع غربی نیز رفع این موانع زمینه مشارکت سیاسیزنان را گسترش نداده است. این واقعیت موجب رواج برخی نظریات در خصوص حدودتوانایی مشارکت زنان در زندگی سیاسی گردیده است،مبنی بر این که طبع زنان با سیاست بهمعنی قدرت و خشونت الفتی ندارند در واقع در نگرشهای لیبرالی نسبت به مشارکت زنان درزندگی سیاسی تأکید میشود که زنان باید خودشان را با واقعیت زندگی سیاسی سازش دهند وخصال «مردانه» لازم را کسب کنند. ازسوی دیگر در نظریات سوسیالیستی و فمنیستی پذیرشعدم الفت طبع زنان با واقعیت قدرت به معنای رایج در جوامع مدرن صنعتی تأکید میشود کهراه حل نه تغییر در خصلت زنان بلکه تغییر در ساخت قدرت و مالکیت است :دولت وسیاست پدیدهای مرد سالارانه است و تنها با تغییر در ساخت قدرت میتوان زنان را از لحاظسیاسی فعال ساخت وگرنه مشارکت زنان در زندگی سیاسی به مفهوم فردی رایج آن درحقیقت به معنای «زنزدایی» است. به طور کلی دو گرایش عمده در جنبش زنان وجود داشتهاست یکی گرایش لیبرالی که هدف آن افزایش مشارکت زنان در درون نظام سیاسی مستقربوده است و دیگری گرایش سوسیالیستی که تغییر در نظام سیاسی اقتصادی موجود را شرطرهایی زنان میداند.»(۵)
تلاش برای گرهزدن وضعیت سنتی زن با وضعیت دینی جامعه ایرانی و نسبت دادنپسماندگی زن به متون دینی تلاشی غیر منصفانه و نگرشی تک بعدی به موضوعی ریشهداروعمیق اجتماعی است.
عقب ماندگی زنان را باید بیش از هرچیز در فرهنگ مردسالارانه حاکم بر جوامع گذشته و حتی امروز دانست. اگر چیزی هم در میان متون دینی یافت میشده که موافق طبع واقتضای این فرهنگ بوده به سرعت برسر زبانها و نوک قلمها جاری میشده و ترویجمییافتهاست.درمیان متون ادبی علمی به جامانده از این چهارده قرن پس از اسلام چیزی کهبسیار به چشم میآید کاستن از شأن انسانی زن و کم شمردن توان روحی و اخلاقی اوست وبرای اثبات این امور بسیاری از روایات مخدوش، موثق انگاشته شده و یا مفاهیم آن بهمصادره درکهای بیمارگونه رفته است.اما کمتر میتوان در این متون عظیم استنادی به آیهصریح قرآن در مورد برابری حقوق انسانی زن یافت که :ولهّن مثلالذی علیهنّ « مانند همان(وظایفی) که بر عهده زنان است، به طور شایسته به نفع آنان( برعهده مردان) است».
البته باید متذکر شد که نگرشهای محدودکننده نقش اجتماعی سیاسی زن ،خاص جامعهایرانی یا جوامع شرقی نبوده ونیست و متفکران فلسفی و سیاسی وعلمای مذهبی غرب نیزتصوری مثبت نسبت به نقش اجتماعی سیاسی زن نداشتهاند.«هگل تفاوت میان زنان ومردان را مثل تفاوت میان حیوانات و نباتات میدانست و معتقد بود به محض این که زنانزمام حکومت را به دست گیرند دولت دچار مخاطره میشود زیرا زنان اعمال خود را نه بهموجب مقتضیات کلی(معقول) بلکه به حکم تمایلات و عقاید دلبخواهانه و جزیی تنظیممیکنند.»(۶)
ژان ژاک روسور در کتاب امیل میگوید: جستجوی حقایق انتزاعی و عقلی و مبادی واصول وعلوم و دانشها و هر آن چیزی که نیازمند تعمیم باشد، خارج از حد ادراک زن است.مطالعات زن باید کلا” عملی باشد. وظیفه آنها اعمال اصولی است که مردان کشف کردهاند.(۷)
در اروپا دشمنی با جنبش زنان در کشورهای کاتولیک مذهب شدیدتر بود تا در کشورهایپروتستان مذهب .از نظر مذهبی استدلال میشد که شرکت زنان در زندگی عمومی و سیاسیموجب تضعیف رابطه آنها با زندگی خانوادگی میشود. حق رأی سیاسی تنها در اوایل قرنبیستم در بیشتر کشورهای اروپایی مورد شناسایی قرار گرفت.
(در انگلستان در سال ۱۹۱۸، در آمریکا در سال ۱۹۲۰، در ایتالیا در سال ۱۹۲۵، ودرفرانسه درسال ۱۹۴۴.) کشور سوئیس بیش از هرکشور دیگری در اعطای حق رأی به زنانمقاومت کرد.سرانجام در سال ۱۹۷۱ حق رأی زنان در انتخابات دولت فدرال در یکرأیگیری عمومی تصویب شد.بااین حال برخی ازکانتونها همچنان حق رأی زنان را در امورایالتی به رسمیت نشناختند.(۸)
امام ومشارکت سیاسی اجتماعی زنان
باپیگیری خط سیر اندیشه حکومتی و رفتار عملی امام خمینی چه پیش از انقلاب و چهپس از آن به این نتیجه میرسیم که امام از ژرفای عقیده واندیشه خویش به اصل دخالتانسانها درعرصه سرنوشت، ایمان والتزام داشتهاند امام به این نکته دقیق توجه داشتند کهبحران مشارکت، بحران مشروعیت را هم از پی خواهد داشت و نظام سیاسیای که قادر بهپیشگیری از پدیدآمدن بحران مشکلات نباشد، باید منتظر فروریختن پایههای مشروعیتخویش و در نهایت فروپاشی خود، باشد.
کلام جاودانه امام مبنی بر این که «میزان رأی ملت است» بهترین گواه اهتمام و اعتقاد امامبه مشارکت سیاسی ملت و دخالت آنان در تعیین سرنوشت خویش است .امام در این اندیشهحکیمانه خویش متأثر از روح آیات وحی است که انسان را مسؤول سرنوشت خویش وسرنوشت انسان را درگرو اراده وحرکت و اقدام خود او میداند.میرسیم به این مسأله که آیا درضرورت مشارکت سیاسی اجتماعی، تفاوتی بین زن و مرد وجود دارد یا خیر؟
سیره عملی و اسلوب فکری و میراث سخنان امام نشان میدهد که ایشان در این مسأله، زنو مرد را برابر میدیدند و بلکه به جرأت میتوان گفت که دلگرمی امام و ارجگذاری و قدردانیو تشویق ایشان نسبت به مشارکت جویی زنان بیش از مردان بوده است.امام پیروزی نهضتاسلامی ایران را بیش از هر چیز مدیون مبارزات سیاسی زنان میدید.تأکید امام خمینی برنقش سازنده و ارزنده زنان در عرصههای سیاسی اجتماعی سبب شد تا نوعی خودباوری واعتماد به نفس در زنان پدید آید که پیش از آن سابقه نداشت. زنان برای نخستین بار به اهمیتنقش سیاسی اجتماعی خویش واقف شدند.این وضعیت، زمینه مناسبی برای مشارکتجویی زنان بود.
زنان ایرانی پس از انقلاب، در پرتو سیره وسخن امام،به صورت مثبت نسبت به ابعادمختلف نظام سیاسی، حساسیت نشان دادند و رابطه فعالی با آن برقرار کردند.اطلاعاتشان ازنقش نخبگان سیاسی جامعه فزونی یافت. تصوری روشن از جایگاه خویش در نظام سیاسییافتند.و به این ترتیب فرهنگ سیاسی مشارکتی در میان قشر زنان شکل گرفت.
امام خمینی ابعادی از مشارکت سیاسی را به عنوان تکلیف مطرح کردند و این حقوقسیاسی را با وظایف شرعی پیوند زدند.
«بعد از استقرار جمهوری اسلامی در ایران، متغیر به مفهوم مشارکت سیاسی افزوده شد.وآن شرکت در انتخابات به عنوان یک فریضه دینی بود.این تمهید بسیار حسابشده، در واقعآن گروه از مردم و تودههای ناآگاه سیاسی را که نه انگیزههای برای مشارکت داشتند و نهشناختی از مواضع و گرایشات حزبی، به عنوان تکلیف شرعی به پای صندوقهای همهپرسی وانتخابات کشاند.»(۹)
امام خمینی مشارکت سیاسی مردم را نه فقط حق آنان که واجب شرعی و فریضه دینیمیدانست زیرا سرنوشت جامعه در گرو مشارکت افراد در عرصههای سیاسی واجتماعیاست و در این مسأله فرقی بین زن و مرد قایل نبود.«زن باید در مقدران اساسی مملکتدخالت کند».(۱۰)
«خانمها حق دارند در سیاست دخالت بکنند. تکلیفشان این است».(۱۱)
«شرکت در این امر(انتخابات) برای زن ومرد از وظایف ملی و اسلامی است».(۱۲)
«زن باید رد سرنوشت خود دخالت داشته باشد.»(۱۳)
ابعاد زمینههای مشارکت سیاسی اجتماعی زن
۱- حق انتخاب
بسیاری از صاحبنظران مذهبی ، دایره ریاست مرد را به حیطه امور اجتماعی و عمومیمیکشاندند
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 