پاورپوینت کامل علل انتخاب کوفه به عنوان مرکز خلافت از سوی حضرت علی« علیهالسلام » ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل علل انتخاب کوفه به عنوان مرکز خلافت از سوی حضرت علی« علیهالسلام » ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل علل انتخاب کوفه به عنوان مرکز خلافت از سوی حضرت علی« علیهالسلام » ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل علل انتخاب کوفه به عنوان مرکز خلافت از سوی حضرت علی« علیهالسلام » ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :
۹
مقدمه
پیامبر ، چونان خورشیدی ، در آسمان مکه طلوع کرد و پس از گذشت سیزده سال درآسمان یثرب ظاهر شد و بعد از ده سال نور افشانی در مدینه افول کرد . در حالی که افقنوری به سوی مردم شبه جزیره گشود و سرزمین حجاز و خصوصا شهر مدینه به عنوانمرکز دینی و ثقل سیاست معرفی شد .
پس از درگذشت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله گزینش خلیفه به وسیله مهاجر و انصار ایجاب کردکه مدینه مقّر خلافت اسلامی گردد و خلفاء با اعزام عاملان و فرمانداران به اطراف واکناف به تدبیر امور بپردازند و از طریق فتح بلاد و شکستن سدها و موانع ، در گسترشاسلام آن بکوشند .
امیرمؤمنان علیهالسلام که علاوه بر تصریح و تعیین صاحب رسالت ، از ناحیه مهاجر و انصاربرگزیده شده بود ، نیز طبیعتا میبایست همچون خلفای گذشته مدینه را مرکز خلافتقرار دهد و از همانجا به رتق و فتق امور بپردازد . او در آغاز کار خلافت از همین شیوهپیروی کرد و با نامهنگاری و اعزام افراد لایق و برکنار کردن افراد دنیاپرست و ایرادخطابههای آتشین و سازنده خود ، امور جامعه اسلامی را اداره نمود و نظام اداری که درطی مدت بیست و پنج سال و به ویژه در دوره خلافت عثمان در آن انحراف و کجیهاییپیدا شده بود ، در حال اصلاح بود که ناگهان مسأله «ناکثین» یعنی پیمانشکنی کسانی کهپیش از همه با او بیعت کرده بودند ، رخ داد و گزارشهای هولناک و تکان دهندهای بهوی رسید و معلوم شد که پیمانشکنان ، به کمک مالی بنیامیه و نفوذ و احترام همسرپیامبر ، جنوب عراق را تسخیر کردهاند و پس از تصرف بصره دهها نفر از یاران وکارگزاران امام علیهالسلام را به ناحق کشتهاند .
این امر سبب شد که امام برای تنبیه ناکثین و مجازات همدستان آنان ، مدینه را بهعزم بصره ترک گوید و با سپاهیان خود در کنار بصره فرود آید . آتش نبرد میان سپاه امامو لشکریان ناکثین شعلهور شد و سرانجام سپاه حق پیروز گردید و سران شورش کنندهکشته شدند و گروهی از آنان پا به فرار نهادند . بصره مجددا به آغوش حکومت اسلامیبازگشت و اداره امور آن به دست یاران علی علیهالسلام افتاد . اوضاع شهر و مردم حال عادی بهخود گرفت و ابنعباس ، مفسر قرآن و شاگرد ممتاز امام ، به استانداری آنجا منصوبشد . اوضاع ظاهری ایجاب میکرد که امام علیهالسلام از راهی که آمده بود به مدینه بازگردد ودر کنار مدفن پیامبر صلیاللهعلیهوآله و با همفکری گروهی از یاران و صحابه آن حضرت به نشرمعارف اسلامی و معالجه مزاج بیمار جامعه و اعزام سربازان به نقاط دوردست برایگسترش نفوذ قدرت اسلامی و دیگر شئون خلافت بپردازد و از هر نوع کشمکش ورودررویی با این و آن اجتناب کند . ولی این ظاهر قضیه بود و هر فرد ظاهربینی به امامچنین تکلیف میکرد بالاخص که مدینه در آن روز از قداست و معنویت و روحانیتخاصی برخوردار بود زیرا مهد واقعی اسلام و مدفن پیامآور خدا و مرکز صحابه از مهاجر وانصار بود که رشته گزینش خلیفه و عزل و خلع او را در دست داشتند .
با تمام این شرایط و جهات ، امام علی علیهالسلام راه کوفه را برگزید تا مدتی در آنجااقامت افکند و مرکزیت خلافت مسلمین را در آنجا برپا دارد ؛ و این دقیقا همان نکتهایاست که ما را به بررسی و تحقیق پیرامون خود فرا خوانده و به عبارت دیگر مسأله اصلیمقاله ما را به خود اختصاص داده و در نهایت در قالب این سئوال نمود یافته که :
چه عواملی موجب شد حضرت کوفه را به عنوان مرکز خلافت انتخاب کنند ؟
به طور اجمال و در قالب یک فرضیه میتوان به سئوال فوق چنین پاسخ داد که :شرایط جغرافیایی ، اجتماعی ، نظامی و اقتصادی موجب انتخاب کوفه به مرکزیتخلافت از جانب حضرت شد .
برای اثبات یا ردّ این فرضیه لازم است به سئوالاتی فرعی در راستای مسأله اصلیپاسخ دهیم . سئوالاتی از قبیل :
۱ . موقعیت جغرافیایی کوفه چگونه بود ؟
۲ . تأسیس کوفه چه زمان و چگونه صورت گرفت ؟
۳ . زمینهها و انگیزههای تأسیس کوفه چه بود ؟
۴ . چه قشرها و اقوامی در کوفه ساکن بودند ؟
۵ . وضعیت کوفه قبل از علی علیهالسلام چگونه بود ؟
۶ . کوفه در زمان حضرت چه وضعیتی داشت ؟
و بالاخره پاسخگویی به سئوال اصلی .
سئوالات یاد شده سرفصلها و بخشهای مقاله ما را تشکیل خواهند داد .
روشی که برای تحقیق در این مقاله پیش گرفتهایم روش تاریخی – تحلیلی استبنابراین لازم است ابتدا دادههای مستند تاریخی را پیرامون موضوعات یادشدهجمعآوری کرده و سپس براساس آن دادهها به تحلیل و نهایتا پاسخگویی به سئوالاصلی بپردازیم .
در یک جمعبندی کلی و به منظور سازماندهی میتوان مقاله را چنین معرفی نمود :
مقالهای که در پیش روی دارید با عنوان «علل انتخاب کوفه به عنوان مرکز خلافت ازجانب علی علیهالسلام » به ترتیب شامل : فهرست مطالب ، یک مقدمه (که تقدیم شد) ، پنجفصل که البته فصل اول خود شامل سه بخش میگردد . (نتیجهگیری از کل مقاله در فصلپنج تقدیم میشود) و در پایان فهرست منابع و مآخذ اشاره میشود .
مسأله علمی : چه عواملی موجب شد حضرت علی علیهالسلام کوفه را به عنوان مرکز خلافتانتخاب کند ؟
کوفه
الف . موقعیت جغرافیایی کوفه
بنا به گزارشهای متون جغرافیایی کهن ، کوفه در اقلیم سوم به طول ۵/۶۹ درجه وعرض۳۲۳۱ درجه جغرافیایی واقع است(۱) و باز بنا به همین گزارشها فواصل کوفه ازشهرهای معتبر و مهم عالم اسلامی از این قرار بوده است : از کوفه تا مدینه نزدیک بیستمرحله(۲) و از مدینه تا مکه از طریق جاده حدود ده و از کوفه تا مکه (به طور مستقیم)قریب سه مرحله از این راه کمتر است(۳) از کوفه تا بصره دوازده مرحله(۴) ، از کوفه تا بغدادچهار مرحله و تا واسط(۵) شش مرحله فاصله است .
بنا به گزارش طبری کوفه در محلی که استپ زبانش را(۶) به سوی دشت آبیاری شده وزیر کشت دراز کرده در یک موضع برّی بر روی تراسی در کنار شاخه اصلی فرات و درارتفاع حدود ۲۲ متری از سطح دریا قرار گرفته است . این محل بالاتر از نجف در سمتغرب ، – نمکزار گودی که جغرافیدانهای عرب درباره آن تحقیق کردهاند(۷) – و نیز فراتراز بطائح – گسترهای وسیع که به زیر آب میرفته و پوشیده از نی و جگن بوده – در جنوبکه تا بصره(۸) گسترده بود ، قرار دارد . خاک محل را مخلوطی از ریگ و شن (حسباء) وماسه سرخ در سمت غرب به طوری که از نام محل (سهله) پیدا است ، وجود داشته چراکه مسجد السهله که در منابع باستانشناسی ذکر شده دقیقا در شمال غربی شهر قرارداشته است . در سمت غرب اما کمی نزدیکتر به رودخانه خاک از رسوبات رسی (طین)تشکیل میشده که «ملطاط» را محدود میکرده است .(۹)
عالی بودن محل کوفه ، هوای خوب آن ، وجود آب فراوان و . . . همه این امتیازات درادبیات عرب ، به ویژه هنگامی که صحنههای مبارزه تن به تن میان کوفیها و بصریها بهتوصیف درمیآید ، چهره مینماید . ضمن آن که اهالی بصره همیشه بر معایب شهر خوداعتراف کردهاند .(۱۰) از همه اینها گذشته ، آنچه موجب میشود این محل برای سکونتانسان ارزش استثنایی داشته باشد وجود چشماندازهای جغرافیایی شدیدا متفاوت درهر طرف است : صحرا ، رودخانه ، مردابها و دریاچه نمک ، آن هم بدون وجود معایب دراین پدیدههای طبیعی ؛ این تلفیق جالب میان صحرای استپ و زمین زراعی – مسکونیو نزدیک به آب که میتوانست موجب تعاطی این پدیدهها و ایجاد نوعی حالت تکمیلیشود ، باید دقیقا مورد بررسی قرار گیرد ؛ زیرا همین پدیدهها میتوانست دلیل عدمانتخاب این محل هم بشود .(۱۱)
اگر به گونهای ملموستر به این مسائل بنگریم ، خاک کوفه مناسب کشت و زرع نبودهبلکه برای سکونت انسان خوب بوده است . هنگامی که اعراب در آن مستقر شدند تنهاسه صومعه که نیزارها میان آنها فاصله انداخته بود در آنجا وجود داشت : دیر حدیقه ،دیرامّ عمرو و دیر سلسله ، یعنی شواهدی از استقرار مسیحیت غربی که از حیرهپرتوافکن بودند .(۱۲)
در این سرزمین آرام و مناسب برای انزوا و تفکر ، در پایان سال ۱۷ه . گروه کثیری ازقبایل عرب ، طوایف ، بخشهایی از قبایل و عناصری که از دوردستها آمدهاند ، نیزکسانی که آشنایی بیشتری با این منطقه دارند مستقر خواهند شد و از آن مرکزیخواهند ساخت با تاریخی متلاطم و جایگاهی که مخفیانه برای کل اسلام و فرهنگ وتمدن آن به صورت الگوی آغازین در خواهد آمد .
ب . تأسیس کوفه
تأسیس کوفه یکی از ضروریات جنگی بود که فتوحات عصر عمر آن را ایجابمینمود . زمانی که نیروی رزمی عرب به رهبری سعد بن ابی وقاص بعد از فتوحاتمنطقه سواد به سرزمین ایران رسید ناگزیر نیاز به خطوط ارتباطی بین مدینه – که مرکزدولت اسلامی بود – و بین میدان جنگ احساس میشد و لازم بود که سپاه جنگیمسلمانان یک نقطه اتکاء و یک پایگاه نظامی ثابتی را در نزدیکی میدان جنگ انتخابکند . بنابراین عمر فرمان خود را مبتنی بر «انتخاب دارالهجره و پایگاه نظامی برایمسلمین» خطاب به سعد بن ابی وقاص صادر کرد .(۱۳)
سعد ابتدا مدائن را مناسب تشخیص داد اما پس از مدتی دریافت که جو این منطقهبرای اعرابی که از دل صحرا آمدهاند مناسب نیست لذا از عمر نظرخواهی نمود و برایشچنین نوشت :
«شکمهای عربها افتاده و بازوهایشان لاغر شده و رنگ چهره آنها تغییر کرده است»عمر علت آن را از سعد جویا شد . سعد نیز ناسازگاری هوای مدائن و دجله را دلیل اینامر ذکر کرد . عمر به او نوشت : «انّ العرب بمنزله الإبل لا یصلحه الاّ ما یصلح الإبل ، فارتدلهم موضعا عدنا ، و لا تجعل بینی و بینهم بحرا .»(۱۴) سعد نیز سلمان و حدیفه را به اینمأموریت فرستاد .
سلمان به قصد انبار از غرب فرات گذشت و جایی را نپسندید تا به محل کوفه رسید .حدیفه نیز از شرق فرات عبور کرد و جایی را مناسب تشخیص نداد تا به کوفه رسید کهریگزاری با شن سرخ بود و بدین ترتیب محل کوفه برای استقرار سپاه مناسب در نظرگرفته شد .(۱۵) اما به روایت دیگری ، سعد که به دنبال یافتن جای مناسبی به منظوراستقرار سپاه عرب بود با راهنمایی عبدالمسیح بن بقیله غسانی (از بزرگان اهل حیره) بهاین محل رهنمون گشت . او به سعد گفت : تو را به جایی راهنمایی میکنم که از دشتبالاتر و از فلات پایینتر باشد .(۱۶)
به روایت دیگری ، سعد همراه سپاه مسلمانان در قادسیه ماند تا این که عمر به اونوشت برای اعراب ، شهری بسازد و آن را در جایی قرار دهد که میان او و آنها دریا فاصلهنباشد . سعد به منطقه انبار رفت . ولی به سبب فراوانی مگس ، آنجا را نپسندید و ازآنجا به کویفه ابن عمر آمد ، آنجا را نیز مناسب تشخیص نداد . سرانجام در سرزمینکوفه امروز فرود آمد .(۱۷)
این مسأله (انتخاب و تأسیس کوفه) در سال ۱۷ه (۶۳۸م) اتفاق افتاد . البته منابعمختلف به اختلاف ، سالهای ۱۸ و ۱۹ه را هم ذکر کردهاند .(۱۸)
روایات متعددی در باب چگونگی انتخاب این منطقه توسط سعد و بعدها نامگذاریآن به کوفه نقل شده که از مجموع آنها و بررسی روایات صحیح به این نتیجه میرسیم کهانتخاب این منطقه یک امر اتفاقی و غیر مترقبّه نبوده بلکه بعد از دقتهای طولانی وبحثهای دقیق که جای هرگونه اختلافات احتمالی را از بین میبرده ، حاصل شده است .
ج . زمینهها و انگیزههای تأسیس
چنان که قبلاً نیز اشاره شد انگیزه اولیه پیدایی کوفه ایجاد یک پایگاه نظامی ، درپیتصرف مدائن و فتح پایتخت شاهان ساسانی شکل گرفت که به رغم نظر اولیه عمر مبنیبر اکتفا به فتوحات مسلمانان در عراق ، بر آنها مسلم گشت که فتح کامل ایران میسر وقریبالوقوع خواهد بود ، لذا به این منظور ، وجود پایگاه وارد و گاهی به منظور سکونتنیروهای عرب ضروری تشخیص داده شد .(۱۹) اما در باب علل جابهجایی سپاه از مدائن بهکوفه ، آینده نظرهای متعددی ارائه شده : نیاز و میل به داشتن یک هویت فرهنگی ،سهولت امکان برقراری ارتباط با مام وطن ، ایجاد فاصله با مردم تحت سلطه ، الزاماتنظامی و . . . .
در یکی از دو روایتی که بلاذری به استناد منابع سنی (مانند واقدی) نقل کرده ، آمدهکه دلیل اصلی این کار فرمان عمر به سعد بوده است . در این فرمان از سعد خواسته شده«محلی برای مهاجرت» تهیه شود که هیچ بحری (رودی) آن را از مدینه جدا نکند(۲۰) وبنابراین از لحاظ فضایی ، ادامه سرزمین عربستان باشد . اما در همه منابع دیگر دلایلاقلیمی برای این کار ذکر شده است . نگاهی به نوشتههای طبری بیندازیم : در پنجروایتی که او برای بنیانگذاری کوفه نقل کرده – که چهار روایت از سیفا و تنها یکی ازابوعوانه است – در همگی دلیل این جابهجایی مشکلات اقلیمی ذکر شده است .(۲۱)
بلاذری مسأله اقلیم را نه در مورد ترک مدائن بلکه در مورد ترک مکانهایی که به طورموقت در انبار یا سوق الحکمه انتخاب شده بود ذکر کرده است .(۲۲) اعراب پس از چهاردهماه اقامت در مدائن که عملیات جلو ، حلوان و سواد دجله ، در این اقامت فاصله انداختهبود احساس خستگی کردند و نتوانستند با محل – که آب و هوای آن را ناسالم ، متعفن وباتلاقی میدانستند -(۲۳) خو بگیرند . حشرات به شترهایشان حمله میکردند و آنها را آزارمیدادند . ظاهرا آب و هوای مرطوب تیسفون با کانالهای پرآب ، علیرغم امتیازاتی کهیک شهر ساخته شده و سازماندهی شده در دسترس میگذاشت مطلوب آنان نبود .
بدون شک لزوم خو گرفتن با محیط طبیعی در هر جایی که بعد از این اعراب ساکنشوند اهمیت داشته است . از همینرو است که اعراب ، فسطاط را به اسکندریه و قیروانرا به کارتاژ ترجیح خواهند داد و مسلما همین امر است که فرمان انتخاب کوفه را درحاشیه کویر اعراب صادر کرده است . تصمیمی که بازتاب آن را در گزینشهای آیندهاعراب خواهیم دید و خود موجب برپایی سنتی خواهد شد .
اما به گمان هشام جعیط(۲۴) این انتخاب بیشتر جنبه سیاسی ، استراتژیکی و فرهنگیداشته است . وی نظر خود را چنین بیان میکند : «عمر که نظریاتش نقش اساسی درانتخاب موقعیت شهر کوفه ایفا کرده اعلام داشته : جایی مناسب است که مناسبشترانش باشد .(۲۵) آیا در این گفته مفهوم زندگی شبانی عرب در عراق به عنوان جزیی ازعربستان نهفته بود ؟ پس چهطور سپاهیان عرب در جنگ مدائن و جولا شتران را همراهخود بردند ؟ این جمله مسأله پیچیده یکجانشین شدن ، انطباق انواع زندگی گذشته وآینده ، بقای حیات شبانی یا عزم جزم بر حفظ تمدن خویش – حتی آنگاه که به ایفاینقش دیگری ، یعنی ایجاد یک جامعه قدرتمند جنگنده که اساس آن را تقسیم غنایمبرگرفته از مردم بومی تشکیل میدهد ، فراخوانده شده است – را پیش روی اعراب مطرحمیکند .(۲۶)
از آنجا که اعراب در آن مرحله خواهان جای جدیدی بودند که وفق خلق و خویخود به آن شکل دهند و نه محدودهای که طبق تمدنهای دیگر ساخته شده باشد(احتمالاً در آن مرحله حتی قصد ساختن یک شهر نیز نداشتهاند بل به طوری که ازسفارش عمر استنباط میشود(۲۷) طالب یک اردوگاه نظامی باز بودهاند) لذا از اینرو استکه یک زمین لخت را به انبار ، سوق الحکمه ، یا حتی به حیره ترجیح دادهاند . برحسبروایتی واحد اما جالب ، بنوبقیله در انتخاب محل کوفه سعد را راهنمایی کردهاند .(۲۸)
چنین بود وضعیت کوفه . از آنجا که اعراب به جامعهای متحد علیه استقرار درمنطقه سواد رأی داده بودند ، انتخاب این محل حاشیهای ، مرزی و به دور از مرکز ، امادارای تماس با مرکز به نظر کاملاً منطقی میرسید . بعدا هنگامی که اعراب جای پایخود را در عراق و مرزهای ایران استوارتر کردند ، به حرکتی معکوس ، به سوی شرق رویخواهند آورد و ابتدا شهر واسط و سپس بغداد را بنیان خواهند نهاد .
جامعهشناسی کوفه
قشرهای تشکیل دهنده کوفه و اقوام ساکن در آن
اعراب
همانگونه که قبلاً ذکر شد اولین ساکنان کوفه مجاهدان نبرد قادسیه بودند که موفقبه تسخیر سرزمین عراق شدند . اینان از قبایل مختلف نزاری و یمنی بودند . بنا به قولی ،نزاریها هشت هزار و یمنیها دوازده هزار نفر بودهاند .(۲۹) اولین سازماندهی اعراب درزمان عمر و به دست سعد در ده گروه صورت گرفت .(۳۰) پس از مدتی برخی از قبایلگروههای ده گانه – به دلیل همپیمان شدن با برخی دیگر – از دیگران بیشتر شدند وپرداخت حقوق قبایل که به میزان جمعیت بستگی داشت ، مشکلاتی فراهم کرد . سعدموضوع را به عمر نوشت و عمر به وی دستور داد تشکل جدیدی را پایهریزی کند .
سعد نیز افرادی را مأمور کرد تا قبایل مختلف ساکن کوفه را برحسب قرابتشان درهفت گروه سازمان دهند .(۳۱) به این ترتیب شهر کوفه به هفت قبیله یا به هفت بخشنظامی تقسیم میشد که محل تجمع نیروها و بسیج آنها و رسیدگی به حقوقها و غنایمجنگی گردید .
این گروهبندی قبایل ، نوزده سال ادامه داشت تا زمانی که حضرت علی علیهالسلام در سال۳۶ه . به کوفه آمد و تغییرات دیگری در آن داد . در طول این نوزده سال ، ساخت قدرتدر هر یک از این هفت گروه به گونهای عجیب تغییر کرده بود . بعضی از طایفهها درگروهها ، موقعیت سلطهگرانهای بر دیگر اجزای گروه به دست آورده بودند . بدین جهتعلی علیهالسلام در حالی که گروهها را در همان تعداد هفت نگاه داشت ، تغییرات مهمی درترکیب و صورت خارجی هفت گروه از طریق ترکیب و جابهجایی قبیله به ویژه از یکگروه به گروه دیگر انجام داد .(۳۲) علی علیهالسلام در دوران خلافت خود بر آن بود تا نظام شصتقبیله ساکن در کوفه را درهم بکوبد و تفکر آنها را از قید و بند و خون و نژاد و قومیت آزادکند ، که به شهادت رسید .(۳۳)
ایرانیان
ایرانیان درصد چشمگیری از ساکنان کوفه را از همان آغاز تشکیل میدادند . گرچهبرخلاف تعالیم اسلامی ، عربها رفتار نژادپرستانهای با آنها داشتند ولی به تدریج نقشحساسی در کوفه و انقلابها و قیامهایی که در مرکزیت این شهر رخ نمود ، پیدا کردند .ایرانیان ساکن در کوفه همه موقعیت یکسانی نداشتند . ترکیب ایرانیان بنا به روایاتتاریخی از این قرار بوده است :
الف . موالی
مسلمانان غیر عرب که در جنگ با مسلمانان شرکت نکرده و اسیر نشده بودند به طورکلی «موالی عرب» به شمار میآمدند ، زیرا اعراب بدین سبب که بلاد آنها را با جنگ فتحکرده بودند ، آنان را بندگان «آزاد کرده خویش» میشمردند .
از اهل ذمّه هم کسانی که رفته رفته دین پدران خویش را رها میکردند و آیینمسلمانی برمیگزیدند جزو موالی به شمار میرفتند .(۳۴)
موالی اعم از نظامی و غیرنظامی ، بنا بر نوع پیوستشان به جامعه اسلامی ، مراتب ودرجات متفاوتی در اجتماع داشتند ، از دسته نظامی که بگذریم ، سایر موالی ازتقسیمبندی زیر خارج نبودند :
۱ . اسیران جنگی
اسیران جنگی در آغاز عنوان برده داشتند و غلام قبایل و خاندانهای عرب بودند .اینان با گرویدن به اسلام آزادی خود را باز یافتند . ولی مجبور بودند به خانوادهای کهقبلاً غلامشان بودند ، وابسته باشند . به مفهوم فنّی و در اصطلاح ریشهای ، موالی حقیقیاین گروه بودند .
۲ . روستاییان و کشاورزان
شهرها و روستاهای اینان در اثنای غلبه مسلمانان ، منهدم شده بود ، لذا زمینهایکشاورزی خود را رها کردند و به منظور یافتن کار دیگر به سوی کوفه – تازه تأسیس -روان شدند .
۳ . پیشهوران و صنعتگران
گروههای زیادی از ایرانیان که مسلمان شده بودند برای بهبود بخشیدن به وضعیتاقتصادی خود به عنوان پیشهور و صنعتگر به کوفه میآمدند .
۴ . تازه مسلمانان از خاندانهای شریف
این گروه از مسلمانان از پرداخت جزیه معاف بودند ولی میبایست مالیات زمین(خراج) را بپردازند .(۳۵)
بر این تقسیمبندی باید تعداد چشمگیری از اسیران زن را که بهره فاتحان عرب خودشده بودند ، افزود . اینان به همسری مشروع اسیرکنندگان عرب درآمدند و برایشانفرزندها به دنیا آوردند ، نتیجه این بود که در مدت کمتر از بیست سال ، در حدود زمانیکه علی علیهالسلام به کوفه آمد ، نسل جدید جوانی از اعراب در کوفه وجود داشتند که از نظرمادر ، ایرانی بودند .(۳۶)
ب . حمراء دیلم
عدهای از ایرانیان ساکن در کوفه به این نام خوانده میشدند . در این که چرا به«حمراء» و «حمراء دیلم» معروف شدند ، صریحا در تاریخ چیزی نیامده است . مرحوممحدّث ارموی در حاشیه کتاب الغارات از ابوعبید قاسم بن سلام(۳۷) نقل میکند که گفتهاست این که ایرانیان را سرخپوشان – حمراء – خواندهاند به این دلیل است که عربهااغلب سبزه و عجمها بیشتر سرخ و سفید بودند . مراد از سرخها کسانی بودند که عمدتا«سفیدرو» بودند .(۳۸) به گفته جرجی زیدان بنیامیه مسلمانان غیرعرب را موالیمیخواندند ، همچنین آنها را سرخپوست (احمر) میگفتند و در فرهنگ عرب ، هرعجمی احمر لقب دارد .(۳۹)
ج . اسواران
اسواران سپاهی از نژاد غیرایرانی بوده است که یزدگرد از سندیان فراهم آورده بود .سپس انبوهی ایرانی به آنان پیوست ، آن چنان که دیگر مسأله نژاد آنها مطرح نبود .(۴۰)
به هر حال موالی (ایرانیان : اعم از اسیران مسلمان شده ، مهاجران مسلمان ، حمراءدیلم و اساوره) در کوفه اجتماع بزرگی را تشکیل دادند و جمعیت آنها افزایش یافت . ازجمله قراینی که بر فراوانی آنها در کوفه دلالت دارد ، این است که گاهی یک مرد عرب ازاهل کوفه با ده یا بیست نفر از موالی خود از خانه خارج میشد . دلیل دیگر فراوانی واهمیت وجود آنها در کوفه ، مساجدی است که ساخته بودند ؛ مانند مسجد الموالی ،مسجد الحمراء و مسجد مروزیه . حتی گفتهاند تعداد موالی به نصف ساکنان کوفهرسید .(۴۱)
از دیگر اقوام ساکن در کوفه سیابجه بودند . آنها از اهالی سوماترا بودند که به هند وعراق و سرانجام به سواحل خلیجفارس کوچ کرده بودند . ایشان پس از اسلام هم در اینناحیه حضور داشتند . زیرا ساسانیان برای دفاع در مقابل دزدان دریایی از ایشاناستفاده میکردهاند . بنابر روایات بلاذری سیابجه تنها در بصره ساکن بودهاند ، زیراگروهی از کوفه همراه با زُطها(۴۲) به امام علی علیهالسلام در ذیقار پیوستند . سیابجه پس ازپیوستن اسواران همراه با اقوام زُط حلیف بنی حنظله شدند . سیابجه و زُطها در سپاهایران ابتدا لشکریانی از اهل سند بودند که گرفتار آمده و ایرانیان برای آنها وظیفه تعیینکرده بودند . اینان از جمله کسانی بودند که در همین نخستین جنگهای ایران اسیرشده بودند چون از موقعیت اسواران آگاه شدند اسلام آوردند . ابوموسی نیز آنان را ماننداسواران در بصره منزل داد . گروهی از سیابجه متصدی بیتالمال در بصره بودند . شمارآنها را برخی چهل و برخی چهارصد تن گفتهاند .(۴۳)
وقتی طلحه و زبیر به قصد جنگ جمل وارد بصره شدند و عثمان بن حنیف انصاری ازسوی حضرت علی علیهالسلام والی بصره بود . سیابجه از تسلیم بیتالمال به طلحه و زبیر تاقبل از آمدن حضرت خودداری کردند . افراد طلحه و زبیر هم به فرماندهی عبداللّه بنزبیر به آنها شبیخون زدند و همه آنها را کشتند ، فرماندهی سیابجه در آن موقع باابوسالمه زُطی بود که مردی صالح بود .(۴۴)
در جریان جنگ جمل با این که سیابجه و رظُها حلیف بنی تمیم و بیشتر بنیتمیمدشمن امیرالمؤمنین بودند ، آنها جزو سربازان علی علیهالسلام باقی ماندند .(۴۵) بعدها معاویهگروهی از آنها را به سواحل شام و انطاکیه منتقل کرد .(۴۶)
در پایان این مباحث یادآور میشویم که آنچه که گفته شد در مورد اقوام و قبایل وگروههای بزرگ ساکن کوفه بود . مسلما با توجه به مرکزیتی که کوفه در عالم اسلامی یافتهبود ، افراد بسیاری از سایر شهرها به دلایل مختلف به این شهر کوچ کردند . همچنینبردگان و غلامان غیر ایرانی نیز در این شهر حضور داشتند . اما از نظر تعداد و از جهتسیاسی قابل توجه نبودهاند .
کوفه قبل از علی علیهالسلام
چنان که مشاهده کردیم کوفه به عنوان یک پایگاه نظامی آماده به خدمت برایجنگجویان اسلام که قصد حرکت به سوی ایران را داشتند ، ساخته شد . علیرغم این کهاین شهر در طی گذشت زمان تغییراتی را به خود دید ، همچنان وظیفه اولیه آن باقی بودو جنگجویان فراوانی از س
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 