پاورپوینت کامل بررسی بحران هویت جوانان شهر قم ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل بررسی بحران هویت جوانان شهر قم ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بررسی بحران هویت جوانان شهر قم ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل بررسی بحران هویت جوانان شهر قم ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :
۷۳
«خود را بشناس»؛ جملهای معروف از سقراط است که به نوعی بیانگر زمینههایتاریخی فلسفی مقوله هویت است که، عمدتابه شناخت « خود» توجه دارد.
بنظر میرسد که انگیزه تلاش در جهت «شناخت خود» بطور آگاهانه و جدی از دوراننوجوانی آغاز میشود و یکی از مهمترین مسائلی که در رابطه با شناخت خود مطرحمیشود مساله شکلگیری هویت فردی او است که در طی آن نوجوان و جوان در تلاشاست تا برای موجودیت و سیر زندگی خود پاسخها و راههایی بیابد؛ پاسخها و راههایی کهزمینههای آن از سالها پیش، در دوران کودکی، از طریق همانند سازیهای گوناگونی کهکودک با اطرافیان خود داشته، پی ریزی شده است (اتکینسون هیلگارد، ۱۹۸۳).
بنابراین به نظر میرسد دو عامل اولیه در طول رشد به چگونگی تشکیل هویت کمکمیکنند یکی، ویژگیها و صفات خاص فرد است و دیگری، محیط و افرادی که فرد با آنهادر تعامل است.
«ویلیام جیمز»، هویت شخص را مفهومی میداند که فرد از خود به عنوان یک شخصدارد و این مفهوم ناشی از تجربه تداوم و تمایز یعنی خود همانی در طی زمان و متمایزبودن از دیگران است. همانطوری که قبلا اشاره شد این تجربه تداوم و تمایز را شخص بهکمک شناخت نسبت به ویژگیهای فردی خویش و تاثیراتی که از تعامل با دیگرانمیپذیرد، به دست میآورد.
نظر اریکسون نیز در این زمینه خیلی شبیه به نظر جیمز است زیرا او نیز به دو بعداستمرار در طی زمان و احساس وحدت و این همانی فرد، علی رغم گذشت زمان، تاکیدکرده است. او بیان میدارد که، فرآیند شکلگیری هویت در طول عمر عمل میکند و ازهمانند سازیهای پی در پی با نقشها بوجود میآید، ولی بحران هویت مربوط به دوراننوجوانی و جوانی، وحدت سازی از تعدد نقشها و روشن سازی ابهامها و بحرانهاست.(محسنی، ۱۳۷۵) یکی از مسائل و مشکلات اساسی در سنین نوجوانی و بعد از آنمشکلات مربوط به احساس هویت است.
در این سنین خود انگاره فرد باید شکل گیرد. خود انگاره یعنی هماهنگی عقاید ما درمورد خودمان و آنچه دیگران در درباره ما فکر میکنند به صورت ایدهآل. این فرایند بهتصویری هماهنگ و سازگار میانجامد. شکلگیری و پذیرش هویت کاری دشوار و پراضطراب است. نوجوان باید نقشها و ایدئولوژیهای مختلف را آزمایش کند تامناسبترین آنها را تعیین نماید.
اریکسون، وضعیت افرادی راکه در رسیدن به هویتی منسجم ناکام مانده و دچار بحرانهویت میشوند، سردرگمی نقش نامید. آنها نمیدانند چه کسی و چه چیزی هستند، بهکجا تعلق دارند، و یا به کجا خواهند رفت. آنها ممکن است از صحنه عادی زندگی، تحصیل،شغل و ازدواج کناره بگیرند یا ممکن است در جرم یا مواد مخدر هویتی منفی پیدا کنند.به این دلیل یک هویت منفی بر بی هویتی ترجیح دارد. نیرومندی بنیادی که به طور ایدهآل در مدت نوجوانی پرورش مییابد وفاداری است که از هویت منسجم به دست میآید.
وفاداری؛ صداقت، اصالت، احساس وظیفه در روابط ما با دیگران را در بر میگیرد. بااین که نوجوانی مرحله شکلگیری هویت است، اما این به آن معنا نیست که همه افراد دراین سن به هویت انسجام یافته دست یابند. تحقیقات و پژوهشها نشان میدهد که ۳۰%افراد در سنین بعد از نوجوانی همچنان در جستجوی هویت بسر میبرند. (نیکخواه ۱۳۷۹).نکته جالب دیگر این که، این مشکل در بین دانشجویان بیشتر از دیگران است. تحقیقاتانجام شده نشان میدهد که افرادی که دارای شغل هستند در مقایسه با افرادی که از شغلمشخص برخوردار نیستند، از هویت انسجام یافتهتری برخوردار هستند. به عقیدهاریکسون هویت محصولی است که بذر آن در سنین کودکی ریخته میشود اما در نوجوانیبروز می یابد و به بزرگسالی نیز گسترش مییابد. از نظر او عدم توفیق در کسب هویت، افرادرا برای بیماریهای روان نژندی مستعد میکند.
هویت و بحران هویت
شکلگیری هویت، یکی از تکالیف اساسی در دوران نوجوانی است. دوران نوجوانی ازجهتی مشکلترین دوره از دورههای تحول روانی در چرخه زندگی انسانهاست. در ایندوره نوجوان باید از دوران کودکی خداحافظی کرده و خود را برای مسؤولیتهای بزرگسالیآماده کند. بنابراین نوجوانی یک دوره انتقالی به حساب میآید، و دورههای انتقالی یابرزخ، سختترین دورهها میباشد، زیرا مرحلهای است که که فرد به گذشته تعلق ندارد، ودر عین حال متعلق به آینده هم نیست، به عبارت دیگر نوجوان نه کودک است و نهبزرگسال،بلکه حالتی میان این دو.
اگر بحرانهای خاص مربوط به این مرحله بخوبی حل نشود، این بحران که در واقع سردر گمی نقش است، تا آخر عمر ادامه مییابد، و شخص تا سنین میانسالی و حتی دورانکهولت، نمیداند کیست و از خود چه میخواهد، چه هدفی دارد و میخواهد چه کسیباشد. این حالت را اریکسون به درستی سر در گمی نقش نامیده است. به زعم اریکسونیکی از عوارض سر در گمی نقش، ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی است.
پژوهشها نشان میدهد که بسیاری از بزرگسالان در احساس هویت مشکل دارند. درمطالعهای بیش از ۳۵% از بزرگسالان آمریکایی در یکی از ابعاد احساس هویت دارای دورمشکل جدی بودهاند و سر در گمی نقش که اریکسون به آن اشاره کرد، در آنها مصداقداشته است. بنابراین اکتساب هویت که خاص دوران نوجوانی است، در این دوره درهمهافراد به سر منزل مقصود نمیرسد. و درصد قابل توجهی این مشکل را در سنین بالاتر نیزخواهند داشت، این مشکل خصوصا در دانشجویان تا حد قابل ملاحظهای بیشتر است.پژوهشها نشان داده است که جوانان شاغل در مقایسه با جوانان بیکار از احساس هویتموفقتری برخوردارند. و برعکس جوانان بیکار از بحران هویت بیشتری برخوردارند.
هویت شغلی
آماده شدن نوجوانان و جوانان برای انتخاب حرفه معین و تمهید ورود به زندگیشغلی، یک وظیفه بسیار حیاتی در رشد آنان است. شکلگیری هویت شغلی از چناناهمیتی برخورداراست که اگر به درستی صورت نگیرد زندگی آتی فرد صدمه خواهد دید. باورود به دنیای شغلی است که اگر به درستی صورت نگیرد تمام زندگی آتی فرد صدمهخواهد دید. با ورود به دنیای شغلی است که رشد ارزشها و هدفها و دانشها ومهارتهای یک جوان به بوته واقعیتهای سخت زندگی بزرگسالی محک میخورد و اومیتواند به ارزیابی مجدد عالم بزرگسالی، همراه با ارزیابی مجدد خود و سرمایهها وتواناییها و محدودیتهای خویش، بپردارد. وظیفه خانواده و آموزشگاه و محیط زندگیاجتماعی نوجوانان و جوانان این است که شناخت و برنامهای روشن در مورد شکلگیریصحیح چنین هویتی داشته باشند و نوجوانان و جوانان چنان تربیت شوند که زندگیبزرگسالی خود را با دانش و مهارتهای لازم حرفهای آغاز کنند و آنها را گسترش دهند وبارور سازند.
هویت خانوادگی
خانواده کوچکترین و مهمترین کانون اجتماعی است که به آن، واحد خویشاوندیبنیادی نیزگفته میشود.در شکل هستهای، خانواده مرکب از پدر، مادر و فرزندان است ودر کاربرد وسیعتر و در برخی از خرده فرهنگهای ایرانی ممکن است خانواده گسترده راهم در بر گیرد که شامل پدر بزرگ، مادر بزرگ و احیانا عمه و خاله و دایی و عمو و نزدیکانآنان نیز میگردد و همه آنها به عنوان یک واحد اجتماعی شناخته شده، عمل میکنند. دریک خانواده مطلوب، روابط بین اعضابر احساس همدلی و محبت و احترام و همفکری وهمراهی و قدرشناسی مبتنی است و والدین هم پاسخگوی نیازهای جسمی و روحی وفکری فرزندان هستند و هم توقع رشد و پیشرفت و کمال از آنان دارند. روابط بین زن وشوهر نیز در چنین خانوادهای نه بر مرد سالاری یا زن سالاری بلکه بر حق سالاری واقتضای مصالح جمعی و دوام و کمال خانواده مبتنی است.
هویت دینی
هویت دینی جوانان، بخشی از هویت عمومی آنان است. در مقوله شخصیت، هویت بهمعنای «خود» اساسی و مستمر فرد، و مفهوم درونی و ذهنی است که او از خویش به عنوانیک شخص دارد. در این معنا، معمولا کیفیت و ویژگیهای شخصی، مثل هویت فردی،هویت جنسی، هویت شغلی، هویت دینی و هویت ملی، مشخص میشود: شکل یافتگیهویت جوان به معنای آنست که او بداند کیست، چه چیزهایی برای او ارزش به حسابمیآید، و چه راههایی را برگزیده است که در زندگی خود دنبال کند. طلب و تمایل جوانبرای کشف و ساختن هویت خود، نیروی محرکه بسیاری از دل مشغولیها و رفتارهای ویدر جهتگیری جنسیتی، در انتخاب شغل، در ارتباطات اجتماعی و در آرمانهایاجتماعی، واخلاقی و مذهبی و فرهنگی اوست. هویت فرد از آغاز نوجوانی تا پایان زندگی،او را با انتخابهای متعددی مواجه میسازد؛ از مسئله انتخاب رشته تحصیلی گرفته تامسائل معنوی و چگونگی ومیزان پای بندی و ایمان به حقیقت جاودانه هستی و خیر وکمال و ارزشهای انسانی ناشی از این باور و چگونگی عمل کردن به باورهای دینی، نقشاساسی در کیفیت شخصیت فرد دارد.
هویت اجتماعی و سیاسی
به معنای شفافیت و حضور فعال آنان در امور مدنی و سیاسی کشور و شرکت و ایفاینقش موثر در تصمیمگیریهای مربوط به سرنوشت اجتماعی و سیاسی در سطوح ملی ومنطقهای و محلی است.
پویایی نظام جمهوری اسلامی ایران در آن است که چنان شرایطی ایجاد شود کهجوانان بتوانند انرژی و شوق خود را، بجای آنکه صرف هیجانات بی ثمر – و بلکه مخرب -نمایند، در مشارکتهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی صرف کنند و از این راه، هم درپیشرفت جامعه خود سهم شایستهای داشته باشند و هم سلامت روانی و هم قدرت ومهارت زندگی و سعادت خود را تامین کنند. فقدان علاقمندی به مشارکت اجتماعی وسیاسی و اجتناب از پذیرش مسؤولیت جمعی، نه فقط برای خود فرد بلکه برای اقتصاد وسیاست مستقل نیز، فاجعهآمیز است.
هویت ملی
هویت ملی حاکی از احساس تعلق عمیق روحی و فکری و رفتاری به سرزمین آباء واجدادی و مردم و تاریخ و فرهنگ و سنن و شیوه زندگی ایرانی است و در بر گیرنده جوانبگوناگونی است که مهمترین جنبههای آن عبارت از احساس ایرانی، دین و مذهب، زبان وادبیات و هنرهای ملی، تعهد در حفاظت از سرزمین آباء و اجدادی و استقلال و اقتدار ملیو رشد و پیشرفت کشور است. اقتضای هویت ملی مطلوب در جوانان این است که معرفت وعشق به میهن و احساس تعهد و مسؤولیت در قبال سرنوشت سیاسی و اقتصادی واجتماعی و فرهنگی کشور در یکایک جوانان ایران در عالیترین سطح خود باشد و آنانمصالح جمعی و ملی را بر منافع فردی و محلی در عرصه تصمیمات شخصی و اقداماتجمعی ترجیح دهند.
روش تحقیق
از آنجایی که در این پژوهش، پژوهشگر به دنبال کشف و بررسی روابط بین عوامل وشرایط خاص یا نوعی رفتار که قبلاًوجود داشته یا رخ داده از طریق مطالعه نتایج حاصل ازآنهاست، یک یا چند متغیر وابسته انتخاب شده و با مطالعه زمینه و شرایط قبلی درجستجوی علل یا روابطی برای وقوع مساله مورد نظر میباشد و چون پژوهشگر قصد جمعآوری اطلاعات بصورت درصدی دارد و هدف مطالعه کشف رابطه علت و معلولی نیست، لذاروش تحقیق بصورت توصیفی از نوع زمینهیابی survey انتخاب شد.
جامعه تحقیق و حجم نمونه
جامعه مورد نظر در این تحقیق شامل کلیه جوانان ۲۵-۱۸ سال زن و مرد شهر قماست. در این پژوهش، برای انتخاب نمونه معرف و همچنین افزایش دقت اندازهگیری ازروش نمونهگیری تصادفی، نمونهای به حجم ۶۰۰نفر از جوانان زن و مرد انتخاب شدند.سپس پرسشنامه و آزمون احساس هویت بطور همزمان به صورت انفرادی اجرا شد.
شیوه نمونه گیری
برای انتخاب نمونهها به صورت تصادفی، ترکیب جمعیت جامعه مورد نظر در پژوهشرا نسبت به مناطق چهارگانه شهرداری از آمارهای سازمان مدیریت و برنامهریزی استخراجنموده و نسبت به جمعیت مناطق ذکر شده میزان نمونهها هر یک از مناطق را انتخابنمودهایم. سپس تعدادی بلوک از مناطق یاد شده انتخاب و آنگاه از پرسشگران خواستهشد تا در هر بلوک با انتخاب متناوب پلاکهای زوج یا فرد پاسخگویان را، متناسب باجنسیت و گروه سنیِ طبقات جامعه آماری، به صورت تصادفی انتخاب کنند.
ابزار اندازهگیری
برای اندازهگیری سازه مورد نظر (بحران هویت) از دو روش استفاده شد که عبارتاست از الف: پرسشنامه پژوهشگر ساخته، و ب: مقیاس احساس هویت. الف پرسشنامه: درپرسشنامه توسط پژوهشگر ۱۰ سوال راجع به وضعیت جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال شهر قمدرابعاد سیاسی، مذهبی، رفاقت و دوستی و شغلی گنجانده شد. این ۱۰ پرسش که جداگانهمورد تحلیل قرار میگیرند، بر اساس کارهای مارسیا صورت بندی شدند. (پال کینین ورنکا،(۱) ۱۹۹۴، ص ۲۶۰) مارسیا با ملاک قرار دادن نظریه اریکسون سوالهایی را به شکلپرسشهای مصاحبه تدوین کرد.
دراین مطالعه برای توصیف وضعیت هویتی جوانان این سوالها به شکل پرسشنامهایتدوین شد و در بخش تحلیل دادهها اطلاعات ارزشمندی در ارتباط با این ده سوال بدستآمده است.
ب. مقیاس احساس هویت
ابزار دیگری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت، مقیاس احساس هویتشخصی است. این مقیاس جزئی از مقیاسی است که برای تمام مراحل رشد بر اساسنظریه اریکسون تدوین شده است. پلاک(۲) و اوکز که سازنده این مقیاس هستند، با استفادهاز نظریه اریکسون ۱۹ گویه به صورت چهار گزینهای برای این هدف تدوین شده است.
روش تجزیه و تحلیل آماری
با توجه به هدف تحقیق از روشهای آماری مناسب توصیفی (میانگینها ونمودارها)تی استودنت گروههای مستقل (جهت مقایسه احساس هویت)و خی دو، جهتبررسی و تأیید فرضیهها به کمک نرمافزار s.p.s.s.استفاده شد.
فرضیههای اصلی تحقیق
– میزان هویت شغلی زنان و مردان متفاوت است.
– میزان هویت اجتماعی زنان ومردان متفاوت است.
– میزان هویت خانوادگی در زنان و مردان متفاوت است
– میزان هویت سیاسی در زنان و مردان متفاوت است
– میزان هویت شخصی در زنان و مردان متفاوت است
– میزان هویت مذهبی در زنان و مردان متفاوت است
– میزان بحران هویت در زنان و مردان متفاوت است
– میزان هویت ملی مردان و زنان متفاوت است
– میزان هویت شغلی، اجتماعی، مذهبی، ملی، خانوادگی، سیاسی، شخصی، و بحرانهویت در سنین مختلف زنان متفاوت است.
– میزان هویت شغلی، اجتماعی، مذهبی، ملی، خانوادگی، سیاسی، شخصی، و بحرانهویت در سنین مختلف مردان متفاوت است.
– میزان هویت شغلی، اجتماعی، مذهبی، ملی، خانوادگی، سیاسی، شخصی، و بحرانهویت در مشاغل کارمندی، آزاد، بیکار، دانش آموزی و دانشجویی مردان متفاوت است.
– میزان هویت شغلی، اجتماعی، مذهبی، ملی، خانوادگی، سیاسی، شخصی، و بحرانهویت در مشاغل کارمندی، آزاد، بیکار، دانش آموزی و دانشجویی زنان متفاوت است.
– میزان هویت شغلی، اجتماعی، مذهبی، ملی، خانوادگی، سیاسی، شخصی، و بحرانهویت در رشتههای مختلف تحصیلی زنان متفاوت است.
– میزان هویت شغلی، اجتماعی، مذهبی، ملی، خانوادگی، سیاسی، شخصی، و بحرانهویت در رشتههای مختلف تحصیلی مردان متفاوت است.
فرضیههای فرعی تحقق
– میزان هویت شخصی در زنان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت شخصی در مردان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت ملی درمردان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت ملی در زنان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت مذهبی در زنان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت مذهبی در مردان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت سیاسی در مردان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت سیاسی در زنان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان بحران هویت در مردان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان بحران هویت در زنان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت خانوادگی در زنان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت خانوادگی در مردان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت اجتماعی مردان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت اجتماعی زنان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت شغلی مردان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت شغلی زنان مجرد و متاهل متفاوت است.
– میزان هویت اجتماعی مردان پایینتر و بالاتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان هویت اجتماعی زنان پایینتر و بالاتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان بحران هویت زنان بالا و پایینتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان بحران هویت مردان بالا و پایینتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان هویت سیاسی در مردان بالا و پایینتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان هویت سیاسی در زنان بالا و پایینتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان هویت شخصی مردان بالا و پایینتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان هویت شخصی زنان بالا و پایینتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان هویت مذهبی مردان بالا و پایینتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان هویت مذهبی زنان بالا و پایینتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان هویت خانوادگی مردان بالا و پایینتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان هویت خانوادگی زنان بالا و پایینتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان هویت ملی مردان پایین و بالاتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان هویت ملی زنان پایین و بالاتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان هویت شغلی زنان پایین و بالاتر از دیپلم متفاوت است.
– میزان هویت شغلی مردان پایین و بالاتر از دیپلم متفاوت است.
خلاصه نتایج دادههای پژوهش
آدمی در طول تاریخ حیات خود سعی کرده است به طرق گوناگون، اعم از انواعاستدلال، پرسش از مراجع مطلع، مشاهده و تجربه شخصی و مانند اینها، به پرسشهایخود پاسخ گوید. در عصر حاضر تحول عظیمی در چگونگی دستیابی به دانشی مطمئن بهوجود آمده است. اساس این تحول، روی آوردن به روشهای پژوهش علمی برای شناختپدیدهها است. روش علمی، ترکیبی از روش قیاسی و استقرایی برای دستیابی به اصول وقانونمندیهای جاری پدیدههای طبیعی و انسانی است. منظور ما از روش قیاسی هماناتکا بر نظریه و فرضیه سازی و بیان روشن مساله است و مرادمان از روش استقرایی،آزمودن فرضیهها و جستجوی پاسخ به سوالات از طریق مشاهده منظم و سنجش دقیق وتجربه کنترل شده علمی است.
در برخورد با مسائل انسانی، هر راه دیگری، جز روش پژوهش علمی مبتنی بر مصالحرشد و کمال و سعادت آدمی، برای پاسخگویی به سوالات خود انتخاب کنیم، دچار گمراهیخواهیم شد، و مجهولات خود را دانش مطمئن تلقی خواهیم کرد. پژوهش علمی در علومانسانی بطور عام، کاری پیچیده، دقیق و کاملاً شخصی است. این دشواریها بخصوص درکشور ما که هنوز گامهای ابتدایی در کشف وضعیت و مسائل و نگرش نوجوانان و جوانان باروشهای علمی را برمیدارد، بسیار بزرگتر است.
با توجه به پاسخهای آزمودنیها به سوالات هویت شغلی؛ ۹/۳۷ درصد زنان و ۶/۴۳درصد مردان از هویت شغلی کمتر از میانگین برخوردارند، که نشان دهنده ابهامات شغلیبرای جوانان زن و مرد میباشد. یکی از دلایل آن میتواند فراهم کردن فرصتهای شغلیکم از طرف مسؤولین و نارضایتیهای شغلی شاغلان باشد. ۷/۱۶ درصد مردان و ۴/۱۹درصد زنان از هویت شغلی متوسط و ۳/۴۰ درصد مردان و ۷/۴۳ درصد زنان از هویتشغلی بالاتر از متوسط برخوردارند. متاسفانه مشکل پارتی بازی و سفارش، موجب ناامیدی و نارضایتی شغلی میشود. از یک طرف چنین اندیشهای ذهن گروه بزرگی ازجوانان ما را به خود مشغول کرده که چگونه میتوان امیدوار بود که مشکلات مربوط به کمتوانی و از کار گریزی و ضعف انگیزش شغلی در جامعه ما از بین برود؟ از طرف دیگر باتوجه به درصدهای فوق میتوان نتیجه گرفت که مشکلات تولید و خدمات و مشاغل وکاریابی در شهر قم فقط منحصر به مسائل اقتصادی و صنعتی نیست، بلکه پایههایعمیقتر روانی در میان مردم نیز دارد. متاسفانه به اهمیت چگونگی شکلگیری هویتشغلی جوانان در قم توجهی نمیشود. بلکه، هم خانوادهها و هم مدارس و دانشگاهها وسایر نهادهای مسؤول بجای آنکه تمرکز کار خود را به تربیت جوانی پرانگیزه، کار آمد، ماهرو بلند همت بگذارند، وضعیت اقتصادی کشور را بزرگترین عامل بیکاری و عدم موفقیتجوانان میدانند.
با توجه به پاسخ افراد که بطور تصادفی به سوالات هویت اجتماعی جواب دادند،۴/۲۸درصد مردان و ۲/۳۱ درصد زنان از هویت اجتماعی پایینتر از میانگین و ۷/۳۵ درصدزنان و ۶/۱۵ درصد مردان از هویت اجتماعی متوسط و ۶۶ درصد مردان و ۱/۴۴ درصد زناناز هویت اجتماعی بالاتر از متوسط برخوردارند. با نگاه اجمالی به درصدهای فوق، معلوممیشود که جوانان از یک سو از سهمی که در مشارکتهای اجتماعی دارند نسبت به آیندهاجتماع ابهام دارند و از سوی دیگر اشتیاق آنان برای سهیم شدن در فعالیتهای اجتماعیو ایفای نقش در مشارکتهای اجتماعی و آینده اجتماع روشن و قابل توجه است. بنظرمیرسد که یک جامعه پویا باید چنان شرایطی را ایجاد کند که اکثریت قریب به اتفاقجوانان بتوانند انرژی و شور و شوق را در مشارکتهای اجتماعی صرف کنند و در پیشرفتجامعه خود سهم بسزایی داشته باشند. مشارکت دادن بیشتر جوانان در امور اجتماعی و بهحرکت در آوردن این نیروی عظیم ضرورتی است که ما باید بطور جدی آن را بر خود فرضبدانیم و راه کارهای مناسب برای این امر را کشف کنیم و به مرحله عمل در آوریم.
با توجه به نمودارهای بدست آمده در خصوص پاسخ آزمودنیهایی که بصورت تصادفیانتخاب شده بودند؛ نسبت به هویت مذهبی، ۲/۴۳ درصد مردان از هویت مذهبی کمتر ازمیانگین ۶/۳۷ درصد زنان از هویت مذهبی کمتر از میانگین و ۹/۱۸ درصد مردان از هویتمذهبی متوسط ۴/۱۹ درصد زنان از هویت مذهبی متوسط و ۰/۴۳ درصد زنان از هویتمذهبی بالاتر از میانگین و ۱/۳۸ درصد مردان از هویت مذهبی بالاتر از میانگینبرخوردارند. آمار فوق برای یک شهر مذهبی چون قم رضایت بخش نمیباشد. بنظرمیرسد که مبلغان دینی و مسؤولین تربیتی و فرهنگی در جهت ترویج دین بایستی گامیعلمی و جدیتر برای افراد دارای هویت مذهبی کمتر از متوسط بردارند. البته تعدادافرادی که از هویت مذهبی متوسط و بالاتر از متوسط برخوردارند حاکی از آنست کهاستحکام معتقدات عمیق دینی جوانان قم، یعنی اعتقاد دینی در سطح تقریبا خوبیاست.
همچنین با توجه به پاسخ افراد نسبت به هویت ملی ۷/۳۲ درصد مردان و ۱/۲۶ درصدزنان از هویت ملی کمتر از میانگین و ۸/۱۷ درصد زنان و ۶/۱۳ درصد مردان از هویت ملیدر حد متوسط و ۷/۵۴ درصد مردان و ۱/۵۷ درصد زنان از هویت ملی بالاتر از میانگینبرخوردارند. آمار فوق نشان دهنده روح میهن دوستی جوانان است، که نشان میدهد کهبجز درصد تقریبا کم، که احتمالاً این دسته با همه چیز سر مخالفت دارند، هویت ملیجوانان شهر قم پایههای محکمی دارد و آنان در جنبههای گوناگون این هویت (اعم ازحفاظت از سر زمین، فرهنگ و سنن، دین، مذهب، زبان، تاریخ و تمدن، اخلاق و خصائلملی) از رشد بالایی برخوردارند. به روشنی میتوان میزان پایبندی به اعتقادات دینی وهویت ملی را در میان جوانان مشاهده کرد، جالب اینجاست که توجه کنیم این دو مقولهدر کنار یکدیگر، نه یکی بدون دیگری سر الاسرار کلمات فرهنگ کلاسیک ایرانی و مایهدوام تاریخ و هویت ملت ما است. بنظر میرسد که هرکس که دلی درگرو اعتلای ایران وسعادت ایرانیان دارد، باید پایه اساسی برنامهها و تلاشهای خود را
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 