پاورپوینت کامل بررسی صنعت کاشیکاری در قم ۵۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل بررسی صنعت کاشیکاری در قم ۵۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بررسی صنعت کاشیکاری در قم ۵۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل بررسی صنعت کاشیکاری در قم ۵۱ اسلاید در PowerPoint :
۶۱
مسجد، فضایی معنوی است که عاشقان حرم یار در آن گرد میآیند و به نیایش با یگانهمعبود خویش میپردازند. عشق و اعتقاد، مسلمانان را بر آن داشته که این جایگاه عارفانهرا با بهترین امکاناتی که در دست دارند بیارایند و حقا که ادای وظیفه کردهاند و مسجد راشایسته ادای فریضه نمودهاند.
در لحظه ورود به هر مکانی که آراسته به کاشیهای رنگارنگ باشد معنویت و آرامشبرای انسان تداعی میشود و برای لحظاتی در این عشق بازی و رمز و راز گنبد و دیوار وشبستان و… گم میشوی. عاشق وقتی رخ یار را در این طرحها مییابد، چقدر مجنونمیشود! چرا که سازنده این طرحها و یا به عبارتی، کاشیکار این اماکن مقدس، حرف دل وجان را، به پهنه سخت سنگ و رس آورده است.
کاشیکاری رابطهای نزدیک با سفال دارد. البته کاشیکاری راه و روشی کاملاً متفاوت ازسفالگری دارد. در ابتدا به توضیح روش قدیمی و سپس روش کاشیکاری امروزیمیپردازیم.
کاشی ساز ایرانی مجموعه کار مادههای بدنهسازی، لعابکاری و رنگآمیزی خود را درسه روش بنیادین به کار میبرد. دیرینهترین روش که در ابنیه سده پنجم دیده میشود،جفت و جور کردن آجرهای لعابدار، به شکلهای مربع و مستطیل و با تکرنگ فیروزهای، برطرحی ساده و سیاه است. متدرجا طیف رنگها گسترش یافت تا آبی را نیز دربرگیرد. از اینمرحله تحول منطقی بعدی به پیدایش معرقکاری کاشی انجامید، که در آن طرح کلی بهواحدها یا اجزای کوچک از نگاره و رنگ تجزیه میگردید، و هر یک از آن واحدها باتیشهکاری از کاشیهای لعابدار با تک رنگهای متفاوت تراش خورده و جدا میشد، تا برطرح کلی سراسر قاببند کاشی در جایگاه معین خود و به وسیله دو غاب گچ، نصب گردد،تا به هم الصاق یابند و به طور یکپارچه لوحهای منقوش با کاشی معرق، یا کتیبه سردریبرای ساختمان به وجود آورند. این اسلوب معرقکاری در دوره مغولی پیشرفت کرد، و دردوره تیموری هم از جهت رنگ و هم از جهت نقش، به اوج تکامل خود رسید. فنوندیگری کاربست چند رنگ مختلف را به هر خشت کاشی ایجاب میکرد، که با رنگآمیزی بهروشهای رولعابی و زیرلعابی انجام میگرفت. معمولترین روش رولعابی که به مراتبآسانتر و سریعتر از کاشیکاری معرق بدور از آن همه مرارت برای تراشیدن صدها قطعاتکوچک کاشی اجرا میشد، کاشی هفت رنگی، یا معرّق خشتی نام گرفت، که عبارت بود ازنقشاندازی گل و بوته و مرغ و جانور، و اسلیمیها، و مجلس یا منظرهای بر سطوحخشتهای کاشی، و سپس چیدن و مرتب نمودنشان.(۱)
دو نوع اصلی از لعاب برپایه گرد کوارتز یا در کوهی مخلوط با کانیهای گدازافزا بهدست میآید. اکسید سرب نخست لعابی بسیار سیّال میباشد، و چون ماده قلیایی بهصورت اکسید پتاسیوم بر آن افزوده شود لعابی شفاف میشود.
به لعابهای قلیایی و سربی بیرنگ، عاملهای رنگزای یا رنگیزهها افزوده میشد. اینکه چه کانیها و رنگیزههایی به کار برده میشد، موضوعی بسیار پیچیده و مفصل است: این مسألهبه عناصر موجود در هر منطقه و ناخالصیهای طبیعی آنها، واکنش آن عناصر در هنگامترکیبشانبا حاملهای قلیایی یا سربی،و بالاخره،وضعیت کورهپزخانه،بستگی داشت.
رنگهایی که عمدتا مورد بهرهوری قرار میگرفتند عبارت بودند از: فیروزهای، سبز،آبی، قهوهای، بادمجانی یا خرمایی، سیاه، وزرد. ابوالقاسم کاشانی و علی محمد اصفهانیاتفاقنظر داشتند که سنگ معدنهای کویالت در حوالی کاشان، و نیز مس و منگنز چون بهیکی از لعابهای قلیایی افزوده میشدند به ترتیب ذکر نام، تولید رنگهای سرمهای (آبیسیر)، فیروزهای، و سیاه میکردند. توصیه ابوالقاسم این بود که کاهش در میزان منگنزتولید بنفش میکند؛ که در آن مرحله علی محمد فتوی میداد طلا و قلع اضافه گردد تاقرمز تولید شود، و آنگاه با افزایش عیاری از کوبالت، رنگ بنفش به وجود آید. او خود گاهزردی به دست آمده از اختلاط سرب و قلع را برآنچه گذشت منضم میساخت.(۲)
شیوه کاشی سازی که امروز بسیار متداول است شامل مراحل زیر است:
در ابتدا، ابعاد مکان موردنظر را که باید کاشیسازی بر روی آن انجام شود به طور دقیقاندازه میگیریم، بعد طرحی متناسب با خصوصیات محل نصب کاشی، طراحی میشود. ازروی طرح (۱)، طرحی دیگر یعنی طرح شماره (۲) چاپ میکنیم. (هر دو طرح کاملاً شبیههستند). در روی طرح (۱) عمل نمرهبندی و یا علامتگذاری صورت میگیرد؛ اینعلامتگذاریها در واقع خطهای مارپیچ و یا هر علامتی هستند که راهنمای کاشیساز درمراحل بعدی میباشند. بعد از انتخاب رنگ، نقشهای طرح را به اندازههای کوچکتر باتیغ برش میدهیم و سپس تکه کاغذهای کوچک طرح را بر روی کاشیهایی که مناسب بارنگ آن است میچسبانیم. به عنوان مثال، اگر رنگ یک برگ را سبز انتخاب کردهایم آن رابر روی کاشی سبز با سریش میچسبانیم و همینطور اگر یک گل را درنظر گرفتیم آن راهم با فاصلهای مناسب از برگ سبز قبلی بر روی همان کاشی میچسبانیم.
در مرحله بعدی هر طرحی را با تیشه جدا میکنیم و لعاب اضافه را میگیریم. اینمرحله از کار بر روی سکوی میز مانندی که اصطلاحا سنگ دستگاه نام دارد اجرا میشود.با سوهان مخصوص لعابهای اضافه را که تیشه قادر به جدا کردن آنها نبوده است وظرافت بیشتری میطلبد، جدا میکنیم. سپس با کمک طرح شماره (۲) که همان کپیطرح است، نمرهبندی میشود، یعنی تمام تکههای کاشی توسط نمرهبندی اولیه و همانخطهای مارپیچ راهنما مانند پازل کنار هم چیده میشوند. بعد از چیدن، تمام کار راوارونه میکنیم.
مرحله بعد اصطلاحا اکسنبندی نام دارد به این معنی که محیط کار یا قاب را اندازهمیگیریم که با طرح اولیه یا بستر اصلی کاشی مغایرت داشته باشد و پس از اطمینان ازصحت مراحل، کار را ادامه میدهیم. تمام کاشیها را با همان نظم قبلی روی زمینه صافبا سریش میچسبانیم و بعد پشت کاشیها را با گچ یا سیمان پر میکنیم. بعد از چند روز،کار خشک میشود و آماده برای نصب در جای اصلی است. پس از نصب، کاغذهایی را کههنوز بر روی کاشیها باقیمانده است با آب میشوییم و بدین ترتیب طرحها و رنگها نمایانمیشوند.
تاریخچه کاشیکاری در قم
سابقه استفاده از لعاب بر روی آجر یا سفال به دوره ایلام باز میگردد که نمونههایی ازآجرهای لعابدار از چغازنبیل به دست آمده است. همینطور در دوره هخامنشی به صورتگسترده از آجرهای لعابدار استفاده شده که نمونههای مشخص آن، نقشهای تزئینی کاخآپادانا،شوش و سربازان جاویدان استفاده شده در همین محوطه است.
در دوره اشکانی برای نخستین بار از لعاب به صورت گسترده در ظروف سفالی استفادهشد. استفاده گستردهتر تزئینی از کاشی (موزاییک کاری) در دوره ساسانی و متأثر از هنررومی رواج یافت که نمونه آن را میتوان در کاخ بیشاپور مشاهده کرد.
کاشیکاری در استان قم قدمت زیادی دارد. شاهد این مدعا، وجود گنجینههای فراوانیاز آثار و بناهای کاشیکاری در این منطقه است. در اینجا به بررسی بعضی از این آثارمیپردازیم.
از سده ششم(۳)(ه.ق) به بعد با ورود چینیهای ساخت چین به ایران، کار مادههایاختصاصیتری در بسیاری از نقاط به کار برده شد. این ظروف چینی به شدت مورد پسندایرانیان قرار گرفت، و چون در ایران رسوبات گل چینی کائولین وجود نداشت، خمیر گلیمختلطی از خاک رس موجود و عیارهایی از مواد کانی در هر نقطه به نسخهای متفاوتفراهم آمدکه برای تولیدات محلی ظروف سفالین و کاشی ساختمانی به کار میرفت. همابوالقاسم کاشانی و هم علی محمد اصفهانی نسخههایی برای ساختن این خمیر گل چینیدادهاند که معلوم است مواد و روشهای به کار رفته در آنها با هم تفاوت زیادی نداشتهاند.ماده اصلی کوارتز یا در کوهی نیز سنگ چینی نامیده شده است، که نام متداول دیگرش درزبان عمومی سنگ چخماق سفید است. ابوالقاسم آن را شکر سنگ و علی محمد سنگچخماق خوانده است؛ که ضمنا تأکید کرده است آن سنگ در حوزه زایندهرود، اصفهان،نائین، اردستان، قم و
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 