پاورپوینت کامل مرجعیت نجف درگیر تحولات ایران ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مرجعیت نجف درگیر تحولات ایران ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مرجعیت نجف درگیر تحولات ایران ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مرجعیت نجف درگیر تحولات ایران ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

ماهیت مرجعیت شیعی، یک ماهیت فراملتی است و به همین دلیل، مرجعی که انتخاب می شد، مقلدانی در سراسر کشورهای عربی، ایران، افغانستان، هند و آذربایجان داشت. با این حال، گاه ممکن بود مردم یک منطقه یا یک قومیت، به مرجعی که تعلق منطقه ای یا قومی به آنان دارد، علاقه خاص داشته و از او تقلید کنند. آنچه برای عموم شیعیان مورد نظر بود، اعلمیت و تقوا بود که از راه ها و با معیارهای ویژه ای تشخیص داده می شد. به همین دلیل بود که صرفاً نجفی بودن ملاک نبود، بلکه ممکن بود مرجعیت از ایران به عراق منتقل شده، دوباره به ایران باز گردد، یا زمانی در نجف، کربلا و یا سامرا باشد. به علاوه، حتی به فرض وجود مرجع مطلق، این ممکن بود که مراجع دیگری هم همزمان مقلدانی داشته باشند، اما در این خصوص، زعامت حوزه، در اختیار مرجع اصلی بود. در برخی از زمان ها، که عمدتاً پس از درگذشت مرجع مطلق بود، به دلیل نبودن سیستمی برای انتخاب مرجع مطلق، چندین مرجع، پای در صحنه می گذاشتند که به مرور از میان آنان یکی که به اعلمیت و تقوا شهره می شد، به مرجعیت مطلق دست می یافت. این کار در مواردی که تشخیص ناممکن بود، به صورت طبیعی، با درگذشت افرادی از این جمع و باقی ماندن یک چهره مشهور، صورت می گرفت. یادآوری یک نکته دیگر هم مهم است و آن اینکه شکل گیری نجف به سبک تازه، از زمانی است که جریان اخباری گری در شیعه شکست خورده و جریان اصولی پیروز می شود. در تفسیر اصولی از فقه شیعه، جایگاه مرجعیت و مقلدان کاملاً تعریف شده است؛ در حالی که در تفکر اخباری موقعیت این هر دو، کاملاً در هم تنیده و غیر نظام مند است. این پیروزی در دوران آیت الله وحید بهبهانی که مرجعیت را از سال های ۱۷۹۱ـ۱۷۶۰ / ۱۲۰۵ـ۱۱۷۳ داشت، پدید آمد. وی را باید نخستین مرجع تقلید شیعه در عصر جدید به شمار آورد، اما جانشیان وی که مهم ترین مراجع شیعه از اوایل قرن نوزدهم تا مشروطه اند و برخی هم در ایران می زیستند، بدین شرح هستند:

سیدمحمد بحرالعلوم (۱۷۹۸ـ۱۷۹۷ / ۱۲۱۲)؛ شیخ جعفر کاشف الغطاء (۱۸۱۳/۱۲۲۸)؛ سیدعلی طباطبایی (۱۸۱۶ / ۱۲۳۱)؛ مـلا احـمد نراقی (م ۱۸۲۹ / ۱۲۴۵) میرزای قمی (۱۸۱۶/۱۲۳۱) و سیدمحمد مجاهد (۱۸۲۷ـ۱۸۲۶/۱۲۴۲.) از میان این جمع، دو نفر نخست، مراجعی کاملاً عرب بودند؛ طباطبایی و مجاهد مراجعی با دو فرهنگ و میرزای قمی و نراقی کاملاً ایرانی بودند.

اما مرجعی که در دوران وی، مرجعیت به طور انحصاری و مـطلق در اختیارش قرار گرفت، شیخ محمدحسن جواهری (۱۸۴۹/۱/۱۲۶۶) است. وی در گسترش حوزه نجف و اعطای درجه اجتهاد به طلابی که به ایران باز می گشتند، بسیار فعالانه عمل کرد. از این دوره، فعالیت سیاسی خاصی گزارش نشده اسـت. چنان که از دوران جانشین وی؛ یعنی شیخ مرتضی انصاری (۱۸۶۴/۱۲۸۱) که دورانی است با مرجعیت مطلق و کامل وی، فعالیت سیاسی ویژه ای سراغ نداریم. این پس از آن بود که در جریان جنگ های ایران و روس، مراجع نجف و کربلا و نیز ایران، فعالانه مشارکت داشتند. میرزای شیرازی که پس از درگـذشـت چند مرجع هم ردیفش به مرجعیت مطلق دست یافت، در سامرا مستقر شد. هدف از این استقرار، بسط تشیع به شمال عراق بود که به دلیل سیاست مذهبی دولت عثمانی، ناکام ماند. وی در سال ۱۸۹۳ـ۱۸۹۲/۱۳۰۹ـ۱۳۰۸ در جریان واگذاری امتیاز خرید و فروش تنباکو در ایران، مداخله کرده و برای نخستین بار پس از چند دهه، تأثیر مستقیم و شگرفی در سیاست داخلی و خارجی ایران از خود برجای نهاد. وی سه سال بعد (۱۸۹۴/۱۳۱۲) درگذشت، اما میراثی که از آن با نام »مکتب سامرا« یاد می شود، از خود برجای گذاشت. پس از آن هم مراجع محلی ایران و هم مراجع نجف، به شکل جدی تری وارد سیاست، هم در حوزه ایران و هم در حوزه عراق شدند. شاگردان و نزدیکان میرزای شیرازی که مرجعیت پس از وی را در اختیار داشتند، در انقلاب مشروطه وارد شدند. برخی موافق و برخی مخالف. مانند تهران و هر شهر دیگری، دو گروه مشروطه و مستبده در نجف شکل گرفت. آخوند خراسانی (۱۹۱۱/۱۳۲۹) در رأCس مـشــروطــه خــواهـان بـود و شـهـرت داشـت کـه سیدمحمدکاظم یزدی (۱۹۱۹/۱۳۳۷) مخالف مشروطه است. این زمان، حوزه نجف، کاملاً درگیر سیاست ایران شده بود. آن زمـان شهـرت داشت که علمای عرب شیعه، بیشتر مخالف مشروطه هستند تا موافق.

چهـار سـال پـس از انقلاب مشـروطـه ایران که در سال ۱۳۲۴ق™۱۹۰۶ رخ داد، در عثمانی هم تحول مشروطه خواهی رخ داد. این بار عراق هم درگیر شد. آثار نوگرایی در عثمانی، در نجف هم ظاهر شد؛ افزون بر آنکه نشریات عربی معروف مانند المنـار، المقتـطـف و الهلال در نجـف عرضه می شد، برای نـخـسـتیـن بـار مجلـه »العلـم« هـم تـوسط یـک روحـانـی مشروطه خواه عرب که با ایران هم مناسبات خوبی داشت، منتشر شد.

مرجعیت شیعه درگ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.