پاورپوینت کامل اجرای طرح استعماری کشف ۹۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اجرای طرح استعماری کشف ۹۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اجرای طرح استعماری کشف ۹۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اجرای طرح استعماری کشف ۹۵ اسلاید در PowerPoint :
۱۱۳
سه شنبه
۱۷ دی ۱۳۸۷
۹ محرم ۱۴۳۰
۶. Jan. 2009
ـ اشاره
ـ گفتار مجری
ـ چراغ راه
ـ نکته ها
ـ زلال قلم
ـ شعر
ـ آورده اند که …
ـ نظر شما چیه؟
ـ کتابستان
اشاره
پی امدهای اقتصادی کشف حجاب
زمینه استفاده از لباس ها، لوازم آرایش و سایر فرآورده های ظاهر فریب سرمایه داری
غربی فراهم گردید؛ زیرا تا وقتی که مرد و زن ایرانی لباس سنتی خود را می پوشیدند،
طبعاً مناسب آن زیورآلات مصرف می کردند و اکثر قریب به اتفاق لباس ها و زیورآلات
نیز داخل کشور تولید می شد و محتاج محصولات غربی نبودند … لذا با تغییر لباس
مردان و زنان به سبک اروپایی ایرانیان مجبور شدند تولید آنها را وارد کشور کرده،
تهیه و مصرف نمایند و بدین ترتیب کم کم صنایع داخلی از قبیل کارگاه های نساجی،
پارچه و شال و نمدمالی و عبابافی و … چون نمی توانستد با مُدهای رنگارنگ پاریس و
لندن و نیویورک مقابله و رقابت کنند از بین رفتند و سرمایه های داخلی به جای تولید
مجبور به واردات شدند و سرمایه داران استعمار، درآمدهای سرشار به جیب زدند و کار به
جایی رسید که حتی مجبور به وارد کردن لباس های ته مانده، کهنه و نیمدار غربی از
امریکا و اروپا شدند.
پی امدهای اجتماعی کشف حجاب
ایجاد و افزایش فاصله میان نسل و طبقه غرب گرا، با کل جامعه بود. مردانی که تغییر
لباس دادند و زنانی که روسری و چادر را از سر برداشتند در واقع دیواری بین خود و
جامعه سنتی کشیدند و مقدمات جدایی کامل از نسل پیشین یعنی مادر، پدر، مادر و
پدربزرگ را فراهم می آوردند. از یک سو نسل پیشین، این مردان و دختران و زنان را
منحرف و بی دین می نامند و از سوی دیگر این افراد بزرگان خود را مرتجع، عقب مانده،
جاهل و خرافاتی می پندارند و در نتیجه فاصله میان نسل ها بیشتر می گردد. این جو
بدبینی موجب شد این نسل به کل ارزش ها، طرز تفکر، روش تربیت و روش زندگی بزرگان خود
عقده دار شوند و زمینه فرار آنان از خانواده و سنت ها و ارزش های خانوادگی نیز
فراهم گردد.
از سوی دیگر خواسته استعمار این بود: «باید بین فرزندان و پدران از نظر عقیده و فکر
و سلیقه جدایی انداخت تا بدین ترتیب به دامن تربیت ما بیایند تا آنان را از افکار
اسلامی و علمای اسلام جدا کنیم» [اشاره به خاطرات مستر همفر (جاسوس انگلیس در ممالک
اسلامی) که فصلی از کتاب قابل استفاده در مأموریتش، طرح هایی داشت برای از بین بردن
نقاط قوت مسلمانان] و با این عمل به ظاهر ساده، زنان و مردانِ تغییر لباس داده در
برابر کل جامعه و خانواده سنتی خود که متدین نیز هستند، قرار داده شدند … جامعه،
اینان را از خود بیگانه می داند و اینها نیز به طور واکنشی مجبور می شوند در مقابل
دین، مذهب، فرهنگ و نظام ارزش های جامعه خود موضع گیری کنند چرا که نمی توانند کلاه
غربی گذاشته، چادر و روبند و روسری را بردارند و پای بند دین و اخلاق هم باشند. این
افراد به مرور متوجه می شوند که تاریخ گذشته ملت آنان نیز متأثر از همان دین و نظام
ارزش هاست که حجاب را برای آنان لازم می داند. ازاین رو عقده ای شدید نسبت به تاریخ
ملت هایشان در آنها پدید آمده، سعی می کنند تاریخ ملت خود را تحقیر نمایند، دین آن
را بی ارزش بشمارند و خود را از قید هر دو برهانند و بالطبع به آیین و تاریخ دیگری
چون سرمایه داری، لیبرالیسم، فاشیسم و … بگرایند و یا هزار و چهارصد سال تاریخ
اسلامی خود را محو ساخته، به دوره جاهلیت باستانی خود برگردند.
پی امدهای سیاسی کشف حجاب
پس از ایجاد عقده نسبت به تاریخ، فرهنگ، دین، مذهب، پدر و مادر و جامعه چیزی که
اتفاق می افتد این است که نسل یا تغییر می پذیرد و یا پشتیبان تداوم سلطه استعماری
دولت های وابسته به بیگانگان می شود و در مقابل مبارزات ملت و رهبران آنها از
دولت ها طرفداری می کند … و یا اینکه جذب احزاب، سازمان های ضد مذهبی و ضد سنتی
وابسته به بیگانه می شود و هر کدام که اتفاق افتد … نقطه پیروزی استعمار محسوب
می شود. در واقع استعمار با برداشتن روسری و گذاشتن کلاه، تمام موضع گیری های سیاسی
آنان را تعیین می کند … و در واقع این نسل به ستون پنجمی برای استعمار در قلب
جامعه اسلامی بدل خواهند شد.
پی امدهای فرهنگی و عقیدتی
تغییر لباس در مردان و زنان ناشی از پذیرش آن و تغییر فرهنگ و عقیده شخصی است. گرچه
در ابتدای سیطره رضاخان این مورد با زور سرنیزه و دیکتاتوری تا حدودی و بیشتر در
سطح طبقه مرفه جامعه اجرا شد اما به هر حال، خو دادن مردم به آن و پذیرفتن تدریجی
آن از طرف مردم موجب ایجاد نوعی تفکر و بینش خاص در خصوص فرهنگ و عقیده گردید.[۱]
گفتار مجری
«اگر مردم متحد اللباس شوند متحد می شوند»
این جمله شاه پر ادعا، بی سواد و بی فرهنگی بود که استعمار پیر انگلیس او را
به عنوان نماینده خود بر سر ملت ایران گذاشته بود. ماجرا از این جا شروع نمی شود؛
اولین جرقه های کشف حجاب را می توان در بازگشت ناصرالدین شاه از سفر روسیه[۲]
قلمداد کرد. زمانی که لباس های زنان در تئاتری در روسیه نظر ناصرالدین شاه، پادشاه
بی تدبیر و هوسران ایران را جلب کرد.
او در بازگشت از سفر به زنان دستور داد که لباس هایشان غربی باشد که البته با
مخالفت شدید خانواده های ایرانی برخورد کرد. اما، این بی قیدی و دور شدن از سنن
اصیل ایرانی تنها به زنان حرم محدود شد.
البته قبل از تغییرات مدرنیسم رضاشاهی هیچ زنی بدون حجاب در ملأعام ظاهر نشد مگر یک
زن: قره العین. استعمار انگلیس با پر و بال دادن به فرق مخالف دین اسلام بیش از پیش
در بی حجابی زنان ایرانی کوشید. یکی از این فرقه ها بابیگری بود که فاطمه زرین تاج
معروف به قره العین با روی کردن به این گروه اولین نغمه های شوم بی حجابی زنان را
سر داد و خود را اولین زن بی حجاب تاریخ معاصر مطرح کرد.
با استقرار و تثبیت سلطنت پهلوی دوره اجرایی سیاست های نوین استعمار انگلیس فرا
رسید و سیاست مذهب زدایی و استحاله فرهنگی از طریق اشاعه فرهنگ تجددگرایی غربی در
دستور هیئت حاکمه قرار گرفت.
رضاخان که دست نشانده انگلیس بود با حمایت سیاسی این کشور و دخالت مستقیم آن در
امور داخلی ایران حجاب زن را تنها مانع بر سر راه ورود زنان به کاروان تمدن بشری
می دانست.
غالباً مطلبی که در ضرورت رفع حجاب از سوی شاه و اطرافیانش تحت عناوین متعددی از
جمله نهضت آزادی زنان مورد تأکید قرار می گرفت این بود که وجود حجاب اولاً «خلاف
تمدن» ثانیاً «خلاف قانون طبیعت» و ثالثاً «سبب عدم حضور زن به عنوان نیمی از مردم
جامعه در عرصه کار» می شود.
کم نبودند روشن فکران و صاحب نظرانی که فکر می کردند با بی حجابی زن ایرانی کشور
متجدد می شود و با اقتدا به اروپا پیشرفت می کنیم، مدرن می شویم. اما مردم ایران
فریاد زدند اگر قرار است با بی حجابیِ زنِ ایرانی، کشوری مدرن و متجدد داشته باشیم
همان بهتر که مدرن نباشیم.
از جمله عوامل داخلی زمینه ساز این توطئه: تأسیس مدارس خارجی در آن ایام، بازگشت
فرزندان خانواده های اشرافی از فرنگ پس از اتمام تحصیل، نشر برخی مطبوعات متأثر از
فرهنگ غربی و نهایتاً فکر تشبه به غرب بود که زمینه اندکی را در طبقه اشراف جامعه
شهری برای اجرای سیاست کشف حجاب فراهم کرده بود.
در ۱۷ دی ۱۳۱۴کشف حجاب رضاخانی به صورت قانون در آمد. در این اثنا مردم همیشه در
صحنه ایران خاموش نماندند. قیام مردم خراسان در مسجد گوهرشاد و کشته شدن بسیاری از
آنها، اعتراض مردانی بزرگ از جمله: مرحوم آیت الله بافقی(ره)، مرحوم آیت الله حاج
شیخ عبدالکریم حائری(ره) و مرحوم آیت الله حاج آقا حسین قمی(ره) رضاخان را از کرده
خویش پشیمان کرد.
بالاخره در شهریور سال ۱۳۲۲ قانون کشف حجاب از حالت اجباری بودن خارج گردید و این
مشتی بود بر دهان انگلیس و استعمارش.
حال اگر قرار باشد برهنگی زن تمدن باشد، متجدد شدن باشد، پس نقش مرد در جامعه، نقش
درست تربیتی زن چه می شود؟ بعد از استاد شهید مرتضی مطهری(ره) ما نیز می گوییم: اگر
برهنگی تمدن است پس حیوان ها از همه متمدن ترند.
زن با این توطئه استعمار انگلیس مورد اجحاف قرار گرفت به زن ظلم شد، همان طور که
رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) فرمود: «زن در دو مرحله مظلوم بوده است: یکی
در جاهلیت که اسلام منت گذاشت بر انسان و زن را از آن مظلومیتی که داشت نجات داد و
یک موقع هم زن در ایران مظلوم شد و آن دوره شاه سابق (رضاخان) است».
چراغ راه
l حفظ حجاب و حفظ عفت، حفظ خط اسلام و ایمان مردم ماست، همان طور که واجبات و
محرمات الهی را رعایت می کنند، حجاب را نیز مراعات می کنند.[۳]
l در جامعه اسلامی زن مسلمان دارای حرمت و شخصیتی ویژه است که حجاب و پوشش زن مظهر
حرمت و شخصیت وی به شمار می رود. حجاب نشانه تکریم زن است و اسلام، حرمت و تکریم را
برای تمام زنانی که در ورای حجاب قرار می گیرند، قائل می شود.[۴]
l حجاب اسلامی وسیله حفظ و صیانت عفاف انسانی است. شخصیت انقلابی زن مسلمان به او
اجازه نمی دهد که از راه نشان دادن پیکر برهنه خود، از راه در معرض گذاشتن و به
نمایش نهادن زیور و زینت و آرایش خود، خود را نشان دهد.[۵]
امام خمینی(ره)
«… و البته باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن
ارزش های شماست. هر چه را که خدا دستور فرموده است چه برای زن و چه برای مرد برای
این است که آن ارزش های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه های شیطانی
یا دست های فاسد استعمار و عمّال استعمار پایمال می شدند، اینها، این ارزش ها زنده
بشود».[۶]
مقام معظم رهبری
«حجاب زن و وجود یک محدودیت در رابطه زن و مرد، حکم قرآنی است. مربوط به چند خبر
واحد و حدیث نیست که بشود خدشه ای در آن وارد کرد، وقتی قرآن قرار شد پیاده بشود،
باید حجاب رعایت بشود. حالا درست است که در سطح دنیای اسلام یک کسانی بودند که گاهی
حرفی را زدند و شعاری دادند. در کشور خودمان هم بوده اند کسانی که یک چیزی را
گفته اند از روی بی توجهی که هم می خواهند مسلمان باشند و هم می خواهند یک حکم صریح
و روشن قرآن را زیر پا بگذارند، مگر چنین چیزی ممکن است؟ حکم قرآن باید عمل
بشود».[۷]
شهید مطهری
«حیا، عفاف و پوشش، تدبیری است که خود زن برای بالا بردن ارزش و حفظ موقعیت خود در
برابر مرد به کار می برد».[۸]
«بعضی افراد خیال می کنند که حجاب برای زن محدویت و حصاری است که خانواده و وابستگی
به شوهر برای او ایجاد نموده است و بنابراین پندار، حجاب نشانه ضعف و محدویت زن
است، لیکن راه حل این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم به این است که زن باید
کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بتواند از حق خود صرف نظر
کند و نیز حجاب زن مربوط به مرد هم نیست تا با رضایت مرد از حجاب صرف نظر شود، حجاب
زن مربوط به خانواده هم نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند بلکه حجاب زن حقی الهی
است».[۹]
«در جهان غرب و کشورهایی که به قانون غربی مبتلایند، اگر زن همسرداری آلوده شد و
همسرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام می کنند، اما در اسلام چنین
نیست، حرمت زن، نه به خود زن، نه به شوهر و نه به برادر و فرزندانش اختصاص دارد و
همه اینها اگر رضایت بدهند قرآن راضی نخواهد بود؛ چون حرمت زن و حیثیت زن حق الله
است و خدای سبحان زن را با سرمایه عاطفه آفرید که معلم رقت باشد و پیام عاطفه
بیاورد. اگر جامعه ای این درس رقت و عاطفه را ترک نمود و به دنبال غریزه و شهوت رفت
به همان فساد مبتلا می شود که در غرب ظهور کرده است».[۱۰]
نکته ها
زنان ایرانی در دوره های مختلف از مادها، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان دارای
پوشش بوده اند .
مادها و هخامنشیان
در زمان مادها با جامه ای دو تکه خود را می پوشانیدند. به نقل از کتاب تاریخ
اجتماعی ایران، زنان عهد هخامنشی چهره شان کاملاً دیده می شود، گیسوان بلندشان را
پشت سر می آویختند و پیراهنشان مانند مردان پارسی بود، مؤید این مطلب اینکه اخیراً
در مقبره های پازیریک واقع در اتحاد جماهیر شوروی سابق قطعه فرشی کوچک مشتمل بر
مربع هایی به دست آمده، که یکی از مستشرقین روسی به نام رودنکه آن را متعلق به عهد
هخامنشی می داند. روی هر متر مربع صحنه ای مشتمل بر چهار زن که در مقابل آتشدان
مشغول انجام دادن مراسم مذهبی هستند، دیده می شود. در این نقوش، لباس زنان به رنگ
زرد، قرمز و قهوه ای، نشان داده شده است. چنان که این فرش نشان می دهد زنان آن عهد
از پارچه شنل مانندی که روی سر می انداختند و حالتی شبیه چادر داشته است، استفاده
می کردند.
عهد اشکانی
زنان در عهد اشکانی چنان که از نقوش و آثار به دست می آید دارای حجاب بوده اند،
به طوری که علاوه بر اینکه پیراهن های بلند می پوشیده اند، بر روی آنها چادر هم سر
می کرده اند، حتی بعضی از آنان در زیر چادرهای خود بر سر تاج های مخصوص می گذاشتند.
زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو بر تن می کردند، با شنلی که بر سر افکنده می شد و
نیز نقابی داشتند که معمولاً به سر می آویختند. از دیگر لباس های زنان اشکانی،
پیراهن بلند تا به روی زمین و گشاد، پرچین آستین دار یا بدون آستین و یقه باز بود.
آنان پیراهن دیگری داشتند که روی اولی می پوشیدند. قد این پیراهن دوم نسبت به اولی
کوتاه و ضمناً یقه باز بوده است. روی این دو پیراهن چادری به سر می کرده اند، چادر
زنان اشکانی به رنگ های شاد و ارغوانی یا سفید بوده است. گوشه چادر در زیر یک تخته
فلز بیضی منقوش یا دکمه که به وسیله زنجیری به گردن افکنده شده بود بند است. این
چادر به نحوی روی سر می افتاد، که تاج را در قسمت عقب و پهلوها می پوشاند.
عهد ساسانی
بانوان ساسانی، پیراهن بلند بسیار پرچین و گشاد می پوشیده اند و آن را با نواری در
زیر سینه ها جمع می کردند و می بستند. زنان عهد ساسانی گاهی چادری گشاد و پرچین بر
سر می کردند که تا وسط ساق پا می رسیده است. نقوشی که از بانوان ساسانی در
بشقاب های نقره ای ساخته شده، می نماید که هر یک از بانوان چادری به خود پیچیده
دارند. در طرح بشقابی که شاهزاده ای را در بزم نشان می دهد دو زن را ساخته اند که
هر یک دستمالی روی دهان خود به پشت سر بسته اند و هر یک شلواری چون شلوار مردان
به پا دارند. قبایی پوشیده اند که تا به وسط ساق پا می رسد قبا در جلو دامن سه چاک
و در پشت نیز سه چاک دارد. بر سر هر دامن و چاک ها حاشیه بسته اند.
شاهنامه نیز پوشش زنان ایران باستان را چنین وصف کرده است، شیرین در بارگاه شیرویه
می گوید:
طراز هنر بوی بد در نهان
که او را ندیدی کس اندر جهان
نمودم همین است آن جادویی
نه از تنبل و مکر و از بدخویی
بگفت این و بگشاد چادر ز روی
همه روی ماه و همه مشک موی
نه
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 