پاورپوینت کامل عقل و عاقلان در قرآن و سخنان امام کاظم علیه السلام ۵۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عقل و عاقلان در قرآن و سخنان امام کاظم علیه السلام ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عقل و عاقلان در قرآن و سخنان امام کاظم علیه السلام ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عقل و عاقلان در قرآن و سخنان امام کاظم علیه السلام ۵۰ اسلاید در PowerPoint :
درآمد
بخش درخور توجهی از سخنان امام موسی بن جعفر علیه السلام به موضوع عقل و اهمیت آن و ثمره های برخورداری از آن اختصاص یافته است. به این موضوع در قرآن کریم نیز بارها اشاره شده است. آنچه در این نوشتار می آید، نگاهی است به اهمیت عقل و کارکردهای آن در زندگی انسان با محوریت سخنان امام کاظم علیه السلام.
آیات درباره عقل، خرد، خردمندان
در قرآن کریم، آیات فراوانی درباره عقل و خرد و توجه به اندیشیدن آمده است. خداوند متعال به فرد صاحب عقل و فهم مژده داده و فرموده است: «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِک الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِک هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ؛ پس بندگان مرا مژده ده؛ آنان که سخن را می شنوند و از بهترین آن پیروی می کنند، ایناناند کسانی که خداوند راهشان نموده، و ایشاناند خردمندان».(زمر:۱۷و ۱۸)
خداوند از راه عقل، هر حجتی را بر مردم تمام کرده، و از راه برهان به خداوندی خود رهنمودشان ساخته، و به ربوبیت خود دلالتشان داده، و فرموده است:« و خدای شما خدایی است یگانه. خدایی جز او نیست. بخشاینده است و مهربان. همانا در آفرینش آسمان ها و زمین و آمد و شدِ شب و روز. .. نشانه هایی است برای مردمی که عقل و خرد را به کار برند». ( بقره: ۱۶۳ و ۱۶۴)
خداوند اینها را دلیلی بر شناسایی خود قرار داده که بی گمان آنها را مدبّری است، و فرموده: «وَسَخَّرَ لَکمُ اللَّیلَ وَالْنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالْنُّجُومُ مُسَخَّرَاتٌ بِأَمْرِهِ إِنَّ فِی ذَلِک لَآیاتٍ لِّقَوْمٍ یعْقِلُونَ؛ و شب و روز و خورشید و ماه را برای شما رام کرد، و ستارگان به فرمان او رام شده است. همانا در آن نشانه هاست برای مردمی که خرد را به کار می بندند». (نحل:۱۲)
و فرموده: «وَالْکتَابِ الْمُبِینِ إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیا لَّعَلَّکمْ تَعْقِلُونَ؛ سوگند به [این] کتاب روشن و روشن کننده، که همانا ما آن را قرآنی به زبان تازی فرو فرستادیم؛ باشد که شما به خِرَد دریابید». (زخرف: ۲ و ۳)
و باز فرموده: « وَمِنْ آیاتِهِ یرِیکمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَینَزِّلُ مِنَ السَّمَاء مَاء فَیحْیی بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِی ذَلِک لَآیاتٍ لِّقَوْمٍ یعْقِلُونَ؛ و از نشانه های او آن است که برق را برای بیم (تا مسافران بترسند و احتیاط کنند) و امید (تا مایه امید کشاورزان باشد) به شما می نماید؛ و از آسمان آبی فرو می فرستد تا زمین را پس از مردگی آن زنده کند. همانا در آن برای مردمی که خرد را کار بندند، نشانه هاست». (روم: ۲۴)
سپس خداوند متعال خردمندان را اندرز داده و به آخرت تشویق کرده و فرموده است: «وَمَا الْحَیاهُ الدُّنْیا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَهُ خَیرٌ لِّلَّذِینَ یتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ؛ و زندگی این جهان بیش از سرگرمی و بازیچه نیست، و هر آینه سرای پسین (عالم آخرت) برای آنان که پرهیزکاری کنند، بهتر است. آیا خرد را کار نمی بندید؟» (انعام: ۳۲)
و باز فرموده: «وَمَا أُوتِیتُم مِّن شَیءٍ فَمَتَاعُ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَزِینَتُهَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَیرٌ وَأَبْقَی أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛ آنچه به شما داده شده، کالای زندگانی دنیا و آرایش آن است، و آنچه نزد خداوند است، بهتر و پایدارتر است. آیا خرد را کار نمی بندید؟» (قصص: ۶۰)
خداوند، دانش را در کسب و تقویت عقل ورزی، اثرگذار دانسته و در این باره فرموده است: «وَتِلْک الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ؛ و این مثل ها را برای مردم می زنیم، و جز دانایان آن را در نمی یابند». ( عنکبوت: ۴۳)
خداوند از آنان که عقل خویش را به کار نمی گیرند، با عنوان بدترین جنبندگان یاد کرده و فرموده است: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابَّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُکمُ الَّذِینَ لاَ یعْقِلُونَ؛ همانا بدترین جنبندگان نزد خداوند، کران و گنگاناند که خرد را به کار نمی بندند». (انفال: ۲۲)
خداوند، تنها عاقلان را حکمت شناس میداند و فقط از آنها با عنوان کسانی یاد می کند که از جایگاه والای حکمت باخبرند: «یؤتِی الْحِکمَهَ مَن یشَاء وَمَن یؤْتَ الْحِکمَهَ فَقَدْ أُوتِی خَیرًا کثِیرًا وَمَا یذَّکرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الالبَابِ؛ به هر کس که خواهد حکمت را ارزانی می دارد، و هر کس را که حکمت دهند، به راستی که او را نیکی های بسیار داده اند، و جز خردمندان توجه نکنند و پند نگیرند». (بقره: ۲۶۹)
روایات درباره عقل، خرد، خردمندان
امام موسی بن جعفر علیه السلام در روایتی مشهور، ویژگی های خردمندان را برای یکی از یارانش به نام هشام برشمرده است. سخنان ایشان را می توان در این محورها خلاصه کرد:
۱. اهمیت خرد
یک- عقل نخستین آفرینش
ای هشام، به درستی که خداوند«عقل» را آفرید و آن نخستین آفریده از روحانیان بود که خداوند از طرف راست عرش خود از نورش خلق کرد. پس بدو گفت: باز گرد، بازگشت. سپس فرمود: پیش آی، پیش آمد. پس خدای جلیل و عزیز فرمود: تو را مخلوقی بزرگوار آفریدم و بر تمامی مخلوقاتم گرامی داشتم.
سپس «جهل» را از دریایی تلخ و تیره آفرید و بدو گفت: بازگرد، بازگشت. سپس فرمود: پیش آی، ولی پیش نیامد. خداوند فرمود: آیا خود را بزرگ دیدی؟! پس او را لعن کرد.
سپس برای عقل ۷۵ لشکر مقرّر فرمود و چون جهل، گرامیداشت و عطای الهی را درباره عقل مشاهده کرد، کینه عقل را به دل گرفت و گفت: پروردگارا، این، آفریده ای همچون من است. او را آفریدی و گرامی داشتی و قوی ساختی، و من ضدّ اویم؛ در حالی که فاقد هر نیرو و توانم. [پس] هر لشکری که بدو بخشیدی، به من نیز عطا فرما.
خدای تبارک و تعالی فرمود: بسیار خوب! ولی اگر پس از آن مرا نافرمانی کنی، تو و لشکرت را از جوارم بیرون رانم و از رحمت دور سازم. گفت: پذیرفتم.
پس خداوند او را ۷۵ لشکر بخشید، و [یکی] از ۷۵ لشکری که خدا به عقل ارزانی داشت، خیر است و وزیرش عقل است؛ و ضد آن را شرّ قرار داد وزیرش جهل است. (ابن شعبه حرّانی، ۱۳۷۷، ج ۲: ۲۳۲ و ۲۳۳)
دو- معرفت الهی و نیت صادق
ای هشام، به تحقیق روشنی بدن در چشم است و چون چشم بینایی داشت، تمام بدن روشن است، و بی گمان عقل و خرد روشنایی روح و جان است، که چون بنده ای عاقل و خردمند باشد، با پروردگار خود آشناست و چون او را بشناسد، دِینِ خود را دَرک کند، و اگر با پروردگارش آشنا نباشد، هیچ دینی برایش نپاید، و همچنان که جسم جز با روح قوامی ندارد، دین نیز جز با نیتی صادق نپاید، و نیتِ صادق نیز جز با عقل و خرد، عاری از هر ثبات و پایداری است. ( همان:۲۲۴ و ۲۲۵)
سه- عقل در دنیا و آخرت
ای هشام، خداوند انبیا و رسولانِ خود را به سوی مردمان نفرستاد، جز به این دلیل که از سوی خدا عقل و خرد را برگیرند( یعنی از کتاب خدا و رسولش). بنابراین، [در دعوت الهی] پذیرش هر بنده ای نیکوتر باشد، معرفتش به خدا نیکوتر است، و هر کس به فرمان الهی آگاهتر باشد، عاقل تر است، و عاقل ترین ایشان از بالاترین درجه در دنیا و آخرت برخوردار است. (همان:۲۰۵)
چهار- عقل، نشانه لطف پروردگار
ای هشام، آن کس را که خداوند به سه چیز گرامی داشته، به او لطف کرده است: عقل و خردی که زحمتِ هوای نفسش را کم کند، و دانشی که رنجِ نادانیاش را از او دور کند، و ثروتی که خاطرش را از ترس تهیدستی آسوده سازد. (همان:۲۳۱)
پنج- هم نشینی و مشورت با خردمندان
ای هشام، معاشرت با افراد دیندار، شرف دنیا و آخرت است، و مشورت با خردمندِ خیرخواه خوشبختی است و با برکت، و هدایت و توفیق الهی را در پی دارد.
پس چون فرد خردمندِ خیرخواه نظرش را برایت بازگفت، مبادا مخالفت کنی که بی گمان موجب هلاکت است.
ای هشام، از همنشینی و اُنس با مردم بپرهیز، مگر اینکه در میانشان فردی عاقل و درستکار بیابی که در این صورت با او همدم شو، ولی از دیگران همچون
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 