پاورپوینت کامل مفاهیم سازگار با حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در متون دینی ۴۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مفاهیم سازگار با حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در متون دینی ۴۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مفاهیم سازگار با حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در متون دینی ۴۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مفاهیم سازگار با حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در متون دینی ۴۲ اسلاید در PowerPoint :
درآمد
ژرف اندیشی در متون دینی، ما را به این حقیقت می رساند که دستورها، آموزش ها و مقررات متعددی درباره زندگی اقتصادی در اسلام وجود دارد، ولی انتظار یافتن مفهوم های جدیدی چون حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی، و رشد و توسعه اقتصادی – که محصول یکی دو قرن اخیر است – در متون دینی بی مورد خواهد بود. با وجود این، در این متون به طور ضمنی یا صریح به بحث ها و عوامل مؤثر بر خلق حماسه اقتصادی و پیشرفت اقتصادی اشاره شده است؛ بحث هایی مانند تولید و عوامل آن، کار، منابع طبیعی، سرمایه گذاری، تجارت و دادوستد، عدالت اجتماعی و. …
با توجه به گستردگی مباحث دینی در مسائل اقتصادی و سیاسی، در این مقاله فقط به برخی از مفهوم های سازگار با حماسه سیاسی و اقتصادی در متون دینی اشاره می کنیم.
۱. عزت و سربلندی جامعه اسلامی
ضرورت به دست آوردن عزت و سربلندی برای جامعه اسلامی، از مفاهیمی است که تأکید و اهتمام بر آن، بستر مناسبی برای رسیدن کشور به رشد و پیشرفت مطلوب فراهم می آورد؛ زیرا برای دست یابی به این هدف، جامعه باید از جنبه های گوناگونِ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی به شکوفایی و اقتدار لازم برسد تا به بیگانگان نیاز نداشته باشد. در این صورت، نه تنها از وابستگی و سلطه پذیری در امان می ماند، بلکه با برتری در تمام زمینه ها، خود را به رشد و پیشرفت تعریف شده برای جمهوری اسلامی ۱۴۰۴ شمسی می رساند و برای ملت های آزاده و مسلمان الگویی ارزنده و مناسب خواهد بود.
قرآن کریم عزت را مخصوص خداوند متعال، رسول او و مؤمنان دانسته است (منافقون: ۸) و در این میان، ذات مقدس حق تعالی را سرچشمه تمام عزت ها معرفی می کند. (فاطر: ۱۰)
از آنجا که عزت همواره از دانش و قدرت سرچشمه می گیرد و دانش و قدرت هر کس محدود و ناچیز باشد، نمی تواند منشأ عزت به شمار آید، در آیات مربوط به عزت، به همه مسلمانان هشدار می دهد هیچ گاه عزت خود را در همه شئون زندگی، اعم از اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و مانند آن، در دوستی با دشمنان اسلام نجویند؛ بلکه تکیه گاه خود را ذات پاک خداوند قرار دهند که سرچشمه همه عزت هاست. دشمنان اسلام عزتی ندارند که به کسی ببخشند و اگر هم می داشتند، قابل اعتماد نبود؛ زیرا هر روز که منافع شان اقتضا کند، صمیمی ترین متحدان خود را رها می کنند؛ به گونه ای که گویی هرگز با هم آشنایی نداشته اند. تاریخ معاصر، شاهد بسیار گویایی از این واقعیت است. (مکارم، ج ۴: ۱۷۰)
امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام درباره کسب عزت از غیر خدا می فرماید: «هر کس با تمسک به غیر خدا عزت بجوید، آن عزت، وی را هلاک و نابود گرداند». (ابن ابی الحدید، ج ۷، ۱۹۵)
نقش عزت جامعه اسلامی برای رسیدن به پیشرفت مطلوب، از آنجا ناشی می شود که خودکفایی، اقتدار اقتصادی و جهت دادن به رفتار افراد برای دست یابی به فضیلت های انسانی، مقام قرب الهی و تحصیل رضایت حق تعالی است. بر این اساس، هدایت جامعه به سمت تأمین نیازمندی های خود و کسب برتری علمی و صنعتی بر دیگر جوامع، از عناصر لازم و ضروری در این راه است. جامعه ای که برای اداره خود دست نیاز به سوی بیگانگان دراز کند و به منابع و امکانات خود متکی نباشد و نتواند استعداد افراد را برای رسیدن به خودکفایی و پیشرفت های علمی شکوفا سازد، هیچ گاه به پیشرفت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نخواهد رسید. روشن است که در جهان کنونی اگر کشوری استقلال اقتصادی نداشته باشد، از جنبه های سیاسی و فرهنگی نیز وابسته خواهد بود و استقلال واقعی نخواهد داشت.
بنابراین، حرکت همه افراد برای رسیدن به خودکفایی، همراه با اقتدار اقتصادی و کسب استقلال، تلاش برای کسب عزت و کرامت جامعه به شمار می آید و از عناصر لازم برای نزدیک شدن به خداوند و جلب رضایت اوست. در این راستا، به قدری باید تلاش کرد که جامعه اسلامی در برابر دیگر جوامع، عزیز و سربلند باشد؛ چراکه خداوند متعال هیچ گاه برای کافران، راه تسلط و برتری بر مؤمنان قرار نداده است. (نساء: ۱۴۱) ازاین رو، از مسلمانان می خواهد تمام نیروهای نظامی، اقتصادی و فرهنگی خود را در برخورد با توطئه ها و دست درازی های دشمنان اسلام، بسیج کنند (انفال: ۶۰)؛ زیرا جامعه اسلامی باید برتر و بالاتر باشد و چیزی بر آن برتری ندارد. (حرعاملی، ج ۱۷: ۳۷۶)
در پایان این بحث، لازم است به شاخص های مهم عزت جامعه اسلامی برای خلق حماسه اقتصادی و سیاسی اشاره کنیم که عبارت است از:
میزان ایمان و تقوای اکثریت افراد جامعه؛
میزان اتحاد و هم بستگی و روحیه همکاری میان آنان؛
پیشرفت دانش و فن آوری های برتر و روز از نظر کمیت و کیفتیت؛
درصد دست یابی به استقلال در جنبه های گوناگون؛
خودکفایی همراه با اقتدار اقتصادی؛
میزان آمادگی مقابله با دست درازی های نظامی و فرهنگی دشمنان؛
برخورد از موضع قدرت در روابط با بیگانگان.
۲. هم سویی منافع فرد و جمع
از مهم ترین مسائل اساسی نظام اقتصادی، ایجاد انگیزه در افراد برای تأمین مصالح اجتماعی است. در واقع، مشکل، پدید آوردن انگیزه در افراد برای تلاش در مسیر مصلحت های جامعه است، نه شناساندن آن مصلحت ها؛ زیرا بیشتر وقت ها مصلحت اجتماعی با انگیزه ذاتی فرد یکی است.
در نظام سرمایه داری، مردم به دو گروه خانوار و بنگاه ها تقسیم می شوند. با توجه به مبنای فلسفی اصالت فایده، ساختار انگیزشی این نظام بر دو اصل استوار است: بیشینه کردن مطلوبیت برای خانوارها و بیشینه کردن سود اقتصادی برای بنگاه ها. نظام سوسیالیستی نیز به مشکل تضاد منافع فرد و اجتماع توجه دارد، ولی راه حل را در اصل مالکیت دولتی و برنامه ریزی متمرکز منحصر می داند. این روش ـ چنان که تجربه شوروی نشان داد ـ به مرگ انگیزه های فردی و کاهش تولید می انجامد. در نظام اقتصادی اسلام، ساختار انگیزشی با توجه به «اصالت روح» و تأکید بر ابعاد غیرمادی انسان سامان می یابد و در پرتو آن، منافع فرد و مصالح اجتماع همسو می گردد.
توجه به ابعاد گوناگون انسان که هر یک می تواند منشأ انگیزش های گوناگون باشد و سامان دادن آن در ساختارهای هماهنگ که تأمین کننده نیازهای انسان در عرصه های فردی و اجتماعی است، از ویژگی های مهم نظام اقتصادی اسلامی به شمار می رود. در این نظام، بیشینه ساختن مجموع لذت های مادی و غیرمادی هدف است، نه افزایش لذت های مادی و کاهش رنج های این جهانی. در این نظام، هنگام تزاحم، لذت های غیرمادی از نظر کمّی و کیفی بر لذت های مادی برتری دارد. لذت های مادی نیز چنانچه بر لذت های غیرمادی انسان آسیب وارد نکند، مجاز و حتی گاه مطلوب است. (م
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 