پاورپوینت کامل ولادت حضرت امام سجاد(ع) ۵۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ولادت حضرت امام سجاد(ع) ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ولادت حضرت امام سجاد(ع) ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ولادت حضرت امام سجاد(ع) ۵۰ اسلاید در PowerPoint :
پیشوای چهارم
اشاره
تقدیر الهی بار دیگر آفرینشی شگفت رقم زد و دل انگیزترین جلوه های صفات خداوندگاری را در جمال دل آرای بزرگی از فرزندان علی و فاطمه آفرید که او را «وارث نبوت و چراغ امت»۱ و «قهرمان معنویت»۲ می خواندند.
معراج خاطرانگیز او چنان شکوهمند و پر رمز و راز بود که عبادت محمد مصطفی(ص) را به خاطر می آورد.۳ «زین العابدین» لقب یافت و دلدادگی اش در حال سجده، به جمال ربوبی موجب شد او را «سجاد آل محمد» نام نهند.
در روز پنجشنبه، پنجم شعبان سال ۳۸ ه. ق دیده به جهان گشود۴ و امام حسین(ع) نام زیبای «علی» را برای او برگزید تا نام و یاد پدرش علی مرتضی در خاطره ها زنده بماند و فروغ پر نور امامت تداوم یابد.
در این مقاله کوتاه بر آنیم تا از باب «آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید»، به فرازی هر چند اندک، از زندگی و سیره امام علی بن حسین علی بن ابی طالب(ع) اشاره می کنیم.
۱. علی بن عثمان هجویری، کشف المحجوب، ص۱۱۰.
۲. مرتضی مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، ص۱۱۰.
۳. شهید مطهری در این باره می نویسد: «وقتی انسان علی بن الحسین را می بیند، کأنّه پیغمبر را در محراب عبادتش در ثلث آخر شب یا در کوه حرا می بیند». (سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، ص۱۱۱)
۴. گروهی از نویسندگان، تاریخ تشیع: دوره حضور امامان معصوم(ع)، ص۱۷۵.
درآمد
در طول سال های گذشته، پژوهشگران مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، در قالب نشریه های گلبرگ و اشارات، به مناسبت میلاد و شهادت امام زین العابدین(ع). مقاله های بسیاری نگاشته اند. ازاین رو، برای پرهیز از دوباره کاری، در این مقاله می کوشیم به برخی جنبه های کمتر بررسی شده زندگی آن امام همام توجه کنیم. بر این اساس، نخست به شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن دوره می پردازیم و سپس فعالیت های ایشان را در این زمینه بیان می کنیم. سپس لقب «امام زین العابدین بیمار» را به چالش می کشیم و پس از آن، دو مسئله مهم نماز و قرآن را در کلام و سیره حضرت می نگریم و در پایان، نکته ها، داستانک ها و کلمات قصار ایشان را می آوریم که به شکل های گوناگون در برنامه سازی و اجرا، می تواند یاری گر برنامه سازان و نیز مجریان محترم باشد.
۱. شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوره امام زین العابدین(ع)
امام زین العابدین(ع) در دورانی به امامت رسید که جامعه، روزگار پر فراز و نشیبی را پشت سر می گذاشت و همه ارزش های دینی، دست خوش تحریف و تغییر امویان شده بود.۱ آن حضرت در شرایطی به امامت رسید که کج اندیشی، فرصت طلبی، عدالت گریزی، دنیاپرستی و عافیت طلبی از ویژگی های برجسته آن بود۲ و یاران حقیقی حضرت، بسیار اندک بودند. ایشان خود در این باره می فرمود: «در تمام مکه و مدینه، بیست نفر نیستند که ما را دوست بدارند».۳
در آن زمان جامعه از فقدان قانون، نبود عدالت اجتماعی، ساخت و پرداخت احادیث دروغین و داستان پردازی های بی فایده، جبرگرایی و رواج نادانی رنج می برد و به طور کلی می توان آن دوره را عصر اختناق و نومیدی از پیروزی حرکت مسلحانه نامید.۴ بنا بر نقل تاریخ نگاران، آن حضرت امامت را به طور پنهانی و با تقیه شدید و در زمانی دشوار عهده دار شد.۵
با توجه به آن شرایط، امام زین العابدین(ع) که رنگ به رنگ شدن مردمان را در دوران امام حسن و امام حسین۸ دیده بود و شدت خفقان و انحطاط فکری و سیاسی مسلمانان را به چشم می دید، نمی توانست حرکتی مسلحانه انجام دهد و باید روش های مبارزاتی دیگری را برمی گزید که در این نوشتار به اختصار به آنها می پردازیم.
۱. رسول جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه(ع)، ص۲۶۰.
۲. تاریخ تشیع: دوره حضور امامان معصوم(ع)، ص۱۸۰.
۳. همان، ص۱۸۱.
۴. برای توضیح بیشتر نک: همان، صص ۱۷۷ ـ ۱۸۲.
۵. مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان: نگرشی بر زندگانی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امام معصوم(ع)، ص۲۳۹.
علم آموزی
از راه های مبارزه امام زین العابدین(ع) با حکومت ستمگر و سخت گیر اموی، روشنگری از راه نشر دانش ناب اهل بیت(ع) بود. به شهادت تاریخ، ایشان مسجد رسول خدا(ص) را مدرسه خویش ساخت و در موضوع های گوناگون فقه، تفسیر، حدیث، فلسفه، کلام، عرفان و اخلاق مباحث علمی و حوزه درسی دایر کرد. آن حضرت هر روز جمعه، جلسه سخنرانی عمومی برگزار می کرد و به پند و اندرز مردم، ترغیب به زهد در دنیا و شوق به آخرت و نشر آموزه های دینی می پرداخت.۱ همین روشنگری ها روز به روز، بر شمار دوستان و یاران اهل بیت(ع) می افزود و زمینه را برای فعالیت امام باقر و امام صادق۸ در سال های بعد فراهم می کرد. بر این اساس، بسیاری از دانشمندان و فقیهان آن دوره، شاگردان مکتب علمی و دانشگاه امام زین العابدین(ع) بودند.۲
۱. تاریخ تشیع: دوره حضور امامان معصوم(ع)، ص۱۸۶.
۲. برای آشنایی با برخی از مهم ترین شاگردان آن حضرت، نک: سید منذر حکیم، زین العابدین حضرت امام سجاد(ع)، ترجمه: کاظم حاتمی طبری، صص ۲۹۴ ـ ۲۹۶.
نشر موضوع های تربیتی، اجتماعی و سیاسی در قالب دعا
مهم ترین میراث فرهنگی امام زین العابدین(ع)، صحیفه سجادیه است که آن را زبور آل محمد(ص) و انجیل اهل بیت(ع) نیز می خوانند.۱ این مجموعه سترگ، تنها شامل راز و نیاز با خدا و بیان حاجت در پیشگاه باری تعالی نیست، بلکه دریایی بی کران از علوم و معارف اسلامی است که در آن، مسائل عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و پاره ای از قوانین طبیعی و احکام شرعی در قالب دعا مطرح شده است.۲
استاد محمدرضا حکیمی در کتاب «امام در عینیت جامعه»، به تفصیل به بیست مورد از روشنگری های تربیتی، اجتماعی و سیاسی امام زین العابدین(ع) را بیان کرده که فهرست برخی از آنها عبارتند از: نظام صالح، یاد شهیدان، هجرت برای نشر حق، امر به معروف و نهی از منکر، یاد بی پناهان اجتماع، وجود ناامنی در جامعه، مبارزه با اسراف، ایجاد وحدت در اجتماع، تربیت فرزند در اجتماع فاسد، آشتی ناپذیری با دشمنان حق، دعا برای مرزبانان و سربازان اسلام و رعایت مصالح جهانی مسلمانان.۳
۱. سید جعفر شهیدی، زندگانی علی بن الحسین(ع)، ص۱۸۹.
۲. سیره پیشوایان: نگرشی بر زندگانی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امام معصوم(ع)، ص۲۷۰.
۳. برای توضیح هر یک از این موارد، نک: محمدرضا حکیمی، امام در عینیت جامعه، صص ۲۴ ـ ۳۸.
تبلیغ دین با عمل نیک
از ویژگی های برجسته امام زین العابدین(ع)، تبلیغ اسلام حقیقی در عمل بود. ایشان مظهر عفو الهی شمرده می شد و به سادگی از مردمی که تحت تأثیر تبلیغات امویان از او عیب جویی و بدگویی می کردند، می گذشت. این کار، از یک سو دیواری را که بنی امیه می خواست میان امام و مردم به وجود آورد، فرو می ریخت و از دیگر سو، سبب جذب مردم به اهل بیت(ع) می شد و اندک اندک حقانیت آن بزرگواران را ثابت می کرد.
دیگر ویژگی حضرت، دستگیری از مستمندان و نیازمندان مدینه بود. ایشان هر شب انبانی بر دوش می گرفت و به در خانه آنها می رفت و به ایشان یاری می رساند. نیازمندان، این غریبه مهربان را به نام «صاحب الجراب»؛ یعنی انبان به دوش می شناختند و هر شب در انتظار آمدنش بودند.۱
از دیگر ویژگی های حضرت، خریداری بردگان و آزادسازی آنها به مناسبت های گوناگون، برای نشر حقایق دینی در آن دوره بود. در روایات ها آمده است: امام زین العابدین(ع) هزار بنده را آزاد کرد۲ و هیچ گاه بنده ای را بیش از یک سال نزد خود نگاه نداشت.۳ آن حضرت به بردگانش احکام و اخلاق و مسلمانی می آموخت و ایشان را با زلال آموزه های اهل بیت(ع) آشنا می کرد. این بردگان، پس از آزادی نیز ارتباط خود را با حضرت قطع نمی کردند و همواره به یاد ولی نعمت خود بودند و این ارتباط، سبب جذب افراد بی شماری به دامن پر مهر زین العابدین(ع) می شد و زمینه را برای گسترش علوم و معارف الهی فراهم می آورد.
۱. نک: زین العابدین حضرت امام سجاد(ع)
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 