پاورپوینت کامل پژوهشی عرفانی و اخلاقی پیرامون مقام «رضا» به مناسبت میلاد امام رضا علیه السلام ۵۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل پژوهشی عرفانی و اخلاقی پیرامون مقام «رضا» به مناسبت میلاد امام رضا علیه السلام ۵۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پژوهشی عرفانی و اخلاقی پیرامون مقام «رضا» به مناسبت میلاد امام رضا علیه السلام ۵۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل پژوهشی عرفانی و اخلاقی پیرامون مقام «رضا» به مناسبت میلاد امام رضا علیه السلام ۵۹ اسلاید در PowerPoint :
اشاره
چنان که می دانیم، هر کدام از امامان ما لقبی زیبا دارند. این لقب ها جنبه تشریفاتی ندارند و تنها به سبب نکوداشت و بزرگ داشت آنها نیست، بلکه افزون بر آن، از فضیلت هایی وجودی امام و از مرتبه والای معنوی امام خبر می دهد. به دیگر سخن، لقبی که از آنِ امام معصوم علیه السلام شده، جامع فضیلت ها و نیکویی هاست. آن گاه که به امام علی بن محمد، لقب «صادق» می دهند، به شخصیت بزرگی اشاره می کنند که سر تا پا صداقت و یک رنگی است و این راست گویی نیز نمایانگر ده ها صفت دیگر همانند شجاعت، خداترسی، تکریم انسان ها و مجموعه ای از ویژگی های زیبا و شایسته است. همچنین لقب «باقرالعلوم» را که به امام محمد بن علی می دهند، خود، ده ها صفت ارزشمند را در دل خود نهفته دارد. لقب زیبای «رضا» که از آنِ علی بن موسی علیه السلام است، بسان دریچه ورودی به ده ها صفت والای آن حضرت است و ما را از عالی ترین مقام خدایی آن حضرت، یعنی مقام «رضا» ـ که خود، هم برآمده از ده ها فضیلت نفسانی و هم زمینه ساز ده ها فضیلت دیگر است ـ باخبر می کند.
شیخ صدوق می نویسد:
ابی نصر بزنطی گوید: به ابی جعفر محمد بن علی علیه السلام عرض کردم قومی از مخالفان شما گمان می کنند دلیل اینکه مأمون، پدر بزرگوار تو را «رضا» نامید، آن است که به ولی عهدی او راضی شد. آن بزرگوار فرمود: به خدا قسم، دروغ گفتند و فاجر شدند، بلکه حق تعالی او را «رضا» نامید؛ چرا که راضی بود به خداوند بزرگ و به آنچه او تقدیر فرماید.۱
نوشتار حاضر، واکاوی مقام «رضا» و بررسی چیستی، عوامل زمینه ساز و ثمره های مقام «رضا» است. این بحث به بهانه لقب زیبای «رضا» که از آنِ علی بن موسی علیه السلام است، تقدیم می شود.
عیون اخبار الرضا۷، ترجمه: آقا نجفی اصفهانی، ص۱۳؛ سید هاشم بحرانی، حلیه الابرار، ج۲، صص ۲۹۷ و ۲۹۸.
کلیات
۱. چیستی مقام رضا
به چه کسی می گویند که او به مقام «رضا» رسیده است؟ و تبیین درست از مقام «رضا» چیست؟ برخی عرفا و عالمان اخلاق با استفاده از آیات و روایات، مقام «رضا» را این گونه تعریف کرده اند: «رضا آن است که شخص به آنچه در زندگی قسمت او می شود و از سوی خداوند برای او مقدر می گردد، خشنود باشد و بر آن اعتراضی نداشته باشد. اگر خداوند برای او تهی دستی را تقدیر فرمود، بپذیرد و اگر ثروتمندی را نیز مقدر کرد، بپذیرد؛ و به او هر مقامی که داده است، بپذیرد و در این باره هیچ گونه کراهت قلبی نداشته باشد، بلکه درباره همه آنها خشنود باشد».۱
حافظ مقام رضا را این گونه تعریف می کند:
در دایره قسمت، ما نقطه تسلیمیم
لطف آنچه تو اندیشی، حکم آنچه تو فرمایی۲
۲. انواع «رضا»
معمولاً وقتی ما نام «رضا» را می شنویم و به ما گفته می شود اهل «رضا» باشید، به نظرمان می رسد، به گونه ای باشیم و رفتاری در پیش بگیریم که خدا از ما راضی باشد؛ در حالی که «رضا» ـ بر اساس گفته عرفا ـ مصداق مهم تری نیز دارد و آن این است که بنده از خدا راضی باشد. خواجه نصیرالدین طوسی در تبیین این دو گونه از مقام «رضا» می نویسد:
اهل ظاهر را مطلوب، آن باشد که خدای تعالی از ایشان راضی باشد تا از خشم و عقاب او ایمن شوند؛ اما اهل حقیقت را مطلوب، این است که آنها از خداوند راضی باشند و آنچنان باشد که ایشان را هیچ حالی از احوال مختلف مانند مرگ و زندگانی و بقا و فنا و رنج و راحت و بی نیازی و فقر، مخالف طبع او نباشد، و یکی را بر دیگری ترجیح ندهد؛ چرا که او به این آگاهی رسیده است که همه اینها از سوی خداوند است. به همین دلیل، از خدا راضی باشند.
از یکی از بزرگان این مرتبه نقل شده است که هفتاد سال از خدا عمر گرفت و در همه این مدت، به چیزی که اتفاق افتاد، نگفت: کاش اتفاق نمی افتاد و نیز به چیزی که اتفاق نیفتاد، نگفت: کاش اتفاق می افتاد.۳
۳. رضا، مقامی فراتر از بهشت
بسیاری از خوبان، همه تلاششان این است که به بهشت ابدی خدا راه یابند. به باور آنها بهشت، بالاترین و دل نشین ترین موهبتی است که خداوند به بنده خوب و پرهیزکارش می دهد. آنها همه مقام انسان را در دست یابی به بهشت خلاصه می کنند، در حالی که از نگاه قرآن، بالاتر از نعمت بهشت، موهبت «رضوان» یا همان رضای خداوند از بنده خویش است. خداوند در آیه ۷۲ سوره مبارکه توبه، پس از برشماری نعمت های بهشتیان در پایان آیه می فرماید: «وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَکبَرُ؛ رضای الهی از نعمت بهشت بالاتر است.» متن آیه شریفه این است:
وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکنَ طَیبَهً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَکبَرُ ذَلِک هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ. (توبه: ۷۲)
خداوند به مردان و زنان باایمان، بهشت هایی وعده داده است که از زیر آن، نهرها جاری است. در آن جاودانه خواهند بود، و [نیز] سراهایی پاکیزه در بهشت های جاودان [به آنان وعده داده است] و رضای خدا بزرگ تر است. این است همان رستگاری بزرگ.
چنان که ملاحظه شد، خداوند، «رضا»ی خود از بندگانش را بالاتر از اصل بهشت معرفی می کند.
باز در قرآن کریم آمده است: «ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ ذَلِک یوْمُ الْخُلُودِ لَهُم مَّا یشَاؤُونَ فِیهَا وَلَدَینَا مَزِیدٌ؛ به سلامت [و شادکامی] در بهشت درآیید [که] این، روز جاودانگی است برای آنها. (بهشتیان) هر چه بخواهند، آماده خواهد بود و پیش ما [چیز] فزون تر [از آن هم] هست». (ق: ۳۴ و ۳۵)
شماری از مفسران، عبارت «وَلَدَینا مَزید؛ و پیش ما [چیز] فزون تر [از آن هم] هست» را چنین تفسیر می کنند: «منظور این است که خداوند به آنها در روز قیامت خواهد گفت: «من از شما راضی هستم»، و این رضایت و خشنودی خدا، ارزش و لذتش، از ارزش و لذت بهشت، افزون تر و بالاتر است».۴
جابر بن عبدالله می گوید:
آن گاه که بهشتیان داخل بهشت شدند، خداوند به آنها می فرماید: «به شما چیزی موهبت خواهم کرد که ارزش آن از بهشت نیز بالاتر باشد. آنها می پرسند: پروردگارا، چه موهبتی، برتر از بهشت وجود دارد؟ خداوند در پاسخ می فرماید: رضوان و خشنودی من».۵
همان گونه که مقام کسانی که خدا را به انگیزه رفتن به بهشت یا رهایی از دوزخ می پرستند، پایین تر از مقام آنهایی است که خداوند را محبّانه و شاکرانه و تنها برای عشق به او می پرستند، درجات بهشتیان نیز متفاوت خواهد بود. در میان آنان، درجات بهشتیانِ عادی و متوسط، پایین تر از جایگاه آنانی است که به مقام «رضوان» و کسب خشنودی الهی راه یافتند؛ زیرا هر کسی به مقام «رضوان» نخواهد رسید و در واقع، هر کس به مقام رضوان رسید، واجد درجات بهشت متعارف هم خواهد بود، ولی این گونه نیست که هر کس به بهشت راه یافت، به مقام «رضوان» نیز دست یابد.۶
علامه طباطبایی می گوید:
مقام رضوان الهی، به گونه ای است که معرفت انسان نمی تواند آن را و حدود آن را به درستی درک کند؛ چون رضوان خدا نامحدود است و محدود نیست تا اندیشه انسان بدان راه یابد و اساساً حقیقت عبودیت که قرآن کریم، بشر را بدان دعوت می کند، عبودیتی است که به خاطر محبت به خدا انجام شود، نه به خاطر طمع به بهشت و یا ترس از دوزخ؛ و بزرگ ترین سعادت و رستگاری برای یک نفر عاشق و دوستدار، این است که رضایت معشوق خود را جلب کند، نه آنکه درصدد برآوردن خواهش های نفسانی خود باشد.۷
در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم
بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم
به وقت صبح قیامت، که سر ز خاک برآرم
به گفت وگوی تو خیزم، به جست وجوی تو باشم
به مجمعی که درآیند شاهدان دو عالَم
نظر به سوی تو دارم، غلام روی تو باشم
حدیث روضه نگویم، گل بهشت نبویم
جمال حور نجویم، دوان به سوی تو باشم۸
بهشت را چه کنی، مگذر از مقام رضا
که زهر چشم گواراست همچو قند آنجا
صائب
۴. «رضا»، بهشت نقد
بهشت نسیه خود «نقد» می کند صائب
اگر به حکم قضا، آدمی رضا گردد
صائب
بسیاری از ویژگی های اخلاقی، افزون بر کارکردهای معنوی و اخروی، کارکرد دنیایی نیز دارند و همین دنیا را برای آدمی به «بهشت نقد» تبدیل می کنند. یکی از این ویژگی ها، صفت «رضا» است. کسی که به آنچه خدا به او موهبت و برایش مقدر کرده است، راضی باشد و اهل اعتراض نباشد و در نتیجه، از حرص و زیاده خواهی به دور باشد، در قلب خویش احساس آرامش ژرف می کند و در پی آن، احساس لذتی معنوی، وجودش را فرا می گیرد. این، همان بهشت نقدی است که شخص در همین دنیا از آن برخوردار می گردد، چنان که مولوی گفته است:
بیاموز از پیمبر کیمیایی
که هر چت۹ حق دهد، می ده رضایی
همان لحظه درِ جنّت گشاید
چو تو راضی شوی در ابتلایی۱۰
ابونصر سرّاج می نویسد: «رضا، در بزرگ خداوند و بهشت دنیاست».۱۱
خواجه نصیرالدین طوسی نیز می نویسد: «کسی که دارای مقام «رضا» است، همیشه در آسایش است؛ چرا که او را بایست و نبایست نباشد، بلکه در همه حال، راضی باشد».۱۲
همچنین در حدیثی نبوی صلی الله علیه و آله آمده است:
آن گاه که بهشتیان در منازلشان در بهشت جای می گیرند، خداوند به آنها خطاب می کند:
ای بندگان من! آیا همه چیز در دسترس شما است و کم و کسری ندارید؟ گویند: پروردگارا! ما را چیزی کم نیست،
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 