پاورپوینت کامل مبانی مشروعیت حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ۲۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مبانی مشروعیت حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ۲۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مبانی مشروعیت حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ۲۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مبانی مشروعیت حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ۲۵ اسلاید در PowerPoint :

۳۲

اشاره:

در ادامه سلسله نوشتارهای مربوط به سیاست و مهدویت، در صدد هستیم به تبیین مبانی
مشروعیت حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بپردازیم. هر چند در این
مجال، فرصت کافی برای بحث مبسوط درباره مشروعیت سیاسی حکومت آن حضرت، وجود ندارد،
اما سعی خواهیم کرد به صورت اجمال و با بیانی ساده، کلیات نگرش اسلامی به مشروعیت
سیاسی آرمان شهر مهدوی را به تصویر بکشیم.

طرح مسأله

مشروعیت سیاسی از جمله مفاهیم کلیدی در مباحث سیاسی است. این مسأله به مبانی یک
نظام سیاسی بر می­گردد و به آن، اعتبار می دهد. یک نظام سیاسیِ فاقد مشروعیت،
اعتبار خود را از دست داده و فرامین و احکام وی برای مردمان خویش، الزامی نخواهد
بود. در این صورت، یک نظام سیاسی نیز نخواهد توانست ادعای استفاده انحصاری از قدرت
را در یک جامعه، داشته باشد.

هنگامی که ما از نظام سیاسی مهدوی عجل الله تعالی فرجه الشریف سخن می­گوییم، مسأله
مشروعیت این نظام نیز مطرح می­شود. مسأله مشروعیت نظام سیاسی مهدوی نیز به اعتبار
آن برمی­گردد؛ اما اعتبار و حقانیت قدرت سیاسی در این نظام از کجا نشأت می­گیرد؟

در این نوشتار سعی خواهیم کرد به صورت اجمالی، با طرح مسأله و تعاریف و دیدگاه های
مربوط به مشروعیت سیاسی، مبنای مشروعیت نظام سیاسی مهدوی عجل الله تعالی فرجه
الشریف را شناسایی و تعریف نماییم.

تعریف مشروعیت سیاسی

مشروعیت از ریشه «شرع» گرفته شده است و این امر غالباً موجب سوء تفاهم می­شود. چنین
وضعیتی در زبان لاتین نیز مطرح است؛ چراکه معادل مشروعیت سیاسی واژه le itimacy
می­باشد که ریشه آن به معنای قانون است واز آن ریشه گرفته شده است و سبب می­گردد
ناخواسته بین قانون و اعتبار یک نظام سیاسی پیوند ذهنی برقرار شود. برخلاف ریشه­های
لغوی، این اصطلاح در مطالعات سیاسی لزوماً ارتباطی با شرع یا قانون ندارد. بلکه شرع
و قانون یکی از معیارهای مختلف و چندگانه مشروعیت سیاسی هستند.

در یک نگاه اجمالی، می­توان مشروعیت سیاسی را چنین تعریف کرد: «مشروعیت سیاسی
عبارتست از مبنا و معیاری که یک نظام سیاسی برای استفاده قهرآمیز از قدرت و زور
داشته و حاکمان آن می­توانند ادعای انحصار اطاعت مردم را از آنها داشته باشند. وجود
چنین معیار توجیه کننده، سبب می­شود مردم از فرامین حکومت اطاعت نمایند.»[۱]

گونه شناسی مشروعیت سیاسی

در طول تاریخ، نظریه­های مختلفی برای مشروعیت سیاسی مطرح شده است. علت این
اختلافات، پاسخ های مختلفی است که برای پرسش از حق حکمرانی بر دیگران داده شده است.
در یک نگاه اجمالی این نظریه­ها عبارتند از:

۱. مشروعیت الهی. مشروعیت الهی بر حق الهی حاکمان برای حکومت بر مردم دلالت می­کند.
طبق این اصل، خداوند به عنوان خالق جهان هستی و پروردگار جهانیان، فرد یا افراد
خاصی را برای حکومت بر مردم برگزیده است. هر چند در باره تفصیل این نظریه،
دیدگاه های مختلفی شکل گرفته است، اما حق الهی انبیای الهی و بویژه پیامبر گرامی
اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام، مصداق بارز این گونه
از مشروعیت سیاسی در تفکر اسلامی است.

۲. برتری ذاتی حاکمان. در برخی از نظریه­های اشراف سالاری (آریستوکراسی) در یونان
باستان، بر برتری ذاتی اشراف و حق آنها بر حکومت بر دیگران تأکید شده است.

۳. مشروعیت مبتنی بر تغلب و زور. در این نوع مشروعیت، حاکم حق حکمرانی خویش را
صرفاً با قهر و غلبه بر دیگران و به زور شمشیر به دست می­آورد و دیگران را مطیع
خویش می­گرداند.

۴. مشروعیت مبتنی بر سنت. در اینجا حاکمان صرفا بر اساس سنتهای رایج جامعه، حق
حکمرانی را به دست می­آورند. به عنوان نمونه حق فرزند ارشد ذکور در جانشینی شاه
قبلی یکی از سنتهای رایج در نظامهای سلطنتی بوده است.

۵. مشروعیت قراردادی. در نظام های مردم سا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.