پاورپوینت کامل نظرات عجیب پایه گذار فرقه شیخیه ۳۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نظرات عجیب پایه گذار فرقه شیخیه ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نظرات عجیب پایه گذار فرقه شیخیه ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نظرات عجیب پایه گذار فرقه شیخیه ۳۳ اسلاید در PowerPoint :

۴۶

زنگ زده ها (قسمت دهم)

اشاره:

در بحث قبلی، استاد حقیقت گو از خواب گرایی شیخ احمد احسائی سخن به میان آورد و زمان طرح آراء و اندیشه های انحرافی او را بعد از خوابی دانست که در آن بنا به نقل حاج محمد کریم خان کرمانی، شیخ به دستور رسول اکرم (ص) و تأیید ائمه اطهارعلیهم السلام موظف به انتشار عقائد و دانسته های خود شده بود. حال باید ببینیم شیخ پس از آن خواب، چه آرائی را منتشر کرد؟!

آقای حقیقت گو در این باره گفت: «پس از آن خواب، آقای احسائی که تا قبل از آن، همانند سایر علما از احترام خاصی در بین مردم برخوردار بود سخنانی را اظهار کرد که بر اثر آن، میان شیعه دوازده امامی اختلاف پیش آمد و عده ای با جدا کردن خود از بقیه شیعیان، به «شیخی» معروف شدند. خود شیخ نیز توسط غالب فقهای آن عصر، مورد تکفیر قرار گرفت و تلخ تر از همه، این که پاره ای از سخنان او راه را برای پیدایش بابیت و سپس، بهائیت باز کرد. اکنون زمان آن است که بعضی از آنها را به صورت خلاصه ذکر کنم.

۱. معاد جسمانی از دیدگاه شیخ احسایی

همان طور که می دانید، معاد یکی از اصول دین ماست و هر کس آن را انکار کند، مسلمان نخواهد بود. طبق این اصل، ما اعتقاد داریم که در روز قیامت، انسان ها مجدداً زنده می شوند و با بدنی مرکب از عناصر طبیعی همانند بدنی که در دنیا داشته اند محشور می شوند و به بهشت یا جهنم می روند. یعنی معاد، جسمانی است و این اعتقاد از ضروریات دین اسلام است؛۱ که آیات قرآن بر آن دلالت دارد.۲ اما شیخ احسایی معاد جسمانی را به این معنی نپذیرفت و معتقد بوده که انسان، دارای دو جسم و جسد است؛ عنصری و غیرعنصری (هور قلیایی)؛ که جسم غیر عنصری، جسمی لطیف و فنا ناپذیر است که درون بدن عنصری قرار دارد و در قیامت هم انسان با آن محشور می شود؛ نه با بدن عنصری.۳

آقای رحمتی گفت: «استاد ببخشید؛ آیا این اعتقاد، مشابه اعتقاد به معاد غیر جسمانی (روحانی) نیست؟» استاد در پاسخ گفت: «ظاهراً همین طور است و شهید ثالث (ملامحمد تقی برغانی) هم چنین استنباطی از گفته های شیخ درباره معاد داشت و او را تکفیر کرد.۴ در واقع مهم ترین دلیل تکفیر شیخ، همین اعتقاد او بوده است. البته این اصل بعدها در شیخیه کم رنگ شد؛ به طوری که شیخیه کرمان، آن را یک اصل مستقل برای دین به حساب نمی آورند؛ بلکه اصول دین را چهارتا می دانند که عبارتند از: توحید ، نبوت، امامت و رکن رابع».۵

آقای عزتی پرسید: «یعنی آنها عدل و معاد را قبول ندارند؟»

استاد گفت: «چرا! قبول دارند؛ منتها به عنوان یک اصل مستقل ذکر نمی کنند؛ بلکه عدل را زیرمجموعه توحید و لازمه پذیرش نبوت را پذیرش معاد می دانند؛ چرا که در قرآن و روایات، فراوان به این موضوع پرداخته شده است. اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم، این است که با این فرض، معاد، وابسته به نبوت می شود؛ در حالی که بدون اعتقاد به قیامت، اعتقاد به نبوت بی معنی است؛ یعنی تا قیامت را نپذیرفته باشیم، دیگر جایی برای پذیرش نبوت که نشان دهنده راه سعادت است وجود نخواهد داشت».

خانم ناصری گفت: «منظور از رکن رابع چیست؟»

آقای حقیقت گو پاسخ داد: « اگر اجازه بدهید در محل مناسب تری به این بحث خواهیم پرداخت؛ اما فعلاً باید به عقیده دیگر شیخ بپردازیم که درباره اهل بیتعلیهم السلام می باشد.

۲. نقش ائمه در هستی

شکی نیست که ائمه اطهارعلیهم السلام جایگاه بسیار والایی دارند؛ اما این جایگاه والا که حتی تصورش هم برای ما ممکن نیست در حیطه مخلوق و عبد بودن آنهاست و هرگز فراتر از بشری معصوم نیستند؛ حتی پیامبر(ص) نیز یک بشر است.۶ اما از آنجا که آنان، حجت خدا هستند و از ولایت تکوینی برخوردارند، می توانند در جهان آفرینش، تصرفاتی به اذن خدا داشته باشند. اما شیخ احمد احسایی در خصوص ائمهعلیهم السلام به چیزی بالاتر از آنچه ذکر شد، اعتقاد داشت. او معتقد بود آنها علل اربعه یعنی علت فاعلی، مادی، صوری و غایی جهان هستی می باشند.۷

در همین راستا او معتقد بود اهل بیتعلیهم السلام، کمک کار خدا در امر خلقتند؛ چنان که می گفت: «… و اشهد هم خلق انفسهم و اتخذهم اعتضاد الخلقه».۸ یعنی ایشان را شاهد بر خلق خودشان و به عنوان بازوان کمکی خلقتش قرار داد. او هم چنین درباره امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دچار غلو شده و می گفت: «و فی دعا مفرده الوتر انت الله عماد السماوات و الارض و انت الله قوام السماوات و الارض و فیه اشاره الی ان الحسین بن علی بن ابی طالبعلیهم السلام عماد السماوات و الارض و ان الحسین اخاهعلیهم السلام قوام السماوات و الارض»۹ که ترجمه آن که در دعای مفرده الوتر آمده این است: تو [ای] الله، ستون های آسمان ها و زمین هستی و تو [ای] الله، مایه پایداری آسمان ها و زمین هستی. و در این دعا اشاره است به این که امام حسن (ع) عماد (ستون های) آسمان و زمین و برادرش امام حسین(ع) مایه قوام (پایداری) آنهاست. همان طور که ملاحظه می فرمایید ایشان به جای «انت الله» اول امام حسن(ع) و به جای «انت الله» دوم، امام حسین(ع) را قرار داده است. در حالی که در دعای نقل شده مخاطب، خود «الله» است نه کس دیگری.

وقتی بحث به اینجا رسید، خانم اصغری با صدای لرزان که حاکی از اضطراب و ناراحتی او بود گفت: «استاد! آقای احسایی در توحید افعالی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.