پاورپوینت کامل منجی در ادیان(قسمت سوم) ۲۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل منجی در ادیان(قسمت سوم) ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل منجی در ادیان(قسمت سوم) ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل منجی در ادیان(قسمت سوم) ۲۹ اسلاید در PowerPoint :

پیش از آن که گفت و گو درباره منجی را از دیدگاه ادیان پی گیری نماییم، لازم است به چند پرسش، پاسخ دهیم:

۱. دین چیست؟

۲. آیا می شود از واژه ادیان به صورت جمعی استفاده کرد؟ دیدگاه قرآن در این زمینه چیست؟

۳. در صورت دسته بندی کردن دین به ادیان گوناگون، بهترین دسته بندی کدام است؟

پرسش های بالا در میان متکلمان، فلاسفه دین، جامعه شناسان، روان شناسان و مورخان، جای گفت و گو و آرای گوناگون است؛ پس برای روشن شدن موضوع، از پرسش نخست شروع می کنیم:

بنیادی ترین پرسشی که مطرح می شود، این است که دین چیست؟

دین در لغت به مفهوم های گوناگونی مانند جزا، اطاعت، مکافات، بندگی، رسم، عادت، حساب رسی، اداره امور، چیرگی، برتری و آیین به کار رفته است.۱

درباره مفهوم اصطلاحی دین، باید گفت در میان متفکران و اندیشمندان، مفهومی جامع و کامل ـ که بر آن اتفاق کرده باشند ـ وجود ندارد؛ بلکه در این زمینه با تعاریف گوناگون از سوی متکلمان، فیلسوفان و. .. روبه رو هستیم و این اختصاص به جهان اسلام ندارد؛ بلکه میان متکلمان اسلامی با متکلمان مسیحی و یهودی هم در این زمینه، اختلاف نظر وجود دارد و۲ دلیل این مطلب، آن است که دین از زوایایی گوناگون تعریف شده است. گاهی تعاریف دین، وجودی و ماهیتی و گاهی تعاریف، درون دینی و برون دینی است و گاهی هم، لغوی و اصطلاحی و. …

البته این بدان مفهوم نیست که نشود، تعریفی ارائه کرد؛ پس از میان تعاریف گوناگون میان اندیشمندان و حکمای مسلمان، تعریفی ارائه می دهیم و آن، عبارت است از:

«مجموعه عقاید، اخلاق و قوانین و مقرراتی است که برای اداره فرد، جامعه انسانی و پرورش انسان ها از راه وحی و عقل در اختیار آنان قرار دارد.»۳ به عبارت دیگر «مراد از دین، مکتبی است که از مجموعه عقاید، اخلاق و قوانین و مقررات اجرایی تشکیل شده است و هدف آن، راهنمایی انسان برای رستگاری است.»۴

از تعریف بالا می فهمیم که دین سه رکن اساسی دارد: اعتقادات، اخلاق و قوانین و مقررات یا همان باید ها و نباید ها.

نکته مهم در جامع بودن این تعریف، آن است که اخلاق را از قوانین و مقررات، جدا کرده است؛ زیرا گفت و گویی جدّی میان شیعه امامیه و اشاعره وجود دارد و آن این است که آیا اخلاق، امری فرا دینی است یا ثمره دین می باشد؟ اعتقاد ما شیعیان بر آن است که دین در گسترش اخلاق، نقش جدّی دارد؛ ولی اخلاق، امری فرا دینی است، مؤید این مطلب، آموزه های روایی ما است مانند:

الف. امام علی علیه السلام در عبارتی فرمودند: «اگر به بهشت و جهنم معتقد نیستید، باز شایسته است به فضایل اخلاقی آراسته شوید.»

ب. امام حسین علیه السلام در عصر عاشورا فرمود: «ای طرفداران ابوسفیان! اگر دین ندارید و از معاد نمی ترسید، لااقل آزاده باشید.» در همه این موارد، فضایل، آزادی و. .. ـ که اموری اخلاقی هستند ـ مطلوب می باشند، اگرچه ابوالحسن اشعری، متفکر اشاعره یا ویلیام آکامی اندیشمند و متکلم مسیحی، اعتقاد دارند که اخلاق، میوه درخت دین است.

آیا واژه «ادیان» صحیح است، دیدگاه اسلام در این زمینه چیست؟

۱. در قرآن کریم، واژه «ادیان» به کار نرفته است، آن چه در قرآن آمده، واژه «دین» است در آیاتی مانند Gمالک یوم الدینF،۵ Gقل انی امرت ان اعبد الله مخلصاً له الدینF،۶ Gیکون الدین کلّه للهF،۷ Gلکم دینکم ولی دینF،۸ Gان الدین عندالله الاسلامF9 و … در همه موارد، واژه، مفرد به کار رفته است و بر اساس دیدگاه پژوهشگران، بیش از نود بار، واژه دین در قرآن تکرار شده است.

۲. امروزه واژه «ادیان» در گفت و گوهای علمی، بسیار استفاده می شود؛ برخی خواستند، بگویند، این واژه در قرآن مفرد آمده، ولی این امر برای پیروان قرآن، تکلیفی به وجود نمی آورد که حتماً از واژه «دین» استفاده کنند، نه از «ادیان». همچنین استدلال کردند که قرآن کریم، بارها به ادیان به نحوی اشاره کرده است برای مثال آن جا که فرمود: Gلکم دینکم ولی دینF10 تعبیر ادیان در برخی از روایات ما هم آمده است.۱۱

۳. اگر کسی بپرسد: آیا گوناگونی ادیان، ممکن است؟ در پاسخ باید گفت: گوناگونی ادیان، فرض ندارد؛ زیرا دین برای تربیت انسان است و ثابت شده که انسان، حقیقت واحد است از این رو، دینی که برای تربیت انسان است، باید واحد باشد.

انسان شناسی با دین شناسی، ارتباط عمیقی دارد به گونه ای که اگر انسان، دقیق شناخته شود، دین نیز درست شناخته می شود برای مثال اگر ثابت شود، انسان ها در سده ها، حقایق گوناگون دارند، ادیان گوناگون نیز خواهند داشت؛ ولی اگر اثبات شود که انسان، دارای فطرت الهی ثابتی است که در سده

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.