پاورپوینت کامل واقعی یا کلیشهنگاهی به نقش زنان در سینمای دفاع مقدس ۳۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل واقعی یا کلیشهنگاهی به نقش زنان در سینمای دفاع مقدس ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل واقعی یا کلیشهنگاهی به نقش زنان در سینمای دفاع مقدس ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل واقعی یا کلیشهنگاهی به نقش زنان در سینمای دفاع مقدس ۳۳ اسلاید در PowerPoint :

سینمای دفاع مقدس، یا به اصطلاح بین المللی اش، سینمای جنگ، هنوز نتوانسته است چنان
که باید و شاید به نقش زنان به صورتی صحیح، تاثیرگذار و برجسته بپردازد. این موضوع
البته تنها به سینمای جنگ ما محدود نمی شود، بلکه سینمای دنیا هم در این زمینه
چندان موفق عمل نکرده است.

در این مجال کوتاه قصد نداریم این موضوع را ریشه یابی کنیم، چرا که این روش تاکنون
تاثیری بر سینماگران نگذاشته که این علل را تحلیل و بررسی کنند و راه حلی بیابند یا
حداقل در یکی از فیلم های خود، تلاش نمایند تا تصویری مناسب از زنی که در زمان جنگ
همراه و یاور مردان وطنش بوده است ارائه کنند.

بنابراین، به شیوه نگاه و رویکرد برخی فیلمسازان مطرح دفاع مقدس در فیلم های
گذشته شان می پردازیم تا نقش زنان را در فیلم های آنان مرور کنیم و در عین حال
تلنگری باشد برای فیلمسازان و کارگردانان این عرصه، تا نگاه دقیق تر و واکاوانه تری
نسبت به اهمیت حضور زنان در پشت صحنه جنگ یا حتی خط مقدم آن پیدا کنند.

در اینجا بیشتر به آثار فیلمسازانی پرداخته ایم که اصولا به سینماگر جنگ شهرت دارند
و آثار قابل توجهی خلق کرده اند، یا اگر هم تنها یک اثر در این زمینه دارند، با قوت
وارد این عرصه شده اند. کارگردانانی چون ابراهیم حاتمی کیا، رسول ملاقلی پور، جمال
شورجه و احمدرضا معتمدی.

زن در فیلم های حاتمی کیا: گاه قدرتمند، گاه تنها و غمزده

فیلم های اولیه حاتمی کیا سوژه ها و موضوعاتی داشتند که اصلا زن در آنها جایگاهی
نداشت. هویت، دیده بان و مهاجر، در میان معرکه جنگ می گذرند و تنها مردان هستند که
مطرح اند. او در فیلم های بعدی خود سعی کرد زن را هم بخشی از موضوع فیلم قرار دهد،
مانند بوی پیرهن یوسف، برج مینو، از کرخه تا راین و… .

در بوی پیرهن یوسف، دختر جوانی که از خارج آمده تا در زمانی که اسرا به کشور
برمی گردند برادر خود را پیدا کند و زنی که همسر یک آزاده جانباز صورت سوخته است،
تنها زنان حاضر در فیلم هستند. هر دوی آنها منفعل، سست و احساساتی هستند و منتظر دو
مرد که سال ها دور از آنها بوده اند.

برج مینو هم روایت نمادین عینی و ذهنی یک خواهر است از برادر شهیدش، که زمانی همرزم
شوهر فعلی اش بوده. این خواهر هم منفعل است، در انتظار حادثه، بدون توان تغییر آن.
شناخت درستی از مناسبات بین شوهر و برادرش ندارد، مدام جیع و داد می کند و خصوصیاتش
چندان شباهتی به یک خواهر شهید ندارد. گویی تنها برای به دوش کشیدن بار دراماتیک
داستان و خالی نبودن عریضه فیلم از حضور یک زن، پا به سکانس های فیلم می گذارد.

اما در از کرخه تا راین، نگاه مهربانانه و صحیح تری از زن را شاهدیم. باز هم یک
خواهر که به علت مهاجرت به خارج از کشور و ازدواج با یک مرد آلمانی، هیچ درکی از
جنگ ندارد و تنها به خاطر عاطفه خواهری و نوستالژی دوری از وطن و خانواده اش،
پذیرای برادر نابینایش در آلمان است تا او دوره درمان را در آنجا طی کند. لیلا سعید
را عاشقانه دوست دارد و هما روستا، به خوبی ویژگی های شخصیتی این خواهر را در تک تک
حرکات و دیالوگ هایش به تصویر کشیده است. پرداخت شخصیت لیلا در فیلمنامه و بازی
بازیگر آن، به واقع توانسته به مفهوم مطلق، درماندگی و استیصال یک خواهر را زمانی
که می فهمد برادرش هرگز درمان نخواهد شد، برای بیننده باورپذیر نماید. البته در این
میان زن دیگری هم هست. همسر سعید که فقط در یک سکانس کوتاه، زمانی که با فرزند تازه
متولد شده اش به دیدار همسر، به آلمان می آید و از پشت شیشه، چادر سیاه و چهره
لبخند به لب و مومنانه ای را می بینیم که با وجود آگاهی به مرگ زودهنگام شوهرش،
آرامشی عجیب در صورتش هویداست. درست به عکس لیلا که از پریشانی زانوی غم به بغل
گرفته است. در این سکانس کوتاه، حاتمی کیا گرچه موجز، توانسته تا حدی به نقش زنان
جانباز و قدرت ایمانشان بپردازد.

اوج این قدرت روحی و ایمان را در آژانس شیشه ای شاهدیم. فاطمه، همسر حاج کاظم، به
او و کارش ایمان دارد و هرگز او را از کارش بازنمی دارد. همین که مخاطب حاج کاظم در
شب گروگانگیری اش در آژانس، فاطمه است که تمام ماجرا را خطاب به او می نویسد و آرزو
می کند کاش او در کنارش بود، نشانگر قدرت پنهان زن است که نمودی ملموس، اما نه
چندان به ظاهر می نماید. فاطمه جز در یک سکانس اولیه، هیچ حضور فیزیکی در کنار جاج
کاظم ندارد، اما کاملا واضح است که فاطمه تکیه گاه حاجی است. یک تکیه گاه محکم و
مطمئن که به درستی کار همسرش اطمینان دارد و حمایت خود را با فرستادن چفیه و پلاک
زمان جنگ حاج کاظم به در آژانس، اعلام می کند.

در کنار فاطمه همسر عباس هم هست که زنی ساده و روستایی است و در عین حال عاشقانه
همسرش را دوست دارد.

اما در روبان قرمز، نقش زن به شدت سقوط می کند. کل فیلم نمادین است و درک ماجراهایش
برای مخاطب عام مشکل و دیرفهم. در میان دو نقطه مخالف، داوود و جمعه، محبوبه است که
نمادی از جنس لطیف، و در سمبلی جدی تر، نماد دنیاست. داوود و جمعه هر دو در پی
محبوبه اند، اما به شیوه ای متفاوت. یا درست تر بگ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.