پاورپوینت کامل برداشت‌ پیچیده‌ تر ۳۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل برداشت‌ پیچیده‌ تر ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل برداشت‌ پیچیده‌ تر ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل برداشت‌ پیچیده‌ تر ۳۳ اسلاید در PowerPoint :

برداشت‌های پیچیده‌تر

برداشت‌های پیچیده‌تر، یکی از مباحث مطرح در روان‌شناسی اجتماعی بوده که علاوه بر اطلاعات غیرکلامی، با توجه به اسنادهای علی و صفات گوناگون فرد، برداشت‌های پیچیده‌تری تشکیل می‌شود که معمولا عمیق‌تر و جامع‌تر از برداشت‌های نخستین است. نظریه‌های مختلفی درباره اینکه چگونه از قطعات و پاره‌های اطلاعاتی در دسترس، برداشت کلی و کاملی درباره دیگران حاصل می‌آید، وجود دارد که در این مقاله به بررسی این نظریات می‌پردازیم.

فهرست مندرجات

۱ – دیدگاه گشتالت و نظریه صفت مرکزی
۱.۱ – آزمون فرضیه
۱.۲ – آزمایش قدرت اثر تقدم
۲ – الگوهای حسابی شکل‌گیری برداشت
۳ – دیدگاه شناخت اجتماعی
۴ – پانویس
۵ – منبع

دیدگاه گشتالت و نظریه صفت مرکزی

سولومن ‌اش، (solomon Asch) تحت تاثیر روان‌شناسان گشتالت نظریه‌اش را مطرح کرد. اساسی‌ترین اصل در دیدگاه گشتالت عبارت است از اینکه “کل، چیزی بیش از مجموعه اجزای آن است”، یعنی آنچه ادراک می‌کنیم غالبا بیش از جمع ادراک‌های منفرد است. روان‌شناسان گشتالت معتقدند که، هر بخش از دنیای اطراف ما تنها بر حسب ارتباطاتش با دیگر بخش‌ها یا سایر محرک‌ها قابل تفسیر و ادراک است.

[۱] شولتز، دوان‌پی و شولتز، سیدنی‌الن، تاریخ روان‌شناسی نوین، ص۳۹۶-۳۹۷، علی‌اکبر سیف و دیگران، تهران، دوران، ۱۳۸۴، چاپ سوم.

‌اش، این اصل را در شکل‌گیری برداشت به‌کار برد و با روش تجربی نشان داد که شکل‌گیری این نوع برداشت‌ها صرفا با گردآوردن همه صفات دیگران صورت نمی‌گیرد، بلکه این صفات را در ارتباط با هم ادراک می‌کنیم و برخی صفات (که صفت مرکزی خوانده می‌شوند) مانند تکیه‌گاهی عمل می‌کنند که تمام اطلاعات دیگر در حول آن جلوه می‌یابد. ادراک‌کننده می‌کوشد از طریق این صفت یا صفات به هسته شخصیت طرف مقابل راه یابد.

آزمون فرضیه

‌اش، برای آزمون این فرضیه، فهرستی از صفات که فرد غریبه‌ای را توصیف می‌کرد به آزمودنی‌ها ارائه داد و سپس از آنان خواست‌ با بررسی صفات این فرد، برداشت خود را درباره او بیان کنند.
مثلا در یک مطالعه، شرکت‌کنندگان یکی از دو فهرست زیر را می‌خواندند:
۱. باهوش، ماهر، سخت‌کوش، خون‌گرم، مصمم، اهل عمل، محتاط
۲. باهوش، ماهر، سخت‌کوش، بی‌احساس، مصمم، اهل عمل، محتاط

در این فهرست، جای دو کلمه “خون‌گرم” و “بی‌احساس” تغییر کرده و بقیه صفات ثابت باقی ماندند. بنابراین اگر برداشت افراد صرفا با افزودن صفات منفرد بر روی هم شکل گیرد، نباید زیاد با هم متفاوت باشد. اما اگر اینگونه نیست، افرادی که فهرست حاوی صفت خونگرم را خوانده‌اند بسیار محتمل‌تر است که آن فرد غریبه را سخاوتمند، شاد، خوش‌خلق، اجتماعی، مردمی و نوع‌دوست قلمداد کنند تا افرادی که فهرست حاوی صفت بی‌احساس را در اختیار داشتند. ‌
اش، نتیجه‌گیری کرد که دو کلمه خونگرم و بی‌احساس جزو صفات مرکزی است، صفاتی که در برداشت کلی از فرد غریبه نقش بیش‌تری دارند و به صفات دیگر موجود در فهرست، رنگ و جلوه‌ای خاص می‌دهند. ‌اش، با جایگزین کردن دو کلمه مؤدب و گستاخ به جای این دو صفت متوجه شد تفاوت زیادی در برداشت‌های شرکت‌کنندگان در آزمایش دیده نمی‌شود و نتیجه گرفت که صفات مؤدب و گستاخ، از صفات مرکزی نیستند. اش، در مطالعات بعدی تنها ترتیب ارائه صفات را تغییر داد و باز متوجه شد اختلاف فاحشی بین برداشت‌های آزمودنی‌ها وجود دارد.

آزمایش قدرت اثر تقدم

او در یک آزمایش، قدرت اثر تقدم (primacy effect) را بر تشکیل برداشت نشان داد.
او به آزمودنی‌ها جمله‌هایی نظیر این جملات را داد و از آنان خواست تا شخصی را که در هر جمله توصیف شده است درجه‌بندی کنند.
۱. استیو، (steve) شخصی است باهوش، کوشا، تکانشی، منتقد، یک‌دنده و حسود.
۲. استیو، شخصی است حسود، یک‌دنده، منتقد، تکانشی، کوشا و باهوش.

توجه داشته باشید که هر دو جمله دقیقا اطلاعات یکسانی را درباره استیو دربردارند، اما در جمله الف، صفات مثبت در ابتدا آمده‌اند، در حالی که در جمله ب، آنها در آخر قرار گرفته‌اند. اش دریافت، زمانی که استیو با جمله الف توصیف شد، در مقایسه با موقعی که با جمله ب توصیف گردید، در درجه‌بندی مثبت‌تر بود و این اثر تقدم است. وی بر اساس این مطالعات نتیجه گرفت: «سعی می‌شود که برداشتی از تمامیت فرد به عمل آید… به محض آن که دو یا چند صفت متعلق به یک فرد قلمداد شد، این صفات، دیگر صفات مجزا از هم نخواهند بود و با هم تعاملی بی‌واسطه خواهند داشت… آزمودنی این و آن صفت را ادراک نمی‌کند، بلکه دو صفتی را ادراک می‌کند که ارتباط خاصی با هم دارند».

به دنبال برخی انتقادات به‌اش، مبنی بر واقع‌بینانه عمل نکردن در انتخاب صفات، کلی، آزمایش اش را تحت شرایط واقع‌بینانه‌تری تکرار کرد و به همان نتایج دست یافت. در زمینه علت تاثیر تقدم در شکل‌گیری برداشت، دو تبیین ارائه شده است. بر اساس تبیین کاهش توجه (Attention decrement) به ماده‌های آخر یک سیاهه، ‌ توجه کمتری می‌شود، زیرا مشاهده‌گران خسته می‌شوند و اذهان آنان از تمرکز باز می‌ماند.
از اینرو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.