پاورپوینت کامل ایدهآلیسم و تعلیم و تربیت ۴۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ایدهآلیسم و تعلیم و تربیت ۴۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ایدهآلیسم و تعلیم و تربیت ۴۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ایدهآلیسم و تعلیم و تربیت ۴۰ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل ایدهآلیسم و تعلیم و تربیت ۴۰ اسلاید در PowerPoint
پاورپوینت کامل ایدهآلیسم و تعلیم و تربیت ۴۰ اسلاید در PowerPoint، یکی از مباحث مطرح شده در علوم تربیتی بوده که به دنبال اجرای عملی تفکر ایدآلیسیتی در جریان تعلیم و تربیت میباشد. ایدهآلیسم، که در زبان فارسی غالبا به اصالت تصور و آرمانگرایی ترجمه شده است، پدیدهها را براساس “ایدهآل” یا آنچه به روح و تصور نسبت داده میشود، تفسیر و توجیه میکند. ایدهآلیسم، عقل یا ذهن و روح را مقدم بر ماده میداند. این نظریه معتقد است که واقعیت بیش از آنکه به نیروهای مادی بستگی داشته باشد، در پندارها، فکر، ذهن و خود فرد است.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – مفهوم پندارگرایی
۳ – انسانشناسی در پندارگرایی
۴ – هستیشناسی در پندارگرایی
۵ – ارزششناسی در پندارگرایی
۶ – شناختشناسی در پندارگرایی
۷ – آموزش و پرورش ایدهآلیستی
۸ – معلم در فلسفه ایدهآلیستی
۹ – محتوا و برنامه درسی
۱۰ – روش آموزشی ایدهآلیستی
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع
مقدمه
نقطه یا هسته مرکزی این فلسفه، آگاهی شخصی از خویشتن است و آن را مهمترین حقیقت در تجربه فرد میداند که پیوسته رو به کمال است. پس ایدهآلیسم، عقل را یک جوهر ساخته و پرداخته و ثابت نمیداند، بلکه معتقد است که ذهن در واقع یک جریان یا فرآیند است. طرفداران این نظریه، واقعیت را “فکری” میدانند که در ذهن ماست نه در دنیای فیزیکی خارجی. آنها به تئوری به هم پیوستگی حقیقت که میگوید، یک فکر در صورتی حقیقت است که جزئی از نظام افکار ما را تشکیل دهد، تاکید میکنند. همچنین، اینان بیشتر استدلال قیاسی را مورد توجه قرار میدهند و کمتر به حواس و روش عقلی توجه دارند.
[۱] شعارینژاد، علیاکبر، فلسفه آموزش و پرورش، ص۲۸۱، تهران، سپهر، ۱۳۷۴، چاپ سوم.
مفهوم پندارگرایی
پندارگرایی، ترجمه واژه ایدهآلیسم ماخوذ از کلمه ایده (idea)، به معنی مجرد، ذهنی، تصوری یا پنداری است که با تعبیرات متفاوت به آرمانگرایی، اصالت تصور، ذهنگرایی و سرانجام پندارگرایی ترجمه شده است.
[۲] ابراهیمزاده، عیسی، فلسفه تربیت، ص۷۶، تهران، دانشگاه پیام نور، ۱۳۸۳، چاپ پانزدهم.
ایدهآلیسم، ذهن یا خود را مقدم بر ماده و پدیدههای طبیعی میداند. براساس این نظام فکری، آنچه اصالت دارد، ایدهها یا پندارهاست و چیزهای طبیعی و مادی، واقعیتهای اصیل نیستند. واقعیتهای اصیل به عالم پندار یا عالم روحانی تعلق دارد. فقط چیزی واقعی است که در ذهن مطلق یا ذهنی که ذهنهای دیگر از آن جدا شدهاند، وجود دارد. این ذهن مطلق نیز در عالم مادی و طبیعی نیست.
واقعیت همان است که ذهن، آنها را به جهان میافکند. انسان موجودی است که از ذهن و جسم تشکیل یافته و روح مقدم بر جسم است. روح چون غیرمادی است، پس واقعیت اصیل دارد. جسم فانی است و مادی، پس ارزش جاودانگی ندارد. شناخت ما از جهان، شناختی ذهنی است. شناخت واقعیتهای مادی و ملموس و ارزشهایی که در جهان مادی وجود دارند، همه نسبی است. اصیلترین ارزشها، ارزشهای روحانی و مطلق است که با عالم پندار واندیشه ارتباط دارد و هرچه با عالم روحانی در ارتباط باشد، اصیل است و دارای ارزش مطلق و هرچه با عالم مادی و طبیعی در ارتباط باشد، ارزش پست دارد. خداوند منبع تمام دانشهاست و ارزشها قابل تغییرند.
[۳] شفیلد، هری، کلیات فلسفه آموزش و پرورش، ص۱۸، ترجمه غلامعلی سرمد، تهران، قطره، ۱۳۷۵، چاپ اول.
افلاطون که به اعتقاد اغلب دستاندرکاران فلسفه، سهم عمدهای در ایجاد و گسترش فلسفه پندارگرایی داشته است، معتقد بود که جهان مادی نه بود است و نه نبود، بلکه نمود است. یعنی هر یک از موجودات جهان، نمونهای کامل و حقیقی در جهان دیگر که جهان حقیقی و اصیل است، دارد و آنچه در این جهان وجود دارد، اعم از موجودات مادی و معنوی، همه نمود هستند. افلاطون آن نمونههای کامل را که تنها عقل، قادر به درک آنهاست، ایده نامیده است.
[۴] ابراهیمزاده، عیسی، فلسفه تربیت، ص۷۸، تهران، دانشگاه پیام نور، ۱۳۸۳، چاپ پانزدهم.
انسانشناسی در پندارگرایی
در این دیدگاه، انسان به مثابه بخشی از هستی، موجودی معنوی است و ماهیت اصلی او را روح وی تشکیل میدهد. قدرتهای مهم روح انسان، عقل و اراده است. این دو نیرو انسان را از سایر موجودات متمایز میکند. عقل به او امکان شناخت صحیح و اراده قدرت رفتار صحیح را میبخشد.
هستیشناسی در پندارگرایی
عدهای از پندارگرایان برخلاف افلاطون، هستی را امری اعتباری و ذهنی میدانند که واقعیتی غیر از ادراکات، معانی ذهنی،اندیشهها و پندارهای انسان وجود ندارد. به اعتقاد آنان، جهان خارج از ذهن انسان، حقیقی نیست، بلکه پدیدهای است که قابل شناخت و ادراک برای ما نیست.
ارزششناسی در پندارگرایی
ایدهآلیستها برای ارزشها، اهمیت ویژهای قایل هستند و معتقدند که ارزشها در ذات خود، ابدی، مطلق و تغییرناپذیرند. آنها ابراز میدارند آنچه که تغییر میکند و در جایی خوب و در جایی بد دانسته میشود، ارزشها نیستند بلکه ارزشگذاریها هستند.
ارزشها در این دیدگاه، دارای سلسله مراتباند، برای مثال ارزشهای معنوی برتر از ارزشهای مادی است. ارزشهای غایی یا پایدار، برتر از ارزشهایی هستند که گذرا و وسیله رسیدن به ارزشهای والاتر دیگر هستند.
هنگامی که با چند ارزش روبرو هستیم، ناگزیریم دست به انتخاب بزنیم و اینجاست که اراده ما اولویت را به بهترین آنها میدهد. در این تئوری، ارزشهای اخلاقی بالاترین مرتبه را در میان ارزشها دارند و معیارهایی هستند که انسان باید رفتارهای خود را با آنها تطبیق داده و اعمال و رفتار دیگران را با آنها بسنجد.
شناختشناسی در پندارگرایی
ایدهآلیستها معتقدند که معرفت یا شناخت انسان، مستقل از تجارب هستی اوست. انسان، ایدههایی از جهان و پدیدهها را از همان آغاز زندگی در ذهن دارد. به اعتقاد برخی از آنان، روح انسان قبل از تولد با حقایق آشنا میشود و بعد از تولد، آنها را به یاد میآورد. شناخت انسان، محصولاندیشه و خردورزی اوست، بنابراین برای رسیدن به حقیقت و دوری از خطای حواس، تربیت باید به تقویت ذهن بپردازد. تقویت و منظم کردن ذهن از
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 