پاورپوینت کامل انگیزش (روانشناسی تربیتی) ۳۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل انگیزش (روانشناسی تربیتی) ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل انگیزش (روانشناسی تربیتی) ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل انگیزش (روانشناسی تربیتی) ۳۹ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل انگیزش (روانشناسی تربیتی) ۳۹ اسلاید در PowerPoint
انگیزش، از اصطلاحات بهکار رفته در روانشناسی و به معنی عامل نیرو دهنده، هدایتکننده و نگهدارنده رفتار است که به عنوان یک بحث اساسی و مستقل از آن بحث میشود. در این مقاله بعد از تعریف لغوی و اصطلاحی انگیزش ، انواع آن را بیان میکند و سپس نظریههای مختلف را بررسی کرده و به تاثیرات آن میپردازد.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه و تعریف
۲ – انواع
۳ – نظریهها
۳.۱ – انسانگرایانه
۳.۲ – شناختی و کارآمدی شخصی
۳.۳ – رفتاری
۳.۴ – اسناد
۳.۵ – برانگیختگی
۴ – نقش در رفتار و یادگیری
۵ – پانویس
۶ – منبع
مقدمه و تعریف
انگیزش، یک مفهوم وسیع است. این مفهوم چندین واژه دیگر را که توصیفکننده عوامل مؤثر در انرژی و هدایت رفتار ما است نظیر: نیازها، علایق، ارزشها، گرایشها، اشتیاقها و مشوقها را دربرمیگیرد.
[۱] نیت، گیج و دیوید، برلاینر، روانشناسی تربیتی، ص۴۷۰، ترجمه غلامرضا خوینژاد و همکاران، مشهد، پاژه، ۱۳۷۴، چاپ اول.
انگیزش، از نظر لغوی اسم مصدر و به معنی ترغیب، انگیزیدن و انگیختن است. ولی از دیدگاه صاحبنظران عبارت است از: «حالتهای درونی ارگانیسم که موجب هدایت رفتار او به سوی هدفی خاص میشود». انگیزش، معمولا بر اثر دخالت یک انگیزه در انسان ایجاد میشود. انگیزه، اصطلاحی است که با انگیزش مترادف است و بعضی این دو را یکی میدانند. تعریف انگیزه (Motive) عبارت است از: عامل درونی به وجود آورنده انگیزش. انگیزه نیز در لغت به معنی آنچه که کسی را به کاری برانگیزد آمده است. انگیزه و انگیزش غالبا به صورت مترادف به کار میروند. با این حال، میتوان انگیزه را دقیقتر از انگیزش دانست. به این صورت که انگیزش را عامل کلی مولد رفتار، اما انگیزه را علت اختصاصی یک رفتار خاص به حساب آورد.
پدیده انگیزش، غالبا به علل رفتار و تعبیر و تفسیر انسان از رفتارهای گوناگون توجه دارد. روانشناسان معتقدند، مسائل اساسی که در روانشناسی انگیزش مطرح میشود، عبارتند از اینکه: چرا رفتار خاصی پدید میآید؟ چرا رفتار هدفدار است؟ چرا رفتار معینی برای مدت زمانی طولانی ادامه مییابد؟
[۲] رمضانی، خسرو، روانشناسی تربیتی، ص۱۱۹-۱۲۰، یاسوج، فاطمیه، ۱۳۷۹، چاپ اول.
انگیزش، دلایل رفتار افراد را نشان میدهد و مشخص میکند که چرا آنها به روشی خاص رفتار میکنند. رفتار دارای انگیزه، رفتاری همراه با انرژی، جهتدار و دنبالهدار است.
[۳] سانتراک، جان، روانشناسی تربیتی، ص۵۸۰، ترجمه مرتضی امیدیان، یزد، دانشگاه یزد، ۱۳۸۵، چاپ اول.
اصطلاح انگیزش را میتوان به عنوان عامل نیرو دهنده، هدایتکننده و نگهدارنده رفتار تعریف کرد. گیج و برلاینر (۱۹۸۴)، انگیزش را به موتور و فرمان اتومبیل تشبیه کردهاند. سیفرت (۱۹۹۲)، گفته است، انگیزش یک تمایل یا گرایش به عمل کردن به طریقی خاص است. او همچنین انگیزه را به صورت نیاز یا خواست ویژهای که انگیزش را موجب میشود، تعریف کرده است. فرانسوا (۱۹۹۷)، انگیزه را علت و دلیل رفتار میداند.
از لحاظ پرورشی، انگیزش هم هدف است و هم وسیله. از اینرو، تمام برنامههای درسی که برای آنها فعالیتهای حوزه عاطفی در نظر گرفته شده است، دارای هدفهای انگیزشی هستند. به عنوان وسیله، انگیزش مانند آمادگی ذهنی یا رفتارهای ورودی یک پیشنیاز یادگیری به حساب میآید و تاثیر آن بر یادگیری کاملا آشکار است.
[۴] سیف، علیاکبر، روانشناسی پرورشی، ص۳۴۸، تهران، آگاه، ۱۳۸۵، چاپ شانزدهم.
انواع
وقتی نظریهپردازان درباره انواع مختلف انگیزش صحبت میکنند، در واقع میان رفتار مشاهده شده و دلایل فرضی یا انگیزههایی که زیربنای رفتار هستند، پیوندهایی را برقرار میسازند، اما برخی از مهمترین انواع انگیزش به نظر روانشناسان به قرار زیر است:
الف. فیزیولوژیکی – روانشناختی: در اساسیترین یا پایهایترین سطح، ما میتوانیم درباره نیازهای جسمی یا فیزیولوژیکی صحبت کنیم. نیازهای فیزیولوژیکی شامل غذا، آب، پوشاک و نیازهای جنسی است و نیازهای روانشناختی با فعالیتهای ذهنی و اجتماعی ارتباط دارند که برای برآورده شدن هر یک از نیازهای مطرحشده، یک انگیزش مفروض وجود دارد.
ب. صلاحیت: (competence) وایت، مشاهده کرد که کودکان در حال رشد، محیط خود را فعالانه کشف میکنند. وایت، احساس میکرد که این رفتار اکتشافی ذاتی، نتیجه نیاز فرد به تاثیرگذاری بر محیطش است. این نیاز، به آنچه وایت، آن را انگیزش کارآیی، (effectance) انگیزش صلاحیت یا انگیزش تسلط نامیده، ارتباط دارد.
پ. پیوندجویی یا تعلق:(affiliation) یکی دیگر از انگیزشهای روانشناختی مهم، تمایل فرد به ایجاد وابستگیها یا نیاز به پیوندجویی یا تعامل با دیگران است.
[۵] بنتهام، سوزان، روانشناسی تربیتی، ص۱۴۰-۱۴۱، ترجمه بیابانگرد و نعمتی، تهران، رشد، ۱۳۸۴.
نظریهها
در بحث انگیزش نظریه های مختلفی وجود دارد که در این قسمت به آنها اشاه میکنیم:
انسانگرایانه
اگرچه نیازهای اساسی ما با سایر حیوانات مشترک است ولی نیازهای ما پیچیدهتر هستند. بعد از اینکه نیازهای اساسیمان برآورده شد، بهتدریج به وسیله سطوح بالاتر انگیزش، به فعالیت واداشته میشویم. نظریهپردازانی از قبیل مازلو (Maslow) ریشه بسیاری از رفتارها را در انگیزههای درونی از قبیل خودآگاهی و تحقق تواناییهای بالقوه خویش میداند. مازلو، سلسله مراتبی از نیازهای انسان را مطرح میسازد. بدینمعنا که قبل از رسیدن به نیازهای سطح بالاتر، ابتدا باید نیازهای سطح پایین یا نیازهای اساسیتر برآورده شود. سلسله مراتب نیازها براساس نظریه مازلو عبارتنداز: نیازهای فیزیولوژیکی، نیازهای ایمنی، نیازهای عشق و تعلق، نیاز به احترام از سوی خود و دیگران و نیاز به خودشکوفایی.
سایر روانشناسان انسانگرا نیازهای دیگری را مطرح ساختهاند. راجرز (۱۹۶۱)، از نیاز به حرمت نفس (self _ regard) صحبت میکند. اره (۱۹۷۹)، نیز از نیاز به احترام اجتماعی سخن میگوید. (social respect)
شناختی و کارآمدی شخصی
در نظریههای شناختی انگیزش، بر فرآیندهای تفکر که در انگی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 