پاورپوینت کامل عرفان در هوای آفتابی (۱) ۲۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عرفان در هوای آفتابی (۱) ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عرفان در هوای آفتابی (۱) ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل عرفان در هوای آفتابی (۱) ۲۷ اسلاید در PowerPoint :

۶

هر علمی و هر مرام و مسلکی سرچشمه و آفریننده ای دارد. از گذشته ای دور احساسات عرفانی در بین انسان ها وجود داشته و افرادی در مورد عرفان و مباحث آن داد سخن داده اند. در برخورد با تفکرات مختلف حتماً شما هم این احساس را داشته اید که چقدر خوب است اگر کسی به پراکندگی آراء و نظریات پایان دهد و حقیقت هرعلم را از منشأ آن دریافت کرده و به ما بیاموزد. خداوند این لطف را در حق ما کرد و کسی را فرستاد که خطاب به ما گفت: «من به راه های آسمان از راه های زمین، آشناترم». [نهج البلاغه/ خطبه ۱۹۲]

در عرفان به اندازه ای از حضرت علی(ع) مطلب نقل شده است که برای هیچ کس جای تردید باقی نمی گذارد که «علی» پدر عرفان است. حتماً برایتان جالب است اگر بدانید که عارفان و صوفیان حتی آنها که به بیراهه رفته اند در مباحث عقلی و عملی عرفان «علی» را پیشوای خود می دانند.

پیامبر اعظم(ص) عقل کل، خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند: «تو آنچه من می شنوم، می شنوی و آنچه را که می بینم، می بینی! فرق من و تو این است که تو پیامبر نیستی بلکه وزیر منی و به طریق و جاده خیر قرار داری». [خطبه ۱۸۹]

ما در اینجا بر عرفان نظری حضرت علی (ع) می پردازیم؛ یکی از بحث های اساسی در عرفان نظری، توحید و اسماء و صفات خداوند است. حضرت علی(ع) در نهج البلاغه با دو روش به بحث توحید و خداشناسی پرداخته اند.

۱ توجه انسان ها به پدیده ها و نظم موجود در آنها. مثل بحث های حضرت در مورد مورچه و خفاش و زمین و آسمان.

۲ روش تعقلی و فلسفی: یعنی همان روشی که عارفان راستین اسلامی طبق آن سلوک عقلی و شهودی کرده اند.

به قول استاد شهید مطهری: «در بحث های توحیدی نهج البلاغه آنچه اساس و محور و تکیه گاه همه بحث ها و استدالال ها و استنادها، اطلاق احاطه ذاتی و قیومی حق است، «علی» در این قسمت داد سخن داده است. نه پیش از او و نه بعد از او جز رسول ا… کسی به او نرسیده است ….» [سیری در نهج البلاغه/ ص ۳۷ و ۳۸]

علی و انسان شناسی

تا انسان و استعدادها و خلاقیت های او شناخته نشود و برای ما توان رفتن و سلوک به طرف خدا تا بی نهایت روشن نشود و تا وقتی که ما از خودمان شناخت نداشته باشیم احساس نیاز به حرکت و سیر و سلوکی پیدا نمی کنیم و همین طور، ایمانی نسبت به معشوق.

گفتیم که از ابتدا احساسات عارفانه وجود داشت. مثلاً سقراط گفت: «خودت را بشناس» در اپانیشادها، در گفته های افلاطون، حتی در اسطوره های آفریقایی درباره خودشناسی دیده می شود. در قرآن کتاب منبع علوم اسلامی ایه های زیادی مبنی بر برگزیده بودن انسان و در نتیجه آن اعطای رسالت و مسئولیت از طرف خدا به انسان آمده.

قطب عارفان، حضرت علی(ع) در این مورد می فرمایند: «هر کس که خویش را شناخت، به بی نهایت هر علم و معرفتی نائل شده» حضرت علی(ع) آن قدر شیرین، زیبا، گسترده و با احاطه کامل درباره انسان صحبت می کنند که دلت می خواهد آن را دوباره و دوباره بخوانی. درباره خلقت انسان، کرامت انسان، خودآگاهی ارزش انسان و از خودبیگانگی و … انسان شناسی و خداشناسی و اخلاق و … حیف که نمی توانیم همه آن ها را در این مقاله بیاوریم. حتماً به نهج البلاغه رجوع کنید و آن ها را بخوانید.

³ سپس خداوند سبحان، خاک هایی از بخش های هموار و ناهموار و حاصلخیز و شوره زار زمین را گرد آورد و همه رابا آب درآمیخته تا به صورت گلی چسبناک درآمد. سپس از آن گل چسبناک صورتی بیافرید … سپس از روح خویش در آن دمید تا هیأت انسانی دارای نیروی عقل که وی را به تکاپو می اندازد درآمد. [خطبه ۱]

³ آن گاه خداوند سبحان از فرشتگان خواست که به پیمان خویش کنند و به وصیت الهی گردن گذارند و در برابر کرامت انسانی به نشانه خضوع و خشوع سجده آورند. [خطبه ۱]

³ پس چون خداوند زمین را از هر جهت آماده ساخت و فرمانش به اجرا درآمد،. به عنوان برگزیده و سر سلسله مخلوقات خویش آدم را برگزید و در بهشتی سرشار از مائده های گوناگون جایش داد، … خداوند پس از توبه آدم او را فرود آورد تا زمین را با نسل خود آباد سازد و وسیله ای باشد برای اقامه حجت خدا بر بندگانش.

³ خداوند متعال یاد خود را مایه جلای قلب ها قرار داد تا به عین آن شنوایی جایگرین کری، بی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.