پاورپوینت کامل «فلسفه غیبت از منظر روایات ـ آخرین نامه به آخرین نایب» ۳۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل «فلسفه غیبت از منظر روایات ـ آخرین نامه به آخرین نایب» ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل «فلسفه غیبت از منظر روایات ـ آخرین نامه به آخرین نایب» ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل «فلسفه غیبت از منظر روایات ـ آخرین نامه به آخرین نایب» ۳۲ اسلاید در PowerPoint :

۱۸۷

براساس دیدگاه شهید صدر دوم

شهید بزرگوار سید محمد صدر در بخش نخست از کتاب اش در چهار فصل، مشروحاً، با روشی نو و
عمیق، به بررسی و تحلیل تاریخ زندگانی امام هادی و امام حسن عسگری، علیهما السلام، پرداخته است و
سپس به کاوش در تاریخ زندگانی امام مهدی(ع) و سفیران آن حضرت در دوران غیبت کبرا نشسته و آن گاه
خطوط برنامه های کلّی ای را که امامان شیعه و اصحاب آنان، برای رهیافت به دوران غیبت کبرا و ذخیره ی
الهی در روز موعود، ترسیم فرموده اند، مورد بحث قرار داده است.

مؤلف بزرگوار، کتاب اش را در پنج فصل تنظیم کرده است. در آخرین فصل، هفت بخش دارد که در
آن ها زندگانی امام مهدی(ع) و تلاش های آن حضرت بررسی شده است. در بخش هفتم، اختصاصاً به
موضوع اعلام پایان غیبت کبرا پرداخته است. در این قسمت، مؤلف بزرگوار، ادلّه ی اساسی سه گانه ای را
که منجر به پایان دوران سفارت و شروع دوران غیبت صغرا گشته، تفسیر کرده و فرموده: «براساس همین
ادلّه ی سه گانه و غیر آن بوده که امام مهدی(ع) در توقیعی که قبل از مرگ سفیر چهارم اش به وی نوشته،
پایان دوران سفارت و تمام شدن عهد غیبت صغرا و آغاز دوران غیبت کبرا تا روز موعود، یعنی روزی که
فردای پرشکوه اسلام تحقّق خواهد یافت، اعلام کرده است.» شهید سید محمد صدر، به متن توقیع امام
مهدی به سفیر چهارم اش علی ابن محمّد سمری پرداخته و باالهام از بیان حضرت، نکات هشت گانه ای را
یادآوری فرموده است:

۱ ـ در این توقیع، آن حضرت، از مرگ سفیر چهارم اش، بعد از شش روز خبر داده است.

۲ ـ به سفیرش فرموده: «حق ندارد بعد از خودش. به کسی وصیّت کند.

۳ ـ حضرت فرموده اند: «غیبت تامّه، ظهوری به دنبال نخواهد داشت مگر بعد از یک مدّت طولانی
سخت شدن دل ها و پر شدن زمین از ستم.

شهید صدر، برای پوشیده بودن تاریخ ظهور، دو فایده بر می شمرد: نخست آن که حضرت مهدی(ع)
برای زمان ظهور خود، از عنصر غافل گیری و ناگهانی بودن و غیر قابل پیش بینی بودن استفاده خواهد کرد.
این، در حقیقت، هشداری است به دشمنان حضرت که بدانند در اوج سلطه و امتدادشان، ناگهان به عذاب
الهی گرفتار خواهند شد. غافل گیری از نیرومندترین عناصر پیروزی و مقوّمات آن است. دیگر این که
روشن نبودن ظهور آن حضرت، توده های مردم را در هر لحظه و زمان در هر حالتی از انتظار، قرار خواهد
داد و مردم، در هر روزی، پیش بینی ظهور آن حضرت را خواهند کرد و چنین احساسی، اگر در یک فرد
شکل بگیرد، او را بر انجام دادن رفتار شایسته و ارزیابی مسائل درونی فرد و مطالعه ی واقعیّت زندگی
جاری اش و شناخت هر چه عمیق تر دستورها و مقررات است دین بر می انگیزد و خواهد توانست با
پرداختن به این موضوع، از مقرّبان درگاه آن حضرت شود و خود را به وی نزدیک سازد و خواهد کوشید تا
در زمره ی کسانی نباشد که مورد خشم آن حضرت واقع شده اند و از دور شدگان ساحت به شمار می آیند.
علاوه بر این که شخصی که در هر روز، انتظار ظهور آن حضرت را می کشد، با خود می اندیشد که اگر خدای
نکرده، اهل فساد و تباهی باشد و بخواهد همچنان غرق در گناه باقی بماند، چه بسا این حالت، به هلاکت او
منتهی می گردد و از عدالت گسترده ی اسلامی که با رهبری امام مهدی(ع) بر جهان حکم فرما خواهد شد،
دور بماند؛ چرا که می داند، امام مهدی(ع) در پیاده کردن عدالت اسلامی، بسیار قاطع خواهد بود و هر
ستمگر و ظالمی را به سختی مجازات خواهد کرد.

۴ ـ شهید صدر، از آخرین بخش سخن امام زمان به آخرین سفیرش در بغداد ـ یعنی جمله ای: «إلاّ بإذن
الله تعالی ذکرهُ و ذالک بعد طول الأمه ـ الهام می گیرد که تصریح بر طولانی بودن غیبت دوران کبرا، بدین
سبب است که هر فرد از توده ی مردم، این ذهنیّت از پیش در او شکل بگیرد که غیبت امام زمان(ع) طولانی
مدّت خواهد بود. پیش بینی طولانی شدن دوران غیبت کبرا را امری ممکن بداند تا در نتیجه ی چنین
تفکّری، هرگز نومیدی در او راه پیدا نکند و در هر مقداری که دوران ظهور به تأخیر افتد، هرگز شک و
وسوسه در دل اش رخنه نکند و بداند اگر غیبت حضرت، هزاران سال نیز به درازا بکشد مطلب عجیبی
روی نداده و اگر تاکنون ظهور اتفاق نیفتاده، به سبب این بوده که اذن الهی تحقق نیافته است. اذن الهی، در
شرایطی تحقّق می پذیرد که مصلحت الهی اقتضا کند و بشریت آماده ی پذیرش فراخوانی بزرگ حضرت
باشد. با چنین تفکّری، اگر فردی تأخیری در ظهور آن حضرت ببیند، پی خواهد برد که هنوز مصلحت الهی
تحقّق پیدا نکرده و اذن الهی برای ظهور صادر نشده است. این نکته، هیچ منافاتی با حالت انتظار و
پیش بینی ظهور حضرت در هر سال، بلکه در هر ماه یا هر روز ندارد.

۵ ـ شهید محمّد صدر، از این بیان امام که «ذالک بعد قسوه القلوب» استفاده کرده است که این فرد، در
دوران غیبت کبرا با آزمون های دشوار الهی، رو به رو خواهد شد و بر او است که از این آزمون های الهی،
موفّق و پیروز بیرون آید. توفیق در این آزمون های الهی، مستلزم داشتن اراده و ایمانی عمیق و اخلاص
است.

مهم ترین سبب موفقیت، این است که موضع اعتقادی فرد نسبت به وجو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.