پاورپوینت کامل عدالت مهدوی و ادیان[۱] ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عدالت مهدوی و ادیان[۱] ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عدالت مهدوی و ادیان[۱] ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عدالت مهدوی و ادیان[۱] ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :
۲۴۵
نصرت الله آیتی
برخوردهای آغازین امام مهدی(عج) با اهل کتاب چگونه است؟ عادلانه و همراه با رأفت و
مدارا یا سهمگین و همراه خشونت؟ در قسمت نخست نوشتارحاضر ، ؟؟؟ بر مسالمت آمیز بودن
رفتار امام مهدی(عج) با اهل کتاب ذکر شده است.
بر اساس این، قرآن تنها شماری از اهل کتاب ـ که متعصبانه حق را انکار می کنند ـ در
جریان فتح دنیا به دست سپاه امام مهدی(عج) کشته خواهند شد و اکثریت آنان راه
رستگاری و فلاح را در پیش خواهند گرفت و در پایان، به بررسی روایاتی پرداخته شده
است که از برخوردهای سپاه امام مهدی(عج) با اهل کتاب سخن به میان آورده اند. نتیجه
کنکاش در روایات، این است که آنها نه تنها تعارضی با مدعای فوق ندارند، بلکه آن را
تأیید نیز می کنند.
از دیرباز، اندیشه خرافی برخوردهای تند و خشونتبار سپاه امام مهدی (عج) با
انسانهای عصر ظهور در اذهان بسیاری نفوذ کرده است و گاه این تصور به دور از واقعیت
و تصویر تاریک از عصر پرفروغ ظهور، انسانهای نادان را به مرز بی رغبتی و احیاناً
تنفر از درک آن روزگار پرشکوه کشانده است. براساس این دیدگاه، وقتی برخورد امام
مهدی(عج) با مسلمانان و شیعیان چنین باشد، غیرمسلمانان جای خود دارند. فرورفتن در
منجلاب فساد و تباهی و دوری از فضیلتها و آرمانهای اخلاقی، غیرمسلمانان را سزاوار
برخوردی سهمگین و انتقامی سخت کرده است و سپاه مهدی موعود (عج) از سوی خداوند متعال
مأمور گرفتن این انتقام است.
اما میراث فرهنگی پیشوایان دینی (ع) سخنی جز این دارد و واقعیت را به گونهای دیگر
ترسیم کرده است. مهدی (عج) نه مهدی مسلمانان که مهدی همه امتها است؛ «السلام علی
مهدیالامم».[۲] و عدالت او نه مخصوص مسلمانان که برای همگان است: «یسع عدله
البروالفاجر»[۳]. او مظهر رحمت واسعه الهی است: «السلام علیکَ ایها الرَحمه
الوَاسِعَه»[۴] و رحمت الهی همگان را فراگرفته است. ]رحمتی وُسِعَت کل شی[[۵]. او
بهار مردمان است: «السلام علی ربیعالانام»[۶] و خرمی روزگاران: «ونضره الایام»[۷]
و چونان بهار، خرمی و طراوتش را به همگان هدیه میکند.
از عدالت مهدوی در ارتباط با معتقدان دیگر ادیان الهی در ابعاد مختلف میتوان سخن
گفت. عدالت در دعوت (تبیین، دادن فرصت فکر و تصمیمگیری و…)، عدالت قضایی، عدالت
اقتصادی و… از ابعاد مختلف برخوردهای عادلانه امام مهدی (عج) است و این مواجهه
گاه از مرز عدالت خارج شده و به حوزه احسان وارد میشود. نزول عیسی ع از آسمان و
شرکت دادن او در تشکیل حکومت عدل جهانی و نیز سپردن نقش محوری به ایشان در کشتن
دجال و سفیانی ـ به عنوان دو جبهه از مهمترین جبهه های مخالف حکومت جهانی امام
مهدی (عج) ـ و در نتیجه، شکل گرفتن احساس مشارکت و بلکه مالکیت نسبت به این حرکت
جهانی در میان اهل کتاب، از اقدامات محسنانه امام مهدی (عج) خواهد بود.
ما از میان ابعاد مختلف عدالت مهدوی در مواجهه با اهل کتاب، تنها به این سؤال پاسخ
خواهیم داد که آیا آن حضرت در آغاز حرکت جهانی خویش با اهل کتاب برخوردی عادلانه،
مسالمتآمیز و همراه با رأفت و رحمت خواهد داشت و یا این که بسیاری از آنان را از
دم شمشیر خواهد گذراند؟ قراین کدام دیدگاه را تأیید میکنند و از روایات مربوط کدام
نظریه را میتوان تایید کرد؟
نوشتار حاضر پاسخی کوتاه به سؤال فوق است.
به اعتقاد ما، استفاده امام از حربه قتل، جنگ و خشونت در کمترین حد ممکن خواهد بود
و درصد بسیار اندکی از اهل کتاب در رویارویی با امام، به قتل خواهند رسید. آن هم
اهل کتابی که از لجاجت و عناد خود دست برنداشته و حق آشکار را انکار کنند. این
دیدگاه را میتوان به وسیله قراین متعددی تأیید و تقویت کرد از جمله:
بیگمان، امام مهدی (عج) براساس موازین فقهی و اسلامی پیش از لشکرکشی و آغاز جهاد،
اهل کتاب را به اسلام خوانده و اهداف خود از جهاد را به آنان اعلام خواهد فرمود. آن
اهداف عبارتند از گسترش توحید، معنویت، عدالت… . رساندن این پیام به گوش جهانیان،
با توجه به فنآوری موجود در امر اطلاعرسانی و ارتباطات امری ساده خواهد بود. با
رسیدن پیام حضرت به گوش جهانیان، این پیام آسمانی در دل انسانهای خسته و مأیوس نور
امیدی میتاباند و انسانهای تشنه معنویت و عدالت و خسته از پوچی و ظلم و فساد را
به جنبش و تحرک وا میدارد و در درون کشورهای مسیحی و یهودی گروهها و جماعت های
زیادی خود به خود و به صورت خودجوش شکل گرفته و خود را برای کمک به امام که در حال
حرکت به سوی آنهاست آماده میکنند. امام صادق ع میفرماید:
اذا خرج القائم خرج من هذالامر من کان یری انه من اهله و دخل فیه شبه عبده الشمس
والقمر[۸]
چون قائم (عج) قیام کند، کسی که گمان میرفت اهل این امر باشد از آن خارج میشود. و
در مقابل، افرادی که مانند خورشید و ماهپرستان هستند به آن میپیوندند.
گرچه در این روایت تعبیر «مثل خورشید و ماهپرستان» آمده، ولی به قرینه صدر روایت
منظور کسانی است که از آنها پیوستن به امام مهدی (عج) توقع نمیرفت و این تعبیر
شامل تمامی غیرمسلمانان میشود. هم چنین بسیاری از اهل کتاب امروز جهان، به اسم،
اهل کتابند و از نظر عمل و اعتقادات و اخلاقیات به ماه و خورشیدپرستان بی شباهت
نیستند. به هر حال «با شکل گرفتن این گروهها و جماعتها، حکومتهای این مناطق
هرچند هم که مصمم بر مقاومت و جنگ باشند، ناگزیر از نرمش و اقدام مسالمتآمیز
خواهند بود؛ چرا که حاکم در چنین شرایطی مانند شخص غیرمسلحی است که هیچ توان و
نیرویی ندارد. و تدریجاً دولتهای کافر درمییابند که آینده جهان در دست امام مهدی
(عج) خواهد بود و این حقیقتی است که گریزی از آن نیست یا اینکه دست کم حکومت امام
مهدی (عج) هم چون دولت بزرگی خواهد بود که جبههگیری و رویارویی با او بسیار مشکل
خواهد بود. بنابراین بهترین روش، نزدیک شدن به او و داشتن برخوردی محترمانه
است».[۹]
با وجود چنین نرمشی از سوی دولتها، به یقین، جنگ و کشتار به پایینترین سطح ممکن
خواهد رسید.
در روایات فراوانی به این نکته اشاره شده است که امام مهدی (عج) با ایجاد رعب از
سوی خداوند یاری میشود. (منصور بالرعب) برخی از آن روایات به این شرحاند:
الف) امام باقر ع :
… الرعب یسیر مسیره شهر امامه و خلفه و عن یمینه و عن شماله.
… رعب به فاصله یک ماه پیشاپیش او، پشت سر او و از راست و چپ او حرکت میکند.[۱۰]
ب) امام باقر ع :
… یسیرالرعب امامه شهراً و خلفه شهراً امدّه الله بخمس الاف من الملائکه
مسومین[۱۱]
رعب به فاصله یک ماه پیشاپیش او و به فاصله یک ماه پشت سر او حرکت میکند. خداوند
او را با پنج هزار فرشته نشانهدار کمک میکند.
اثر آشکار این رعب و هراس تضعیف روحیه مخالفان امام مهدی (عج) و به حداقل رسیدن
مقاومت آنها و در نتیجه، به حداقل رسیدن درگیری و تلفات خواهد بود.
روایات فراوانی به مسالمتآمیز بودن رفتار امام مهدی (عج) با اهل کتاب گواهی
می دهد. پیش از آوردن آنها، تذکر دو نکته مفید به نظر میرسد:
سید محمد صدر پس از آوردن برخی از روایاتی که بر قتل مخالفان امام (عج) دلالت
میکند می گوید:
ممکن است این سؤال در ذهن خطور کند که ظاهر روایات یادشده این است که قتل زیاد
مخصوص مسلمانان بوده و غیرمسلمانان را دربرنمیگیرد. به راستی دلیل این مسئله چیست؟
با آنکه میدانیم که کافر و مشرک از حق دورتر و نسبت به قتل از مسلمان منحرف
سزاوارترند؟
ما میتوانیم به این سؤال دو پاسخ متفاوت بدهیم:
الف) ما دلالت این روایات بر اختصاص کثرت قتل به مسلمانان را انکار میکنیم؛ زیرا
این روایات دو دستهاند:
دسته اول، روایاتی که مطلقاند و هیچ اشارهای نسبت به اختصاص به مسلمانان در آن ها
وجود ندارد، بلکه ظاهر آنها عام است و شامل همه مردم میشود. مانند این روایات:
«القائم یسیر بالقتل…»، «لایستتیب احداً…»، «ما هو الاالسیف…»، «فلا یزال
یقتل اعداء الله حتی یرضی الله عزوجل» و امثال اینها.
دسته دوم، اخباری که در آنها از برخی گروهها نام برده شده است. مانند: قریش،
بتریه،[۱۲] اهل سواد، عرب، فارس، ۷۰ قبیله از عرب. از این گروهها، بتریه طبق فرض،
منحرفاند و مستحق قتل، ولی نسبت به دیگر گروهها اینها عناوینی هستند غیردینی که
در هر کدام از آنها مسلمان ـ با مذاهب متفاوت ـ و غیر مسلمان ـ با دینهای متفاوت
ـ به نسبتهایی یافت میشوند. آمدن اسامی این گروهها در برخی از اخبار به معنای
عدم شمول قتل نسبت به دیگر گروهها نیست؛ زیرا قانون «کلّم الناس علی قدر عقولهم؛
با مردم به اندازه عقلشان سخن بگو»، باعث شده است که پیشوایان اسلامی اسامی همه
گروه هایی که مشمول حکم قتلاند را بیان نکنند؛ زیرا سطح فکری و فرهنگی مردم عصر
صدور این روایات ظرفیت فراگیری آن را نداشته است.
ب: ما اگر از پاسخ اول کوتاه بیاییم و بپذیریم که ظاهر روایات این است که کثرت قتل
مخصوص مسلمانان است، این، امر بعید و دور از ذهنی نیست. بلکه میتواند مطابق با
قواعد عمومی اسلامی و برنامههای کلی الهی باشد؛ زیرا ما پیشتر اشاره کردیم که
تسلط امام مهدی (عج) بر غیرمسلمانان و کشورهای غیر اسلامی برنامه ویژه و مخصوصی
دارد و ما روایاتی که این معنی را تأیید میکنند در آینده خواهیم آورد. آن برنامه
مخصوص، تسلطی است که بیش تر آن جنبه مسالمتآمیز دارد. هم چنانکه مسلمانان و
کشورهای اسلامی نیز برنامهای ویژه به خود را دارند که آن برنامه، کثرت قتل آنها
میباشد و روایات یادشده بر این مطلب دلالت داشتند. این کثرت قتل به منظور تسلط
نیست؛ به خاطر پاک سازی جامعه از عناصر سوء است».[۱۳]
در ادامه، سید محمد صدر علل مختلفی را برای تفاوت رفتار امام (عج) با مسلمانان و
غیرمسلمانان بر میشمارد. یکی از مهمترین آن دلایل این است که:
دلیل و حجت حقانیت دین اسلام برای مسلمانان در محدوده وسیعی آشکار و واضح است. به
خلاف غیرمسلمانان که چنین وضوحی برای همه و در سطح واحدی فراهم نشده است. وجود این
ویژگی در مسلمانان، اقتضا میکند که مسلمانان از بالاترین رتبههای ایمان و اخلاص
برخودار باشند و بهترین نمونه و الگوی نظریهای باشند که خود آن را طرح کردهاند.
مسلمانانی که این گونه نباشند، به زودی یا در دراز مدت در امر رهبری و نیز اجرای
تئوری عدالت کامل، در سرزمین خود و سراسر گیتی اخلال ایجاد میکنند و این با هدف
بلند امام (عج) منافات دارد.[۱۴]
گرچه در این روایات، واژه اهل کتاب به کار نرفته است، ولی از سرزمینهایی چون روم
نام برده شده است و از آنجا که بیش تر مردمان مغرب زمین اهل کتاب اند، شیوه
رویارویی امام (عج) با مغرب زمین همان شیوه امام با اهل کتاب خواهد بود.
به هرحال، برخی از روایاتی که بر مسالمتآمیز بودن رفتار امام مهدی (عج) با اهل
کتاب دلالت میکنند به قرار ذیل است:
الف) امام علی ع میفرماید:
ثم یسیر و من معه من المسلمین لایمرون علی حصن ببلد الروم الا قالوا علیه لااله
الاالله فتتساقط حیطانه ثم ینزل من القسطنطنیه فیکبرون تکبیرات فینشف خلیجها و یسقط
سورها ثم یسیر الی رومیه فاذا نزل علیه کبرالمسلمون ثلاث تکبیرات فتکون کالرمله علی
نشز.[۱۵]
سپس او و همراهانش حرکت میکنند. در کشور روم به دژی برنمیخورند؛ مگر اینکه با
گفتن ذکر لااله اله الله دیوارهایش فرو میریزد. سپس در قسطنطنیه (استامبول) فرود
میآیند و با گفتن چند تکبیر رودخانهاش میخشکد و حصارهایش فرو میریزد. آنها سپس
به سمت رومیه حرکت میکنند و با گفتن سه تکبیر، آنجا چون شنزاری بر بلندی میشود.
ب) امام باقر ع :
… و یبعث جنداً الی القسطنطنیه فاذا بلغوا الخلیج کتبوا علی اقدامهم شیئاً و مشوا
علی الماء فاذا نظر الهیم الروم یمشون علی الماء قالوا هولاء اصحابه یمشون علی
الماء فکیف هو؟ فعند ذلک یفتحون لهم ابواب المدینه فیحکمون فیها ما یشائون.[۱۶]
… و مهدی (عج) سپاهی را به سوی قسطنطنیه گسیل میدارد. چون به رودخانه رسیدند، بر
پایشان چیزی نوشته و بر آب راه میروند. چون رومیان این صحنه را مشاهده کردند،
می گویند اصحاب او بر آب راه میروند، پس خود او ـ امام مهدی (عج) ـ چگونه خواهد
بود؟ در این هنگام، درهای شهر را بر آنان میگشایند و سپاه امام وارد شهر شده و هر
چه اراده کند انجام میدهد.
ج) امام علی ع :
… و یسیر المهدی حتی ینزل بیت المقدس و تنقل الیه الخزائن و تدخل العرب و العجم و
اهل الحرب و الروم و غیرهم فی طاعته من غیر قتال[۱۷]
… مهدی (عج) حرکت کرده در بیتالمقدس فرود میآید. تمام خزاین نزد او برده میشود
و عرب، عجم، ستیزه جویان، رومیان و دیگران بیجنگ و درگیری اطاعت او را گردن
می نهند.
این مضمون ـ برخورد مسالمتآمیز با اهل کتاب ـ را میتوان با روایات دیگری نیز
تأیید کرد از جمله:
امام علی ع فرمود:
… فیسیر المهدی (عج) بمن معه لایحدث فی بلد حادثه الا الامن و الامان
والبشری.[۱۸]
… سپس مهدی و همراهانش حرکت میکنند. در هیچ شهری جز امن و دادن امان و بشارت
اتفاقی رخ نمیدهد.
چهارمین زاویهای که میتوان از آن به مسئله رویارویی امام (عج) با اهل کتاب نگریست
و می تواند قرینهای بر استفاده حداقل امام مهدی (عج) از حربه قتل باشد، مسئله مدت
جنگ و نبرد امام (عج) برای فتح دنیاست. برخی از روایات این موضوع بدین قرارند:
الف: عیسی الخشاب میگوید به امام حسین ع عرض کردم آیا شما صاحب این امر هستید؟
حضرت فرمودند:
لا ولکن صاحب الامر الطرید الشرید الموتور بابیه المکنی بعمه یضع سیفه علی عاتقه
ثمانیه اشهر[۱۹]
خیر، ولی صاحب این امر طردشده رانده شدهای است که کسی برای پدرش خونخواهی نکرده،
او هم کنیه عموی خود است و شمشیر را هشت ماه بر دوش میگذارد.
ب) امام باقر ع :
… و یضع السیف علی عاتقه ثمانیه اشهر یقتل هرجا…
… شمشیر را برهنه کرده، هشت ماه بر دوش میگذارد و بسیار میکشد…[۲۰]
ما مدت حکومت امام مهدی (عج) را به هر میزان که بدانیم، براساس روایات یادشده هشت
ماه آن که قاعدتاً هشت ماه آغازین ظهور است، مدت زمانی است که امام با مخالفان خود
به جنگ و نبرد خواهد پرداخت. با توجه به دو نکته میتوان این احتمال را تقویت کرد
که درگیریهای امام (عج) با غیرمسلمانان بسیار اندک خواهد بود و آنان در برابر امام
مقاومت چندانی نخواهند کرد و امام با کم ترین درگیری، سرزمینهای آنان را فتح خواهد
نمود.
نکته اول: روایاتی که در آنها به نبرد امام با دیگر گروهها اشاره شده است، مانند
درگیری با قریش، بنی شیبه، اهل بصره، اعراب و سفیانی در نقاط مختلف و… . برخی از
این روایات از این قرارند:
الف: امام باقر ع :
اذا بلغ السفیانی ان القائم قد توجه من ناحیه الکوفه یتجرد بخیله حتی یلقی
القائم… فیقتتلون یومهم ذلک حتی ان الله تعالی یمنح القائم واصحابه اکتافهم
فیقتلونهم حتی یفنوهم… .[۲۱]
چون سفیانی مطلع میشودکه قائم (عج) از جانب کوفه به سوی او رهسپار شده است او نیز
همراه با سوارانش حرکت میکند تا اینکه با قائم (عج) روبه رو میشود… پس آن روز
با یکدیگر میجنگند. سپس خداوند قائم (عج) و یارانش را بر آنها مسلط میکند تا
اینکه آنها را کشته و از بین میبرند.
ب: امام صادق ع :
اذا قام القائم (عج) من آل محمد صلوات الله علیه اقام خمسمأه من قریش فضرب اعناقهم
ثم اقام خمسمأه فضرب اعناقهم ثم خمسمأه اخری حتی یفعل ذلک ستّ مرات. قلت: و یبلغ
عدد هولاء هذا؟ قال: نعم منهم و من موالیهم.[۲۲]
چون قائم آل محمد (عج) یام کرد پانصد نفر از قریش را گردن میزند. سپس پانصد نفر
دیگر را گردن میزند و سپس پانصد نفر دیگر را و این کار را شش بار تکرار میکند.
راوی میگوید: عرض کردم قریش این مقدار هستند؟ فرمود؟ آری از آن ها و از دوستانشان.
اینها نمونههایی است از جنگها و درگیریهای امام مهدی(عج) با دشمنان به منظور
پاک کردن دنیا از وجودشان.
نکته دوم: اندک بودن مدت زمان هشت ماه برای فتح کل دنیا؛
با پیوست کردن این دو نکته، یعنی جنگها و درگیریهای حضرت با گروههای گوناگون در
خاورمیانه از یکسو و اندک بودن مدت زمانی که حضرت طی آن بر تمام دنیا مسلط میشود،
میتوان این احتمال را تقویت کرد که درگیریهای امام (عج) با اهل کتاب و دیگر
ملتها بسیار اندک خواهد بود؛ چرا که جنگهای حضرت در خاورمیانه، طبیعتاً بخش
عمدهای از هشت ماه را به خود اختصاص خواهد داد. بنابراین اگر فتح مغرب زمین و دیگر
نقاط دنیا نیز همراه با جنگ و درگیری و قتل و کشتار باشد، فتح دنیا در هشت ماه امری
بعید خواهد بود؛ به ویژه با توجه به وسعت فوقالعاده مناطق مسکونی کره زمین.
نکته قابل توجهی که مؤید مدعای ماست، این است که این احتمال وجود دارد که هشت ماه
یاد شده، مدت زمان فتح و تسلط بر دنیا نباشد، بلکه مدت زمانی باشد که امام دنیا را
از شر دشمنان و منحرفان پاک میکند؛ به این معنی که امام نخست کل دنیا را فتح
خواهند کرد. طبیعتا پس از فتح دنیا انسانهای معاند و منحرفی نیز هستند که به دنبال
ضربه زدن به نظام امام مهدی (عج) و مخالفت با اهداف و آرمانهای حضرت باشند و امام
چاره ای جز درگیری با این گروه نخواهد داشت. سید محمد صدر معتقد است هشت ماه یادشده
تنها زمان فتح دنیا نیست؛ بلکه مدت زمانی است که اولاً امام (عج) دنیا را فتح
میکند و ثانیاً دنیا را از لوث وجود معاندان و منحرفان پاک میکند.[۲۳]
براساس این احتمال، فتح دنیا در مدتی بسیار کمتر از هشت ماه اتفاق خواهد افتاد و
مدت زمان فتح مغرب زمین ـ سرزمین اهل کتاب ـ بسیار بسیار اندک خواهد بود. در نتیجه،
قتل و درگیری به کمترین میزان خود خواهد بود.
قرینه پنجمی را نیز میتوان بر مدعای برخورد مسالمتآمیز و به دور از جنگ و
خون ریزی امام مهدی(عج) با اهل کتاب اقامه کرد. آن قرینه این است که براساس تعداد
چشم گیری از روایات، پیش از ظهور، قتل و مرگ به شکل گستردهای بر بشریت سایه خواهد
افکند و درصد بسیار بالایی از انسانها بر اثر جنگها و حوادث طبیعی از میان خواهند
رفت. بیتردید وجود این دو عامل به ویژه عامل اول ـ جنگ و درگیری ـ توان نظامی و
دفاعی بشریت را به شدت کاهش خواهد داد و کشورها را از نظر نظامی آسیب پذیر خواهد
نمود. به یقین، بشریتی که امروزه به مرگبارترین سلاحهای کشتار جمعی مجهز است و
برخی از نیروی اتمی در اختیارش برای متلاشی کردن کل کره زمین کفایت می کند، در صورت
وقوع جنگی فراگیر، از توان نظامی خود تا حد ممکن استفاده خواهد کرد و بسیار طبیعی
خواهد بود که در صورت وقوع چنین جنگی، نیروهای متخاصم و
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 