پاورپوینت کامل عدالت حقوقی مهدوی ۳۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عدالت حقوقی مهدوی ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عدالت حقوقی مهدوی ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عدالت حقوقی مهدوی ۳۸ اسلاید در PowerPoint :
۳۰۷
سوالات :
۱. شاخصه های جهان شمول حقوق بشر اسلامی کدام است و با شاخصه های حقوق بشر از
دیدگاه غرب چه تفاوت هایی دارد؟
۲. آیا همه موارد مطرح شده در حقوق بشر امروزی، در حکومت امام مهدی(ع) رعایت خواهد
شد؟
۳. عدالت حقوقی در عصر امام مهدی(ع) با عدالت مطرح در نوشته های حقوق امروزی مانند
اعلامیه جهانی حقوق بشر چه تفاوت هایی دارند؟
۴. در حکومت جهانی امام مهدی(ع)، حقوق بین الملل چه جایگاهی خواهد داشت و آیا
موضوعی برای آن باقی می ماند؟
۵. آیا از نظر حقوق بین الملل، امکان تشکیل دولت واحد و اضمحلال دولت های دیگر وجود
دارد؟
۶. چنانچه دولت های دیگر باقی بمانند، رابطه حکومت مهدوی با حکومت های دیگر چگونه
است؟ (کیفیت تعامل حضرت با کشورهای مختلف).
۷. مصلحت در پاورپوینت کامل عدالت حقوقی مهدوی ۳۸ اسلاید در PowerPoint چه جایگاهی دارد؟
۸. چالش ها و موانع تحقق عدالت حقوقی در عصر غیبت چیست؟
پاسخ سوال ۱)
وقتی در جایی کلمه حق یا حقوق به کار می رود، باید بلافاصله ذهن پژوهشگر به منشأ آن
برگردد؛ زیرا حق اساساً یک منشأ می خواهد و منشأ آن هر چه باشد با آن ملازمه ذاتی
دارد.
منشأ حق در طبیعت جانداران یا به اصطلاح در قانون جنگل، زور و سلطه است. در طبیعت،
زور حرف آخر را می زند و منشأ حق برای حیوان می شود، ولی در جامعه متمدن انسانی
بایستی برای حق منشأ دیگری در نظر گرفت. در غرب نوجوان و نوکیسه که در حدود ۵۰۰ سال
پیش از قید استبداد حاکم بر کلیسا رهایی یافته بود، این اندیشه حاکم شد که دور از
کلیسا و خدا یا حاکم غیبی، حق فقط از خود انسان بر می خیزد و توافق و تفاهم اکثریت
پا به اصطلاح معمول ((قرارداد اجتماعی)) منشا حق و قانون است و حق و کلیه مسائل
مربوط به بشر، امری زمینی است نه آسمانی. آنان نوعی اقتباس و پیروی ناقص و شاید
نادرست از یونان پیش از اسکندر، نظامی به نام مردم سالاری یا دموکراسی به وجود
آورده و این همان روحی است که در لفظ و مفهوم ((حقوق)) در اعلامیه حقوق بشر غربی
دمیده و وجود دارد.
ما وقتی از حقوق دانان و فلاسفه غربی می پرسیم که شما به چه دلیل و مستند به کدام
حقیقتی، بشر را منشأ حق و او را ذاتاً و به محض تولد دارای حق و حقوق معروف به حقوق
بشر می دانید؟ آنان پاسخی جز مصادره به مطلوب ندارند؛ چون در واقع جوابی وجود
ندارد.
اما در دیدگاه فلسفی و حقوقی اسلام، بشر در میان همه موجودات کره زمین به آن دلیل
کرامت دارد و دارای حقوق ذاتی است ـ که به آن حقوق بشر می گویند ـ که به نص قرآن
کریم، بشر خلیفه خدا بر روی زمین است. خداوند علاوه بر کرامت (و لقد کرمنا بنی
آدم…۵۰( به وی حقوق دیگری هم مانند آزادی، اختیار، حق حیات، رفاه و غیره را داده
است. داشتن ((تکلیف)) در انسان هم به دنبال همان کرامت ذاتی و حقوق ذاتی دیگر است.
یکی از فضایل انسان و برتری او نسبت به دیگر موجودات این است که خداوند او را لایق
تکلیف دانسته و برخلاف دیگر موجودات (جماد، نبات، حیوان) که فقط دارای حق هستند و
تکلیفی ندارند یا مانند نوزادان یا مجانین که مردم عاقل و بالغ نسبت به آن ها تکلیف
دارند ـ قیومیت و قیمومت و حفظ حیات و سلامت دیگر موجودات به بشر داده شده است.
جای بسی تأمل است که بعضی از مغالطه کاران حرفه ای سعی دارند داشتن تکلیف برای بشر
را عیب و نقص او بدانند. این برداشت، توهین به بشر و نشانه جهل و اگر عامداً باشد
به قصد تضعیف اسلام با استفاده از مغالطه است.
شاخصه و فرق دیگر حقوق بشر اسلامی در مفهوم ((بشر)) است که در غرب همواره آن را
محصور و محدود به نژاد یا مذهب و قومیت می کنند، ولی در اسلام، این مفهوم همه بنی
آدم را از هر رنگ و نژاد و زبان و مذهب و فرهنگ در بر می گیرد.
فرق دیگر اسلام با غرب در مسئله بشریت آن است که در اسلام، انسان نه فقط خلیفه خدا
بر روی زمین و مأمور آبادسازی آن است، (واستعمرکم فیها…۵۱(، بلکه حتی جزئی از
خانواده خداست و خدا رئیس خانواده بشر و طالب سلامت که آسایش و راحت آن هاست؛
((الخلق عیال الله…۵۲)). بر این اساس، بشر در تمام مراحل و لحظات زندگی خود در
رابطه ای دائمی با خداوند است، اما در دیدگاه غربی، رابطه انسان با آسمان (یعنی
خدا) به کلی قطع است (که دیدگاهی توراتی و یهودی است) و بشر در این دنیا تنها، غریب
و آزاد مطلق است. او می تواند هر عملی را، چه گناه و چه ثواب انجام دهد و حداکثر
محدود به مقررات مدنی کشور خود است ـ اگر بپذیرد ـ که نام آن را قانون می گذارند.
بشر غربی حق دارد بر خلاف قوانین طبیعت عمل کند. ملاک ((میل اکثریت)) است که قوانین
و هنجارها را می سازد؛ چه برای طبیعت و برای بشر مفید باشد و چه مخالف طبیعت و مضر
و خطرناک برای انسان و محیط زیست باشد.
آزادی بشر در غرب، به معنای آزادی حیوانی است و به زحمت آن را در دایره مقررات مدنی
و کشوری محدود می سازند.
از این رو می توان گفت، تفاوت حقوق بشر غربی با حقوق بشر اسلامی ((از زمین تا آسمان
است)).
پاسخ سوال ۲)
در حکومت امام مهدی(ع)، نظم غلط بشری، هر جا که باشد به دور انداخته می شود و نظم
الهی برقرار خواهد شد. در حقوق بشر امروزی، اصولی هست که از اسلام گرفته شده و
زاییده فکر غرب نیست؛ همان هاست که پس از غلبه و تصرف اسپانیا به دست مسلمانان با
ترجمه کتب فقهی، فلسفی و علمی مسلمانان به زبان لاتین، به مدارس مسیحی و یهودی راه
یافت و بیکن، توماس و مانند آن ها را پرورش داده و به برپایی انقلاب فرانسه و سقوط
کلیسای کاتولیک و برقراری دوران تجدّد (یا مدرنیته) انجامید. همه یا بیش تر حقوق
بشر دوران تجدد در اصل از متون اسلامی و مسیحی قرون وسطایی گرفته شده که آن ها
میراث اسپانیای مسلمانان است وگرنه اصول فکری یونانی یا رومی اجازه حقوق بشر به
معنای کنونی را نمی دهد.
پاسخ سوال ۳)
عدل یعنی وضعیتی بهینه و دارای تناسب طبیعی و بر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 