پاورپوینت کامل پاسخگویی، رمز حکومت عدل مهدوی ۹۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل پاسخگویی، رمز حکومت عدل مهدوی ۹۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پاسخگویی، رمز حکومت عدل مهدوی ۹۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل پاسخگویی، رمز حکومت عدل مهدوی ۹۸ اسلاید در PowerPoint :
۲۳۵
اشاره:
عدالت از جایگاه و پایگاه رفیعی در طول تاریخ برخوردار بوده و متفکران برای تحقق و
عینیت بخشیدن آن در جامعه، تئوری پردازی کردهاند.
این که چرا تاکنون به رغم میل بشری، عدالت در جامعه تحقق نیافته و حضرت مهدی چگونه
جامعه و مدینه انسان را با عدالت هم آغوش میکند، پرسش کلیدی این نوشتار است که ضمن
توضیح موانع تحقق، به راهکارهای اجرای عدالت پرداخته است که در این میان پاسخگویی
مدیران و تحقق عدالت سیاسی و اعتدال حاکمیت از آن جداست.
مقدمه :
عدالت صدای بلند فطرت انسان است که در گستره زمین و در طول تاریخ، با گوش جان شنیده
میشود. شعار زیبایی که خود ملاک همه زیباییها نیز هست و شعور ما را به خود معطوف
داشته و در عرصههای مختلف، به عنوان یک آرمان، ظهور و بروز یافته است.
عدالت رمز و راز پیدایش و استمرار هستی است و جهان طبیعت بر پایه آن استوار است:
((بالعدل قامت السموات والارض))۱
تحقق عدالت در مدینه انسان، هم چون طبیعت، مایه بقا و صفای آن است و چنانکه ((عدل))
راز استواری طبیعت است، رمز بقای حکومت و نشاط مدینه نیز میباشد و حکومت مدینه دینی
هم اگر فاقد عدالت باشد، تداوم ندارد. در حالیکه حاکمیت کفر با آن دوام میآورد:
((الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم)).۲
اندیشه بنانهادن جامعه و مدینه بر بنیان مرصوص عدالت، از جمله مسایلی است که به
اندازه تاریخ قدمت دارد و غالب متفکران بدان پرداختهاند.۳
در کنار این همه عظمت و دل ربایی که عدالت دارد، آنچه سؤال برانگیز است این است که
چرا عدالت، صرفاً به عنوان یک آرمان و عشق و در مرحله شعر و شعار مانده و در عینیت
مدینه، حضور و ظهور ندارد؟
از طرفی هم یکی از عواملی که انسان را منتظر آخرالزمان ساخته همین عدم تحقق عدالت
در متن جامعه است.
عجز بشریت از خارج کردن ایده عدالت از مفهوم و ذهن، به سطح و متن جامعه و مدینه، از
طرفی و از طرف دیگر، زیبایی و صلابت عدالت، باعث شده این مفهوم به صورت آرمان بشری
درآید و انتظار را در پی داشته باشد. انتظار انسانها هم به خاطر تحقق این مهم در
آخرالزمان میباشد. ((عدالت)) از جایگاه ممتازی در حکومت آرمانی آخرالزمان برخوردار
است. مهدی(ع)، که طرح نوی مدینه فاضله مبتنی بر عدالت را در میاندازد، خود با نام
((عدل)) معرفی شود: ((العدل المنتظر))۴ این نام گذاری از پایگاه عدالت و نقش آن
حکایت دارد.
عادلان و عدالتخواهان در طول تاریخ، به انتظار تحقق و ظهور عدل نشسته و متفکران
عدالت خواه به بررسی راهکارهای ایجاد آن پرداختهاند.
اساسیترین سؤال انسان این است که مراد و خواست آنان، یعنی عدالت، چگونه محقق میشود؟
و آیا میتوان لااقل رقیقتی از حقیقت عدالت تام را تجربه کرد؟
هنر مهدی(ع)، که خود مظهر عدل است، در اظهار عدل است و همو وعده (لیظهره علیالدین
کله( را جامه عمل میپوشاند و مَظهر عدل و مُظهر عدل نیز میگردد.
۱. شیوه تحقیق و پژوهش
بررسی راهکار تحقق عدالت در جامعه مهدوی، بدین علت که مقولهای ناظر به آینده است،
از شیوه اسنادی و کتابخانهای بهره میبرد و ملاک صحت و سقم آن نیز بسته به صحت
برداشت از منابع موجود میباشد و ما در این نوشتار از دو گونه منبع میتوانیم سود
ببریم:
نخست: مطالعه و تحلیل روایات باب مهدویت که به اجرا و تحقق کامل عدالت در آرمان شهر
و مدینه فاضله مهدوی بشارت دادهاند، مددکار خوبی در این مبحث مهم به شمار میآید که
در برخی از آنها به این مهم نیز پرداخته شده که در نوشتار مورد استفاده قرار خواهد
گرفت.
دوم: منبع دیگری که در تحلیل پرسش ما از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است، سیره و
سنت معصومان(ع) به ویژه دوران حکومت امیرالمؤمنین(ع) و پیامبر اسلام(ص) میباشد و
یادآوری این نکته را لازم میدانم که مطابق برخی روایاتها، حضرت مهدی(ع) سیره ویژه و
منحصر به فردی خواهد داشت: این نکته را درباره قضاوت حضرت مشاهده میکنیم که امام
صادق(ع) فرمود: ((… لایسأل الناس البینه یعطی کل نفس حکمها))۵ (گرچه این روایت و
نظایر آن جای بررسی بیشتری دارد).
بر این اساس، جای طرح این نکته هست که با تمسک به سیره معصومین، به ویژه امام
علی(ع)، شاید نتوان سیره سیاسی و حکومتی حضرت مهدی(ع) را تحلیل و تبیین نمود.
اما جواب روشن و مشخص این است که امام مهدی(ع) نیز همان رسالت معصومان را به دوش
داشته، از همان آیین و دین پیروی و همان را تبلیغ میکند و چنانکه در روایات
می خوانیم، اسلام را از خرافات و اضافات پیراسته و به وضعیت اصلی خود برمیگرداند.
براین اساس، در برخی موارد که دلیل خاصی بر ممتاز بودن سیره و نحوه عملکرد حضرت
مهدی (عج) وجود دارد، از جمله قانون ارث برادر در عالم ذر، قتل تارک الصلوه، اعدام
دروغگو، تحریم سود در معاملات۶، قضای جدید پذیرفته میشود که آن هم به خاطر مقتضیات
زمانی و مکانی حاکم بر دوران ظهور است و تمام توجیهات این باب۷ به همین علت اساسی
بازگشت دارد. در غیر این موارد، سیره و عملکرد حضرت مهدی(ع) نیز مانند معصومان
گذشته خواهد بود و مهدی(ع) از آنان الگو میگیرد.
۲. تبیین مفهوم عدالت
پرسش کلیدی این پژوهش، بررسی چگونگی تحقق عدالت در متن مدینه و همچنین بررسی این
است که مهدی(ع) عدالت را در چه حوزه و عرصهای پیاده میکند که تاکنون اجرا و عملی
نشده است حضرت چه تحفهای برای بشریت به ارمغان میآورد که منحصر به فرد است و دیگران
به فقدان این ارمغان گرفتار بودهاند برای حل این سؤال، یادآوری نکاتی به عنوان
پیشدرآمد لازم است.
عدل در لغت، به معنای انصاف، مساوات و بهرهوری از حقوق آمده۸ و در اصطلاح نیز قریب
به همین بیان شده است. نکته قابل توجه اینکه بیشتر تعاریف ((عدل)) قابل نقضاند و
این اشکال با توجه به اینکه اطراد و انعکاس از شرایط تعاریف حقیقیاند نه تعریف شرح
الاسمی، قابل دفاع است. براین اساس، با فراغت از دعواهای لفظی، ارائه تعریفی که تا
حدودی آشنایی با واژه عدل را در پی داشته باشد کافی به نظر میرسد.
الف: موزون بودن، یکی از تعاریف عدل است مجموعه متعادل و موزون که در آن، نظم و
تناسب رعایت شده است، از عدالت برخوردار است. عدالتی که مبنای طبیعت و جهان هستی
است به همین معناست و پر واضح است که مقابل این عدل، بیتناسبی و ناموزون بودن است
نه ظلم!
ب: تساوی و نفی هرگونه تبعیض، به معنای رعایت حقوق و استحقاقها که از لوازم عدل
است، نه خود عدل؛
ج: ((اعطاء کل ذی حق حقه))، این تعریف مشهوری است که سابقهای بس دیرینه در میان
متفکران و فیلسوفان دارد. البته ممکن است گفته شود که این هم از لوازم عدل است، ولی
به هر حال، در مجموع، با برداشت و شناخت کلی که از عدل به دست میآوریم، رعایت تناسب
و ظرفیتها و استعدادها و میدان دادن به آنها برای رشد و بهرهوری از حقوق خود و
استفاده ((بهجا)) از هر چیزی، نکتهای است که از عدل مفهوم میشود.۹
عدل چبود وضع اندر موضعش عدل چبود با آب ده اشجار را
موضع رخ شه نهی ویرانی است ظلم چبود وضع در ناموضعش
ظلم چبود آب دادن خار را موضع شه پیل هم نادانی است
۳. جهان قبل از ظهور
اهمیت حکومت مهدوی آنگاه وضوح مییابد که جهان در آستانه ظهور، مورد مطالعه و بررسی
قرار گیرد. در یک نگاه کلی، مهدی(ع) جهانی را با عدالت آشتی میدهد که پر از جور و
ظلم شده است: ((ملئت ظلماً و جوراً)). امتلاء حاکی از این است که ظلم به حد نهایت
خود رسیده و همین اوج و فوران، نقطه هزیمت و شکست خواهد شد.
طبق پیش گویی روایات ما، جهان بشری قبل از ظهور، انواع ظلمها را تجربه و لمس میکند.
زمین پر از ستم می شود تا جایی که در هر خانهای ترس و جنگ وارد میشود. گوشهای از
نمادهای ظلم و بیداد را میتوان در فصلهای زیر خلاصه کرد.
الف. استبداد حکومتها
از بدترین انواع ظلم، انحراف حکومتها از مسیر اصلی و انسانی و گرایش آنها به
استبداد و خودکامگی است. گرچه امروز لیبرال دموکراسی غربی از خود چهره زیبای مردم
سالاری نشان میدهد، ولی بر کسی پوشیده نیست که بدترین نوع استبداد و تحمیق و تحمیر
ملت ها تحت همین نام صورت میگیرد که گوشهای از آن در فلسطین و عراق و افغانستان
قابل مشاهده است.
ظلم حاکمان گوشهای از ظلم قبل از ظهور است. پیامبر اکرم(ص) میفرماید:
زمانی خواهد آمد که فرمان روایان ستمپیشه، فرماندهان خیانتکار و وزیران ستمگر
می گردند.۱۰
ب. ظلم در عرصه امور دینی و مذهبی
به نظر میرسد زشتترین نوع ظلم، ظلم در حوزه مذهب باشد و دینی که خود باید منادی
عدالت باشد، عرصه ظلم و بیداد گردد. دگرگونی و تحریف دین واقعی به گونهای است که از
دین جز اسم باقی نمیماند و مردم حتی معنای توحید را ندانند.۱۱
از طرف دیگر، متولیان رسمی امور مذهبی، یعنی فقیهان، از مسیر عدالت خارج می شوند که
میتوان گفت این خروج از عدالت، هم در فهم است و هم در عمل. این امر منجر به اعوجاج
دینی میگردد. به شکلی که هنگام ظهور، مردم دین حضرت را جدید میپندارند.
ج. ظلم در حوزه اخلاق
اخلاق جامعه نماد خوبی برای تشخیص ماهیت و هویّت افراد جامعه است. بیعدالتی و ظلم
در حوزه اخلاق، حاکی از فساد ریشههاست. طبق روایات، قبل از ظهور حضرت، فساد به گونه
مضاعفی ترویج میگردد و حتی فحشا منبع درآمد میشود. عواطف اخلاقی قطع می شود و اعمال
منافی عفت گسترش چشمگیری مییابد.۱۲
و. امنیت و اقتصاد
از دیگر حوزههای رواج ظلم و بیداد امنیت و اقتصاد است. ناامنی زیاد و نابسامانی
اقتصادی گریبانگیر جامعه میشود. طبیعت عادله بر جامعه ناعادل ترحم نمیکند، بشریت با
کمبود باران و بارانهای بیموقع مواجه میشود (تحبس السماء ماءها)۱۳ و در نظام طبیعت،
اختلال به وجود میآید.
این همه گوشه اندکی از ابتلاء ظلم قبل از ظهور است و با مقایسه آن، اهمیت عدالت
مهدوی روشن میشود که ((یملأالله به الارض قسطا و عدلاً)). ((امتلاء عدل)) هنر
مهدی(ع) است.
۴. مهدی عدل را فراگیر میکند
امام صادق فرمود:
((اما والله لیدخلن علیهم عدله جوف بیوتهم کما یدخل الحرو القرّ)).۱۴
((مهدی چون سرما و گرما که در هر خانهای وارد میشود عدل را فراگیر میکند)).
((یملاء الله به الارض قسطاً و عدلاً)). امتلاء زمین از عدل، همان فراگیری عدل
مهدوی است که به گوشههایی از آن اشاره میشود.
الف. عدالت اقتصادی
((ان الناس یستغنون اذا عدل بینهم))،۱۵ اهمیت عدالت اقتصادی به این خاطر است که
روزمره، زندگی انسان را تحتالشعاع قرار میدهد و به وسیله آن میتوان در فکر و اندیشه
و مذهب دیگران رسوخ کرد.
دانشمندان اقتصاد معمولاً سه هدف مهم برای سیاست اقتصادی بیان میکنند: استقلال
اقتصادی، عدالت اقتصادی و رشد اقتصادی.۱۶
استقلال اقتصادی به معنای خودکفایی جهان اسلام و بینیازی از کفار است به مقتضایی
کریمه: (…ولن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا(۱۷، باید سیاستهای اقتصادی
به گونهای باشد که در کالاهای اساسی، استقلال و خودکفایی حاصل شود.
در محور دوم، عدالت اقتصادی بدین معناست که مقوله اقتصاد، چه در بخش تولید و چه در
بخش توزیع، از خطوط کلی عدالت پیروی میکند. این محور دو شاخصه مهم دارد:
الف) رفع فقر؛
ب) تعدیل ثروت.
رفع فقر در سرلوحه برنامههای اقتصادی اسلام است. امیرالمؤمنین(ع) در نامه به مالک
اشتر، اصلاح امور فقرا و بینیاز کردن آنها را متذکر میشود۱۸.
نکته دیگری که اهمیت بسیار دارد تعدیل ثروت است. قرآن مجید میفرماید:
(کی لایکون دوله بین الاغنیا منکم(۱۹
و امیرالمومنین(ع) میفرماید: ((و لم اجعلها دوله بینالاغنیاء)).۲۰
اسلام خواهان تعدیل ثروت است.۲۱
رشد اقتصادی یا افزایش تولید ناخالص ملی نیز از اهداف مهم اقتصادی است.
آنچه قابل ذکر است این که اگر عدالت اقتصادی، به معنای دقیق و جامع خود، حاکم شود،
استقلال و رشد اقتصادی را در پی دارد و با توجه به این نکته که نگاه دین به اقتصاد
نگاه آلی است نه استقلالی و اقتصاد و معیشت مقدمه است نه هدف، باید گفت در سایه
حکومت مهدوی، عدالت اقتصادی به معنای واقعی کلمه اجرا میشود. شاهد ادعای ما این که
اغنیا برای زکات خود مستحقی نمییابند؛ یعنی ((رفع فقر)) در حکومت مهدوی به نحو کامل
و جدی مطرح است.۲۲
در بحث تعدیل ثروت نیز میتوان به جدی گرفتن کلمه ((کنز)) از سوی حضرت اشاره کرد.
گسترش ثروت و ایجاد اشتغال و زمینه مساعد کار و تولید برای همگان و منع کنز
می تواند حاکی از تعدیل ثروت در دوران حکومت حضرت باشد.
اصلاحات اقتصادی حضرت افزایش تولید و رسیدگی به محرومان و عمران زمین از طرفی و
مهربان شدن آسمان با زمین از طرف دیگر، عدالت اقتصادی و رفاه اجتماعی در حکومت مهدی
(عج) را فراهم مینماید.
براین اساس، آزادی اقتصادی در اسلام محدود به عدالت و ارزشهای دینی است و بر خلاف
آزادی اقتصادی غربی میباشد.۲۳
ب. عدالت در عرصه اطلاعات و آموزش
توزیع عادلانه اطلاعات از مباحث جدی امروز است و معمولا دانشمندان معتقدند میزان
قدرت بسته به میزان اطلاعات و دانش است و به همین خاطر، غرب را محور قدرت میدانند؛
زیرا که دانش و اطلاعات آنان گسترده است.
از نگاه دیگر، آموزش و تحصیلات زنان یکی از شاخصههای توسعه مدنی است و زنان به خاطر
محرومیت جنسی در طول تاریخ گرفتار تبعیضها و محرومیتها شدهاند. ما برخورد عادلانه
اسلام با زن را در عرصه تئوری و به نحو مختصری در عرصه اجرا در حاکمیت رسول(ص) و
علی(ع) مشاهده کردهایم. همو که تحصیل را بر زن هم چون مرد واجب کرد.
در حاکمیت مهدوی، توزیع دانش و اطلاعات عادلانه و زمینه آن برای همه آماده است و
انحصاری در این عرصه وجود ندارد. زنان به اوج تحصیلات و آموزش، یعنی فهم عمیق کتاب
خدا و اجتهاد میرسند و این خود حاکی از رشد علمی آنهاست و گمان بر این است که
اجتهاد از باب نمونه و مثال باشد و علم دین به خاطر اهمیت ذکر شده باشد. بنابراین
در علوم تجربی و مادی نیز همین پیشرفت خارقالعاده را دارند و تفکیک علوم دینی و
تجربی بیدلیل است.
ج. عدالت فردی
عدالت فردی مهم ترین حوزه بسط عدالت است و عدالت انسان ملاک و میزان همه رشدها و
عدالت است. به نظر میرسد برای عادل شدن افراد جامعه دو چیز لازم باشد:
۱ـ وجود مقتضی؛
۲ـ رفع مانع.
زیرساخت عدالت عقل است و لذا عدالت از جنود عقل محسوب میشود. کمال عقل با اعتدال و
عدالت رابطه علی و معلولی دارد. براین اساس، در سایه حکومت مهدوی مقتضی برای عدالت
فراهم میشود: ((وضع الله یده علی رؤوس الأنام فکملت به عقولهم)). تکمیل عقول مردم
زمینه مساعدی برای جریان عدالت است.
در زمینه رفع مانع نیز حضرت فعالیت میکند. شیاطین جن و انس با وسوسهها و شبههها
مانع تحقق عدالتاند. شیطان که مظهر و نماد همه شرارتها و مانع بزرگ عدالت بشری است
در حکومت مهدی(ع) از بین میرود.
علامه طباطبایی ذیل آیه (قال ربّ فانظرنی الی یوم یبعثون( قال فانک من المنظرین(
الی یوم الوقت المعلوم(۲۴ می فرماید:
در حکومت مهدی، که قبل از قیامت است، مهلت شیطان به سرآمده و از بین میرود و جهان
بی شیطنت با عدالت و معنویت سپری خواهد شد.
در سایه حکومت مهدی، با کمال عقل مردم و رفع مانع شیطنتها، عدالت فردی محقق میشود و
همین عدالت انسان است که اثرات گستردهای بر نظام هستی میگذارد.
عدالت انسان بر طبیعت اثر می گذارد، چرا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 