پاورپوینت کامل بررسی چند حدیث شبهه ناک درباره عدالت آفتاب عالمتاب ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل بررسی چند حدیث شبهه ناک درباره عدالت آفتاب عالمتاب ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بررسی چند حدیث شبهه ناک درباره عدالت آفتاب عالمتاب ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل بررسی چند حدیث شبهه ناک درباره عدالت آفتاب عالمتاب ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :

۸۹

اشاره :

آیا مهدی موعود برای کشت و کشتار می آید؟

آیا کعبه مقصود تشنه خون است ؟

آیا قبله جود دشمن هر موجود است ؟

آیا حجت معبود مظهر خشونت است ؟

آیا یوسف زهرا هدفی جز نسل کشی ندارد؟

و یا این ها تهمت های ناروایی است که از سوی شیادان ، قصه سرایان ،
دروغ پردازان و بدعت گذاران ، آگاهانه جعل و نقل شده ، تا چهره جهان تاب
خورشید عدالت را در هاله ای از شبهه ها و پرسش های ابهام آمیز قرار دهند؟

شماری از این روایات ـ یا به تعبیر صحیح تر، خرافات ـ در این نوشتار نقد و
بررسی می گردد.

پیشینه بس دراز این کرشمه و ناز

ای پرچم نجات در آغوش؛ ای چشمه سار عاطفه را نوش ؛ ای غایب ناگشته فراموش .

ای همه غم ها را تو پایان؛ ای همه دردها را تو درمان؛ ای همه نابسامانی ها را
تو سامان .

ای هر کجا فساد، تو هادم؛ ای هر کجا نظام، تو ناظم؛ ای هر کجا قیام ، تو قائم .

ای چشمه جوشان حیات ! پهنه گیتی خشکید؛ گل بوته ها همه پژمردند، جز لاله
خون رنگ دل باختگان .

شب تیره غیبت به درازا کشید؛ دریای سیاه زندگی طوفانی شد، پهن دشت
انسانیت به کویر سوزان مبدل گشت و من در این شب تار وحشت زا لحظه های حضور
تو را شماره می کنم ، ای زداینده غم و موعود امم .

این نه تنها منم که در این غار دهشت زا، دقایق انتظار تو را شماره می کنم؛
بلکه همه پیامبران الهی در انتظار ظهور واپسین حجت خدا ثانیه شماری کرده،
در آتش هجر او سوخته ، در فراق جانکاهش اشک ها ریخته اند.

در تاریخ وصل و هجران و در دفتر عشق و حرمان ، محبتی چنین دیرپا و محبوبی
چنان گریزپا، چشمی ندیده و گوشی نشنیده است . اینک یکهزار و یکصد و هفتاد سال
تمام است که این جذبه و ناز و این راز و نیاز ادامه دارد.

سرودها و درودهای حضرت داود(ع ) که برگ های زرین عهد عتیق را به خود اختصاص
داده، همه وصف جذبه و شور عشق توست. در هر فصلی از زبور، از ظهور موفورالسّرور،
آن محبوب قرون و دهور، پایان بخش شب دیجور و مطلع صبح امید و سرور، سخن ها
گفته و نغمه ها نواخته است .

شادی آسمانیان ، مسرت خاکیان ، غرش دریاها، به وجد آمدن صحراها، ترنم درختان
جنگل ، آبادانی جهان ، آسایش انسان و آرامش همگان ، در جای جای این کتاب
آسمانی به نمایش گذاشته شده است .۲

هر پیامبری از پیامبران پیشین روزهای طلایی و خواستنی پیشوای موعود را برای
امت خود ترسیم و نوید بهروزی و گسترش عدل مهدوی را بازگو کرده اند.

اشعیای نبی که گسترش عدل و برچیده شدن ستم را به دست آن یگانه دوران خبر
داده ، ازرجعت مردگان سخن گفته و منتظران ظهور را ستوده است .۳

حضرت دانیال از حوادث آخر زمان به تفصیل سخن گفته ، در پایان فرموده است:

((خوشا به حال آنان که انتظار کشند)).۴

حضرت حیقوق نیز نوید ظهور داده ، از طول غیبتش سخن گفته و به امت خود
فرموده است:

((اگرچه تأخیر نماید، برایش منتظر باش ، که البته خواهد آمد)).۵

حضرت عیسی (ع ) در بیش از ۵۰ مورد از منجی عالم سخن گفته ،۶ به انتظار
سازنده فرمان داده و از غفلت و بی توجهی بر حذر داشته است .۷

رسول گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت (ص ) پس از مشاهده نور درخشان
حجت قائم (عج )، چون ستاره ای فروزان در شب معراج۸ به خیل منتظران پیوسته و
با منطق وحی از این سوز و گدازپرده برداشته، ۹ با یک دنیا شور و اشتیاق
می فرماید:

((طوبی لمن لقیه ، وطوبی لمن أحبه ، وطوبی لمن قال به )).۱۰

خوشا به حال کسی که او را دیدار نماید؛ خوشا به حال کسی که او را دوست
بدارد؛ خوشا به حال کسی که به امامت او معتقد باشد.

امیر بیان ، پیشوای پرواپیشگان که بر فراز منبر کوفه با یک دنیا شوق و شعف
از آن میر هدایت سخن گفته ، می فرماید:

((برترین قله شرف ، دریای بی کران فضیلت ، شیر بیشه شجاعت ، ویرانگر کاخ های
ستم ، جهادگر همیشه پیروز، قهرمان دشمن شکن و…)) و در پایان، آهی از
اعماق دل بر کشیده ، دست روی سینه نهاده می فرماید: ((هاه ، شوقاً الی
رؤیته ؛ آه ، چقدر مشتاق دیدار اویم )).۱۱

چون از یاران مهربان آن محبوب دل ها سخن می گوید، می فرماید:

((ویا شوقاه الی رؤیتهم فی حال حضور دولتهم )).۱۲

((آه ، چقدر مشتاقم که آن ها را به هنگام ظهور دولتشان دیدارنمایم )).

سبط اکبر امام حسن مجتبی (ع ) حکومت شکوهمند آن حضرت را تشریح نموده و در
پایان می فرماید:

((فطوبی لمن ادرک أیامه وسمع کلامه)).۱۳

((خوشا به حال آنان که روزگار همایونش را درک نموده به فرمانش گوش جان
بسپارند)).

سالار شهیدان نیز در شب عاشورا به تفصیل از قیام جهانی آن مصلح آسمانی
سخن می گوید.۱۴

سید ساجدان در مجلس یزید در آن خطبه تاریخی خود، از مهدی موعود(عج ) یاد
کرده ، با یاد و نامش مباهات می کند.۱۵

باقر علوم اولین و آخرین خطاب به ام هانی می فرماید:

((فان أدرکت زمانه قرت عینک)).۱۶

((اگر آن روزگار میمون را درک کنی ، دیدگانت روشن گردد)).

صادق آل محمد(ص ) در شأن آن امام همام می فرماید:

((ولو أدرکته لخدمته أیام حیاتی)).۱۷

((اگر من زمان او را درک می کردم ، همه عمر دامن خدمت به کمر می بستم )).

عالم اهل بیت ، امام کاظم (ع )، به هنگام تشریح آن ایام مسعود به برادر
ارجمندش علی بن جعفر می فرماید:

پسر جان! عقل های شما از درک آن ناتوان و استعدادهای شما از دریافت آن عاجز
است . اگر زنده بمانید، آن را در می یابید.۱۸

امام ثامن و ضامن چون نام نامی ((قائم آل محمد)) را می شنود، بر می خیزد،
دست بر سرمی گذارد و برای تعجیل فرج آن بزرگوار دعا می کند.۱۹

جوادالائمه (ع ) از قیام شکوهمند آن حضرت و برنامه های اصلاحی اش در مدینه
منوره سخن گفته ، با یاد آن ، دل خود را تسکین می بخشد.۲۰

امام هادی (ع ) در زندان سامرا به یاد یوسف زهرا اشک می ریزد و از اختصاص
روزهای جمعه به آن حضرت سخن می گوید.۲۱

امام حسن عسکری (ع ) نیز فرزند دلبندش را چون قرص قمر در شب بدر، به
شیفتگان و دلدادگان نشان داده ، خطاب به احمدبن اسحاق فرمود:

((اگر نبود که تو در نزد خدا و اولیای خدا منزلت خاصی داری ، فرزندم را به تو
ارایه نمی دادم)).۲۲

جان جانان ، کعبه خوبان ، حجت یزدان ، حضرت صاحب العصر والزمان (عج ) نیز
هم چون پدران خود از طول غیبت در سوز و گداز است و به شیعیان شیفته و منتظران
دل سوخته اش می فرماید:

((واکثروا الدعاء بتعجیل الفرج ، فان ذلک فرجکم)).۲۳

((برای تعجیل در امر فرج فراوان دعا کنید که فرج شما در آن است )).

این سوز و گداز برای طولانی شدن دوران غیبت را همه معصومان داشتند، که تنها
به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم :

پیشوای پرواپیشگان بیش از دو قرن پیش از ولادت حضرت مهدی (ع ) در قنوت
نمازشان می فرمود:

اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا وغیبه امامنا، ففرج ذلک اللهم بعدل تظهره
وامام حق نعرفه.۲۴

بار خدایا ما به تو شکایت می کنیم رحلت پیامبرمان و غیبت اماممان را، خدایا
گشایشی فراهم نما، با عدالتی که ظاهر سازی و پیشوای حقی که شناخت داریم .

شهید اول می گوید:

امام صادق (ع ) به شیعیان فرموده بود این قنوت امیرمؤمنان (ع ) را در
قنوت های خود بعد از کلمات فرج بخوانند.۲۵

امام باقر(ع ) نیز همین مضمون را به زراره تعلیم فرموده بود که در روزهای
جمعه در قنوت نمازش بخواند.۲۶

امام هشتم نیز دعایی به این مضمون به شیعیان خود آموزش داده بود که
روزهای جمعه در قنوت نمازظهر بخوانند.۲۷

امام جواد۲۸، امام هادی۲۹ و امام عسکری ۳۰ (علیهم السلام ) هر کدام در قنوت
نماز خود برای تعجیل در امرفرج ، سپری شدن شب دیجور غیبت و گسترش عدل در
زمین ، به دست آن امام موعود، دعا می کردند.

پیشوای ساجدان و زینت عابدان در صحرای عرفات در دعای مشهور روز عرفه عرضه
می دارد:

واصلح لنا امامنا… اللهم املأ الارض به عدلاً وقسطاً… واجعلنی من خیار
موالیه وشیعته … وارزقنی الشهاده بین یدیه .۳۱

خدایا امر امام ما را اصلاح فرما… خدایا زمین را به وسیله او پر از عدل و
داد نما… خدایا مرا از دوستان و شیعیان برگزیده اش قرار بده … و شهادت در
محضر او را به من روزی بفرما.

این ها قطره ای از دریا ، مشتی از خروار و اندکی از بسیار مواردی است که
پیشوایان معصوم ، به هنگام نیایش درقنوت ها یا تعقیبات نمازها، از یوسف
گم گشته سخن گفته ، از دوران غیبتش شکوه ها نموده ، در فراقش ندبه ها سرداده ،
برای پریشانی شیعیان در عصر غیبت ، سیلاب اشک بر چهره های خود روان
ساخته اند.

* * *

راز و رمز این همه سوز و گداز

معشوق و محبوبی که در دل ها نفوذ می کند، معمولاً یک یا چند ویژگی دارد که در
دل عاشقان وشیفتگانش ، در پرتو آن نقاط کمال و قوت تأثیر می گذارد و آن ها را
به سوی خود می کشد.

کمال جویی به صورت فطری در نهاد بشر جای دارد. هر انسانی در هر عصر و زمانی و
در هر شرایطی به سوی کمال جذب می شود و عشق می ورزد.

محبوب ما همه کمالات بشری را به خود اختصاص داده ، مجمع همه کمالات عالم
است . او تنها مصداق حقیقی ((آن چه خوبان همه دارند تو تنها داری )) است.

اگر قهرمانان با توجه به نیروی جسمانی خدادادی ، هزاران طرفدار و علاقه مند
دارند، در زیر آسمان، هیچ انسانی به قدرت جسمانی او یافت نمی شود. امام
رضا(ع ) در این باره می فرماید:

از نظر نیروی جسمانی آن قدر قوی و نیرومند است که اگر دست مبارکش را به
سوی بزرگ ترین درخت روی زمین دراز کند، آن را از ریشه و بن برآورد و اگر در
میان کوه ها بانگ بزند، صخره های آن فرو ریزد.۳۲

اگر یوسف کنعان از نظر جمال بی نظیرش ، زیباترین تابلوهای عهد کهن را به خود
اختصاص داده ، یوسف زهرا در میان دلبران بهشتی عنوان ((طاووس اهل
الجنه ))۳۳ را از آن خود ساخته است .

پیامبر اکرم (ص ) در شأن او فرموده :

((وجهه کالکوکب الدرّی ۳۴ ؛ چهره اش چون ستاره سحر است)).

اگر پدران و مادران با مهر و محبت و شفقت خود گوی سبقت را از همگان
ربوده اند، امام هشتم می فرماید:

((واشفق علیهم من ابائهم وامهاتهم)).۳۵

((مهدی موعود از پدران و مادران بر امت خود مهربان تر می باشد)).

اگر پدر و مادر همواره نگران سلامتی اولاد و دلسوز و مراقب فرزندان هست ، این
پدر بی نظیر امت درتوقیع خود به شیخ مفید می فرماید:

((انّا غیر مهملین لمراعاتکم ولاناسین لذکرکم)).۳۶

((ما هرگز در رعایت و مراقبت شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر
نمی بریم )).

اگر پدر و مادر تلاش می کنند که فرزندان خود را در برابر حوادثی که سلامتی
آن ها را تهدید می کند حفظ کنند، آن پدر بی همتای انسان ها همواره بلاگردان
امت بوده ، می فرماید:

((بی یدفع الله البلاء عن اهلی وشیعتی)).۳۷

((خداوند به وسیله من بلاها را از شیعیان و خاندانم دفع می کند)).

نه تنها شیعیان ، نه فقط آدمیان ، بلکه وجود زمین و آسمان ، گردش خورشید و
ماه ، بقای نظام هستی ، همه و همه طفیل آن یگانه دوران ها، محبوب دل ها و
موعود ملت ها می باشد؛ چنان که در احادیث فراوان به صراحت آمده :

((اگر یک لحظه حجت خدا در روی زمین نباشد، زمین ساکنان خود را در کام خود
فرو می برد)).۳۸

نقش امام زمان در جهان هستی ، همان نقش خورشید در منظومه شمسی می باشد؛ به
گونه ای که بقای منظومه به وجود خورشید و به تعادل جاذبه و دافعه بین
خورشید و کرات منظومه بستگی دارد. اگر یک لحظه جاذبه خورشید قطع شود، کرات
منظومه در فضای لایتناهی پرت و پخش می شوند؛ اگر یک لحظه خورشید جهان افروز
آفرینش در روی زمین نباشد، نشانی از زمین و زمان باقی نمی ماند؛ لذا در
احادیث فراوان ، وجود امام در عصر غیبت به خورشید پنهان در پشت ابر تشبیه
شده است .۳۹ این تشبیه بسیارلطیف و پرمعنایی است که نگارنده در برخی از
آثار خود آن را بیان کرده است .۴۰

او با این همه ویژگی یکی از امامان نور است که امام هشتم در شأن آن ها
فرموده :

امام، ماه تابان ، مشعل فروزان ، نور درخشان ، ستاره هدایتگر در شب های دیجور
در گوشه و کنار دریاها وخشکی هاست … .

امام ، یگانه روزگار، بی نظیر دوران ، که هرگز به گرد راهش نرسد، هیچ
دانشمندی با او برابری نکند، هیچ چیزی نظیر، مثل و جای گزین او نشود،
می باشد.۴۱

دیگر ویژگی هایش را امیر بیان مولای متقیان چنین می ستاید:

او قله شرف عرب ، اقیانوس بی کران کرامت بشر، عزیز اهل خود و برگزیده تبار
خویش می باشد که اگر رگبار مرگ فرو ریزد نمی هراسد. اگر پیروانش در محاصره
افتد، احساس زبونی نمی کند. از پیکار با سلحشوران عقب گرد نمی کند؛ سلحشور
همیشه پیروز و شیر ژیانی است که دشمن را از ریشه و بن برمی کند؛ شمشیر
برنده ای از شمشیرهای خداوندی است . دست بخشنده خدا در زمین است .
بلندترین قله های جهان در برابر بزرگواری اش پست نماید. کوه های بلند و بالا
در برابر جود و کرمش سست نماید. دژی محکم و پناهگاهی مستحکم است. دانش او از
همه گسترده تر و کرامتش از همه افراشته تر است ….۴۲

* * *

بنیان گذار جهانی آباد و آزاد

او گذشته از این همه فضایل و مناقب ، دست نیرومند خداوند منّان است که
روزی از آستین غیبت بیرون آمده ، کاخ های ستمگران را بر سرشان فرو ریزد،
تیرگی های جهل ، ظلم ، ستم ، فقر، تبعیض ، تحقیر، نابسامانی ها و ناهنجاری ها را
بزداید، جهانی آباد و آزاد براساس عدل و داد در سرتاسر گیتی بنیاد نهد، حکومت
واحد جهانی براساس عدالت و آزادی ، با محوریت ((عدل )) و ((قسط)) تأسیس
نموده ، آرزوی همه پیامبران و مصلحان را برآورده ، حاکمیت الله را تحقق
بخشیده ، اراده تعالی را از جعل خلیفه بر روی زمین عینیت می بخشد.

در ۱۴۸ حدیث از پیشوایان معصوم این مضمون آمده است که :

((یملأ الارض قسطاً و عدلا، کما ملئت ظلماً و جوراً)).۴۳

((جهان را پر از عدل و داد کند، آن چنان که پر از ظلم و ستم شده است )).

به چند نمونه از این احادیث اشاره می کنیم :

۱. ابوسعید خدری از رسول اکرم (ص ) روایت می کند که فرمود:

((تأوی الیه امته کما تأوی النحله یعسوبها، یملا… لا یوقظ نائماً ولا یهریق
دماً)).۴۴

امتش به سوی او پناه می برند، چنان که زنبوران عسل به ملکه خود پناهنده
می شوند. زمین را پر از عدل و داد کند؛ آن گونه که پر از جور و ستم شده ،
خفته ای را بیدار نکند و خونی را نریزد.

۲. اصبغ بن نباته در ضمن حدیثی از مولای متقیان نقل می کند که فرمود:

الحادی عشر من ولدی ، هو المهدی یملأها عدلا کما ملئت جوراً وظلماً، تکون له
حیره وغیبه، یضل فیهااقوام ویهتدی فیها آخرون.۴۵

او یازدهمین فرزند منست ، او همان مهدی است که جهان را پر از عدل کند؛
آن گونه که پر از جور و ستم شده است. برای او دوران حیرت و غیبتی خواهد
بود، که گروه هایی در آن گم گشته و گروه های دیگری در آن هدایت خواهند
یافت .

۳. پیامبر رحمت در لحظات واپسین خود، برای تسلی خاطر حضرت فاطمه (س ) به
تفصیل از حضرت مهدی (ع ) سخن گفته ، از گشودن قلعه های ضلالت و دل های
بسته ، از احیای دین و پرکردن زمین با عدل و داد خبر داده ، در پایان فرمود:
((المهدی من ولدک ؛ دخترم این مهدی از تبار توست )).۴۶

۴. از سالار شهیدان پرسیدند: آیا شما صاحب این امر هستید؟ فرمود:

نه ، صاحب الامری که جهان را پراز عدل و داد کند، آن گونه که پر از جور و
ستم شده باشد، در دوران فترت امامان می آید؛ چنان که پیامبراکرم (ص ) در
دوران فترت پیامبران مبعوث گردید.۴۷

۵. امام باقر(ع ) از سالار شهیدان نقل می کند که در تفسیر آیه شریفه (والنهار
اذا جلیها(۴۸ فرمود:

((او قائم آل محمد(ص ) است که زمین را پر از عدل و داد نماید)).۴۹

۶. امام ششم در ضمن حدیثی فرمود:

او پایان بخش امامان ، قائم به حق ، بقیه الله در زمین ، صاحب زمان و خلیفه
رحمان است که اگر به مقدار درنگ حضرت نوح در میان امتش ، در غیبت باقی
بماند، از دنیا بیرون نرود جز این که ظاهر شده ، جهان را پر از عدل و داد
نماید، چنان که از جور و ستم پر شده باشد.۵۰

۷. امام حسن عسکری (ع ) به احمدبن اسحاق فرمود:

سپاس خدایی را که مرا از دنیا بیرون نبرد، تا امام بعد از خود را دیدم . او
شبیه ترین مردمان است به رسول خدا، در خلقت و سیرت . خداوند او را در
عالم غیبت نگه می دارد، سپس ظاهر می سازد تا جهان را پر از عدل و داد کند؛
چنان که از ظلم و ستم پر شده باشد.۵۱

* * *

گستره عدل مهدوی (عج )

عدالت ریشه در فطرت انسان دارد. هر انسانی به طور فطری تشنه عدالت است .
این تشنگی و شیفتگی از اعماق وجود او نشأت می گیرد.

عدالت قانونی است فراگیر که همه ابعاد زندگی اجتماعی را در بر می گیرد و
نظام هستی بر محور آن می چرخد.

اگر در جامعه ای حق هر صاحب حقی به او برسد، عدالت اجتماعی در میان آن ها
رعایت شده است .

عدالت اجتماعی مفهوم بسیار گسترده ای دارد که همه ابعاد روحی ، جسمی ، سیاسی ،
اقتصادی ، فرهنگی ، قضایی و… را در بر می گیرد.

همان گونه که فرشتگان به هنگام خلقت انسان بر روی زمین پیش بینی کردند و
گفتند:

(اتجعل فیها من یفسد فیها ویسفک الدماء(۵۲؛ (( آیا بر روی زمین کسانی را
قرار می دهی که در آن فساد می کنند و خون می ریزند؟))

از همان آغاز، فساد حاکم شد؛ جور و ستم آغاز گردید، پسر آدم ، قابیل برادرش،
هابیل ، را به قتل رسانید و تا کنون این فساد و تباهی سرتاسر گیتی را فرا
گرفته است . اگر در زمان خاصی در مکان معینی (چون عهد رسالت و ایام خلافت
مولای متقیان ) عدالت حاکم بوده ، از نظر زمان و مکان آن قدر محدود بوده که
در برابر جور و ستم حاکم بر کره خاکی در طول قرون و اعصار بسیار ناچیز است.

بنابراین به جرأت می توان گفت هدف نهایی از بعثت پیامبران هنوز جامه عمل
پوشانده نشده است .

قرآن کریم هدف از ارسال رسل و انزال کتب را (لیقوم الناس بالقسط(۵۳ بیان
فرموده .

بر این اساس ، هدف از بعثت پیامبران هنگامی تحقق می یابد که شالوده زندگی
مردمان بر اساس ((عدل )) و((قسط)) استوار شود.

این معنی جز در حکومت عدل حضرت بقیه الله ـ ارواحنافداه ـ اتفاق نیفتاده و
اتفاق نخواهد افتاد.

شاخصه های عدل مهدوی (عج )

شاخصه هایی که در کلمات پیشوایان معصوم درباره حکومت عدل حضرت مهدی (عج )
بیان شده ، بسیار فراوان است. به شماری از آنها فقط اشاره می کنیم :

۱) امام حسن مجتبی (ع ) در ضمن یک حدیث بسیار طولانی می فرماید:

((تصطلح فی ملکه السباع)).۵۴

((در سلطنت و دوران فرمان روایی او درندگان با یکدیگر آشتی می کنند)).

علاوه بر روایات فراوان که این معنی را بیان کرده اند، در بسیاری از کتب
آسمانی نیز بر آن تصریح شده که تنها به یک مورد از آن ها اشاره می کنیم :

مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد؛ برای مظلومان زمین به راستی حکم
خواهد کرد؛ گرگ با بره سکونت خواهد کرد و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و
گوساله پرواری و شیر با هم ، و طفل کوچک آن ها را خواهد راند… در تمام کوه
مقدس من ضرر و فسادی نخواهند کرد؛ زیرا که جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد.
۵۵

۲. در کلمات قدسی آمده است :

در آن زمان، امنیت و آسایش را در روی زمین حکمفرما می کنم؛ چیزی به چیزی
صدمه نمی زند؛ چیزی از چیزی نمی ترسد؛ حشرات و حیوانات به مردمان و یکدیگر
آسیب نمی رسانند.۵۶

۳. امام هشتم در فرازی از یک حدیث بسیار زیبا می فرماید:

((ووضع میزان العدل بین الناس ، فلا یظلم احد احداً)).۵۷

۴. رسول اکرم (ص ) در ضمن یک حدیث بسیار طولانی می فرماید:

هنگامی که حضرت آدم (ع ) نور مقدس منجی بشریت را مشاهده کرد، خطاب شد: ((با
این بنده سعادتمند خود، بندها و زنجیرها را از بندگانم می گشایم و زمین را پر
از مهر و محبت و رأفت و رحمت می نمایم، آن گونه که پیش از او پر از جور و
شقاوت و سنگدلی شده بود.۵۸

۵. نبی مکرم (ص ) در بیانی کوتاه، امنیت و آرامش را این گونه ترسیم می کند:

زنی بر هودجی نشسته ، از حجاز تا عراق در کمال آسایش طی طریق می کند و از
چیزی نمی هراسد.۵۹

۶. شاگرد برجسته مکتب ولایت ، ابن عباس می گوید:

((لا ینتطح فیه عزان جماء و ذات قرن)).۶۰

((در عهد او دو بز شاخ دار و بی شاخ به یکدیگر شاخ نمی زنند)).

۷. امام باقر(ع ) این واقعیت را در یک بیان جالب و جامع چنین ترسیم
می کند:

((حتی لایری اثر من الظلم)).۶۱

((تا جایی که دیگر نشانی از ظلم دیده نشود)).

۸. امام صادق (ع ) گستره عدل مهدوی را در یک جمله چنین خلاصه می کند:

((اما والله لیدخلن علیهم عدله جوف بیوتهم ، کما یدخل الحر والقر)).۶۲

به خدا سوگند عدالت او در داخل خانه هایشان به آن ها می رسد، همان گونه که
سرما و گرما به داخل خانه هایشان نفوذ می کند.

۹) پیشوای پروا پیشگان می فرماید:

آن گاه حضرت مهدی (ع ) فرمانده هانش را به همه شهرها می فرستد و فرمان می دهد
که عدالت را در میان مردم برقرار کنند. گرگ و گوسفند در کنار یکدیگر می چرخد،
کودکان با مارها و عقرب ها بازی می کنند وآسیبی به آن ها نمی رسد.۶۳

۱۰) منطق وحی در این رابطه می فرماید:

(اعلموا أن الله یحیی الارض بعد موتها(.۶۴

((بدانید که خداوند زمین را زنده می کند پس از مرگ آن)).

امام صادق (ع ) در تفسیر این آیه می فرماید:

((ای یحییها الله بعدل القائم عند ظهوره ، بعد موتها بجور ائمه الضلال)).۶۵

خداوند آن را با عدل حضرت قائم (عج ) زنده می کند به هنگام ظهورش ، پس از
آن که با جور و ستم زمامداران گمراه ، مرده باشد.

ابن عباس نیز در همین رابطه گوید:

خداوند زمین را پس از مردن آن، به وسیله ستم کشورداران ، به وسیله قائم
آل محمد(عج ) زنده می کند.۶۶

این ها قطره ای از دریا و اندکی از بسیار روایات وارد شده از امامان نور
درباره گستره عدل تنها بازمانده ازحجج الهی و تنها ذخیره پروردگار برای
گسترش عدل و داد بر فراز پهن دشت جهان بود.۶۷

* * *

تهاجم فراوان بر دادگستر جهان

اگرچه روایات فراوانی که از پیشوایان معصوم ، درباره دادگستر جهان حضرت
صاحب زمان (عج)، با اسناد معتبر و قابل استناد رسیده ، روایات مجعول و موهومی
هم از سوی افراد مجهول و یا غیر موثّق جعل شده و با روایات مهدویت خلط شده که
شخصیت بی نظیر آن امام رئوف را زیر سؤال برده و از سیمای نورانی و ملکوتی
آن امام همام ، چهره ای خشن ، خون ریز و سنگ دل ترسیم نموده است . ما در این
نوشتار در پی آنیم که شماری از این احادیث ضعیف و یا مجعول را مورد نقد و
بررسی قرار دهیم .

نگارنده سطور با بررسی اجمالی به این نتیجه رسیده است که این احادیث بر
سه دسته اند:

الف) احادیثی که افراد کذاب ، حقه باز، دروغ پرداز و طردشده از جامعه تشیع
جعل و منتشر کرده اند؛

ب) احادیثی که افراد مجهول و ناشناخته انتشار داده اند ؛

پ) احادیثی که از افراد وابسته به یکی از مذاهب باطل نقل شده است .

و اینک برای هر یک از سه گروه ، یک نمونه به عنوان مثال آورده می شود:

۱. محمد بن علی کوفی

یکی از افراد بارز دسته اول، ابوجعفر محمد بن علی بن ابراهیم بن موسی ،
قرشی ، صیرفی ، کوفی و ملقب به ((ابوسمینه )) می باشد که در سند روایات با
عناوین ((محمدبن علی کوفی ))، ((محمدبن علی صیرفی )) و یا ((ابوسمینه ))آمده
است . اینک دیدگاه علمای رجال :

یک ـ پیشوای رجالیون مرحوم نجاشی در حق او می نویسد:

بسیار ضعیف و فاسد العقیده است . در هیچ چیز به او اعتماد نمی شود. پس از
آن که در کوفه به دروغ پردازی شناخته شد، وارد قم گردید، مدتی بر احمدبن
محمدبن عیسی (اشعری ) وارد بود، سپس به غالی بودن مشهور شد، مورد آزار قرار
گرفت . احمدبن محمدبن عیسی او را از قم بیرون کرد و برای آن داستانی
است .۶۸

دوـ شیخ الطائفه ، مرحوم شیخ طوسی در فهرست خود از او یاد کرده ، طریق خودش
را به او بیان نموده ، سپس می فرماید:

جز این که او خلط می کرد، غالی بود، تدلیس می کرد و در مواردی متفرد بود،
مطالبی نقل می کرد که به جز او از طریق دیگری معهود نیست.۶۹

سه ـ کشی نیز فرموده : ((او رمی به غلو شده بود)).۷۰

چهارـ ابن غضائری از او به عنوان ((کذاب و غالی )) یاد کرده ، اضافه می کند:

وارد قم شد، در آن جا وضعش آفتابی شد. احمدبن محمدبن عیسی اشعری او را از قم
بیرون کرد. مشهور به غلو بود، به او توجه نمی شود و احادیثش نوشته نمی شود.۷۱

پنج ـ ابن داود در بخش دوم کتابش (ضعفا) از او یاد کرده ، عین عبارت نجاشی را
آورده است .۷۲

شش ـ علامه حلی۷۳، تفرشی۷۴ و ابو علی حائری نیز عین تعبیر نجاشی را
آورده اند.۷۵

هفت ـ شیخ طوسی از علی بن حمدبن قتیبه نیشابوری نقل کرده که فضل بن
شاذان۷۶ می گفت :

نزدیک شده که در قنوت نماز بر ابوسمینه ، محمدبن علی صیرفی لعنت و نفرین
کنم.۷۷

سپس اضافه می کند: فضل بن شاذان در برخی از آثار خود فرموده است که
دروغ گویان مشهور عبارتند از:

۱. ابوالخطاب ؛

۲. یونس بن ظبیان ؛

۳. یزید صائغ ؛

۴. محمدبن سنان؛

۵. ابوسمینه ، که مشهورترین آن هاست .۷۸

هشت ـ علامه مجلسی که در مواردی از ابوسمینه روایت نقل کرده ، در رجال خود
به صراحت به ضعیف بودن اوداوری کرده است .۷۹

نه ـ مرحوم کلباسی در مقام تشریح جلالت قدر ابوجعفر،
احمدبن محمدبن عیسی اشعری می نویسد:

((همو بود که ابوسمینه ، محمدبن علی غالی فاسد العقیده را از قم بیرون کرد)).۸۰

ده ـ مرحوم آیه الله خویی (قدس سره ) پس از نقل عین عبارات نجاشی ، کشی و
شیخ طوسی ، نکاتی را متذکر می شود؛ از جمله این که :

در ضعیف بودن محمد بن علی ملقب به ((ابوسمینه )) جای تردید نیست ، جز
این که شخصی به نام ((محمدبن علی قرشی )) در اسناد کامل الزیارات آمده با
توجه به اینکه ابن قولویه ملتزم شده که در این کتاب از افراد غیرموثق روایت نکند،۸۲
هرگز نمی توان ادعا کرد که او همان ((ابوسمینه )) باشد. آن گاه شواهدی آورده که او
غیر از ابوسمینه دروغ پرداز می باشد.۸۳

پس از نقل دیدگاه بزرگان علم رجال و روشن شدن وضع محمدبن علی کوفی ، یادآور
می شویم که نقد و بررسی منقولات او فرصت بیش تری می طلبد. ما در اینجا صرفاً
به برخی از منقولات او در کتاب ((غیبت نعمانی )) می پردازیم :

در کتاب نعمانی ، محمدبن علی کوفی ، در سند ۲۸ حدیث واقع شده ، که ۲۲ مورد آن را
ممکن است توجیه کرد و با کمک گرفتن از دیگر احادیث ضعف سند آن ها را نادیده گرفت ،
ولی ۶ مورد آن احتیاج به نقد و بررسی دارد:

یک. محمدبن علی کوفی با سلسله اسنادش از زراره نقل می کند که از امام باقر(ع )
پرسیدم : آیا قائم (عج ) از سیره پیامبر(ص )پیروی می کند؟ فرمود: نه، هرگز با
سیره آن حضرت رفتار نمی کند. گفتم : چرا جانم به فدایت؟ فرمود:

ان رسول الله سار فی امته بالمن ، کان یتألف الناس ، والقائم یسیر بالقتل ، بذلک
امر فی الکتاب الذی معه ،ان یسیر بالقتل ولا یستتیب احداً، ویل لمن ناواه .

رسول خدا در میان امت با من (منت نهادن بر اسیران و آزاد کردن آنان ) رفتار نمود،
تا در میان مردم الفت ایجادکند، ولی قائم (عج ) با کشتار رفتار می کند. در
نامه ای که در دست اوست ، به او امر شده که کشتار را پیشه سازد و توبه ا حدی را
نپذیرد. وای بر کسی که با او به دشمنی برخیزد.۸۴

این حدیث گذشته از ضعف سند و دروغ گو بودن راوی آن ، ناهنجاری های دیگری دارد،
که از آن جمله است :

۱. این حدیث معارض است با روایات فراوانی که می گوید: حضرت قائم (عج ) دقیقاً
همانند سیره رسول اکرم (ص ) رفتار می کند:

ـ امام باقر(ع ) می فرماید: ((او همانند سیره پیامبر رفتار می کند.))۸۵

ـ امام صادق (ع ) می فرماید: ((آن چه رسول خدا انجام داد، او نیز انجام می دهد)).۸۶

ـ امام باقر(ع ) می فرماید: شیوه های پیشینیان را از بین می برد،
چنان که رسول خدا(ص) شیوه های جاهلیت را از بین برد.۸۷

ـ امام صادق (ع ) می فرماید: اما پیروی او از سنت پیامبر(ص ): از شیوه هدایتی او
هدایت گشته ، براساس سیره او رفتارمی کند.۸۸

ـ حضرت بقیه الله به هنگام ظهور، بر فراز منبر نشسته ، با مردم پیمان می بندد
که همانند سیره پیامبر با آن ها رفتار کند و همانند عمل پیامبر(ص ) عمل کند.۸۹

ـ پیامبر اکرم (ص) می فرماید: ((در میان آن ها با سنت پیامبرشان رفتار می کند)).۹۰

ـ رسول اکرم (ص) می فرماید: ((صورتش همانند صورت من و سیرتش همانند سیرت من
است .))۹۱

ـ پیامبر اکرم (ص) می فرماید: او مردی از تبار من است ، براساس سنّت من پیکار
می کند، چنان که من براساس وحی پیکارنمودم .۹۲

ـ پیامبر رحمت می فرماید: ((او قدم جای پای من می گذارد و هرگز از آن خطا
نمی کند.))۹۳

ـ امام زمان (عج ) در میان رکن و مقام فرماید: ((هر کس با سنّت رسول خدا با
من محاجه کند، من از هرکسی برای سنّت آن حضرت شایسته تر هستم)).۹۴

۲. این حدیث معارض است با احادیث فراوانی که می گوید: او
شبیه ترین مردمان به رسول خداست :

ـ رسول اکرم (ص ) می فرماید: مهدی (عج) از فرزندان من ، همنام من ، هم کنیه من
است ، او در خلقت و سیرت شبیه ترین مردمان است به من .۹۵

این تعبیر در چندین حدیث از رسول خدا روایت شده است .۹۶

ـ امام عسکری (ع ) می فرماید: او شبیه ترین مردم است به رسول خدا، در سیرت و
صورت .۹۷

ـ پیامبر اکرم در مورد نهمین فرزند امام حسین (ع ) می فرماید: او قائم اهل بیت و
مهدی امت من می باشد. او درشکل و شمایل و در رفتار و گفتار
شبیه ترین مردمان است به من .۹۸

۳. این حدیث معارض است با احادیثی که می گوید: او از سیره امیرمؤمنان (ع )
پیروی می کند:

ـ امام صادق (ع ) می فرماید: چون قائم ما قیام کند، جامه علی (ع ) را می پوشد و
سیره او را می پوید.۹۹

ـ امام صادق (ع ) می فرماید: هنگامی که این امر به دست ما برسد،
همان زندگی پیامبر(ص ) و سیره امیرالمؤمنین (ع )شیوه ما خواهد بود.۱۰۰

ـ امیر بیان ، خود در این رابطه می فرماید: او راه و روش عدالت در حکومت را به شما
نشان می دهد واحکام مرده قرآن و سنت را احیا می کند.۱۰۱

۴. این حدیث با آیات قرآن کریم همخوانی ندارد. قرآن کریم رسول اکرم (ص ) را
برای همگان ((اسوه )) والگو معرفی کرده ، رأفت و رحمت و نرمش او را
مهم ترین وسیله جذب مردم بیان فرموده است .بسیار طبیعی است که خلیفه و جانشین او
نیز باید از همین طریق تألیف قلوب نموده ، با نرمش و محبت ، دلها را به سوی خود
جذب نماید.

۵. این حدیث معارض است با احادیثی که خلق آن حضرت را همانند خلق رسول اکرم (ص )
بیان کرده و ما چند نمونه از آنها را در بالا یاد آور شدیم .

دوـ محمد بن علی کوفی با اسناد خود از امام صادق (ع ) روایت می کند که علی (ع )
فرمود:

کان لی ان اقتل المولی واجهز علی الجریح ،
ولکنی ترکت ذلک للعاقبه من اصحابی ان جرحوا لم یقتلوا،
والقائم له ان یقتل المولی ویجهز علی الجریح .۱۰۴

من حق داشتم که فراری ها را بکشم و زخمی ها را از پای درآورم ؛ ولی
برای مصلحت اصحابم این کار را انجام ندادم تا اگر زخمی شدند کشته نشوند.
ولی برای قائم (ع ) رواست که فراری را بکشد و زخمی را از پای در آورد.

این حدیث نیز علاوه بر ضعف سند، از چند جهت مورد تأمل است :

۱. این حدیث معارض است با حدیث امام صادق (ع ) که می فرماید:

منادی آن حضرت به هنگام نبرد با سپاه سفیانی ندا سر می دهد که هرگز فراری را
دنبال نکنید و مجروحی را از پای در نیاورید. پس در مورد آنان
به سیره امیرمؤمنان در روز بصره رفتار می کند.۱۰۵

۲. این حدیث بر خلاف سیره پیامبر اکرم (ص ) و مولای متقیان (ع ) در جنگ ها می باشد:

ـ ابن ابی الحدید گوید: هنگامی که صفها آراسته شد، امیرمؤمنان خطبه ای ایراد کرد و
در ضمن آن فرمود:

شما هرگز به جنگ مبادرت نکنید… در میدان جنگ هرگز زخمی را از پای در نیاورید و
اگر آن ها راشکست دادید، هرگز فراری را دنبال نکنید.۱۰۶

ـ امیر مؤمنان در جنگ صفین همان سیره پیامبر اکرم در فتح مکه را دنبال کرد و
فرمان داد:

کودکان را اسیر نگیرید، مجروحان را نکشید و فراری ها را دنبال نکنید.۱۰۷

ـ نصربن مزاحم گوید: در جنگ صفین امیرمؤمنان (ع ) فرمان داد:

هر اسیری که از اهل شام گرفته اند آزادکنند، مگر این که کسی را کشته باشد و
سیره آن حضرت این بود که زخمی را نمی کشت و فراری را دنبال نمی کرد.۱۰۸

ـ امیرمؤمنان (ع) پیش از آغاز جنگ صفین به اصحاب خود فرمود:

شما آغازگر جنگ نباشید، اگر خدا خواست که پیروز شوید، کسی را که پشت کرده نکشید،
متعرض افراد بی دفاع نشوید، مجروحی را از پ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.