پاورپوینت کامل عدالت باوری ۷۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عدالت باوری ۷۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عدالت باوری ۷۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عدالت باوری ۷۲ اسلاید در PowerPoint :
۱۱۹
اشاره:
این نوشتار آثار و ره آوردهای اعتقاد به عدالت را از ابعاد فردی و اجتماعی بررسی
می کند و در هر کدام از این ابعاد نیز هم بعد معنوی و هم ظاهری مورد توجه قرار
گرفته است. برخی از ره آوردهای مورد بحث در این مقوله عبارتند از: ۱ـ امید ۲ـ شناخت
امام ۳ـ تبری از حکومت های جور ۴ـ ایجاد انقلاب ها و نهضت ها ۵ـ ایجاد عدالت نسبی
در جامعه ۶ ـ تابیدن الطاف الهی بر جامعه و…
باور به عدالت گستری منجی مصلحی که عدل و قسط را در عرصه های اقتصادی[۱]، قضایی[۲]
و… در سراسر کره خاکی می گستراند از همان آغاز اسلام در اعماق وجودی مسلمانان
نفوذ نموده است و روایاتی که از پیامبر(ع) و امامان معصوم: در این زمینه رسیده است
در حد تواتر هستند.
در معنای عدل آمده است: (( عدل آن است که هر چیزی را در جای خود قرار می دهد))[۳]
شهید مطهری در معنای آن می گوید:
عدالت عبارت است از این که آن: استحقاق و حقی که هر بشری به موجب خلقت خودش و به
موجب کار و فعالیتش به دست آورده است به او داده شود و نقطه مقابل آن ظلم است که
آنچه را که فرد استحقاق دارد به او ندهند و از او بگیرند.[۴]
بدیهی است که باور به چنین عدالتی فطری است.
شهید مطهری می گوید:
اعتقاد به عدالت فطری است؛ چنانچه کسی به مرحله کمال برسد و خوب تربیت شود، واقعاً
عدالت خواه می شود و عدالت جمع را بر منفعت خویش ترجیح می دهد.[۵]
گفتنی است اعتقاد به فرارسیدن زمانی که عدالت در سراسر هستی گسترش می یابد نیز یک
امر فطری است که مهم ترین دلیل بر آن، عمومیت و همگانی بودن آن است.
مسیحیان[۶]، یهودیان[۷]، زرتشتیان[۸]، هندوان[۹] و مسلمانان[۱۰] و دیگر ادیان بر
این باورند که این کره خاکی زمانی پر از عدل و داد خواهد شد.
بی تردید چنین باوری دست آوردهای ارزشمند و ثمرات متعددی به ارمغان خواهد آورد که
از جمله آن ها ره آوردهای فردی و جامعه شناختی است که در ذیل به برخی از آن ها
اشاره
می شود:
ره آورد فردی
۱ـ شناخت امام
امام صادق(ع) می فرماید:
ای یحیی کسی که شب را به گونه ای بگذراند که در آن، امام زمانش را نشناسد، بر مرگ
جاهلیت مرده است.[۱۱]
با توجه به نقشی که امامت در حفظ نظام و کمال بشر و سیر او به سوی خدا و اجرای
احکام خدا دارد و با توجه به این که اطاعت امر امام شرعاً و عقلاً واجب است، در
وجوب معرفت امام نیز بر حسب حکم عقل و شرع، جای هیچ گونه تردید و شبهه ای نیست؛
زیرا هم مقدمه و اطاعت است که واجب است و بدون وجوب هم اطاعت و نصب امام بیهوده است
و هم بر حسب آنچه در بعض روایات استفاده می شود، بالخصوص نیز واجب است.[۱۲]
گفتنی است شناخت امام زمان با دو امر حاصل می شود:
۱ـ شناخت امام به نام و نسب
۲ـ شناخت صفات و ویژگی های او[۱۳]
بنابراین حق شناخت امام آن است که تمامی ابعاد زندگی و صفات و ویژگی های آن شخصیت
رهایی بخش از جمله سیره عملی اجرای عدالت آن حضرت مورد کنکاش قرار گیرد و این شناخت
از اهم واجبات است[۱۴]. با باور به عدالت گستری و سیره حکومتی و عمل امام زمان
(عج) در عصر ظهور، شخصیت حقیقی این شجره طوبی، آن طور که شایسته است، شناخته
می شود؛ چرا که دادورزی حضرت حجت(عج) بخشی از زندگی ایشان بوده و همان گونه که
شناخت حسب و نسب، زمان ولادت و ویژگی های فردی آن حضرت ضروری به نظر می رسد، شناخت
ابعاد اجتماعی و سیره عملی آن بزرگوار در اداره حکومت و اجرای احکام و حدود الهی و
برقراری عدل و داد ضروری تر است.
۲ـ محبت و عشق به حضرت
((…قل لااسئلکم علیه اجرًا اِلا الموده فی القربی…(([۱۵]
(( بگو جز مودت به نزدیکان، از شما مردمان اجر و مزدی نمی خواهم)).
عشق و محبت صمیمانه به اهل بیت: یک ضرورت است و (( دوستی ایشان بخشی از ایمان و شرط
قبولی ایمان است)).[۱۶]
اما این عاطفه ارزشمند قابل پرورش بوده و همین موجب ازدیاد صفای دل به اهل بیت
می شود و می توان آن را شدت بخشید؛ به این صورت که باور داشته باشیم این محبت ها
یک جانبه نیست.[۱۷] جذبه محبت و عشق امام، جاذب دل های پریشان مؤمنان و جمع کننده
قلوب پراکنده شیعیان است.
عشق از معشوق اول سرزند تا به عاشق جلوه ای دیگر کند.[۱۸]
آری، باور به دادورزی عاشقانه آن حضرت[۱۹] و دل سوختگی و محبت ایشان به خلق در
برقراری حرکت عظیم عدالت گستری در جهان ما و نگرش حق طلبانه ایشان به این کره خاکی،
به گونه ای تکوینی، محبت و عشق به حضرت را در دل های عاشقان شدت می بخشد و باور به
غلبه رحمت حضرت بر غضبشان در حکومت عدل و ستاندن حق مظلومان از ظالمان و گردن کشان
سبب می گردد مؤمنین نیز در قبال نگرانی ها و باور به دغدغه های آن امام در ستم های
روا داده شده به بشریت و مظلومین و تلاش ایشان برای رهایی آنان از دست ستمگران
پیوند معنوی و عشق خود را با حضرت افزون و محکم تر کرده و سرود دلدادگی برای آن
حضرت را سر دهند که این عشق و محبت ها در قالب دعاها و زیارتنامه ها تبلور
می یابد.[۲۰]
به دیگر سخن، اول محبوب است که از محبت خویش یاد می کند و این یاد در قلب محب
جلوه گر شده، او را به یاد محبوب می اندازد و این ماییم که باید به شراره عشق و
جذبه محبت او لبیک گوییم.[۲۱]
۳ـ امید به آینده
نور امید همواره درون جان بشر را روشن داشته و او را در برابر حوادث ناگوار پایدار
می سازد و از گردنه ها و فراز و نشیب های گوناگون گذرانده، گام به گام در مراحل
تکامل و ترقی سیر می دهد. اگر امید نبود، بشر هیچ قدمی را بر نمی داشت و هیچ رنجی
را تحمل
نمی کرد.[۲۲]
امام مهدی(عج) به عنوان ضامن اجرای وعده های الهی و تحقق عدالت گستری در جهان،
پناهگاه مؤمنین است (( و این امید، بزرگ ترین هدیه ای است که جامعه بشری در این
دوران دریافت کرده است. گوستاو لوبون می گوید:
بزرگ ترین خدمتگزاران عالم همان اشخاصی هستند که توانسته اند بشر را امیدوار نگه
دارند)).[۲۳]
و باور به این منجی و عدالت خواهی های او و افق روشن هستی[۲۴]، و مساوات
فراگیر[۲۵]، روح امید را در کالبد خسته بشریت می دمد؛ زیرا در هر حال، مؤمنین
می دانند که در زمانی معنا و مفهوم حقیقی زندگی تحقق پیدا کرده و شب سیاه ظلم در
جهان رخت بربسته و نور عدالت جای گزین آن می شود.
۴ـ شکسته شدن هیبت مستکبران در برابر مؤمنان[۲۶]
در طول سده های متمادی، مستکبران و فرعونیان با ابزارهای مادی و در دست داشتن
رسانه های تبلیغاتی مسموم، به جای حق نشسته و سعی در نمایاندن برتری و هیبت و قدرت
خود و ذلیل و ویران کردن شخصیت مومنین داشته اند و تلاش نموده اند با ارزش ها و
مفاخر مجازی و پوچ و توخالی خود، برتری اجتماعی و بزرگ منشی خود را بنمایانند.
اما با اعتقاد به تشکیل سلطنت و دادورزی مقتدرانه حضرت مهدی(عج) و شکسته شدن بت های
مستکبران و گرفته شدن ریاست ها و مال ها و ابزارهای باطل و ناحق از مستکبران، پوچی
و تهی بودن قدرت آنان نمایان می شود و هیبت آنان شکسته می شود؛ زیرا این اقتدارها و
عظمت های ظاهری تداومی نداشته و همیشگی نیستند.
۵ـ آمادگی
انقلاب و جنبش با این گستردگی برای طرح ها و برنامه های جهانی و تشکیل ساختارهای
ایجاد عدالت اقتصادی، فرهنگی، قضایی و… در جامعه عدل مهدوی نیازمند نیروهای
کارآمد و مهدی یاورانی است که بتوانند در مسندهای مختلف حکومت با عناوین متفاوت
خدمت کنند.
امام باقر(ع) می فرماید:
هنگامی که قائم ما قیام کند و مهدی ما ظهور کند، یک مرد از شیعیان ما پرجرأت تر از
شیر و کاری تر و نافذتر از نیزه خواهد بود[۲۷]
کسانی که آرمان عدالت گستری در سراسر گیتی را در سر دارند بایستی با بینشی ژرف،
نسبت به آن حرکت بزرگ، خود را در عرصه های مختلف علمی، نظامی و سطوح عالی معنوی
آماده سازند تا بتوانند مقدمات آن حکومت عظیم را تشکیل دهند و از همین عصر غیبت،
خود را به عنوان پشتوانه ای در جامعه فاضله عصر مهدوی به آن حضرت بشناسانند.
بنابراین آماده شدن در همه عصرها برای محقق شدن آرمان آن حضرت و تشکیل آن حکومت
عدل محور ضروری می نماید.
۶ ـ پایداری در برابر مصائب دشمنان
صبر گویای شرایط گذشتن زمان لازم در پرورش حیات آدمی و تحقق خودسازی و رشد عقلانی
در رسیدن به حق و عامل اصلی تعالی انسان و کمال آدمیت است و در عرفان اسلامی، یکی
از ویژگی های سیر و سلوک و اصیل ترین حالت، بردباری و شکیبایی است و طی همه منازل و
مراحل نیازمند صبر است.[۲۸]
پاورپوینت کامل عدالت باوری ۷۲ اسلاید در PowerPoint می آموزد که فرجام جهان، جلوه ای از عدالت حق تعالی است و سرانجام،
وضعیت نامطلوب مؤمنین پایان می پذیرد و حقشان ستانده می شود. از این روی، اگرچه در
دوران غیبت آزارها و اذیت ها می بینند و دچار مصائب می شوند، با امید به برچیده شدن
ریشه اهریمنان و سقوط صاحبان زر و زور و تزویر، با بینشی عمیق، صبور و بردبار بوده
و اقسام مصائب و مشقت ها را تحمل می نمایند.
امام حسین(ع) فرمودند:
برای او غیبتی است که گروهی در آن دوران از دین برگشته، برخی دیگر بر دین پایدار
خواهند ماند و مورد اذیت و آزار قرار خواهند گرفت.[۲۹]
۷ـ پاورپوینت کامل عدالت باوری ۷۲ اسلاید در PowerPoint و تقوای الهی
از جمله مهم ترین شاخصه ها و مقدمات تقوای الهی، باور و ایمان به امور غیبی الهی
است که باور به حکومت عدلی که توسط مهدی آخرالزمان تشکیل می شود از مصادیق بارز آن
است: ((ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین الذین یؤمنون بالغیب…[۳۰]))؛ (( آن
کتاب که تردیدی در آن نیست، هدایتی برای متقین است، کسانی که ایمان به غیب
دارند…)).
باور به دادورزی و عدالت گستری حضرت مهدی(عج) ـ که منشأ وحیانی داشته و از مسلمات
دین اسلام است ـ یکی از مصادیق باورهای غیبی به شمار آمده و مستلزم تقوای الهی است
و بدون این سرمایه معنوی، پارسایی و پرهیزکاری معنا ندارد و البته آزمونی است که
تنها مؤمنین راستین و موحدان خداجو از عهده آن برآمده و مزیّن به لباس پرهیزکاری
می شوند که برترین لباس هاست.
۸ ـ تهذیب نفس
اگرچه بریدن از خودخواهی و هوای نفس و پاکیزه شدن از خباثت و رذایل نفسانی همیشه و
در همه حال برای یک مؤمن وارسته سزاوار است، کسی که باور دارد روزگاری در همین دنیا
جلوه ای از عدالت کبریای حضرت حق طلوع می کند و نزد حضرت مهدی(عج) مؤمن واقعی از
غیر واقعی نمایان است[۳۱] و هر چیزی در جای خود قرار می گیرد و انسان های پست و
وارسته، هر کدام از هم متمایز و در جایگاه خود قرار می گیرند، ضرورت آن را بیشتر
درک کرده و با وارستگی و رهیدن از لغزش ها نفس خود را پاک می گرداند تا سرافراز و
سربلند، نزد حضرتش حاضر گردد. امام صادق(ع) فرمودند:
هرگاه قائم به پا خیزد، هیچ یک از بندگان خداوند به پیشگاهش برنخیزد، مگر این که او
را می شناسد که آیا صالح است یا ناصالح و ناشایسته.[۳۲]
۹ ـ آرامش و امنیت روحی
تردیدی نیست که نهایت سعی و تلاش انسان ها در رسیدن به آرامش و امنیت روحی است و هر
روزنه ای را که جهت تابیدن این آرامش ببینند به سوی آن خیره می شوند.
امید به عصر طلایی و تشکیل حکومت عادلان و ستانده شدن داد مظلومان از ظالمان و
برچیده شدن پایه های استبداد، نور آرامش را در دل مؤمنین روشن می سازد و نگرش آنان
را به آینده هستی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 