پاورپوینت کامل نزول اجمالی و نزول تفصیلی ۳۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نزول اجمالی و نزول تفصیلی ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نزول اجمالی و نزول تفصیلی ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نزول اجمالی و نزول تفصیلی ۳۲ اسلاید در PowerPoint :

۱۸

بنابر اشاره هی خود قرآن و رویات متواتر و قطعی تاریخ ، یات و سوره هی قرآن مجید
برخلاف کتابهی انبیی پیشین، یکباره نازل نگردید. نزول قرآن با آغاز بعثت رسول
اکرم (ص) در ۲۷رجب شروع و در طول دوران رسالت آن حضرت (ص) به اقتضی پیشرفت نهضت
اسلام و نیازهی عینی جامعه به تدریج کامل گردید.

همین موضوع، خود امری نو و بی سابقه، درفریند بعثت و دستاویزی بری بهانه گیری و
اعتراض معاندان رسالت حضرت محمد (ص) بشمار می آمد. «وَقالَ الّذینَ کَفَرُوا لَولا
نُزِّل علیه القرآن جُملهً واحدهً». (سوره فرقان، یه۳۲)

با ین وجود، در یاتی از قرآن شریف، ملاحظه می کنیم که نزول قرآن را در ماه رمضان
می داند، حتی در پاره ی یات، شب نزول آن را نیز معین کرده است. «شهر رمضان الذی
انزل فیه القرآن». (سوره بقره، یه ۱۸۵) «انّا انزلناه فی لیله القدر» .(سوره قدر،
یه ۱)

از ین روی ،بالطبع در ین جا ین پرسش پدید می آید که ین دو موضوعِ متمیز چگونه با هم
سازگار و قابل تبیین است؟ پاسخ به ین پرسش را از بیان یکی از قرآن شناسان بزرگ
شیعه، مفسر نامور، مؤلف تفسیر ارزشمند المیزان، اقتباس می کنیم و با توضیحات ضروری
شرح می دهیم.

علامه طباطبیی (ره) براساس یک سلسله قرین و شواهد، عقیده دارند(۱) که قرآن کریم
داری یک حقیقت والا، روح باطنی و وجود بسیط (در مرحله علم الهی) است، همانگونه که
یک وجود تفصیل یافته در قالب الفاظ و کلمات است. برین اساس یک بار همان حقیقت بسیط
و متعالی، از لوح محفوظ که مرتبه ی از علم الهی است به صورت اجمالی و یک جا برروان
پیامبر اکرم (ص) تجلّی نموده است. به عبارت دیگر، رسول اکرم (ص) در صعود ملکوتی و
مقام الهی خود، آن را دریافت داشته است. «وَانّک لَتَلقَّی القرآن مِن لَدُن حَکیم
عَلیم». (سوره نمل، یه۶) زیرا کسی که معلم و مربّی و بشیر و نذیر جهانیان است، بید
سرفصلها و اهداف اساسی دعوت و پیام آسمانی خویش را به صورت کلّی بداند و برمعارف
عظیم الهی و یین هدیت و حقیق عالی خلقت و اسرار کینات، آگاهی و اشراف یابد.

بار دیگر همان حقیق پس از تفصیل و پذیرش لباس واژگان و عبارات در ظرف مدت رسالت
نبوی، متناسب با نیازهی هدیتی، در جیگاه مناسب و تأثیر آفرین برقلب و روح آن
بزرگوار، جاری و نازل گردید تا به مردم که گیرنده و مقصد نهیی وحی هستند، ابلاغ
گردد.

با مطالعه متن قرآن کریم، می بینیم که مفاد برخی از یات به وضوح نشانگر آن است که
رسول خدا (ص) پیش از فرود تدریجی و تفصیلی یات نسبت به آنها آگاهی داشته اند. ین
آگاهی در پرتو همان آموزه ی ویژه و دریافت پیشین صورت بسته است. «وَلا تَعجَل
بِالقرآنِ مِن قَبل اَن یقضی اِلیک وحیه» .(سوره طه، یه۱۱۴)

همانطور که مفاد و محتوی برخی یات گویی آن است که قرآن واجد دو ویژگی مترتب برهم
است، یکی اِحکام و بساطت، و دیگر تفصیل یابی و جای گیری در آریه عبارات و واژگان.

«کِتابُ احکِمَت یاتهُ ثُمّ فُصَِّلت مِن لَدُن حَکیمٍ خبیر». (سوره هود، یه۱)

«اِنّا جَعَلناهُ قُرآناً عَرَبیاً لَعَلّکُم تَعقِلُون وَانّه فی امِّ الکتاب
لَدَینا لَعَلی حکیم». (سوره زخرف، یه ۴۰۳)

همانطور که ملاحظه گردید ین رهیافت قرین حکمت و مصلحت است. همانگونه که با ظاهر
رویات شیعه و اهل سنت که نزول نخست، یعنی اجمالی را مربوط به «بیت المعمور» یا
«بیت العزّه» ذکر کرده اند، نمی باشد. زیرا محتمل است، ین گونه تعابیر کنیه از آن
باشد که قرآن به مرتبه ی از هستی ظهور فعلی یافته که مشهود پیامبر گردید، چنانکه
شیخ صدوق (ره) به همین معنا تصریح دارند. «اِنَّ اللّهَ اعْطی نَبِیه الْعِلْمَ
جُمْلهً». (۲)

حکمت های نزول تدریجی

اکنون پرسش دیگری پیش می آید که اساساً چرا خداوند قرآن را همانند سیر پیامهی آسمانی
،یک جا و یکباره نفرستاد؟ سزاست با تکیه بریات شریفه قرآن، به پاسخ ین پرسش
بپردازیم:

۱ ـ اقتضی قانون تعلیم و تربیت و آمادگی مردم

می دانیم که افعال خدی حکیم همه براساس اهدافی حکیمانه انجام می گیرد. از ین روی
می توان گفت، یکی از اسرار مهم نزول تدریجی قرآن ،اقتضی قانون تعلیم و تربیت و
آمادگی فکری و روانی مخاطبان بری دریافت و پذیرش مفاهیم گسترده و والی قرآن و تأثیر
پذیری از آن بوده است. «وَقُرآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلی النّاسِ عَلی
مُکْثٍ؛ و این قرآنی است که آن را بخش بخش فرو فرستاده و چنانکه شیسته است نازل
کرده یم تا آن را به درنگ برمردم بخوانی». (سوره اسراء، یه ۱۰۶)

طبیعی است که نزول و ابلاغ تدریجی قرآن ،شریط فهم و دریافت بهتر آن را فراهم و
زمینه عمل کردن به یین سعادت آفرین آن را میسّر می سازد و هدف نزول آن را تحقق
می بخشد.

قرآن با نزول تدریجی خویش، آرام آرام اندیشه ها را دگرگون ساخت، عقید نادرست و آداب
و سنن شرک آلود و رفتارها و عادات ناشیست و خرافات نهفته در ذهن و رفتار را از صحنه
جان و زندگی مردم روزگار جاهلیت ،دور کرد، آنگاه بذر توحید را همراه با نشانه هی
گویا و مستدل در وجودش

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.