پاورپوینت کامل جامعه دینی;در گفت و گو با دکتر هادی خانیکی ۳۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جامعه دینی;در گفت و گو با دکتر هادی خانیکی ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جامعه دینی;در گفت و گو با دکتر هادی خانیکی ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جامعه دینی;در گفت و گو با دکتر هادی خانیکی ۳۴ اسلاید در PowerPoint :

۶

دکتر هادی خانیکی از چهر های فرهنگی و شناخته شده ای است که هم اکنون در سمت معاونت
فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و تحقیقات و فن آوری مشغول خدمت است.وی دارای دکترای
علوم ارتباطات است و در زمینه های مختلف علوم ارتباطات، نظریه های ارتباط جمعی،
توسعه ارتباطات، نقش رسانه ها در جامعه، فرهنگ جمعی و رسانه ها ی نو، تألیفات مفید
و عالمانه ای دارد. سوابق علمی و اجرایی، تعلق به نسلی که انقلاب اسلامی را به ثمر
نشاندند، رابطه تنگا تنگ با نسل جوان و دانشجوی کشور، وی را در زمینه کاری خود،
ورزیده و صاحب نظر کرده است. از همین رو بر آن شدیم که نظرات او را پیرامون
معیارهای یک جامعه دینی و قرآنی جویا شویم. با تشکّر از ایشان، بخشی از این گفت و
گو را تقدیم خوانندگان می کنیم.

بشارت: معیارهای ارزیابی شما برای تعیین میزان دینداری در جامعه چیست وچه چیزهایی
را علایم یک جامعه دیندارمی دانید؟

فکر می کنم تصویری که در ذهن هر یک از م از یک فرد دیندار یا جامعه دیندار شکل
می گیرد عمدتاً جنبه های اخلاقی و معیارهای رفتاری است. یعنی اگر مراجعه کنیم به
گذشته خودمان،خواهیم دید کسانی بر ما و بر تربیت دینی و جهت دهی ما بیش ترین اثر
را گذاشته اند که میان رفتار و گفتارشان، تطابق بوده است؛حال چه به عنوان یک
معلّم، چه به عنوان یک دوست، چه به عنوان حتی یک متفکّر و رهبر اجتماعی مثل حضرت
امام: کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم؛ «مردم را با غیر زبان، به راه راست
بخوانید.»۱

آن جنبه های فراتر از زبان که در اخلاق و رفتار تجلّی پیدا می کند. به نظر من،
موثرترین بخش است. در واقع انتظاری که مااز یک جامعه دینی داریم این است که چقدر
سلوک و رفتار جمعی آن، بر اهداف و خواسته های دین انطباق دارد.

بشارت:با توجّه به تغییرات اساسی در جوامع، پیدا کردن آن معیارها در جامعه جدید
کار آسانی است؟

خیر؛ قطعا پیدا کردن مصادیق جدید کار پیچیده ای است. نمی خواهم بگویم که این کار،
ناممکن است،ولی پیچیده است. باید بتوانیم مصادیقش را در زندگی مدرن و جدید هم پیدا
کنیم. مثلاً غیبت یا دروغ که سخت مذموم شمرده می شود، مظاهر مدرنی در سطح افکار
عمومی و در میان رسانه ها، پیدا کرده است. دیگر نباید بسنده کنیم به باورها یا
اعتقادات فردی این قضیه. ممکن است ما در رفتار فردی، خیلی از این مظاهر و مصادیق را
بشناسیم، ولی در شکل جمعی اش نشناسیم یا به آن عمل نکنیم. در نتیجه بالاترین
معیارهای ارزیابی در دینداری یک جامعه یا دینداری افراد، میزان بروز یا ظهور آن در
رفتار فردی و اجتماعی است.به تعبیر زیبای حضرت علی: یدّعی بزَعِمِه أَنّه یرجُو
اللّه. کَذَب َوَالعظیمِ ما بالُهُ لایتبَّینُ رجاوه فی عمله۲.

بشارت: فکر می کنید در جامعه ای مثل جامعه ما، می توان با تحقیقات میدانی، میزان
دینداری مردم را اندازه گرفت؟

ارزشیابی دینداری در جامعه ما ممکن، ولی دشوار است. قطعاً تعیین معیارهای سنجش
تدین، جزء کارهای دشوار در علوم اجتماعی و علوم انسانی است؛ ولی باید انجام بگیرد.
وقتی که می گوییم: گرایش ها در جامعه به سوی نامطلوب یا مطلوب رفته، همه این ها
باید یک مبنا و پایه علمی و تحیقاتی هم داشته باشد. گرچه دشواری اش واضح هست. به
هر حال در هر جامعه ای ، از جمله جامعه ما، دینداران اعتقادات خودشان را به
سادگی، بروز و ظهور نمی دهند.تاریخ ما سرشار از حتّی جلوه های مختلف «ملامتگری۳»
هست؛ یعنی کسانی بوده اند که معتقد و متدین بودند، اما خود را به گونه دیگری می
نمایاندند.یا از آن طرف کسانی که اعتقادات سست یا نادرستی داشته اند، امّا ظاهر آن
ها به گونه ای دیگری بوده است.بنابر این وقتی می خواهیم از طریق مثلاً یک
پرسشنامه یا از طریق یک مراجعه و به اصطلاح مشاهده، میزان دینداری را بسنجیم،
قطعاَ کار ساده ای نیست. از طرفی، همیشه در جوامع مذهبی خطری که گرایش های مذهبی
ر تهدید می کند خطر تظاهر و دورویی و نفاق است؛ با آن پیچیدگی که نفاق در فرهنگ
دینی ما دارد. به تعبیر حضرت سجّاد،نفاق و ریا، از نشستنِ مورچه در شب سیاه برروی
یک سنگ یا صخره سیاه هم پوشیده تر است.۴ این است که تشخیص ایمان و ضعف ایمان، کار
دشواری هست. منتها گریزی نداریم جز این که در حوزه نظری و پژوهشی همه این واقعیت
ها را به رسمیت بشناسیم. هر مقوله کیفی، قابل تبدیل به مقوله های کمّی و قابل
اندازه گیری است.

بشارت: آن وقت با این نوع ارزیابی آن حقیقت اصلی دین مثل راست گویی، امانتداری و
صدق که معیارهای مهم دینداری هستند، مشخص می شود؟

این تحقیقات نهایتاً باید معطوف بشود به حقیقت و گوهر دین ؛وگرنه گاه می بینیم که
اتّکا کرده ایم به همان ظواهر و آن ظواهر، اتفاقاً نشان دهنده جوهر و حقیقت دین
هم نیست و ممکن است همین ما را به اشتباه اندازد.

بشارت :ما چگونه در کاری مثل مجله یا به تناسب کار شما در همین مسئولیتتان، می
توانیم به نسل جوان امروز، به نحوی بباورانیم که او راحت می تواند دیندار باشد؛
ضمن این که به این آفاتی هم که می فرمایید ـ که جامعه ما متأسفانه الان مبتلا هست؛
مثل نفاق و دورویی ـ دچار نشود؟ یعنی احساس کند که در جهان امروز ب همه وسایل
ارتباطی، تکنولوژی و فن آوری آن، می تواند ضمن این که برخوردار از این امکانات
باشد،جانمایه دین را نیز داشته باشد؟

مسئله ر دو گون

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.