پاورپوینت کامل تجلی قرآن در شعر انوری ۲۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تجلی قرآن در شعر انوری ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تجلی قرآن در شعر انوری ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تجلی قرآن در شعر انوری ۲۹ اسلاید در PowerPoint :

۵۲

آفرین بر تو کآفرینش را

هرچه گویی چنین، چنان باشد

۴۰) مضمون این بیت با مضمون آیه ی زیر نزدیک است:

اِنَّما اَمْرُهُ اِذا اَرادَ شَیئاً اَنْ یقولَ لَهُ کُنْ فَیکُونَ .فرمان نافذ
خدا ( در جهان) چون اراده ی خلقت چیزی کند، به محض این که گوید: موجود باش،بی درنگ
موجود خواهد شد. (یس،آیه ۸۲)

لغو سبع المثانی سخنش

لعنت منهیان سبع طباق

۴۲) ترکیب «سبع المثانی» که به عقیده ی برخی، نام دیگر سوره ی حمد است، از این آیه
گرفته شده است:

وَلقَدْ آتَیناکَ سَبْعاً مِنْ المَثانی وَ الْقُرآنَ الْعَظیمِ. ای محمد! همانا
هفت آیت (یا ثنا و دعا) و این قرآن با شکوه را بر تو فرو فرستادیم. (حجر،آیه ۸۷)

چون گره بر ابروی قهرت زند

آسمان گوید کفی الله القتال

۴۳) بیت تلمیح دارد به این آیه:

وَرَدَّ اللّهُ الّذینَ کَفَروا بِغَیظِهِمْ لَمْ ینالوا خَیراً وکَفَی اللّهُ
الْمُؤمِنینَ الْقِتالَ و کانَ اللّهُ قویاً عَزیزاً.

و خدا، کافران را (درجنگ احزاب) با همان خشم و غضبی که به مؤمنان داشتند، بی آن که
هیچ خیر و غنیمی به دست آورند، نا امید برگرداند و خدا، امر جنگ را (به فرستادن باد
صرصر و سپاه فرشتگان غیبی) از مؤمنان کفایت فرمود؛ که خدا بسیار توانا و مقتدراست.
(احزاب،۲۵)

بر دوام تو عدل توست دوام

عدل باشد بلی دلیل دوام

غرض ذات تو بود ارنه نگشتی

بنی آدم به کرمنا مکرم

۴۶) بیت تلمیح دارد به آیه ی کرامت:

وَلَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ
رَزَقْناهُمْ مِن الطَّیباتِ وَ فَضَّلْناهُم عَلی کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا
تَفْضیلاً.

وما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم وآنان را به مرکب برّ و بحر سوار کردیم
(وجهان جسم و جان را مسخّر انسان ساختیم) و از هرغذای لذیذ و پاکیزه به آنان روزی
دادیم و بر بسیاری از آفریده های خود برتری و فضیلت کامل بخشیدیم. (اسراء ،آیه۷۰)

بی رونقا که باشد بی بأس توسیاست

بی هیزما که باشد بی تیغ تو جهنم

۴۷) هیزم جهنم به این آیه اشاره دارد:

… فَاتَّقوا النّارَ الَّتی وَقودُهَا النّاسُ وَ الحِجارَه اُعِدَّتْ
لِلْکافِرینَ.

پس بپرهیزید از آتشی که هیزمش، مردم بدکار است و سنگ های خارایی که قهر الهی برای
کافران فراهم کرده است. (بقره،۲۴)

و نیز آیه ی:

وَ اَمّا القاسِطونَ فَکانوا لِجَهَنّمَ حَطَباً.

و اما ستمکاران ، هیزم برآتش جهنم گردیدند. (جن،آیه ۱۵)

ظلم کردم ز جهل بر تن خویش

پدرم هم ظلوم بود و جهول

۴۸) ظلوم وجهول بودن آدمی مطلبی است که درآیه ی معروف «امانت» بدان اشاره شده است:

إنّا عَرَضْنا الأمانَهَ عَلَی السَّماواتِ والأرْضِ وَ الْجِبالِ فَاَبَینَ اَنْ
یحْمِلْنَها وَاَشْفَقْنَ مِنْها وَحَمَلَها الاِنْسانُ اِنَّه کانَ ظَلوماً
جَهولا. ما بر آسمان ها و زمین و کوه های جهان (و قوای عالی و دانی ممکنات) امانت
را عرضه کردیم. همه از تحمل آن خودداری ورزیدند و اندیشه کردند تا انسان (ناتوان)
پذیرفت و انسان هم (درمقام آزمایش و ادای امانت) بسیار ستمکار و نادان بود (که بر
راه جهل و عصیان شتافت ). (احزاب،آیه ۷۲)

ور نسیم عنایتش بجهد

روح یابد از او عظام رمیم

نسیم لطف تو با خاک ار سخن گوید

حیات و نطق پذیرد از او عظام رمیم

۴۹و۵۰) دراین دو بیت، «عظام رمیم» برگرفته از این آیه است:

وَضَرَبَ لَنا مَثلاً وَ نَسِی خَلْقَهُ قالَ مَنْ یحْی العِظامَ وَ هِی رَمیمَُ. و
برای ما مثلی (جاهلانه) زد. او گفت: این استخوان های پوسیده را، باز که زنده می کند
؟ ( یس،آیه ۷۸)

بسته دست خلقتنی من نار

باس او بر خلقته من طین

آتش خاطرت نموده قیام

به جواب خلقته من طین

۵۱و۵۲) هر دو بیت به داستان آدم و شیطان اشاره دارد که خداوند معترضانه از شیطان
پرسید: چرا بر آدم سجده نکردی؟

قالَ ما مَنعَکَ اَلاّ تَسْجُدَ اِذْ اَمَرْتُکَ قالَ اَنَا خَیرًُ مِنْه
خَلَقْتَنی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ.

خدای متعال بدو فرمود چه چیز تو را مانع شد که بر آدم سجده کنی و چون تو را امر
کردم،نافرمانی کردی؟ پاسخ داد:من از او بهترم؛زیر مرا از آتش و او را از خاک
آفریدی. (اعراف،آیه ۱۲)

شاعر با بهره گیری از این آیه می گوید بأس و قهرممدوح من تا آن جاست که دیگر شیطان
نمی تواند خود را از آدم برتر داند.

چالاک تر از عصای موسی

فرخ قلمت گه مآرب

۵۴) این بیت تلمیح دارد به این آیه وَما تِلْکَ بِیمینِکَ یا مُوسی قالَ هِی عَصای
اَتَوکَّؤُا عَلَیها وَ اَهُشُّ بِها عَلی غَنَمی وَ لِی فیها مَآرِبَُ اُخْری.

و ای موس

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.