پاورپوینت کامل تأثیر قرآن در شعر و ادب فارسی ۲۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تأثیر قرآن در شعر و ادب فارسی ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تأثیر قرآن در شعر و ادب فارسی ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تأثیر قرآن در شعر و ادب فارسی ۲۹ اسلاید در PowerPoint :
۵۲
مثنوی معنوی را می توان نوعی تفسیر خواند. زمینه فکری، سابقه تحصیلی و خانوادگی و
موعظه ها و تذکرها و منبرهای مولانا همه مؤید این مطلب است؛ کثرت و تنوع اشارات
قرآنی مولانا نیز این مطلب را اثبات می کند.
در ابتدای این نوشتار، ذکر این نکته لازم است که تفسیر عرفانی،تأویل است و تأویل با
تفسیر متفاوت است و با ابزارهای علم تفسیر نمی توان به نقد تفسیر تأویلی رفت؛ زیرا
عرفا به تفسیر الفاظ و کلمات، کمتر می پردازند و بیشتر به تفسیر حقیقت جهان، با
ابزار کشف و شهود می پردازند. در حقیقت، جهان خارج را با نفس خود مقایسه و آن را بر
نفس تطبیق می کنند. در نتیجه، مکاشفه و شهود نمی تواند مصداقی برای تفسیر قرآن
باشد؛ زیرا در تفسیر، به دلالت لفظ و شرح کلمات می پردازند و دیگران نیز می توانند
در صدق و کذب این گزاره ها خدشه کنند و نظر بدهند، به خلاف مکاشفات و شهودات شخصی.
از آیات قرآن، این گونه فهمیده می شود که بین قبض روح مؤمنان و ظالمان تفاوت است.
خداوند درباره گرفتن جان مؤمنان و افراد خوب می فرماید:«الذین تتوفاهم الملائکه
طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون؛ همانا که فرشتگان(مرگ)
روحشان را می گیرند در حالی که پاک و پاکیزه اند؛ به آنها می گویند؛ سلام بر شما!
وارد بهشت شوید بخاطر اعمالی که انجام می دادید». (سوره ی نحل، آیه ی ۳۲)
و درباره ظالمان و افراد بد می فرماید:«الذین تتوفاهم الملائکه ظالمی انفسهم فالقوا
السّلم ما کنّا نعمل من سوء…فادخلوا ابواب جهنم خالدین فیها فلبئس مثوی المتکبّرین؛
همانا که فرشتگان(مرگ) روحشان را می گیرند در حالی که به خود ظلم کرده بودند؛ در
این موقع آنها تسلیم می شوند(و به دروغ می گویند) ما کار بدی انجام نمی دادیم…».
(سوره ی نحل،آیات۲۸و۲۹)
مولانا نیز با توجه به این آیات، مرگ هر کس را مطابق شخصیت او ـ مؤمن یا کافر ـ
می داند و مرگ را همچون برگی از درخت جان می داند. خوب و بد و خوش و ناخوش آن را
ناشی از ضمیر خود انسان می داند.
و می گوید:اگر خاری در بدن تو در آمده، خود آن را کشته ای و اگر در حریر جای داری،
تارهای آن را نیز خود رشته ای.
مرگ هر یک ای پسر هم رنگ اوست پیش دشـمن دشـمن و بـر دوسـت دوست
آن کـه می تـرسـی ز مـرگ انـدر فـرار آن زخـود تــرسـانی ای جـان! هـوش دار!
روی زشت توست نـه رخـسـار مـرگ جــان تـو هـمـچـون درخـت و مرگ برگ
از تو رستست ارنکویـست ار بداست ناخوش و خوش هر ضمیرت از خود است
گر به خاری خستـه ای خود کشتـه ای ور حـریـر و قــز دری خــود رشــتــه ای
(مثنوی معنوی، دفتر سوم)
* * *
قرآن درباره کیفیت و چگونگی حشر آدمیان در آیه ی ۹۷ سوره ی اسراء می فرماید:«و
نحشرهم یوم القیامه علی وجوههم عمیاً و بکماً وصماً؛ روز قیامت آنها را به
صورتهایشان ـ همانگونه که در دنیا بودند ـ کور، گنگ،کر، محشور خواهیم کرد».
مولوی نیز با الهام از آیه می گوید: افراد با آن شخصیتی که در دنیا مخفی داشته اند،
برانگیخته خواهند شد. نه بر شکل و هیبتی که می آلایند و به دیگران می نمایانند.
گنـد مخفـی کـان به دلهـا می رسیـد گشت اندر حشـر محـسوس و پـدیـد
در وجــود ما هـزاران گـرگ و خـوک صالح و ناصالـح و خـوب و خشوک
حکم آن خور است کو غالب تر است چونکه زر بیش از مس آمد آن زر است
سیرتی کان در وجـودت غالب اسـت هم بر آن تصویر حشــرت واجب است
(مثنوی معنوی، دفتر دوم)
* * *
خداوند درباره«تجسم اعمال» در روز قیامت در آیه ی ۳۰ سوره ی آل عمران
می فرماید:«یوم تجد کلّ نفس ما عملت من خیر محضراً و ما عملت من سوء تودّ لو انّ
بینها و بینه امداً بعیداً…؛روزی که هر کس آنچه از کار نیک و بد انجام داد. حاضر می
بیند و دوست می دارد، میان او و آنچه از اعمال بد، انجام داده فاصله زمانی زیادی
بیافتد…»
و در آیه ی ۴۹سوره ی کهف،می فرماید:«و وجدوا ما عملوا حاضراً و لا یظلم ربّک احداً؛
تمام اعمال خود را در برابر خود حاضر می بینند و خداوند به هیچ کس ستم نمی کند».
و نیز در سوره ی زلزال، آیات ۷ و ۸ به صورت خیلی جزیی تر و واضح تر می فرماید:«فمن
یعمل مثقال ذره خیراً یره.و من یعمل مثقال ذرّه شرّاً یره؛ هر کس به اندازه ذره ای
کار خوب و نیک انجام دهد، آن را می بیند و هر کس که به اندازه ذره ای کار بد و شر
انجام دهد، آن را خواهد دید».
توضیح: آیا تجسم نفس عمل انجام خواهد شد، یا پاداش و کیفر عمل خواهد بود؟ میان
مفسّران اختلاف است؟ نظر بعضی از مفسران بر این است که تجسّم خود عمل است. این دسته
از مفسّران به کلمه«تجد» و «وجدوا» استناد می کنند؛ یعنی: وجدان و یافتن و این معنا
با تحقق پیدا کردن اصل آن حاصل می شود. دلیل دی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 