پاورپوینت کامل قرآن و ادب فارسی ; تاثیر معارف اسلامی و قصص قرآنی بر شعر فارسی ۲۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل قرآن و ادب فارسی ; تاثیر معارف اسلامی و قصص قرآنی بر شعر فارسی ۲۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل قرآن و ادب فارسی ; تاثیر معارف اسلامی و قصص قرآنی بر شعر فارسی ۲۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل قرآن و ادب فارسی ; تاثیر معارف اسلامی و قصص قرآنی بر شعر فارسی ۲۳ اسلاید در PowerPoint :
۵۷
شعر را مقصود اگر آدمگری است شاعری هم وارث پیغمبری است
اقبال لاهوری
فرهنگ اسلامی در شعر فارسی
قرآن کریم بنابر ظاهر آیات خود «بیانگر هر چیز و مایه هدایت و رحمت و بشارت برای مسلمانان» است: وَ نَزَّلنا عَلَیک الکتابَ تِبیاناً لِکلِّ شَی ءٍ وَ هُدی وَ رَحمَهً وَ بُشرَی لِلمُسلِمِینَ (سوره نحل،آی ۸۹) با طلوع خورشید عالمتاب اسلام در سرزمین حجاز، فروغ آن به زودی قلب مردم دیگر کشورهای شرق دنیا را نیز روشن ساخت. در این میان، آماده بودن زمینه اجتماعی و سیاسی در ایران سبب گسترش روزافزون فرهنگ اسلامی و قرآنی در ایران شد. با دمیده شدن روح اسلام دوستی در ایرانیان، علم و فرهنگ ایرانی در سایه دین اسلام جانمایهای دیگر یافت و با سرعتی روزافزون گسترش یافت. اندکی دیرتر، آثار این روح تازه در کالبد ادبیات فارسی سبب حیات دوباره و ترک دنیای تاریک خود محوری شاعران ستایگر و خارج شدن شعر و هنر از دسترس حاکمان خودپسندی بود که شعر و شاعر را در خدمت خود اجاره کرده بودند.
همین رهایی از مدیحه گویی و پناه آوردن به سرزمین آرامش بخش«حقیقت پرستی و خداجویی» کیمیای شعر فارسی گشت و آن را از دست و پا زدن در منجلاب خواستههای بیپایان نفسانی و تمایلات دنیوی شاعران ستایشگر و امیران ستایش دوست به اقلیم روشن خداجویی و افق بی کران معنویت رهنمون شد و جهان جدیدی در برابر سراینده و مخاطب شعر گشود.
در زمینه مخاطب نیز دایر تنگ مخاطبان درباری از امیر و وزیر و اشراف و صاحبان زر و زور، به دایرهای گسترده از مخاطبان عام بدل شد. همین وسعت شمول مخاطب، سبب رویکرد شعر به نیازهای معنوی و روحی مشترک انسان و از جمله موضوعاتی چون تحصیل معرفت، حقیقت جویی، دین ورزی، صفای باطن، کرامت انسانی و … گردید.
در نخستین دورههای حیات شعر فارسی، از داستانهای قرآنی به عنوان ابزاری هنری برای مدح و مقایسه اخلاق و کردار ممدوح با رسولان الهی بهره گرفته میشد اما از سده ششم به بعد این طرز نگرش متحول شده و با گسترش عرفان و ادبیات عرفانی این داستانها در خدمت مفاهیم بلند عرفانی قرار گرفت و شعرای عارف با توسعه و تحول آن، از ماجراها و شخصیتهای داستان رمز و تمثیل آفریدند و از داستانها مفهوم عرفانی و اخلاقی استخراج کردند.
داستان پیامبران در شعر فارسی
تأثیر فرهنگ اسلامی و معارف قرآنی بر شعر فارسی تا به حدی است که کمتر شاعری است که در اشعار خود از زندگی و داستانهای شگفت انگیز پیامبران بهره نگرفته و مضامین ظریف و دل انگیزی پدید نیاورده و کلام خود را با کنایه و رمز از زندگی این مردان الهی زینت نداده باشد.
تأثیرپذیری عاطفی شاعران ایران زمین از زیباییهای طبیعت و حس زیبایی شناسی و نیروی تخیل و نگرش عمیق آنها به دنیای پیرامون سبب شده است که گذشته از مدح اغراق آمیز ممدوحان، از داستان پیامبران در توصیف طبیعت و احوال عاطفی خویش بهرههای فراوانی گیرند و با استفاده از اشارات هنری و تلمیحات ادبی به این زمینه غنا و تنوع فوق العادهای ببخشند:
از بهـر دفـع سحـره فرعـون جهـل را کلکـت عصـای مـوسی عمـران روزگار
انوری
کجا خیل بداندیشان چو مار و مور شد جوشان سنانت از ید بیضـا نمـود از چـوب اژدره
سلمان ساوجی
عمود صبح تو گفتی که دست موسی روز
برای ضربت فرعونِ شب عصا برداشت
سراج الدین قُمری آملی
اشاره به زندگی انبیاء و حوادث برجسته حیات آنان گاهی با تأویل داستانها همراه است. از قرن ششم هجری با تغییر محور معنایی و ویژگی مفهومی و مخاطب، شعر فارسی با آداب و اندیشههای عارفانه و ارزشهای بلند حقیقت جویی و خداپرستی آمیخته شد لذا ورود باورهای دینی و درونی عظیمی که ارمغان آیین و فرهنگ اسلامی بود تحول عمیق و گستردهای در شعر فاسی پدید آورد.
سنایی غزنوی شاعر عارف سده ششم (وفات ۵۴۵ هـ) نخستین شاعری است که مفاهیم عرفانی را از طریق شعر بیان کرده است. او با استفاده از این داستانها تعالیم دینی فراوانی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 