پاورپوینت کامل توسعه نیافتگی و فرار مغزها(۱) ۴۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل توسعه نیافتگی و فرار مغزها(۱) ۴۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل توسعه نیافتگی و فرار مغزها(۱) ۴۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل توسعه نیافتگی و فرار مغزها(۱) ۴۷ اسلاید در PowerPoint :

۵۰

(بررسی پدیده مهاجرت نخبگان در فضای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران)

فنّاوری های جدید، علاوه بر این که بر توان رقابت کشورها در صحنه اقتصاد بین الملل می افزاید، موجب افزایش قدرت نظامی و دفاعی آنها نیز خواهد بود. اما در کانون این امر
«امنیت نیروی انسانی» نهفته است. کشورهای جهان سوم در دوران پس از جنگ سرد(۲) با فرصت ها و چالش های جهانی شدن(۳) رو به رو هستند ؛ زیرا از یک سو باید حاکمیت و
تمامیت ارضی خود را حفظ نمایند و از سوی دیگر باید با بهره وری از پیشرفت های علمی جدید و انقلاب اطلاعاتی، به مقابله با «سلطه طلبی جدید» بپردازند و به توسعه
اقتصادی و اجتماعی دست یابند. عامل کلیدی در این روند را نیروی انسانی تشکیل می دهد و باید در استراتژی امنیت ملی به آن بهای بسیار داد.(۴)

در رقابت سختی که در جریان جهانی شدن اقتصاد جریان دارد، امنیت علمی، امنیت اقتصادی و امنیت اطلاعاتی حائز اهمّیت بسیارند؛ اما دستیابی به آنها مستلزم
برخورداری از نیروی انسانی مناسب است.(۵) نیروی انسانی مناسب، استخوان بندی و شالوده کشور و منبع قدرت دولت است و کشورهای در حال توسعه باید به اهمّیت و جایگاه
آن، توجّه کافی و جدّی مبذول دارند. البته منظور از نیروی انسانی در شرایط جدید، «افراد دارای ویژگی های تخصصی» هستند.

امروزه، کشورهای غربی برای حفظ نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود در کشورهای جهان سوم، به نفوذ در نسل های جوان و نوجوان، امید بسته اند. بنابراین، باید بر
آموزش کودکان تأکید ورزید و روحیه کشور دوستی، احترام به آداب و سنن و فرهنگ های ملّی و اسلامی و علاقه به خدمت به مردمِ کشور را در آنها تقویت نمود. به این ترتیب،
ضمن کاهش فرار مغزها، زمینه برای تربیت و آمادگی اشخاص آگاه، دانشمند و متخصص نیز فراهم گردد.(۶)

تبعات منفی فرار مغزها(۷)

نیروی انسانی یکی از اساسی ترین شاخص های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود. عامل نیروی انسانیِ متخصّص و ماهر است که باعث پیشرفت سازمان ها یا
کشورها و بهره وری بهینه از امکانات و منابع کشورها می شود ؛ زیرا نیروی مدیر و مدبّر است که می تواند منابع دیگر (از قبیل منابع معدنی و زیرزمینی، منابع مالی، سرمایه ای و
پولی، تجهیزات و ماشین آلات و ابزار تولید و اطلاعات) را به کار گیرد. سرمایه «نیروی انسانی متخصّص»، تنها سرمایه ای است که نمی توان مانند منابع فیزیکی دیگر، مقدار
دقیق پولی آن را محاسبه کرد. لذا با مهاجرت نخبگان، به شدّت، قدرت مدیریت و حاکمیت کشور، کاهش یافته، و امور جامعه به نحو مطلوب، اداره خواهد شد. متأسفانه هنوز
اهمّیت و جایگاه نیروهای متخصص و حرفه ای در کشورهای جهان سوم، جا نیفتاده است.(۸)

صندوق بین المللی پول، ایران را جزو کشورهایی که بیشترین فرار مغزها را به خود اختصاص داده است، می داند.(۹) اصطلاح «فرار مغزها» که درست پس از جنگ جهانی دوم
(یعنی زمانی که کشورهای غربی، بازسازی ویرانه های ناشی از جنگ جهانی را آغاز کرده بودند) به شکل یک معضل پیچیده، پا به عرصه وجود گذاشت؛(۱۰) به گونه ای که
تعدادی از دانشمندان، مخترعان، مبتکران، هنرمندان، تکنسین ها، کارگران ماهر و خلاّق، مهندسان، نویسندگان، پزشکان، جراحان و متخصّصان (که سرمایه های انسانی
کشورها به حساب می آیند)، به دلایل مختلف، مجبور به ترک وطن خود شدند.

البته پدیده مهاجرت به خودی خود، امری ناپسند نیست ؛ چرا که نگاه درست به آن و بهره گیری شایسته از توانایی های مغزهایی (اندیشه هایی) که خارج می شوند، می تواند
دستاوردها و منافع فراوانی برای کشور مبدأ در پی داشته باشد. بنابراین، چنین پدیده ای، هم «فرصت» و هم «تهدید» محسوب می شود.

مهاجرت بین المللی نخبگان که در شرایط جهانی امروز، گریزی از آن نیست، چنانچه به صورت چرخشی و در وضعیتی تعامل گونه، داد و ستدی و تعادلی باشد، سرشار از
فواید است و می تواند در انتقال دانش فنی، انتقال و تبادل دستاوردهای ارزشمند علمی و فرهنگی و تجارب گران سنگ ملت ها و جوامع بشری مفید واقع شود؛(۱۱) اما مهاجرت
یک سویه، بی بازگشت و فرارگونه نخبگان (که با اصطلاح «فرار مغزها» از آن تعبیر می شود)، در واقع، یک فاجعه و ضایعه ملّی است که کشور مبدأ را از شمار زیادی از بهترین
سرمایه های خود، محروم می کند، تا آن جا که تدریجا برای اداره امور روزمرّه و مدیریت دولت و نهادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود نیز همچون دانشگاه ها و مراکز
پژوهشی، دچار فقر و نا به سامانی و بحران خواهد شد.

اولین ضرر ناشی از این پدیده بر کشورهای در حال توسعه، به هدر رفتن هزینه هایی است که صرف آموزش و تربیت نیروهای متخصص خود کرده اند و با خارج شدن آنها،
تمام این هزینه های هنگفت را (که بخش بزرگی از بودجه های ناچیز کشورشان را دربر می گیرد)، با خود به کشور مقصد می برند.

علل مهاجرت مغزه

مغزها تنها برای مقاصد مالی و مادّی به کشورهای دیگر مهاجرت نمی کنند. هرگاه به تاریخ کشورهای در حال توسعه، نگریسته شود مشاهده می گردد که در اغلب آنها
(مخصوصا در مشرق زمین)، سنّت احترام به آیین و فرهنگ و احساس «ریشه داشتن» به در سرزمین آبا و اجدادی به طور گسترده ای وجود دارد. آنچه مغزهای جهان سوم
می خواهند، احترام به «شخصیت» آنها، نوعی احساس آرامش و اعتماد به نفس در محیط کار، و فراهم بودن زمینه برای نشان دادن خلاقیت های خود است. این نکات از
ویژگی های مشترک مغزهای همه کشورهای جهان سوم است و شاید ریشه های تاریخی داشته باشد؛(۱۲) اما علل اصلی جذب شدن نخبگان ایرانی را به مراکز علمی سایر
کشورها، می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

۱ . بی توجهی به جایگاه علم و عالم: به طوری که آن قدر که در رسانه ها مثلاً از خوانندگان، هنرپیشه ها و ورزشکاران تجلیل می کنند، به چهره های ماندگار علمی،
استادان برجسته و مبتکران و مخترعان و… احترام گذاشته نمی شود.

۲ . بی توجهی به پژوهش: بی توجهی به رشد کیفی و تحقیق و پژوهش در دانشگاه ها یکی دیگر از این عوامل است. یکی از عواملی که دانشجویان بسیاری را به کشور
امریکا می کشاند، عامل امکانات تحصیلی ـ تحقیقی و اعطای کمک های تحصیلی و رفاهی است. در سال های اخیر، تعداد دانشگاه های داخل کشور بدون هیچ گونه برنامه
مدوّنی و یا تناسب رشته ها با مشاغل، گسترش یافته اند و توجّه بیشتر، به ارزش های کمّی بوده است تا کیفی، به طوری که روش های تدریس بسیاری از کلاس ها صرفا مبتنی
بر تئوری ها و حفظیات قدیمی و سنّتی است.

به روز نبودن اطلاعات، استفاده از روش های سنتی و قدیمی و ابزارهای غیراستاندارد، پایین بودن تحقیقات و پژوهش در مراکز علمی، عدم هماهنگی بین تحقیقات و
کاربرد آنها، تخصیص بودجه ناکافی به امر تحقیق و پژوهش و گسترش و ترویج مدرک گرایی، از عوامل دیگری هستند که بیشترین نارضایتی را در بین دانشجویان، به دنبال
داشته است.

۳ . عوامل اقتصادی: مسلّما یکی از عوامل اساسی که اکثر فرزانگان را جذب کشورهای دیگر می کند، عوامل اقتصادی و فقر است. وقتی که میزان حقوق یک متخصص در
خارج، ده ها برابر حقوق همان شخص در ایران است، مسلما بعضی از متخصصان به فکر مهاجرت به آن کشور خواهند بود.

۴ . عوامل سیاسی و قانونی: از عوامل دیگر مهاجرت، کافی نبودن مصونیت های سیاسی و اجتماعی جهت اظهار نظرهای علمی و نیز حاکمیت گروه های سیاسی بر
دانشگاه ها و مراکز علمی و همچنین بی ثباتی یا قدیمی بودن قوانین و طولانی بودن داد

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.