پاورپوینت کامل [۱]آشنایی با «دارالحدیث حَسَنی» رِباط ۴۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل [۱]آشنایی با «دارالحدیث حَسَنی» رِباط ۴۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل [۱]آشنایی با «دارالحدیث حَسَنی» رِباط ۴۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل [۱]آشنایی با «دارالحدیث حَسَنی» رِباط ۴۷ اسلاید در PowerPoint :
۶۲
سرآغاز
پس از تثبیت اسلام در غرب اسلامی ، یعنی
شمال افریقا از مصر تا صحرای غربی، به
علّت موقعیّت جغرافیایی ویژه مغرب اَقصی
یا کشور مغرب کنونی،[۲] این سرزمین به
کانون توجّهات در آن منطقه بدل گردید .
این موقعیّت ، از آن جا ناشی می شد که این
سرزمین ، گذرگاه فتح قلمروی جدید ، یعنی
اندلس،[۳] محسوب می گشت؛ سرزمینی که
مسلمانان ، قریب به هشت سده بر آن حکم
راندند.
پس از استقرار حکومت اسلامی در مغرب اقصی
، به تدریج ، ابعاد علمی و فرهنگی اسلامْ
رو به گسترش نهاد . با تأسیس مدارس و مراکز
علمی و اهتمام به تعلیم و تربیت مبلّغان و
آشنا ساختن مردمان تازه مسلمان با اسلام
، موجی از توجّه و گرایش به علوم دینی در
بین تمامی اقشار جامعه پدید آمد . کثرت
شگفت آور مساجد ، زاویه ها ، خانقاه ها،
مزارهای علما ، رباط ها و مدارس مختلف ،
خود ، گواه رونق شگرف اهتمام به ابعاد
علمی و فرهنگی اسلام در آن خطّه است.
تثبیت مذهب مالکی (از مذاهب چهارگانه اهل
سنّت) به عنوان آیین منحصر به فرد آن دیار
، زمینه گرایش به دانش حدیث و شکوفایی آن
را در مغربْ فراهم آورد و کار محدّثان و
مشایخ حدیث ، بالا گرفت؛ مجموعه ها و
دائره المعارف های حدیثی تألیف شد؛ ابعاد
و جنبه های گوناگون احادیث ، کاویده شد و
به تدریج ، مکتب و سبک حدیثی ویژه ای پدید
آمد که از آن به «مکتب مغرب» یاد می کنند.
حدیث و محدّثان در مغرب دور اهتمام به دانش حدیث و شکوفایی آن ، از
جمله ویژگی های برجسته جامعه اندلس در
دوره اسلامی است . نخستین کسی که دانش
حدیث را وارد این سرزمین ساخت ، صَعصعه بن
سلّام شامی بود که پس از مدّتی درنگ در
اندلس ، به قیروان[۴] کوچید و سرانجام ، در
مغرب اقصی در منطقه فاس ، رحل اقامت افکند
. از سوی دیگر ، ارتباط مستمر علمی بین غرب
اسلامی و شرق در زمینه های مختلف ، همواره
وجود داشته است ، خصوصاً در موضوع حدیث ،
که گاهی به صورت دریافت از مشایخ بزرگ
حدیث (مانند محمد بن تومَرْت) ، ظهور
نموده و گاهی به صورت شنیدن مستقیم از
مشایخ بزرگ حدیث (مانند : ابن عبدالملک
القَصری ، ابوالبرکات الکمال المِکناسی
، تقی الدین الفاسی ، ابن شَقرا السلاوی و
ابن خَلدون) بوده است.
شاید یکی از علل اهتمام مَغاربه (مغربیان)
به دانش حدیث ، رواج و رونق گرایش ها ،
فرقه ها و نحله های صوفیان در آن خطّه
باشد . در واقع ، هر مسجد یا زاویه،[۵]
مکانی بوده است که همواره احادیث و
روایات ، توسط مشایخ و اساتید طُرُق
صوفیه در آنها قرائت می شده و مورد شرح و
تفسیر ، قرار می گرفته است . این پدیده ،
یعنی ریشه دواندنِ عمیق تصوّف در مغرب
اقصی ، پس از فتوحات اسلامی و استقرار
اوّلین دولت مرکزی
(یعنی سلسله ادریسیان)
به چشم می خورد . تثبیت مذهب مالکی به
عنوان یگانه مذهب رسمی در آن سرزمین ،
موجب شد که کتاب المُوَطَّأ ، اثر مالک بن
اَنَس (پایه گذار مذهب مالکی) ، به عنوان
اصلِ اوّل و کتاب مرجع معتبر در نزد
محدّثان مغربی جلوه نماید که همواره در
مدارس ، زوایا و محافل علمی ، به شرح و
تفسیر و تحشیه آن می پرداختند . مهم ترین
مراکز تعلیمی و تربیتی عبارت بودند از :
جامع قَرَویّین در فاس ، زاویه دلائیه[۶]
در تادله ، زاویه ناصریه[۷] در تامْکُروت ،
زاویه فاسیه ،[۸] زاویه عیاشیه و
دارالمُرابطین.
محدّثان و مشایخ بزرگ حدیث در این سرزمین
(از دوران اوّلین دولت مستقل ، یعنی
ادریسیان ، تا دوره معاصر) را می توان به
شرح زیر برشمرد:[۹]
عصر ادریسیان : ابن سعاده الفاسی ، درّاس
بن اسماعیل ، محمد بن سعید القیسی و یحیی
بن یحیی اللیثی الطنجی البربری.
عصر مُرابطین : ابو محمد واجاج بن زلو
اللَّمْطی ، عبدالله بن یاسین و میمون بن
یاسین.
عصر موحّدین : محمد بن تومَرت و ابن
القطّان.
عصر مرینی و سعدیان : ابوالقاسم
عبدالعزیز العبدی ، عبدالمهیمن
الحَضْرَمی ، محمد بن عبدالمالک
المراکشی ، ابن رشید الفهری ، ابن الصباغ
المِکناسی ، محمد بن احمد المواق ،
ابوعبدالله محمد بن احمد بن غازی
العثمانی المکناسی ، ابو محمد عبدالله
العبدوسی (مفتی فاس) و ابو محمد عبدالله
بن علی بن طاهر الحسنی.
عصر علویان :[۱۰] شیخ التاودی ابن سوده ،
سیدی ادریس العراقی ، عبدالقادر بوخریص ،
ابو شعیب الدکالی ، سیدی ابن المدنی ،
محمد بن العربی العلوی ، عَلّال الفاسی و
محمد السائح.
تأسیس دارالحدیث
دارالحدیث حَسَنی ، مؤسسه ای است دولتی و
یکی از چند مؤسسه[۱۱] و مرکز علمی – فرهنگی
ای است که توسط حسن دوم ، پادشاه سابق
مغرب ، تأسیس شده است و زیر نظر دربار ،
اداره می شود . این مؤسسه علمی – آموزشی در
یازدهم جمادی اوّل ۱۳۸۸ق/ ششم اوت ۱۹۶۸م ،
آغاز به کار نمود
و هدف از تأسیس آن ،
اهتمام به علوم حدیثی و تربیت دانشورانی
است که استمرار بخشِ سیره و سلوک علمی
محدّثان و عالمان بزرگ اسلامی مغرب باشند
. در فرمان پادشاهی ای که در روز تأسیس
صادر شده است ، اهداف و اصول کلّی و
چارچوب فعّالیت ها و نحوه ارتباط و روابط
سازمانی ، اداری و آموزشی آن ، معیّن
گردیده است.
این مؤسسه در شهر رباط ، پایتخت کشور مغرب
قرار دارد و امور اداری و مالی آن ،
وابسته به بخش مالی وزارت دربار است و
امور علمی – آموزشی آن ، با نظارت وزارت
علوم مغرب ، انجام می گیرد . این مؤسسه ،
در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ، دانشجو
می پذیرد و مقرّری ماهانه ای به
دانشجویان می پردازد.
این مؤسسه ، در مرکز شهر رباط در محله
«دُیورالجامع» قرار دارد و ساختمان آن –
که شامل بخش اداری ، کتاب خانه ، کلاس های
آموزشی و سالن همایش است – ، توسط یکی از
شخصیّت های معروف مغربی ، به صورت وقف،[۱۲]
در اختیار این مؤسسه قرار گرفته است.
همان گونه که اشاره شد ، دانشجویان می
توانند در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
، مشغول به تحصیل شوند . در هر دو مقطع ، دو
گرایش وجود دارد : ۱) علوم قرآن و حدیث ، ۲)
فقه ، اصول فقه و اصول دین.
داوطلبانی که در یکی از رشته های ادبیات
عرب ، اصول دین ، الهیات و یا رشته های
نزدیک به این رشته ها موفّق به کسب دانش
نامه لیسانس (کارشناسی) شده باشند ، می
توانند در امتحان ورودی این مرکز ، شرکت
نمایند.
مقطع کارشناسی ارشد ، شامل دو مرحله است :
اوّل ، آشنایی با مواد و موضوعاتی که
دانشجو را با رشته مورد نظر آشنا می نماید
. دوره زمانی این مقطع ، حدّاقل دو سال و
حدّاکثر، چهار سال است . دوم ، نگارش
رساله . قبل از آن که دانشجو موضوع رساله
خود را انتخاب کند ، موظّف است تحت نظر
یکی از اساتید ، مقاله ای تحت عنوان
«رساله مقدماتی» ارائه نماید . دانشجویان
با تحریر این مقاله ، به خوبی با چند و
چونِ تحقیق و نگارش رساله کارشناسی ارشد
آشنا شده ، با آمادگی بیشتر ، اقدام به
نوشتن پایان نامه خود می نمایند.
تشکیلات اداری دارالحدیث حسنی
سازمان اداری دارالحدیث ، مرکّب است از
بخش های : مدیریت ، کارمندان و اعضای هیئت
علمی ، دانشجویان ، کتاب خانه و امور
اداری- مالی . مدیر این مؤسسه ، توسط
پادشاهْ منصوب می گردد . مدیران این مؤسسه
از ابتدا تا کنون عبارت اند از : ۱) خلیل
الورزازی، ۲) مصطفی بن احمد العلوی ، ۳)
محمد فاروق نَبهان.
وظایف مدیر ، عبارت است از:
۱ . اشراف و نظارت بر امور
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 