پاورپوینت کامل خانواده ناپایدار، خانه عنکبوت ۶۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل خانواده ناپایدار، خانه عنکبوت ۶۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خانواده ناپایدار، خانه عنکبوت ۶۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل خانواده ناپایدار، خانه عنکبوت ۶۵ اسلاید در PowerPoint :

۱۵

اندیشمندان اجتماعی، نهاد خانواده را سنگ بنای زندگی اجتماعی دانسته و بر نقش
بی بدیل آن در جامعه پذیر کردن اعضا تأکید دارند. خانواده، اوّلین مدرسه ای است که
انسان در آن، با الفبای زندگی اجتماعی آشنا شده، راه و رسم زیستن با جمع را
می آموزد. خانواده، افزون بر نقش اجتماعی کردن انسان ها، نقش های مهمّ دیگری را
نیز بر عهده دارد که از آن میان می توان به تنظیم رفتار جنسی و تولید مثل و مراقبت
از کودکان و سالمندان و ناتوانان و فراهم آوردن امنیت اقتصادی و تثبیت جایگاه و
منزلت اجتماعی اعضا اشاره کرد.۱ بدیهی است که هدف اصلی از تشکیل خانواده، بقای نسل،
تشکیل جامعه سالم و تأمین سلامت روانی افراد است؛ امّا ناگفته پیداست که خانواده،
وقتی می تواند کارکردهای مهمّ خود را به خوبی انجام دهد که از سامان، استحکام و
ثبات بالایی برخوردار باشد. خانواده نابه سامان، سُست بنیان و ناپایدار، هرگز
نمی تواند نقش های مورد انتظار را به خوبی ایفا کند. این گونه خانواده ها را
می توان به «خانه عنکبوت» تشبیه کرد که سُست ترین خانه هاست.۲ در این نوشتار، در پی
آن هستیم که در حدّ گنجایش، به عوامل مؤثّر در ناپایداری و نابه سامانی خانواده
بپردازیم.

تعریف خانواده

برای واژه خانواده، تعریف های زیادی بیان شده است و هر اندیشمندی در تعریف آن، بر
بُعدی از ابعاد آن ـ که از نگاه خودش مهم تر بوده ـ تأکید کرده است. شاید این
تعریفی که ما بیان می کنیم، به نوعی، دربردارنده همه آن تعریف ها باشد: «خانواده،
از گروهی از آدم ها ترکیب می شود که از راه خون، زناشویی و یا فرزندپذیری، با
یکدیگر ارتباط می یابند و طی یک دوره زمانی نامشخّص، با هم زندگی می کنند».۳

انواع خانواده

۱ . خانواده به سامان: از نظرگاه کلّی، خانواده به سامان، خانواده ای مبتنی بر
روابط نخستین (بسیار نزدیک و رو در رو) و پایبند به اخلاق، حقوق و مسئولیت پذیری
متقابل، بهره مندی از عواطف یکدیگر، اعتدال در روابط، انضباط دوطرفه و استوار،
کنترل کافی و رعایت اصول و ضوابط و. . . است.۴ ویژگی این نوع از خانواده ها،
استحکام و ثبات در روابط بین اعضای خانواده است که وظایف و نقش های هر یک از اعضا
روشن و مشخص است و از سوی هر کدام، به خوبی ایفا می شود.

۲ . خانواده نابه سامان: این نوع از خانواده ـ آنچنان که از نام آن پیداست ـ
خانواده ای است از هم گسیخته و بی ثبات که همه یا برخی از اعضا، یا با نقش های مورد
انتظار از آنها آشنایی کافی ندارند و یا در ایفای آنها با مشکلْ رو به رو هستند. در
این نوع از خانواده، اصول و ضوابط زندگی مشترک رعایت نمی شود و افراد، حقوق یکدیگر
را به رسمیت نمی شناسند و تکلیف و مسئولیت خود را در مقابل یکدیگر انجام نمی دهند.

عوامل ناپایداری خانواده

یکی از پرسش های مهمّی که ذهن هر انسان ژرف اندیش و کنجکاو را به خود مشغول
می دارد، این است که چگونه می شود زندگی مشترکی که بر اساس عشق و دیگر خواهی
جنون آمیزی بنا می شود، دیر زمانی نمی پاید و پایه های رؤیایی اش سُست می شود و پس
از مدّتی فرو می پاشد؟ دو جوانی که با هزار امید و آرزو، خانه ای در خورِ عشق
می سازند و آن را به سان قصری محکم می دانند، امّا به زودی می فهمند که از خانه
عنکبوت هم سُست تر بوده است. چه عواملی، دست در دست هم می دهند تا از ثبات و
استحکام خانواده بکاهند؟ در این جا به شماری از این عوامل اشاره می کنیم:

۱ . نوع نگاه به پیوند زناشویی: به عقیده اندیشمندان، نوع بینش انسان ها و نگاه
آنان به هستی و پدیده ها، در گرایش آنها به سمت و سویی خاص و گرفتن تصمیم های
معین، تأثیر گذار است. تشکیل خانواده و تلاش برای ثبات و استحکام آن نیز از این
قاعده، مستثنا نیست. از جمله عواملی که در سوق یابی به ازدواج، دوری گزیدن از
جایگزین های احتمالی و ایجاد آمادگی درجهت مقابله با آسیب های احتمالی پیوند ازدواج
و درنتیجه، حفظ و تثبیت خانواده، نقشی تعیین کننده دارد، تلقّی ارزشی از پیوند
زناشویی و به عبارت دیگر، قداست داشتن آن است.

به اعتقاد صاحب نظران، یکی از عوامل مهمّ سقوط جایگاه خانواده در غرب، فرایند عُرفی
شدن یا تقدّس زدایی بوده است. در نتیجه این فرایند، ازدواج ـ که پیش تر، کاری مقدّس
و دینی تلقّی می شدـ، رفته رفته، قداست خود را از دست داد و به یک «قرارداد
اجتماعی» صِرف، مبدّل شد. وُلتر در فرهنگ نامه خود می نویسد: «… ازدواج، عبارت
است از قراردادی که بین افراد بشر منعقد می شود و کلیسای کاتولیک، آن را اقدامی
متبرّک قلمداد کرده است؛ امّا بین قرارداد و تبرّک و قداست، تفاوتی بارز وجود دارد.
قرارداد، اقدامی است حاوی آثار مدنی، در حالی که تقدّس، به منزله برکتی است که
کلیسا به فرد اعطا می کند».۵

روشن است کسی که تشکیل خانواده را یک قرارداد تلقّی می کند، با اندک ناملایمتی،
تصمیم می گیرد که این قراردادِ رنج آور و ملال انگیز را برهم زند تا خود را از سختی
برهاند؛ امّا کسی که این پیوند را امری مقدّس می شمرد و آن را سنّتی الهی قلمداد
می کند و همسر خود را امانتی الهی می داند، قطعاً به هنگام بروز دشواری ها تمام
تلاش خود را صَرف می کند تا این بنای الهی را از گزند آسیب ها حفظ کند و بر ثبات و
استحکام آن بیفزاید. در نگاه قدسی به خانواده: «در نزد خداوند، هیچ چیز از خانه ای
که به واسطه طلاق از هم بپاشد، مبغوض تر نیست».۶ در نتیجه، نوع نگاه به خانه و
خانواده، در ثبات یا بی ثباتی آن، تأثیرگذار است.

۲ . انتخاب همسر، بدون آگاهی: انجام دادن هر کاری و یا انتخاب هر چیزی، آگاهی و
شناختی لازم و کافی را طلب می کند. تکاپوی غیرآگاهانه برای رسیدن به چیزی، تلاشی
بی حاصل است. یکی از مهم ترین مراحلی که نقش بسیار زیادی در سرنوشت خانواده و
پایداری و یا ناپایداری آن دارد، مرحله انتخاب همسر است. به عقیده کارشناسان امور
خانواده، بسیاری از مشکلات و اختلافات خانوادگی از شتاب زدگی و عدم انجام دادن
مطالعات دقیق در مرحله گزینش، جدّی نگرفتن برخی نقاط ضعف های مهم یا توجیه آنها،
بزرگ نمایی برخی ویژگی های غیر مهم و کم توجّهی به اوصاف بایسته و در مواردی،
فریبکاری آگاهانه، سرچشمه می گیرد.۷

بسیارند جوانانی که به صِرف یک نگاه و به مجرّد لحظه ای دیدار در پارک و یا سینما و
خیابان و… شریک زندگی خود را بدون آگاهی دقیق و شناخت کافی برمی گزینند. روشن است
که با گسترش چنین شیوه هایی نمی توان از خانواده، انتظار پایداری داشت. جوانانی که
بدون شناخت از استعدادها، علاقه ها، سلیقه ها و ذائقه های یکدیگر، خانه ای را بنیان
می نهند، با فروکش کردن رؤیاهای عاشقانه و با وزیدن تندباد حوادث، عنان از کف
می دهند و بنیان خانواده خود را بی ثبات می بینند.

برای اطمینان از استحکام و ثبات اینده خانواده، در مرحله گزینش همسر باید محکم و
بادقّت گام برداشت. در این راه باید با تحقیق و مشورت با دوستان و بزرگ ترها و
گفتگوی مستقیم دختر و پسر و یا بهره مندی از سیستم های مددکاری و مشاوره و راهنمایی
و نیز انجام دادن برخی آزمایش های جسمی و روحی در مرحله قبل از انعقاد پیمان
زناشویی، سود جست.

اسلام برای جلوگیری از این آسیب که اینده پایدار خانواده را به خطر می اندازد،
تدابیری اندیشیده است. نخست این که راه هایی را که باعث شناخت دختران و پسران از
همدیگر می شوند، با رعایت حدود و شرایطی، مجاز شمرده است، مانند ملاقات خصوصی و
آگاهی از خصوصیات فیزیکی طرف مقابل. از سوی دیگر، استفاده هر دو طرف از هر شیوه ای
که موجب تحریف واقعیت یا فریبکاری باشد را تحت عنوان تدلیس (فریبکاری) ممنوع کرده
است. افزون بر آن، با توجه به محدودیت نسبی دختران در کسب آگاهی های لازم، اسلام،
با هدف بالارفتن ضریب اطمینان دختر در انتخاب همسر، ازدواج او را علاوه بر رضایت
خودش، به اجازه ولی (پدر و جدّ پدری) که در بیشتر موارد، برای این کار مورد اعتماد
هستند، مشروط ساخته است.

۳ . اجباری بودن ازدواج: ازدواج و تشکیل خانواده، بر عشق و مودّت و رحمتْ استوار
است. اگر عشق و علاقه ای که خداوند در نهاد انسان ها قرار داده است نبود، هیچ
انسانی به دیگری تمایل پیدا نمی کرد و در پی جذب دیگران نبود. از سوی دیگر، این عشق
و تمایل، امری روحی و روانی و به تعبیری فطری است و امور روحی و روانی، اجباربردار
نیستند. شاید بتوان با شکنجه جسمی، فردی را به تسلیم واداشت، امّا روح و روان و
علاقه و عشق او را نمی توان به زنجیر کشید. دو انسانی که بدون علاقه به یکدیگر و یا
بدون درک و فهم از همدیگر، به اجبار در کنار هم قرار می گیرند، شاید بتوانند مدّتی
را در کنار هم بمانند و همدیگر را به ناچار تحمّل کنند؛ امّا فلسفه وجودی ازدواج که
مودّت و رحمت و سکونت و آرامش است، به وجود نخواهد آمد و در نتیجه، استحکام و ثبات
زندگی ـ که لازمه تشکیل یک خانواده سالم است ـ به خطر خواهد افتاد. اگر دختر یا
پسری، بر خلاف میل و رضایت درونی خود به ازدواج وادار شوند، احتمال بروز ناسازگاری
و کشمکش و تنش در چنین خانواده ای، بسیار بالا خواهد بود و تشکیل چنین خانه ای که
باید نمادی از بهشت جوانان باشد، به نمودی از جهنّم سوزانْ تبدیل خواهد شد. دین
اسلام، باتوجّه به این مسئله مهم، رضایت قلبی دختر و پسر را شرط دانسته، آنها را
دارای حق انتخاب و اختیار می داند.

۴ . انتظارات نامعقول: دختر و پسری که با هم پیمان زناشویی می بندند و یکدیگر را به
عنوان شریک زندگی برمی گزینند، بی شک از همدیگر انتظاراتی دارند که توقّع دارند طرف
مقابل، آنها را برآورده کند؛ امّا باید توجّه داشت که تداوم و استحکام خانواده در
مراحل مختلف، نیازمند غلبه عقل و منطق بر ابعاد گوناگون زندگی مشترک است. بدون هیچ
شکّی باید گفت که هرچه این انتظارات، معقول تر و واقع بینانه تر باشد، عوارض
پیش بینی شده و غیر پیش بینی شده، کمتر به وحدت و انسجام خانواده گزند می رسانند.
در مقابل، هر چه زن و مرد

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.