پاورپوینت کامل جهانی سازی و عدالت ۷۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جهانی سازی و عدالت ۷۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جهانی سازی و عدالت ۷۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جهانی سازی و عدالت ۷۸ اسلاید در PowerPoint :

۷۴

عدالت چیست ؟

مشکل است که بتوان گفت عدالت چیست ؛ اما خلاف آن یعنی در مورد ظلم و
بی داد یا بی عدالتی چنین نیست . دست گذاشتن روی بی عدالتی ها سهل است .
بی عدالتی ها را آسان تر تشخیص می دهیم و از آنها شکایت می کنیم و اصلاح و
جبران آنها را خواستار می شویم .

با همه پیچیدگی ای که در مفهوم عدالت هست ، بشر همچنان در پی عدالتی
جهانی است و عدالتی را که از مرز نظام های قضایی و اخلاقی فراتر رود، جستجو
می کند.

جهانی شدن و عدالت

نکته قابل ذکر در باب جهانی شدن ، تفکیک و تمیز میان «فرایند جهانی شدن » و
«جهانی شدن به عنوان یک پروژه » است . جهانی شدن به عنوان یک فرایند،
پدیده ای است که تقریباً به صورت طبیعی ، حداقل از قرن نوزدهم در جهت
یکپارچگی و همگرایی در جامعه بشری در حال انجام شدن است . این فرایند در
دهه های آخر قرن بیستم ، در اثر پیشرفت های علمی و تکنولوژیک فزاینده جامعه
بشری ، شتابی مضاعف را در جهت تبدیل شدن جهان به یک کلّ واحد، تجربه
نموده است ؛ اما جهانی شدن به عنوان یک پروژه ، نشانگر وجود اراده ای سیاسی
یا اقتصادی در پشت این پروژه با هدف یکپارچه سازی و همگن سازی جهان است
که در این راستا جوامع یا جنبش هایی خاص ، سعی در تحمیل تعریف خود از وضعیت
جهان به دیگران نموده اند. در این حالت ، ابعاد سیاسی جهانی شدن بر دیگر
ابعاد این پدیده جهانی پیشی می گیرد. و نوعی «جهانی سازی » یا «جهانی شدنِ
اجباری ، پیش از موعد و ناپخته » ظهور می کند.

دریافت های متعددی از مفهوم جهانی شدن وجود دارد. برخی از اندیشمندان دینی
بویژه در کشورهای اسلامی ، دیدگاهی منفی نسبت به این مفهوم دارند و آن را
از آخرین فرآورده های نامطلوب مدرنیته و به معنای سیطره همه جانبه «قوی »
بر «ضعیف » می دانند؛ مفهومی که در تقابل با عدالت است . عدّه دیگری هم با
نگاهی خوشبینانه ، جهانی شدن را به مثابه دینی جدید تلقی می کنند که باید
به آن ایمان آورد.

جهانی سازی ؛ چالش ها و فرصت ها

در مقابلِ دو دیدگاه مثبت و منفی که در خصوص جهانی سازی ذکر شد، دیدگاه
سومی هم وجود دارد که بر اساس آن ، «ناشناخته ، همیشه سرچشمه خطر نیست »؛
بلکه گاهی موجب چالش سازنده ای برای افکار ماست . دو حریف صحنه جهانی
یعنی «غرب » و «بقیه جهان »، هر کدام ، ناشناخته دیگری هستند. البته هر کدام
می تواند دیگری را به سرچشمه قدرت تبدیل کند یا منبعی برای تهدید باشد.

دیدگاه واقع بینانه ، نه چشم خود را بر مضرّات جهانی شدن می بندد و نه
مزایا و فواید آن را نادیده می گیرد. از سویی می داند که در مقابل این فرایند
نمی توان مقاومت کرد و از دیگر سو می داند که مقاومت نکردن به معنای تسلیم
شدن و منفعل و منزوی گشتن هم نیست . این نظر گاه ، نه به «برخورد
تمدّن ها»ی ساموئل هانتینگتون باور دارد و نه به «پایان تاریخ » فرانسیس
فوکویاما.

این نگرش ، به خردورزی انسان و صلح طلبی و اخلاقمندی او ایمان دارد و لذا
در پی آن ، به برقراری گفتگو و تعامل (دیالوگ ) با دیگر فرهنگ ها و تمدّن ها
نظر دارد. این دیدگاه می تواند از پس بسیاری از مشکلات و چالش ها برآید و در
افسون حیرت آور دنیای جدید، افسون زده نگردد.

باید در نظر داشت که تأیید فرمانبردارانه یا تکذیب لجوجانه هر پدیده ای به
واکنش های تندروانه منجر می شود. مورد اول ، سازگاری محض را ایجاد می کند و
مورد دوم ، انکار مطلق را. اینها دیدگاه های افراطی ای است که در تاریخ جدید،
مرتّب تکرار شده است . پس از انقلاب صنعتی ، بشر، همین سنخ پاسخ های مشابه
را بروز داد. بهترین نمونه های انکار، لادیت ها و آمیش ها بودند. جنبش لادیت ها
شاید مهم ترین خیزش بر ضدّ صنعت جدید در انگلستان بود که بر ضد پیشرفت های
فن آورانه در صنعت پارچه بافی تشکیل شد. به گمان آنها این پیشرفت ها روش
زندگی و معاش آنها را تهدید می کرد. نمونه دیگر، آمیش ها در ایالات متحده
هستند که در برابر صنعت جدید، دست به مقاومت خاموش زده ، حتی خدمات تلفنی
را نیز تحریم کرده بودند.

بهترین نمونه های سازگاری محض نیز آتاتورک در ترکیه و رضاخان پهلوی در
ایران بودند که از تقلید کردن از تمدن غربی طرفداری می کردند و بر اثر
اصلاحات آنها بافت اجتماعی هر دو کشور به طور گسترده به هم ریخت .

جهانی شدن ، توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی

یکی از مهم ترین چالش های جهانی شدن ، تشدید شکاف فقیر و غنی است ، به
گونه ای که برخی از صاحب نظران معتقدند که جهانی شدن ، روندی است که به
نفع نظام سرمایه داری و در راستای خواست ها و منافع ثروتمندان حرکت می کند.
همین مسئله ، باعث شده که عده ای از نویسندگان (نظیر سمیر امین و پل
سوئزی ) از آن به عنوان چهره جدید امپریالیسم سرمایه داری یاد نمایند. از
نگاه اینان ، در فرآیند جهانی شدن ، هر چند بشر، دوره درخشان توسعه و رفاه
زندگی و اوج پیشرفت اقتصادی را نظاره گر خواهد بود، اما همه این دستاوردها در
اختیار معدودی از جوامع قرار خواهد داشت . بنا بر این ، عصر جهانی شدن ، دوره
شکوفایی اقتصادی و تجارت همراه با تشدید فقر و محرومیت در جوامع حاشیه ای
خواهد بود. نابرابری شگفت انگیز اقتصادی در عصر جهانی شدن ، کلیه مواهب
اقتصادی و رفاهی را در اختیار تنها بیست درصد از جوامع بشری می گذارد و
برخورداری چشمگیر اینان را به بهای محرومیت انبوه بی شماری از انسان ها
جستجو می کند.

هدف نهایی باید تولید تمدّنی پایدار و نیز به حداقل رساندن رنج بشری و
هرج و مرج و استقرار نظامی عادلانه باشد. نظم بدون عدالت ، به استبداد راه
می بَرد و عدالت بدون نظم ، به هرج و مرج می انجامد. برای مثال ،
جهان گستری ، نه تنها مرزهای طبیعی را متزلزل ساخته ، که اعتبار و کارآیی
مرزهای ملّی را نیز فرو کاسته است و بر این اساس ، پیش بینی می شود که در
مسیر جهانی شدن ، یکی از مهم ترین نهادهای عصر جدید، یعنی دولت ، دچار تزلزل
شود.

در گذشته دولت ها در هر دو سطح ملّی و بین المللی ، نظم را مستقر می ساختند،
هر چند که همیشه نظمی عادلانه نبود؛ ولی دولت ، موازنه میان نیروهای سیاسی
و اقتصادی را حفظ می کرد و میزانی از عدالت توزیعی را تضمین می نمود؛ اما
اکنون دولت ها دیگر تنها بازیگران صحنه نیستند.

بدون تردید، ثروت موجود در سیاره ما به طور ناهمگونی توزیع شده است .
تعجب آور است که سرزمین هایی که از منابع طبیعی بیشتری برخوردارند، از فقر
اجتماعی بیشتری رنج می برند، فقر و کمبود در سطح آموزش ، بهداشت ، حقوق مدنی
و…. به عنوان یک باور در بحث های مربوط به عدالت در عرصه بین المللی ،
این طور بیان می شود که هسته مرکزی عدالت ، در چگونگی توزیع ثروت ها نهفته
است و این توزیع ، نه صرفاً موادّ اولیه ، بلکه محصولات به دست آمده را نیز
در بر می گیرد. برخی را باور بر این است که میزان منابع و موادّ اولیه موجود
(که ثابت و از پیش تعیین شده است )، باید میان همه حکومت ها و تا حدّ امکان
به اندازه برابر تقسیم شود. در این باور، توجه نمی شود که مواد اولیه نیز
به فرآوری ها و پردازش های پیچده ای نیاز دارند. بنا بر این ، باید گفت که
توزیع ثروت ها به صورت مساوی ، تعیین کننده نیست ؛ بلکه توزیع اولیه باید
با استخراج یا قابل استفاده کردن مواد اولیه به کار رفته هم ، رابطه و
تناسب داشته باشد. در این ارتباط باید به دنبال اصلاح و بازسازی حقوق
پایمال شده بود.

هر چند پذیرفتنش سخت است ، ولی از دیدگاه عدالت ، هر یک از مجموعه های
انسانی ، مسئول شرایطی است که در آن به سر می برد. عقب ماندگی در عرصه های
گوناگون ، دلیل های بسیاری دارد. از نپرداختن پیگیر و آگاهانه به امر پیشرفت
در زمینه های کشاورزی ، صنعتی و بازرگانی گرفته تا نبود نظام مالیاتی
عادلانه ای که بر پایه مقدار ثروت و درآمد استوار باشد و تا عدم کنترل جمعیت
و یا وجود رشوه خواری و فسادهای مختلف سیاسی و اداری .

امروزه علت عقب ماندگی های اجتماعی ، به مسئولیت های شخصی و گروهی و بخشی
هم به عوامل و نیرهای خارجی مربوط می شود. در مواردی هم تنها یک نیروی
خارجی به طور کامل و آشکار، مسئول عقب ماندگی به شمار می آید که نمونه های
آن ، سیاست های استعماری ، امپریالیستی ، برده داری و یا بیرون راندن اهالی از
سرزمین پدری است . در چنین مواردی است که نیروی خارجی مسئول باید
خسارت های پدید آمده را جبران کند که البته این امر، کمتر اتفاق می افتد.

عدالت جهانی و نقش رسانه ها

در حال حاضر، بخش بزرگی از بازار جهانی خبر، از سوی تعداد کمی از آژانس های
خبری جهان کنترل می گردد. آژانس های خبری ، رابطه تنگاتنگ با دولت ها را رد
می نمایند و گزارش ها و اخبارشان عمدتاً نسبت به نیازهای برگزیدگان اقتصادی و
سیاسی تعیین می گردد. آنها بیشتر اخبارشان بر حوادث منفرد و نه رشته ای از
حوادث و تحلیل ارتباط آنها متمرکز است و در واقع ، ساختار کار خبری شان بسیار
رو بنایی و سطحی است . در این آژانس های خبری ، از همکاری های جنوب ـ جنوب
(یعنی از همکاری میان کشورهای در حال توسعه )، به ندرت سخنی گفته می شود.

در این نظام خبر رسانی ، وابستگی به آژانس های غربی ، چه به لحاظ فنّی و
چه به لحاظ اقتصادی و آموزشی ، کاملاً بالاست و طبیعتاً دسترسی مردم
کشورهای در حال توسعه به این اخبار (همچنین در کشورهای غربی ) در درجه
نخست به درجه بندی اجتماعی آنها وابسته است ، به این مفهوم که انسان ها از
اقشار مختلف و پایگاه های اجتماعی متفاوت ، از طریق روان شناسی مخاطب ،
رده بندی می شوند و متناسب با این رده بندی ، اطلاعات در اختیار آنان قرار
می گیرد.

حتی برنامه های غیر سیاسی و سرگرم کننده تلویزیونی در این جا نقشی اساسی
بازی می کنند و در بسیاری از بخش ها حس و نگرش واقعیت گرایی را در انسان ها از
بین می برند و تنها میل به مصرف گرایی و تصوّرات غیرواقعی را که به خورد
آنان داده می شود رشد می دهد. در این راستا تسلط امریکا بر جهان خبری از
طریق نقش رهبری اش در فروش سریال ها و برنامه های سرگرم کننده و از همه
مهم تر، فیلم های سینمایی ، روز به روز بیشتر می شود.

اخیراً جنبش مقاومتی در مقابل برتری امریکایی ـ غربی شکل گرفته است .
نماینده اول این مقاومت ، شبکه ماهواره ای «الجزیره » است که مستقل از
خاورمیانه گزارش می دهد و سخنگوی غیر رسمی بنیادگرایان مسلمان اهل سنّت
است و با وجود این که آمریکایی ها تلاش های شدیدی می کنند که آن را به
سکوت بکشانند، همچنان کارش را ادامه می دهد.

عدالت : جهانی شدن غربی یا مهدوی

جهانی شدن ، به مفهوم گسترش طبیعی سیطره تمدنی است که فعال تر و علمی تر
باشد. غرب (البته نه غرب جغرافیایی ، بلکه غرب سیاسی که استرالیا و ژاپن
و… را هم در بر می گیرد) دنیا را به دو بخش برتر و بربر تقسیم کرده است !
اسلام ، با جهانی شدن به مفهوم گسترش ارتباطات ، تجارت و فناوری ، هیچ
مشکلی ندارد؛ اما متأسفانه ، امروزه مسلمانان در حوزه سیاست ، علم و اقتصاد،
دست فروتر را دارند و حقیقت ، این است که در عالم ارتباطات و تبادل ، حتی در
تبادل تکنولوژی و فرهنگ ، هر چند فرایندی طبیعی باشد، باز هم قوی ، ضعیف را
پایمال می کند.

جهانی شدن ، با جهانی سازی متفاوت است . جهانی سازی ، یک فرآیند طبیعی
نیست ، بلکه یک پروژه برنامه ریزی شده و توسعه طلبانه است که سرمایه داری
غرب ، برای تسلط بر تمام جهان ، در پیش گرفته است . جهانی سازی به این
مفهوم (غربی کردن جهان )، تحمیل پرشتاب سلطه غرب است بر جهان و بخصوص
جهان اسلام که در هر سه حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ ، تعقیب می شود.

در حوزه اقتصاد، جهانی سازی ، برقراری سلطه سرمایه داری غرب بر منابع خام
جهان سوم و بویژه جهان اسلام را هدف گرفته است و به مفهوم سلطه
کمپانی های غربی است بر بازار جهانی و جهان اسلام و تغییر ذائقه مصرفی
مردم .

در حوزه فرهنگ ، جهانی سازی ، به دنبال فرهنگ سازی برای رشد مصرف گرایی ،
تنوع طلبی و لذت طلبی است و هدف ، ایجاد وابستگی اقتصادی در جهان سوم و
جهان اسلام و غارت آنهاست و عملاً نیز به نام گسترش فرهنگ و مدرنیته
(تجدّد)، روش زندگی امریکایی را در تمام دنیا ترویج

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.