پاورپوینت کامل کندو کاوی درمهاجرت علمای جبل عامل به ایران در عصر صفوی ۴۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل کندو کاوی درمهاجرت علمای جبل عامل به ایران در عصر صفوی ۴۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کندو کاوی درمهاجرت علمای جبل عامل به ایران در عصر صفوی ۴۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل کندو کاوی درمهاجرت علمای جبل عامل به ایران در عصر صفوی ۴۲ اسلاید در PowerPoint :

۱۶۹

معرفی کتاب

مسأله حضور علما و روحانیان در حکومت صفوی, از مسائل بحث انگیز وجنجال ساز دوره اخیر بوده است. از یک سو, برخی از نویسندگان معاصر, با دیدی انتقادی به این حرکت نگریسته اند و آن را, از زاویه های مختلف به نقد سپرده اند; از سوی دیگر, گروهی از دانشوران و نویسندگان, آن را یک ضرورت تاریخی تلقی کرده اند و از آثار مبارک و دستاوردهای آن, سخن گفته اند. در این مجال, فرصت تحلیل و تحقیق دیدگاههای یادشده نیست, امّا در تألیف محققانه آقای جعفر المهاجر, این بحث در حوزه ای محدودتر اما پر ثمر, پی گیری شده است.

نوشته (الهجره العاملیه الی ایران فی العصر الصفوی), کندوکاوی است در مورد پیش زمینه های مهاجرت علمای جبل عامل به ایران صفوی و آثار و دستاوردهای آن. آشنایان به تاریخ فقیهان شیعه و نیز تاریخ ایران عهد صفوی, نیک می دانند که گروهی از علمای برجسته جبل عامل در عصر صفوی, به ایران مهاجرت داشته اند. در این مجموعه, شخصیتهای بزرگی دیده می شوند. از جمله مرحوم محقق کرکی, که در عهد شاه طهماسب نفوذ فوق العاده ای یافت و دیگری شیخ بهائی, که در عصر شاه عباس اول, دارای قوّت و نفوذ ویژه بود. صدالبته, مهاجران دانشور جبل عامل به ایران عهد صفوی, محدود به این دو نبودند. در این جمع, بزرگوارانی را می توان یافت, چونان: علی بن هلال کرکی, حسین بن عبدالصمد جباعی (پدر شیخ بهائی), شیخ ابراهیم بن علی بن عبدالعالی میسی و دهها شخصیت علمی دیگر.

روند مهاجرت علمای جبل عامل به ایران عهد صفوی, از چند زاویه تأمل برانگیز است:

۱ . پیش زمینه های مهاجرت ایشان چه بود؟ آیا عوامل داخلی بود یا اسباب خارجی؟

۲ . جامعه علمای شیعی داخل کشور در عهد صفوی, چه برخوردی باعلمای مهاجر داشتند؟

۳ . آیا علمای مهاجر از جبل عامل, از یک طیف فکری بودند, یا دیدگاههای متفاوت داشتند؟

۴ . علمای مهاجر یاد شده, در روند فکری حوزه های علمی شیعی داخل ایران, چه تأثیری آفریدند؟

۵ . جامعه شیعی ایرانی از الگوهای فکری ـ رفتاری علمای مهاجر چه تأثیراتی را پذیرفتند؟

۶ . علمای مهاجر از جبل عامل, در سیاست, مذهب و اقتصاد عصر صفوی چه دگرگونیهایی ایجاد کردند؟

پرسشهای فوق, گوشه ای از زوایای تحقیق و پژوهش در این مقوله ارجمند است. آقای جعفر مهاجر, در دو فصل آغازین کتاب, دو مبحث مقدماتی را طرح کرده است وی ابتدا اشاره ای دارد به دولتهای عثمانی و صفوی و تعارضات آنها و سپس فضای سیاسی ـ فرهنگی جبل عامل, بویژه تأکیدی بر ارزیابی نقش شهید اول در ساخت وساز فضای نو فرهنگی جامعه شیعی جبل عامل.

شهید اوّل, در تاریخ تفکر سیاسی عالمان شیعی, نقشی برجسته و چشمگیر دارد. شهید صدر, در دوره های مرجعیت که بر می شمرد, به این نکته تصریح دارد که شهید اوّل, در تمرکز گرایی مرجعیت سهم مهمی داشته است:

(آنچه از حرکت و مسیر رویدادها می دانم, حوزه به صورت سازمان یافته توسّط شهید اول وارد این دوران شد. در حقیقت, شهید اوّل با نثار خون خود این نهاد را از دوره گذشته وارد این دوره کرد. در زمان ایشان بود که این نهاد, به صورت دستگاهی منظّم از نمایندگان مراجع و علمای شهرستانها ترتیب یافت که رابط بین مرجع تقلید و پایگاههای مردمی بود.

من از نظر تاریخی, قبل از شهید اوّل, برای این مرجعیت سازمان یافته, نمونه ای سراغ ندارم. ایشان بودند که این برنامه را در سوریه و لبنان پیاده کردند و نمایندگانی برای خود تعیین نمودند که توسط آنان خمس و زکات برای اداره امور مسلمانان از شیعیان گردآوری می شد. بدین وسیله, برای اولین بار در تاریخ روحانیت, یک نهاد نیرومند دینی و سیاسی برای شیعیان پایه گذاری شد و همین پایه گذاری, مهم ترین سبب به شهادت رسیدن آن بزرگوار بود.)

مجله (حوزه), شماره ۴/۱۲۲.

در بخشهایی از تألیف آقای مهاجر, جایگاه شهید اوّل, در طرح و بسط تئوری (ولایت فقیه) مورد اشاره و ارزیابی قرار گرفته است.

/۵۹

نویسنده کتاب, به نوشته فقهی شهید (اللمعه الدمشقیه), که به درخواست سربداران خراسان تنظیم شد و ارسال گشت, استشهاد می کند که روح اندیشه (ولایت فقیه) در آن ظاهر و متبلور است. از جمله این که (شهید) اظهار می کند که خمس را بایستی به (نائب الامام), یعنی فقیه جامع الشرایط داد. نویسنده, ادعا دارد که تعبیر: (نائب الامام) برای فقیه, توسط شهید, در فرهنگ واژگانی فقه شیعه داخل شد ورواج یافت.

/۶۶

در مجموع, دو فصل مقدماتی کتاب, خواننده را با فضای تاریخی کلّ دوره و نیز فضای فرهنگی ـ سیاسی جامعه شیعی جبل عامل, آشنا می کند و پیش در آمدی مناسب را, در ذهن مخاطب می آفریند. در مراحل نخستین تحقیق, براساس کتاب معروف: (امل الآمل فی علماء جبل عامل) اثر شیخ حر عاملی, تحقیق آماری را اظهار می کند که از ۲۳۰ نفر که نام (عاملی) برای ایشان آمده است, هفده نفر, واقعاً, از منطقه (جبل عامل) نبوده اند و تنها وجود برخی از مناسبتها و ارتباطات دور, موجب شده است که شیخ حر عاملی, نام آنان را در کتاب بیاورد و ۳۲ نفر از افراد, قبل از قرن دهم هجری می زیسته اند; از این روی, در بحث آماری تحقیقی علمای مهاجر عصر صفوی نمی گنجند. همچنین در مورد ۲۱ نفر, راجع به زندگانی و شرح احوال ایشان در منابع و مصادر اطلاعی پیدا نشد. در نتیجه, ۱۴۳ نفر[البته ۱۶۰نفر] باقی می مانند که از اوائل قرن ۱۰ تا سال ۱۰۹۷ (سال تألیف الآمل) می زیسته اند.

آمار تحقیقی ـ تحلیلی نوینسده کتاب, در خور مطاله است. از مجموعه یاد شده, ۴۵ نفر در جبل عامل زیسته اند و هجرت نکرده اند. ۷ نفر هجرت کرده اند و به جبل عامل بازگشته اند, ۳۱ نفر به نقاط مختلف: (حجاز, یمن, عراق, ایران و…) هجرت کرده اند; امّا در آن نقاط, ساکن نشده اند و ۶۰ نفر به ایران مهاجرت کرده اند و در ایران سکنی گزیده اند.

رقم علمای مهاجر و ساکن در ایران, که تقریباً نیمی از علمای جبل عامل را در قرن یازدهم در بر می گیرد, مسلماً آماری واقعی و یا حتی شبه واقعی هم نیست; زیرا مسلماً نام عده ای از علمای جبل عامل در کتاب (امل الآمل) نیامده است. همچنین ایشان به یاد کرد افراد برجسته و شهیر اکتفا کرده است و معمولاً نام افراد فاضل و یا متوسط را نیاورده است.

نویسنده کتاب آمار یاد شده را به تحلیل و تتبع می سپرد و از زاویه های گوناگون, مورد ارزیابی قرار می دهد.

/۹۷

با این نگاه کلّی, نویسنده دید خویش را متوجّه نقش علمای مهاجر جبل عامل در حوادث سیاسی ـ فرهنگی عصر صفوی می کند. در فصل چهارم کتاب, با عنوان: (المهاجرون فی ایران) ابتدا از شخصیت وآثار وجودی محقق کرکی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.