پاورپوینت کامل مصاحبه با آیه الله شیخ علی پناه اشتهاردی ۵۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مصاحبه با آیه الله شیخ علی پناه اشتهاردی ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مصاحبه با آیه الله شیخ علی پناه اشتهاردی ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مصاحبه با آیه الله شیخ علی پناه اشتهاردی ۵۴ اسلاید در PowerPoint :

۱۸۵

در شب سوم ماه مبارک رمضان ۱۴۱۱ هجری قمری ، توسط یکی ازاعضای
محترم جله حوزه ، نامه ای به دستم رسید، مشتمل بر ۱۲ سوال درباره م
ویژه نامه ای که آن نشریه در نظر داشت به مناسبت سی امین سالگرد رحلت
آیه الله العظمی بروجردی منتشر نماید. عدد۱۲ ر، که به نام ۱۲امام
است ، به فال نیک گرفتم . گر چه خود را شایسته پاسخگوئی به آن
سوالها نمی دانستم لکن برزگی حق آن استاد و مرجع عظیم الشان ، مانع
از جواب رد شد لذا بر آن شدم ، به مقدار توانایی ، به اختصار، برخی
از آن سوالها را پاسخ دهم .

۱. خدمات آیه الله العظمی بروجردی به حوزه علمیه قم :

بنده ابتدا توجه خوانندگان را به حوزه علمیه قم قبل از ورودایشان
جلب می نمایم ، سپس خدمات ایشان را فهرست وار ذکر می کنم .

بنده ، در سال ۱۳۲۰ شمسی ( که سنم بین ۱۹ – ۲۰ بود) به حوزه علمیه
قم وارد شدم . در آن زمان مراجع سه گانه : آیه الله حجت تبریزی ،
آیه الله حاج سیدمحمدتقی خوانساری و آیه الله سید صدرالدین ، زعماء و
حافظین حوزه علمیه قم بودند. وضع حوزه ، براثر بی اعنائیهای رژیم وقت
و تبلیغاتی که علیه روحانیت انجام می گرفت ، بی ثبات و رو به انحطاط
بود، به گونه ای که بسیاری از فضلاء به شهرستانهای دیگر روی آوردند و
انزوا واختیار کردند .

تا در سال ۱۳۲۱، که حضرت آیه الله بروجردی ، جهت معالجه ،از بروجرد
راهی تهران می شوند. پس از بهبودی ، به خاطر تقاضای مکرر بزرگان و
فضلاء، به قم آمدند و دراین ج، ماندگار شدند. با رحلت هر سه زعیم
بزرگ حوزه ، بین سالهای ۱۳۲۲۱۳۲۱ و نیز رحلت مرجع وقت ، حضرت آیه الله
سیدابوالحسن اصفهانی ، زعامت و مرجعیت مطلقه در آیه الله بروجردی ،
متمرکز شدازاین روی ، زمینه برای تحقق اهداف بلندایشان مساعد شد.

واما فهرست بعضی از خدمات ایشان به حوزه بدین قراراست :

اهتمام به ادامه تحصیل طلاب و تشویق افراد بااستعداد به شیوه های
مختلف .

توجه دادن طلاب به میانی علوم فقه و رجال بیان ماخذ هر کدام و
این که از چه زمان و چرا؟ وارد حوزه اسلامی شده اند.

توجه به اخلاق و معنویات طلاب با مواعظ و توصیه های اخلاقی در خلال
درسها و آخر هر هفته .

احیای آثار گذشتگان ، با توجه دادن طلاب ، به مراجعه به کتابهای
فقهی قدم،از شیعه و سنی .

چای کتابهای ارزشمندی که مطرود واقع شده بود، مانند: خلاف شیخ
طوسی ، قرب الاسناد حمیری ، جعفریات ، رجال میرزا محمداردبیلی و مفتاح
الکرامه .

گرمی بخشیدن به حوزه های درس و بحث و رونق دادن به حوزه علمیه
قم ، به طوری که بیشتر کسانی که به شهرستانها رفته بودند، مجددا به
حوزه بازگشتند و نیزافرادی از حوزه های دیگر جذب حوزه قم شدند.

۲. سبک اجتهاد آیه الله بروجردی :

روش ایشان به هنگام طرح هر مساله فقهی این بود که :امور ذیل ر،
نوع، مورد توجه قرار می داد:

توجه به تاریخ پیدایش مساله واین که از کی این مساله در فقه
شیعه یا سنی مطرح شده است .

بیان و تشریح آیه مربوط به مساله (در صورتی که آیه ای درباره
مساله مورد نظر وجود داشت ) برای بدست آوردن عموم واطلاق ، جهت
مراجعه به آن موارد مشکوک .

بررسی احادیث عامه ،از منابع خود آنان .

بررسی اقوال فقهای عامه

بررسی اخبار با توجه به زمان و محیطی که روایت ازامام ( ع ) صادر
شده است که این را از طریق بررسی فتاوای فقهای اهل سنت که معاصر
بودند با امام ( ع )، به دست می آورد.

بررسی فتاوای شیعه ، مخالف یا موافق روایات .

تقلیل دادن اطلاقات و عمومات که درابتدای امر، در هر مساله
بسیار به نظر می آمد. از طریق تطبیق دادن آنان بر فتاوای معاصر
ائمه ( ع ) .

و خلاصه این که : ایشان با این روش خود، تحولی در شیوه اجتهاد به
وجود آورد و نشان داد که اجتهاد، آن قدرها صعب الوصول نیست ، آن طور
که تورم علم اصول و آمیخته شدن آن با مسائل کلامی ، فلسفی چنین وانمود
کرده بود.

۳. رابطه آیه الله العظمی بروجردی وامام خمینی :

امام ، همیشه به آیه الله بروجردی احترام می گذاشت و آیه الله بروجردی
نیز، به ایشان توجه کامل داشتند. بنده ، چند نمونه دراین باره ذکر
می کنم :

امام ، رحمه الله علیه ،
سالها در فقه واصول آیه الله بروجردی شرکت می کردند و خیلی بیشتراز
آن که طلبه ای به استادش احترام می گذارد، به ایشان احترام می گذاشتند.
گاهی که آیه الله بروجردی پیاده به منزل می رفتند، حضرت امام ،
رحمه الله علیه ، تا در منزل ، آیه الله بروجردی را همراهی می کردند.

نمونه دیگر: یک سال که رویت هلال عید مشتبه شده بود، حضرت امام ،
رضوان الله علیه ، برای کسب تکلیف به بیت آیه الله بروجردی آمده بودند
و تا نزدیک ظهر، دراطاق حاج محمد حسین احسنی ، محرر آیه الله
بروجردی ، به انتظار حکم آقا نشستند.امام ، رحمه الله علیه ، در همه
این احترامات هدف الهی داشت لذ، دراین اواخر که امام ، رحمه الله
علیه ، به درس ایشان نمی آمدند و کمتر به بیت ایشان رفت و آمد
می کردند، علت را چنین بیان کرده بودند:

[ غرض این بود که بفهمانیم ایشان مرجع است . حال که به هدف رسیدیم ،
ما هم یک طلبه ایم ، باید درس خودمان را بخوانیم].

به امام هم دو نمومه ذکر می کنیم آیه الله بروجردی از احترام

حضرت آیه الله بروجردی ، رحمه الله علیه ، در
ابتدای ورود به قم ، دستور داده بودند که یک نفر خوش خط پیدا کنند تا
بعضی از نوشته های ایشان را پاکنویس نماید.

مرحوم حجه الاسلام میرزا محمود (داماد مرحوم آیه الله فاضل لنکرانی )
گفت : جستجو کردیم تا یک فردی را پیدا کردیم و خدمت آقا معرفی
نمودیم . بعد معلوم شد که آقا آن فرد را نپسندیده اند. با تعجب علت را
از حاج احمد جویا شدیم . گفت : تنها به این خاطر بود که این شخص ، وقتی
آقا آمد، حاج آقا روح الله خمینی در جلسه حضور داشتند. وی به هنگام
نشستن ، بالاتراز حاج آقا روح الله نشست . آیه الله بروجردی ، ناراحت شد
و فرمود: من چنین خطاطی را نمی خواهم .این نشان می دهد که آیه الله
بروجردی آن قدر به امام احترام می گذاشتند که سزاوار نمی دانستند کسی
بالاترازایشان بنشیند.

مورد دیگر: فردی از آیه الله بروجردی ،اجازه درامور حسبیه خواسته
بود.ایشان فرموده بودند:

اگر حاج آقا روح الله شما را معرفی کند،اجازه می دهم .

این شخص هم ، بلافاصله ، خدمت امام می رود و می گوید: آیه الله بروجردی
شما را کار دارند. وقتی امام را خدمت آیه الله بروجردی می آورد، آقا
ناراحت شده و می فرمایند: من کی گفتم که همین الان بروید مزاحم ایشان
بشوید.

۴.اما نظر آیه الله بروجردی درباره ولایت فقیه :

به نظر من ،اصل این سوال درست نیست ، زیرا مذهب شیعه بر پایه ولایت
فقیه استواراست .امتیاز مذهب شیعه از دیگر مذاهب در همین امراست .
تمام شکایتهای ائمه ( ع )از دست حکام جور دراین بود که آنان ، حق
اعمال این ولایت راازائمه ( ع ) غضب نموده بودند. بله ، آنچه بین فقهای
شیعه مورد بحث است ، تعمیم و تخصیص دائره این ولایت ، برای فقیه
جامع الشرائط است که آیا تمام شئونات ائمه ( ع ) برای فقیه هست یا نه .
چون فقهای شیعه ، به خاطر نداشتن کمک مردمی و وجود سلطه مخالفین ،
در طول تاریخ ، نتوانستند، عمل، وارد صحنه اجتماع شوند واعمال ولایت
کنند. برخی سطحی نگران و خدای نکرده بداندیشان ، خیال کرده اند،
موضوع ولایت فقیه ،اختلافی است و حال آن که چنین نیست .اصل مساله جزء
مذهب است ، به طوری که اگر کسی معتقد نباشد، مذهب تشیع راانکار
نموده است و باید بااو بحث مذهبی کرد، نه فقهی .

مرحوم آیه الله بروجردی ، نه
تنها به ولایت فقیه معتقد بود که در طرح مباحث اجتماعی اسلام که
می رسید،اعتراض خود را به وضع غیراسلامی حاکم بر جامعه نشان می داد و
شایستگی احکام اسلام را برای پیاده شدن متذکر می شد.

به یاد دارم :ایشان دراواخر عمر شریفشان ، کتاب قضاء را تدریس
می فرمودند. روزی در سر درس فرمودند[ من می دانم فعلا قضای اسلامی ، در
جامعه جاری نمی شود ولی هدفم از طرح مبحث قضاءاین است که : بفهمانم
موازین قضائی اسلام به مراتب عالی تر و محکم تراز قوانین قضائی است
که ازاروپا برای ما سوغات آورده اند].

اما در رابطه با خصوصیات اخلاقی و معنوی ایشان :

باید عاجزانه عرض کنم : سخن گفتن از خصوصیت اخلاقی شخصیت بزرگی
مانند آیه الله بروجردی برای فردی مانند من ، بسیار دشواراست ولی به
چند نمونه ، که از گفتار و رفتا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.