پاورپوینت کامل تفاهم ادیان ۸۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تفاهم ادیان ۸۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تفاهم ادیان ۸۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تفاهم ادیان ۸۹ اسلاید در PowerPoint :

۷۹

قسمت اول

از آزادی عقیده ، حدود و شرائط آن سخن گفتیم . نتیجه آن شد که در
جامعه اسلامی آزادی اندیشه و بیان تضمین شده است واجبار واکراه بر
پذیرش عقیده ای خاص وجود ندارد. بالاتر،اسلام ،از برخورد صحیح آرای
مخالف استقبال می نماید.

اکنون درادامه آن مباحث ، لازم می دانیم در مقوله پاورپوینت کامل تفاهم ادیان ۸۹ اسلاید در PowerPoint
توحیدی ، به بحث بنشینیم که اذهان بسیاری ازاندیشه و ران را به خود
متوجه کرده است .

آیااسلام چنین موضوعی را که فراتراز آزادی عقیده است می پذیرد یا
خیر؟ در صورت پذیرش و موافقت ، حدود و شرائط آن کدام است ؟

مقصوداز تفاهم

ممکن است کسانی تصور کنند که معنای تفاهم ، تساهل و تسامح دینی و
۱.بی اعتبار شمردن مشخصات همه ادیان لزوم توجه به یک نکته و آن خداست .

و یا ممکن است کسانی تصور کنند که معنای تفاهم این است که بگوییم
همه ادیان آسمانی ،از لحاظ اعتبار، در همه زمانها یکسانند و کافی
است که انسان خدا را بپرستد و به یکی ازادیان الهی که از طرف خدا
آمده انتساب داشته باشد. شکل دستورها چندان اهمیتی ندارد. ۲

این دو دیدگاه ، برخلاف نص قرآن کریم است . آنچه قرآن می گوید: وحدت
دیانت در پیشگاه خداست : [ ان الدین عندالله الاسلام] ۳ .

البته درست است که میان پیامبران الهی اختلاف و نزاعی وجود ندارد و
آنان نیامده اند که در میان بشر فرقه ها و گروههای متناقضی به وجود
آورند، ولی این سخن به این معنی نیست که در هر زمانی چندین دین وجود
داشته باشد، بلکه معنای این سخن این است که انسان باید همه
پیامبران الهی را قبول داشته باشد. در هر زمان ، پیامبر صاحب شریعتی
که از جانب خدا آمده مردم موظف بوده اندازاو پیروی کنند و در
عبادات ، معاملات ، سیاسات و…ازاو دستور بگیرند.

این حرکت ادامه داشت ، تا نوبت به خاتم الانبیاء رسید. پس ازاسلام ،
پیروی از دیگر شرایع ، مورد پذیرش نیست :

و من یبتغ غیرالاسلام دینا فلن یقبل منه و هو فی الاخر من

هر کس ، غیراز شریعت اسلام ، دینی را بجویدازاو هرگز پذیرفته نیست
واو در جهان دیگراز زیانکاران خواهد بود.

بنابراین مقصود مااز تفاهم ، نه اتحادادیان است و نه اصالت دادن
به همه ادیان توحیدی در همه زمانها، بلکه مقصود مااز تفاهم ، تکیه
بر نقاط مشترک و تفاهم در حل مشکلات مشترکی است که بر سر راه ادیان
توحیدی وجود دارد.

برای روشنتر شدن مقصوداز تفاهم ، توجه به برخورداسلام با دیگر
ادیان توحیدی ضروری است .

برخورداسلام باادیان توحیدی

برخورداسلام بااهل کتاب و پیروان
ادیان توحیدی را، در دو صحنه عمل واندیشه ، باید مورد توجه
قرارداد:

در صحنه عمل و زندگی ،اهل کتاب ازامتیازات خاصی برخوردارند و با
تعهد دو جانبه ای که بین آنان و مسلمانان بسته می شود،از حقوق و
مزایای بی شماری برخوردار می گردند. در بسیاری از آیات قرآنی واحادیث
نبوی ، به همزیستی مسالمت آمیز بااهل کتاب توصیه شده است . به عنوان
نمونه : پیامبراسلام (ص ) می فرماید:

[آگاه باشید کسی که بر معاهدی ستم کند و با پیمانش را بشکند و یا
اورا به کاری بیش از قدرت وامکانش وا دارد و یاازاو چیزی بدون
رضایت خاطرش بگیرد، من در روز بازپسین او را به محاکمه و بازخواست
خواهم کشاند]. ۵

اما در صحنه اندیشه و تفکر: با نگاهی گذرا به
کتاب و سنت و سیره سلف صالح ، سه طریقه را در برخورد فکری اسلام با
اهل کتاب می بینیم :

۱. شیوه جدلی : هدف از آن ، دفاع از عقایداسلامی در برابراتهامات
اهل کتاب بر شریعت اسلام است . قرآن شبهات اهل کتاب را نسبت به اسلام
بیان می کند و به آن جواب می دهد. پیامبر(ص ) وائمه ( ع ) نیز بااهل
ادیان مختلف به بحث نشسته واز کتب خود آنان بر رفع شبهات واشکالات
آنان استدلال می کردند و حقانیت اسلام را به اثبات می رساندند. شاهد بر
این شیوه ،احتجاجات بسیاری است که از پیامبر(ص ) وائمه معصومین ( ع )
بااهل کتاب ، بر جای مانده است و ما به برخی از آنها در مقالات پیشین
اشاره کردیم . ۶

۲. شیوه هدایتی :اسلام ، دین دعوت و هدایت است .از آن جا که اسلام
مدعی حقانیت خوداست از پیروان اسلام می خواهد که اسلام را درابعاد
مختلف در میان انسانها عرضه و تبلیغ کنند.

پیامبر گرامی اسلام (ص ) وائمه ( ع ) و پیروان راستین آنان در طول
تاریخ ، دیگران را با بیان و کتابت به اسلام دعوت کرده اند.

آیه کریمه : [ ادع الی سبیل ربک بالحکمه
والموعظه الحسنه وجادلهم بالتی هی احسن] ۷ به طور عام به این دو
شیوه برخورد،اشاره می نماید که اهل کتاب از مصادیق بارز آن هستند.

۳. برخورد تفاهمی :اگراز دعوت با حکمت با حکمت و موعظه
و جدال احسن توفیقی حاصل نشد، برای از بین رفتن جو تشنج و تنازع و
وصول به بخشی از حق ، گفتگو و تفاهم بر سر نقاط مشترک که همه ادیان
به آن ایمان دارند،انجام می گیرد، تا در مرحله عمل نیز، برای هدایت
انسانها به آرمان مشترک ، که همان توحیداست ، همراهی می شوند.
بنابراین مقصوداز تفاهم ، فهم و درک یکدیگر و شناخت مشترکات و
احیانا وظایف مشترک است .

این شیوه برخورد،از مسائل نوظهوری است که در قرون اخیر مطرح شده
است و در چند سال اخیر، شتاب بیشتری به خود گرفته است و مرتب دراین
زمینه جلسه و سمینار برگزار می گردد. در همین سه چهار سال اخیر،
جلساتی درایران ، آلمانی غربی ، لهستان ، یونان ،اتریش و… برگزار
شده است .

آیااسلام این چنین برخوردی را باادیان توحیدی ، که فراتراز آزادی
عقیده است ، می پذیرد یا خیر؟ درصورت پذیرش ، حدود و شرائط آن کدام
است ؟

اگر بخواهیم به این مساله ، به گونه ای اساسی و زیربنایی ،
بپردازیم ، لازم است مسائل ذیل را مورد بررسی قرار دهیم :

۱. ضرورت تفاهم در مشترکات .

۲. دلائل وجود مشترک درادیان توحیدی .

۳. راه کشف و دست یابی به مشترکات .

۴. موانع تفاهم کدامند؟ و چگونه می توان
موانع رااز بین برد؟

و چندین مساله فرعی دیگر که در ضمن این محورها بدان
پرداخته خواهد شد. پیش از آن که به بررسی محورهای فوق بپردازیم ،
یادآوری نکته ای را ضروری و لازم می دانیم و آن اینکه انگیزه و هدف
افرادی که دراین زمینه سخن گفته و یا می گویند یکسان نیست . برخی با
انگیزه خیر و درد دینداری به طرح این موضوع پرداخته اند و عده ای با
انگیزه های شیطانی و سیاسی .

به هر حال ، لازمه این وضع ،این نیست که بااصل مساله مخالف شود،
بلکه باید با حضور قوی و جدی خود، تلاش کنیم که سمینارها، در جهت
منافع سیاسی و شیطانی آنان قرار نگیرد و گردانندگان و شرکت کنندگان
دراین جلسات ، آلت دست استعمارگران وایادی آنان قرار نگیرند.
چنانکه کاشف الغطاءاز سمیناری که عوامل آمریکا در لبنان ، به عنوان :
معنویات و نمونه های اخلاقی درادیان الهی برگزار کردند، بهره برد.
او، گر چه مصلحت ندید که خود در آن شرکت بجوید،اما نوشتن کتابی به
نام : [ المثل العلیا فی الاسلام ، لا فی بحمدون] وارسال آن توسط
نماینده خود، برای شخصیتهای شرکت کننده در سمینار، موضوع قوی خود
رااعلان کرد.

ضرورت تفاهم

آیات قرآنی و روایات ماثوره از پیامبر(ص )، ما را به تفاهم بااهل
کتاب ،ارشاد و تشویق می نماید.اسلام برای اهل کتاب ،امتیازات ویژه ای
نسبت به سایر ملل قائل است . دلائل و شواهد دراین زمینه بسیاراست
که به برخی از آنهااشاره می کنیم :

۱. توصیه قرآن به تفاهم

قل یااهل الکتاب تعالواالی کلمه سواء بیننا وبینکم ان لاتعبد

الاالله ولاتشرک به شیا ولایتخذبعضنا بعضااربابا من دون الله ۸ .

بگو:ای اهل کتاب ، بیایید به سوی کلمه و سخنی که میان ما و شما
مشترک است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را شریک او قرار
ندهیم و بعضی از ما بعضی دیگر را، غیراز خداوند یگانه ، به خدایی
نپذیرند.

سواء، در لغت به معنای[ مساوی الطرفین] و در آیه به معنای چیزی است که بین مسلمانان
و سایراهل کتاب ،از نظرایمان و عمل مساوی و مشترک باشد و یا به
معنای این که قرآن و تورات وانجیل در دعوت به سوی آن کلمه ،اتفاق
داشته باشند.

در آیات پیش ازاین ، قرآن در دعوت به اسلام و رد منکران رسالت
پیامبر(ص ) تا مرز مباهله پیش رفت و آن گاه که از پذیرش دعوت و
مباهله سرباز زدند، در آیه فوق ، دعوت به تفاهم بر نقاط مشترک بین
اسلام واهل کتاب مطرح شده است . قرآن بااین شیوه برخورد، به ما
می آموزد:اگراهل کتاب ،اسلام را نپذیرفتند تا در تمامی اهداف مقدس
با شما همراهی و همکاری کنند، بکوشید در بخشی که با شمااشتراک در
عقیده و هدف دارند، همکاری آنان را جلب کنید.

علامه طباطبائی (ره ) در ذیل آیه فوق می نویسد:

[دعوتی که در آیه بدان امر شده است ، در حقیقت دعوت به اجتماع
است … در حقیقت قرآن می خواهد بفرماید: بیایید به این کلمه مشترک
چنگ زنیم و در نشر و عمل به موجبات آن ، یاور و پشتیبان همدیگر
باشیم]. ۹

۲. لزوم دفاع از مشترکات

از آن جا که مساله توحید، در راس همه مسائل مشترک انبیاءالهی
بوده وازاهمیت ویژه ای برخورداراست ، مسلمانان وظیفه دارند در
صورتی که توحید و مراکز عبادت اهل ادیان آسمانی مورد هجوم کفار قرار
گیرد، حوزه مسؤولیت خویش را گسترش داده و به دفاع از کیان توحید
و مراکز عبادت ادیان توحیدی برخیزند:

اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا وان الله علی نصرهم لقدیر…

…اگر خدا بعضی را به وسیله بعضی دیگر دفع نکرده بود، دیرها و
کلیساها و کنشتها و مسجدهایی که نام خدا به فراوانی در آن برده
می شود، ویران می گردید.

آیه فوق ، در راه پاورپوینت کامل تفاهم ادیان ۸۹ اسلاید در PowerPoint ، قدمی فراتر نهاده و دفاع از معابد
مسیحیان (صومعه و کلیسا) و یهودیان (صلوات ) و مساجد رااز علل تشریع
جهاد واز وظایف مسلمانان شمرده است .

دیدگاه مفسران دراین که این آیه شامل مسلمین و زمان
موجود می شود یا خیر، مختلف است . عده ای به این نظرند که : آیه مربوط
به زمان گذشته و وجود قتال و دفاع در هر یک ازادیان گذشته بوده و
شامل دفاع مسلمین از معابداهل کتاب نمی شود ۱۱ .

عده ای نوشته اند: آیه در موضع تشریع جهاد و قتال برای حفظ دین است .
اینان در خصوص مساله به چیزی تصریح نکرده اند ۱۳ . به عنوان نمونه :
علامه طباطبائی (ره ) پس از بیان این مطلب که : آیه در موضع تشریع جهاد
و قتال می باشد و مراداز[ دفع الله بعضهم ببعض] اعم از قتال است و
دفع به وسیله قتال آخرین اقدامی است که دراین راستا صورت می گیرد،
می نویسد:

[فلسفه تشریع قتال ، حفظ مجتمع دینی از شر دشمنانی است که با تمامی
قوا درصددند نور خدا را خاموش کنند.اگر جهاد و قتال نبود، معابد
دینی و مشاعرالهی منهدم می شد و عبادتها و مناسک نسخ می شد]. ۱۴

برخی دیگر می گویند: آیه شریفه شامل زمان موجود نیز می شود و بر
مسلمانان لازم است در صورتی که معابداهل کتاب ، مورد هجوم کفار و
ملحدین قرار بگیرد دفاع کنند.اینان نیز بر دو دسته اند: عده ای فقط
به دفاع ازاهل ذمه و معابد آنان معتقدند ۱۵ و عده ای به دفاع ازاهل
کتاب و معابد آنان به طور عام تصریح کرده اند. به عنوان نمونه :

یکی از علماء و مفسرین اهل سنت در ذیل آیه می نویسد:

[ غرض دوم از تشریع جنگ دراسلام ، حمایت از همه ادیان الهی است ، آن
گاه که مورد تجاوز واقع گردند و آیه شریفه :[ لولا دفع الله الناس]…
بر آن دلالت دارد.اگر خداوند چنین دفاعی را جازه نمی داد، همه
عبادتگاهایی که خداوند در آن مورد پرستش قرار می گیرد، همچون
صومعه های نصاری و کنیسه های یهود و مساجد مسلمانان ، براثر ستم
بت پرستان و منکران معاد،از بین می رفت . واین یک اصل دینی
عامی است که بر آزادی ادیان صراحت دارد و نیز بر حمایت مسلمانان
از معابد واهل آن دلالت دارد]. ۱۶

۳.اسلام پشتیبان ادیان آسمانی

اسلام خود را حافظ و نگهبان ادیان گذشته می شمرد و وظیفه خود می داند
که در دیدگاهها و آرمانهای مشترک ، چه در بعد فکری و یا عملی ، به
دفاع از آنان برخیزد زیرا تضعیف ارکان ادیان گذشته موجب تضعیف اسلام
و تضعیف اسلام ، موجب وهن و سستی سائرادیان را در پی خواهد داشت .
اسلام ، مهمترین دلیل ، بر رسالت حضرت موسی و عیسی ( ع ) بوده و هست و
هرگونه خدشه دراصالت اسلام ، موجب خدشعه در حقانیت آنان خواهد بود.
مرحوم محمد جواد مغنیه (ره ) در تفسیر آیه شریفه ذیل :

ودت طائفه من اهل الکتاب لویضلونکم و مایضلون الاانفسهم و

گروهی ازاهل کتاب ، دوست دارند تا شما را گمراه کنند در حالی که
جز خودشان را گمراه نمی کنند.

می نویسد:

[مراداز طائفه ، جماعتی از بزرگان اهل کتابند. واین آیه شریفه ،
بر مبشرین مسیحی قابل تطبیق است زیرا تمام توان خود را به کار
می گیرند تا مسلمانی را نصرانی گردانند واگراین کار برایشان مشکل
باشد، سعی می کنند تااو را دراسلام به شک و گمراهی بکشانند و به این
بسنده می کنند که بی دین باشد. ولی آنان بااین کار، خودآگاه به خود
ضربه می زنند زیرا تضعیف اسلام ، به عنوان دینی که مردم را به سوی
خالق مدبر و حکیم دعوت می کند، عقب نشینی و تضعیف همه ادیان و روسای
آنان را به دنبال خواهد داشت . ما تفسیر آیه :[ ومایضلون الاانفسهم و
مایشعرون] را چنین می فهمیم]. ۱۸

۴. سیره پیامبر

با نگاهی گذار به تاریخ اسلام ، در می یابیم که پیامبراسلام (ص ) در
تحقق بخشیدن به ماموریت الهی خویش ، نامه هایی برای زمامداران و
عالمان اهل کتاب ارسال می داشته است و یا سفیرانی را می فرستاد، تا
پیام توحیدی او را باز گویند واهداف و برنامه های اسلام را تشریح
کنند.

و در مرحله دوم ، بااستشهاد به آیه[ تعالواالی کلمه سواء]، آنان
را به نقاط مشترک و تفاهم و وحدت در آن نقاط فرا می خوانده است .

به عنوان نمونه : در نامه پیامبر(ص ) به[ هرقل] ، فرمانده رومیان ،
چنین آمده است :

بسم الله الرحمن الرحیم

من محمدبن عبدالله الی هرقل عظیم الروم . سلام علی من اتبع الهدی .

یااهل الکتاب تعالوا کلمه سواء بیننا و بینکم ان لاتعبدالاالل

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.