پاورپوینت کامل فصل شکفتن آرمانها ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فصل شکفتن آرمانها ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۰۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فصل شکفتن آرمانها ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فصل شکفتن آرمانها ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint :
۱۳
سرمقاله
وعده های الهی تخلف ناپذیرند
سنتهای خداوندی ثابت و پابرجا.
گر چه آدمیان به اقتضای سرشت خویش ناشکیبا و کم طاقتند و در
راستای رسیدن به آرمانهاارزشه گاه گرفتار یاس و دلسردی می شوند
اما پیام زنده وحی همواره تحقق حتمی آرمانهای بلند و حاکمیت قطعی
ارزشها را برای آنان باز می خواند و چون طبیبی دردشناس در آنان روح
امید و نشاط را می دمد:
ولا تیاسوا من روح الله من روح الله الاالقوم الکافرون ۱ .
آنچه در چشم فرزندان آدم دور می نماید در نزد خداوند بسی نزدیک
است .
حتی یقول الرسول والذین آمنوا معه متی نصرالله .الاان نصرالله
خداوند به پیروزی نهایی حق بر باطل نوید داده است :
ویریدالله ان یحق الحق بکلماته و یقطع دابرالکافرین لیحق الحق
و یبطل الباطل و لوکره المجرمون ۳ .
خداوند تلاشگران حق جو را به دریافت نتایج ارزشمند تلاشهایشان
بشارت داده و یادآور شده است که تغییر شرایط آنان جو در پرتو سعی و
کوشش خودشان صورت نخواهد گرفت .
ان الله لایضیع اجرالمحسنین ۴ .
ان الله لایغیر مابقوم حتی یغیروا مابانفسهم ۵ .
سرانجام خداوند به صالحان وعده داده است که آنان وارنان زمینند و
حاکم بر آن نه وارث شهر و کشور و قاره که وارث شهر و کشور و
قاره که وارث مجموعه مین و حاکم بر سراسر آن :
ان الارض یرثها عبادی الصالحون ۶ .
این اوج تحقق آرمانهای بلند صالحان خداجویی عدالتخواه مصلح است .
تمامی این نویده بشارتها و وعده حق است و خلل ناپذیر. ما که
اکنون دراین مقطع از زمان و تاریخ ایستاده ایم شادمانیم که تحقق
بخشی از آن نویدها را با چشم خویش دیده و با تمام وجود لمس کرده ایم
واکنون شاهد تحقق بخشی دیگراز آرمانهای دیرینه خویش هستیم .
دراین رهگذراز هر زمان دیگری به آینده ای روشن امیدوارتریم .
نویدی که تحقق یافت
امروز. ما در فضای نظام و حاکمیتی تنفس می کنیم که پیشینیان صالح
م هزاران بار در آرزوی آن جان دادند.
آنان در سخت ترین شرایط زمان خویش و در سیاه ترین ادوار حکومت
استبداد با تلاشه رنجه فریادها و پایمردی های خود به لحظه
لحظه های نظامی که در آن حضور داریم جان بخشیدند.
محرومیتها دیدند شکنجه ها شدند به تبعیدها رفتند و خون دلها
خوردند.
تنها به وعده الهی متکی بودند که :
[خداوند به مومنان دارای عمل شایسته و صالح وعده داده است : آنان
را به خلافت و حاکمیت برساند چونان که پیشینیانشان را به حاکمیت
رسانیده است تا بیم آنان به امنیت مبدل گردد و خدای را بدون کمترین
شرکی پرستش کنند] ۷ .
امروز ما شاهد تحقق آن آرمانهای بزرگیم .
برای حرکت در راه خدا و محقق ساختن عدالت اجتماعی و تعالی بخشیدن
به روح واندیشه امت اسلامی و گسترش پیام وحی امکانات گسترده ای را
دراختیار داریم .
دیگر برای مسلمان بودند موحد ماندن و دین خواهی و خداجویی تحقیر
نمی شویم شکنجه نمی بینیم و…
یعنی از آن امنیت موعودالهی برخورداریم .
[ومن کفر بعد ذلک فاولئک هم الفاسقون] ۸ .
اکنون پس از رسیدن به قدرت و ثبات موقعیت و نیزامنیت و نعمت
اگر حق این امکانات و شرایط ویژه را به جا نیاوریم ناسپاسی کرده و
حریم بندگی خدا را شکسته ایم .
امروز وعده الهی تحقق یافته و نوبت ماست که حقیقت خویش را رو
کنیم وادعاهامان را به اثبات رسانیم .
بدیهی است که نیازها و مسائل و مشکلات حاکمیت دین متوجه کسانی است که
در راه استقرار آن تلاش کرده اند. یعنی حوزه های علمیه و سازمان
روحانیت .
اندیشه وران و دانشیان حوزه و روحانیت از یرباز به ارتباط
تنگاتنگ استقرار و نیز تداوم حکومت دینی با شخصیت و کارآیی و عملکرد
و توان حوزه های علمیه و سازمان روحانیت می اندیشیدند و کاستیهای آن
را در هر فرصت و موقعیتی یادآور می شدند و برای بهره گیری صحیح و
شایسته از وجود حوزه ها و روحانیت مسایلی را پیشنهاد می کردند. برخی
سخن ازاصلاح به میان می آوردند و گروهی تحول را ضروری می شمردند.
گروهی در تجزیه و تحلیل برخی مشکلات اساسی نظام به سراغ عوامل
مختلف می رفتند. ولی برخی ریشه بسیاری از کاستیها و مشکلات را در
گره های ناگشوده مبانی نظری و فقهی و نیز وضعیت فرهنگی و سیستم
حوزه ها جستجو می کردند.
بدیهی است که منظوراین نیست که اگر مدیر با وزیری در محاسبات
خویش دچاراشتباه یا لغزشی شده گناه آن متوجه حوزه هاست . خیر.
اصولا مسایل جزیی و مقطعی و مشکلات اجرایی دراین جا مورد نظر
نیست .این جا سخن از خط مشیهای سیاسی اقتصادی قضایی فرهنگی
تبلیغی و…است .
دراین شرایط احساس نیاز و مشاهده خلاها
دوباره سخنان مصلحانی چون شهید مطهری در رابطه با لزوم اصلاح سازمان
روحانیت با شدتی بیشتر مطرح گشت .
اندیشه های روشن حوزوی و کسانی که در دام تحجرها و باورهای کهنه گرا
نیفتاده بودنداز یکسو به شدت برای پیشبرد صحیح نظام اسلامی تلاش
می کردند واز سوی دیگر ضرورت پیدایش تحولی عمیق را در حوزه هااحساس
می نمودند چه این که میان این دو (نظام اسلامی و حوزه ها) نمی توانستند
تفکیکی قابل شوند.
زیرا معتقد بودند
و نیز معتقدند که :
[… نظام جمهوری اسلامی به طبیعت خود نظامی وابسته به علمای دین
است و علمای دین هم ازاین حیث که در پدید آوردن این نظام سهم وافر
را داشته اند و هم ازاین جهت که مردم درباره نظام به آنها مراجعه
می کنند و هم ازاین جهت که خوداز جهات مختلف و در مشاغل مختلف در
نظام مسوولند لذا علمای دین و حوزه های علمیه بایداز وضعیت نظام و
مدیریت نظام آن چنان که هست مطلع باشند]… ۹ .
این پیوستگی و تفکیک ناپذیر بودن
که مبنای این نظریه امام رحمه الله علیه را تشکیل می دهد :[ اسلام
منهای روحانیت مساوی است بااسلام منهای اسلام] .
نفی این پیوستگی است که اسلامخواهان را نسبت به وضعیت حوزه ها
نگرانتر می سازد. آن جا که شخصی مانندامام راحل پس از آن همه مشاغل
و در سنین بالای عمر و در پایانی ترین مراحل زندگی مهمترین سخنان را
با حوزویان در رابطه با وضع حوزه ها دارد. هشدار می دهد راه
می نمایاند و دعوت به اصلاح می کند.
بشارتی که در حال تحقق است
چنانکه گفتیم دردمندان بسیاری به موضوع اصلاح و تحول حوزه ها
اندیشیده اند سخن گفته اند و مطلب نوشته اند و بسیاری از آنان با گذشت
زمان و عدم مشاهده پیشرفتها و مایوس شدند. غافل ازاین که هر
تلاشی بر خدا و در راه دین صورت گیرد عقیم و بی ثمر نمی ماند.
سنت الهی چنین است که تلاشها را به ثمر نشاند دیر یا زود.
بشارت خداست که سرنوشت امتها و گروهها را خودشان باید رقم زنند و
تلاش آنان بی ثمر نخواهد نشست .
اکنون که بشارت و وعده الهی با جلوه ای دیگر در حال تحقق و عینیت
است .
ما که در روزگاری شاهد
تحقق بزرگترین آرمان خویش یعنی حاکمیت دین و برقراری نظام اسلامی
شدیم اکنون نیز شاهد فصل نوینی از شگفتن آرمانهای خود در رابطه با
تحول حوزه ها و سازمان روحانیت هستیم .
سخنان ژرف و واقع بینانه رهبر نظام اسلامی حضرت آیه الله خامنه ای
در تارخی ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ برای حوزه های علمیه سرآغاز فصل حیات و تحول و
پویندگی حوزه ها گردید و نشاط رفته را در فکر واندیشه و باور
اصلاح طلبان حوزه بازگردانید. و براستی ثابت کرد که اگر تلاشی خالصانه
صورت گیرد سرانجام به ثمر خواهد نشست .
آن گاه که مشکلات و نیازهای حوزه در جمع عظیم روحانیان بر زبان
شیوای مقام معظم رهبری جاری گشت و با شور و شوق واستقبال همه
حوزویان مواجه گردید ما هم به عنوان عضوی از خانواده حوزه اگر
نگوییم بیش از دیگران همانند آنان مشعوف شدیم .
شعف مااز آن حیث می توانست فزونتر باشد که دارای دو جنبه بوده :
۱. موضوع تحول حوزه به شدت مورد نیاز می نموده واز شرایط فعلی آن
رنج می بردیم و نوید به تحول نوید به اصلاح و کجیها وامید به تعالی
بوده .
۲. مااصحاب مجله
حوزه از سال ۱۳۶۲ تاکنون بیشترین سخنان را در زمینه لزوم تحول
حوزه ها داشته ایم و شاید کمتر موضوعی را بتوان سراغ گرفت که در زمینه
نیازهای حوزه به تفصیل یا به اجمال مورد نظر مجله واقع نشده
باشد.
آنچه برای ما مسرت آفرین بوده این است که بیشتر موضوعات مهم
موضع گیریها واهتمام هایی که ما در گذشته نسبت به حوزه و سیستم و
تشکیلات آن داشته ایم و چه بسا در زمان خویش موردایراد برخی عناصر
حوزوی قرار می گرفته است امروز با بیانی صریح تر در کلام رهبری جلوه گر
است و جو عمومی حوزه نیز پذیرای آن می باشد.
ما خدای را سپاسگزاریم که تاکنون راه خویش را دراین راستا به
صواب پیموده ایم و به توفیق الهی توانسته ایم نیاز زمان خویش را درک
کنیم و مصرانه آن را دنبال نماییم واز طعن ها و عیبجویهای تنگ نظران
و کوته بینان نهراسیم .
اکنون برای ارائه نمونه ای از سرفصلها و مطالبی که ما در شماره های
پیشین درباره مسایل حوزه آورده ایم اشاره ای خواهیم داشت تا هم گواهی
باشد بر آنچه گفتیم و هم رهنمودی باشد برای آنان که در شرایط فعلی
به تحقیق این مسایل پرداخته اند.
این مقاله از شهید مرتضی مطهری رحمه الله علیه می باشد که در نوع
خود کم نظیراست زیراایشان در شرایطی این بیانات راایراد کرده که
کمترین استقبالی در میان حوزویان آن روز نسبت به آن مطالب دیده
نمی شده است . مگر در میان روشنفکران حوزه که دراقلیت محض بوده اند.
این مقاله در سال ۱۳۴۱ در کتاب[ بحثی درباره مرجعیت و رحانیت]
چاپ و منتشر شده است
مجله حوزه آن را در شماره ۱ ۲ و ۳ در آبان و آذر واسفند ۱۳۶۲
آورده است .
دراین مقاله به مطالب ذیل اشاره شده است .
۱. دلایل ضرورت اندیشیدن به حوزه واصلاح آن .
۲. ریشه اصلی مشکلات نظام حوزه و روحانیت .
۳. نقش سازمان و نظام صالح .
۴.ارزشهای موجود در نظام حومه (که باید در هر حال حفظ شود).
۵. نقایص آموزشی (نداشتن کنکور ورودی نبودن کنترل بر روند درسی
طلاب عدم استعداد یابی طلاب .
(
۶. مشکل بی حد و حصر بودن استفاده از لباس .
۷.افراط در برخی مباحث و موضوعات و غفلت از مباحث اصلی .
۸. مساله بودجه .
۹. تمرکز و قدرت .
۱۰. عوامزدگی و تاثیر منفی آن در تحولات حوزه .
۱۱.ارزش نظم و نظام سازمان .
۱۲. وعظ و تبلیغ .
آفات فکری برونحوزه ای
بی تردید یکی از پیش کسوتان طرح مسایل حوزه واصلاح طلبان روشن اندیش
استاد محمدرضا حکیمی است که استفاده از آرای وی در تحولات جاری حوزه
ضروری خواهد بود.
مجله حوزه در شماره های ۱ ۲و۳ سال ۱۳۶۲ مطالب ارزنده ای رااز
استاد تحت عنوان[ آفاق فکری برونحوزه ای] آورده است که سرفصل مباحث
آن چنین است .
۱.ابعاد فکری .
لزوم برخورداری حوزه ازابعاد وجودی و آفاق فکری گسترده وسعت
اندیشه معلومات سرشار.
۲. مدیریت روحی و فکری جامعه . ضرورت داشتن نیرو برای هر مقام و
موضعی که در فکر و فرهنگ مطرح است .
۳. حضور در زمان .
۴. شناخت مرزهای فکری .
استوار مکتب .
۵. حقانیت
۶. شناخت تحولات .
۷. سخنی از شیخ طوسی مرزبان بزرگ .
۸. برنامه ریزی نه کلی گویی .
۹. مسائل و تکلیفها.
الف . مساله کودکان .
ب . مساله جوانان .
ج . مساله نظام دانشگاهی .
د. مساله مطبوعات و نشریات .
و. مساله اخلاق عمومی .
ز. حفظ آرامش و سکینه روحی دراجتماع .
ح . هنر و مسائل هنری .
ط. حضور تبلیغی در خارج کشور.
ی . حضور فرهنگی در سطح جهان .
یا. شناخت کشورهای اسلامی و مسلمین جهان .
یب . حضور تعلیمی تبلیغی امدادی وارشادی در کشورهای اسلامی و در
میان مسلمین جهان .
۱۰. فلسفه سیاسی و روش حاکمیت دراسلام .
۱۱. سیاست اقتصادی اسلام در تامین عدالت اجتماعی .
۱۲.اسوه ای برای طلاب جوان .
الف . جامعیت .
ب . حضور در صحنه های سیاسی واجتماعی .
ج . آثار گستردگی ابداع .
د. نثراستوار و روان .
ه. روح لطیف و شعرشناسی .
و. نمونه ای از تعهد.
ز. قرآن کریم .
ح . سیره نبوی .
ط. آشنایی با[ نهج البلاغه] .
ی . عبادت و تهجد.
یا. شناخت تحلیلی تاریخ اسلام .
یب .اطلاع ازاحوال عالمان .
یج . خوی علمی .
ید. حریت فکری و شهامت اصلاحی .
یه . شناخت اقتصاد زمان و توجه به امر حیاتی عدالت اجتماعی .
۱۳.اشراف در مرزبانی .
۱۴. یادی از مرزبانان .
ارزیابی مسوولیت حوزه های علمیه
مقاله ای در شماره ۱۴ سال ۱۳۶۵.
۱. سخن از نگرانی ها.
نگرانی ازاین که آیا براستی همه مدیران و مسؤولان شناخت همه
جانبه و عمیق از مسایل اسلامی وانطباق آنها بر موضوعات مستحدثه و
نوین اجتماعی دارند؟
۲. سخنی دیگراز نگرانیها.
اسلام خودش در مقابل این ارزشهایی که می خواهد بشکند یعنی ارزشهای
مطرود وی در قلمروهای حیاتی و سیاسی یا فرهنگی و یا درامور دیگر چه
می تواند به دنیاارائه نماید.
۳. حوزه مخاطب اصلی بیان نگرانیها.
۴. جایگاه حوزه در عصر تولد دوباره اسلام .
۵. جایگاه رفیعتر و مسئولیتهای بزرگتر.
۶. به چه دلخوش داشته ایم ؟
آیا خوشحال باشیم که عصر عصر تولد دوباره اسلام و حاکمیت اسلام و
اقبال به سوی اسلام است در حالی که حوزه امروز ما با حوزه دیروز
ما فرق چندانی نکرده است و تحولی بنیادی رخ نداده است .
۷. حوزه و مسؤولیتهایش .
حوزه باید در صحنه جهانی از حالت تدافعی به مرحله ابتکار و خلاقیت
رسیده و دشمنان فکری و عقیدتی و سیاسی خود را به موضع دفاع بکشاند.
۸. مشکلات اساسی حوزه ها.
الف . مشکلات علمی و فرهنگی .
ب . مشکلات آموزشی .
ج . مشکلات پذیرشی .
د. مشکلات اقتصادی .
ه. فقدان تشکیلات و مدیریت صحیح .
مدیریت در حوزه های علمیه
مقاله تدوین شده در مجله شماره ۱۶ شهریور ۱۳۶۵.
۱. لزوم پاسداری شایسته ازانقلاب .
اگر مهلت از دست رود وامانت بزرگ خداوند به شایستگی ارج نهاده
نشود بر دوش دارندگان این امانت مخاطبان اصلی[ انه کان ظلوما
جهولا] خواهند بود.
۲. حوزه در بستر تحول زمان .
اگر حوزه در شیوه های علمی و پژوهشی و تبلیغی خود تحولی منطبق با
نیازهای جهان اسلام پدید نیاورد توان تحمل بار مسؤولیت عظیم خویش
را به شایستگی نخواهد داشت .
۳. ضرورت مدیریتی صالح و شایسته .
ضروری ترین حرکت و تحولی که باید در حوزه رخ دهد شکل گرفتن
مدیریتی است مبتنی براصول اسلامی که به دوراز شائبه تنگ نظری
کوتاه نگری خود محوری و طبقه سالاری باشد.
۴. ملاک ضرورت مدیریت .
در یک جامعه ره چه سازمانها بزرگتر و حساستر می شود ضرورت مدیریت
آن بیشتر و نوع مدیریتش نیز پیچیده تر می گردد.
۵. نقش مدیریت در کارآیی سیستمها.
عصرامروز آن چنان برای مدیریت اهمیت قائل است که دانشمندان عصر
ما را عصر مدیریت می نامند.
۶.ایمان و تقوا خلا مدیریت را پر نمی کند.
۷.انواع مدیریت .
۸. مدیریت شورایی فراگیر.
۹.ارکان اصلی مدیریت شورایی فراگیر.
الف . ولی فقیه .
ب . فقها.
ج . مدرسان متعهد و دارای بینش .
د. طلاب و فضلای جوان و خوشفکر و حرکت آفرین .
ارکان مدیریت در حوزه
مقاله ای تدوین یافته در شماره ۱۷ آبان ۱۳۶۵.
۱.اهمیت تبیین ارکان واصول مدیریت حوزه ها.
۲. جایگاه ولی فقیه در تشکیلات مدیریت حوزه و روحانیت .
۳. نقش فقها و مدرسان در تشکیلات مدیریت حوزه .
۴. نقش اندیشمندان حوزه ای در تشکیلات مدیریت حوزه .
۵. ضرورت حضور طلاب در تشکیلات مدیریت حوزه .
حضور طلاب در تعیین سرنوشت خویش مساله ای است که تاکنون عملا مورد
بی توجهی قرار گرفته و نقش فعال و خلاق و مبتکر و جریان آفرین آنان
نادیده انگاشته شده است .
حوزه زادگاه اندیشه و خاستگاه شخصیت و پشتوانه همیشگی هویت صنفی و
فکری و عقیدتی طلاب است و آنان نمی توانند نسبت به چگونگی مدیریت آن
بی تفاوت باشند.
۶. نحوه حضور و نظارت ولی فقیه .
۷. نحوه حضور و نظارت فقها و مجتهدان .
۸. نحوه حضور مدرسان .
۹. نحوه حضوراندیشمندان حوزه ای در نظام مدیریت حوزه .
۱۰. نحوه حضور و تاثیرگذاری طلاب در مدیریت حوزه .
۱۱.اعلام آمادگی مجله حوزه برای دریافت طرحها و نظرات تکمیلی طرح
ارائه شده .
مدیریت در حوزه های علمیه طرح و برنامه
مقاله ای تدوین یافته در شماره ۱۸ دی ماه ۱۳۶۵.
۱. رابطه[ طرح و برنامه] با[ مدیریت] .
۲. مفهوم[ طرح و برنامه] در سیستم مدیریت .
۳. ویژگیهای[ طرح و برنامه] در کار مدیریت .
الف . شناخت ارزشهای اصولی و زیربنایی سازمان و تعیین هدف نهایی .
ب . تعیین اهداف کوتاه مدت و دراز مدت .
ج . پیدا کردن عملی ترین و ثمربخش
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 