پاورپوینت کامل دستورالعملی از; فقیه وارسته ، محقق حلی ۳۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل دستورالعملی از; فقیه وارسته ، محقق حلی ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دستورالعملی از; فقیه وارسته ، محقق حلی ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل دستورالعملی از; فقیه وارسته ، محقق حلی ۳۷ اسلاید در PowerPoint :
۱۲۱
[مدتی این مثنوی تاخیر شد] واینک به یاری خداوند عرضه رهنمودها
و[ دستورالعملهای] رهروان راستین دانش و بینش بار دیگر می آغازد بدان
امید که دیری بپاید واین جویبار زلال که از سرچشمه های نور و معرفت
بر می آید تا کویر تفتیده دلها را سیراب کند، پس ازاین در تمام
شماره هاادامه یابد.
نامه ه، تقاضاها و مراجعه های مکرر شما خوانندگان عزیز، ضمن نکه
نشانگر تلاش میمون شما راهیان نوراست ، نمایانگر تاثیر ژرف حقایقی و
مواعظی است که[ چون از جان برخاسته اند لاجرم برجان می نشینند].
اینک این شما واینهم وصیت و[ دستورالعملی] دیگر.
وصیت نامه فقیه وارسته مرحوم محقق حلی ،[ صاحب شرایع] ،
[دستورالعمل] و وصیت نامه ای را که در پیش روی دارید، نتایج
آزمونهای یکی از قله های افراشته فرهنگ تشیع و سرآمد سلسله منور
فقیهان حوزه های علوم اسلامی ،[ جعفر بن حسن بن یحیی بن سعید حلی ، هذلی
است] . فقیهی که سطوت علمی او هنوز بر حوزه های علمیه حاکم و آراء
محکم وارزشمند وی ، مدار بحث و کنکاش می باشد، در جایگاه بلند و
منزلت والای او همین بس که لقب[ محقق] را ویژه خود ساخته ، که در
حوزه هایاسلامی[ محقق] علی الاطلاق ،اوست .
شرح حال نگاران و عالمان پس از وی ، گستره دانش و عظمت علمی وی را
ستوده اند، و برخی او را در جایگاه بلند فقاهت ، بی همتاانگاشته اند.
علامه سیدمحسن امین عاملی می نویسد:
[ علامه در[ اجازه] خود به[ بنی زهره] گفته است : محقق ،
برترین فقیه زمانش بود، ولی حسن بن شهید ثانی (صاحب معالم ) گفته
است :اگر علامه قید[ زمانش] را نمی آورد بهتر بود، چرا که محقق ، سرآمد
فقیهان شیعه است و در میان فقیهان ما همانند ندارد].
محقق ، رحمت خداوند براو باد،افزون بر زندگی پر برکت علمی و فقهی و تربیت
دهها فقیه و دانشمند، با مطالعه نقادانه در نظام درس حوزه تحولی
پدید آورد و با نگارش کتاب گرانقدر[ شرایع الاسلام] تبویبی نوین و
تنظیمی ارجمند را در متون فقهی عرضه کرد. محقق[ فقه] به میراث مانده
از فقیهان پیشین بویژه آثار شیخ الطائفه را به درستی تهذیب کرد و
آراء وانظار وی را در مسائل مختلف از کتابهای متعدداو گرد آورد،
فقه را به شکلی پخته و منسجم واصولی ، مدون ساخت ، واعتبار آن را که
باانتقادات ابن دریس خدشه دار گشته بود، بدان باز گرداند.این نکته
از جمله والائیهای آثار محقق است که عالمان و محققان بدان توجه
داده اند ۲ .
مرحوم محقق ، قله سان نستوهی است که دانش دین رااز روح الاهی و معارف
قلبی نوشید، علم و عمل را بهم آمیخت ، و براستی لقب والا و زیبای
[نجم الدین] را بخوداختصاص داد.او ستاره فروزان آسمان دانش است ، و
چراغ پرفروغ راهیان بلندیها و والائی ها در[ تاریکزار زندگی] . سخن از
اوج شخصیت او دراین سطور که به یمن وصیت نامه بیدارگراو نگاشته
می شود، بهیچ روی ممکن نیست .ازاین روی ، به گفتار شاگرد بلند
پایه اش ، رجالی عالیقدر، حسن بن داوود حلی بسنده می کنیم :
[نجم الدین ،ابوالقاسم ، جعفر بن حسن یحیی بن سعید حلی ،استاد ما
محقق مدقق ،امام علامه ، یگانه روزگار خویش ، گویاترین زبان عصر خود،
که دراستدلال ، قویترین و دراستحضار مطالب واشراف بر مسائل سرآمد
دانشمندان زمانش بود] ۳ .
نگاهی به وصیت نامه :
محقق[ ره] دراین رهنمود، با نگرشی الاهی ، به مطالعه نظام علمی و
اخلاقی حوزه های علمیه پرداخته و با دقتی روانشناسانه ، به رفتار و
شیوه های تعلیم و پرداخته ، دام های تنیده شده بر مسیر طالب علمان را
نشان داده ، و آنان رااز دانه های هشته بر راه هشدار داده است .
این رهرو راستین فقاهت و قداست ، فقیه بزرگوار و عارف عالیمقدار،
دراین وصیت نامه به نکات ذیل اشاره ای گذرا دارد:
۱. هدف از طلب علم و جهت گیری آن
۲. شیوه یادگیری مطالب و چگونگی رسیدن به ژرفا و حقیقت علوم : در
این راه ، تاکید می کنند، که طالب علم ، باید بر تمام دیدگاهه،اقوال
واحتمالات در مساله وامتیاز آنهااز یکدیگراشراف داشته باشد و
با مطالب و مباحث ، بنیادی برخورد کند، خاستگاه سخن را فهم کرده ،
نتیجه آن را به دقت وارسی کند و آنگاه نتیجه را با خاستگاه ، مقایسه
کند. و دراین راه برای دست یافتن به مطلوب ،از هیچ کنکاش و تلاشی
دریغ نورزد.
۳. شناخت فقیه نمایان و
دوری از آنان : دراین زمینه فرموده: فریب ادعاها واصطلاحات دهن پرکن
آنها را مخور، چه بسیارند کسانی که بین سخن و فعل ،ادعا و عمل آنها
تفاوتی فاحش است . در ظاهر مشهور به ورع ،احتیاط و فقاهت اند. نرم
سخن گویند.ادعای روشن بودن حق مطلب کنند. و در جهت کوبیدن نظریات
دیگران گاهی این شیوه را پیش گیرند:[ اگراین مطلب را چنین تقریر
می کرداستوارتر بود، و یااگراین مطلب را می افزود بهتر بود].اینان
به گونه ای با نظریات دیگران برخورد می کنند که گویا فقط آنها متولی
اسلام و آگاه به احکام اند.
۴.احتیاط در فتوا و نظر. محقق در آخر وصیت نامه تحت عنوان[ تتمه]
خطاب به طالب علم می فرماید: دهن لق مباش ، در پاسخ گوئی به سوال ها
شتاب مورز، چه سخن تو منسوب به خدااست . معاذالله ،اگراز روی
بی دقتی سخنی گفته شود،افترا و تهمت به خدا و رسول اوست که گناهی بس
بزرگ و هلاک کننده دین و آخرت انسان است .
اینک سخنان گرانبها و والای وی را سرمشق خود قرار داده و در پرتو
سفارش های آن بزرگوار راه درست طلب علم و رسیدن به کوثر زلال آل
محمد[ص] را دنبال می کنیم .
هان ،ای طالب علم باید هدف از دانسجوئی ، رهائی از نادانی و
رستگاری باشد، تااز ریکاری و ستیزه گوئی علمی درامان باشی .
برای رسیدن به حق ، کنکاش و پرس و جو کن ، تااز رهزنی هواهای
نفسانی و جذبه های دنیائی رها گردی .
اطلاعت خود رااز نظریه ها زیاد گردان و بر همه اقوال احاطه پیدا کن
تا برامتیازهای آنها دست یابی .
مطلب رااز
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 