پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :

۱۳۵

جریان شناسی تاریخنگاری ها درایران معاصر(۳)

(قسمت اول )

در دو شماره پیشین[ حوزه] درباره آشفتگی وضع تاریخنگاری و رواج
هرز نویسی در تاریخ معاصرایران بگونه گذرا واشاره وار سخن گفته و
حالت[ جریانی] داشتن شیوه های مختلف تاریخنگاری در عصر کنونی در به
معرض بحث گذاشتیم .

و نیز در ضمن بحث[ تبین ضرورت شناخت جریانهای تاریخنگاری] ماهیت و
اهداف سوء تاریخنگاریهای رسمی دو بلوک شرق و غرب را مورد بررسی
قرار داده ، و در حدامکان ، نقاب از چهره آنان برگرفته شد.

واینک بعداز آن مقدمه ، به اصل و متن بحث پرداخته ، و تک تک
جریانهای تاریخنگاری نفوذ یافته و رایج درایران معاصر را مورد
بررسی قرار می دهیم . نخستین و قدیم ترین جریان ، جریان تاریخنگاری
درباری است که این مقاله اختصاص بان دارد.

الف – زمینه سخن:

چنانکه پژوهشگر و نویسنده نامدار سده هشتم هجری[ جلال الدین
سیوطی] گزارش کرده ، مورخ نامدار[ ذهبی] در مقام توصیف و سیمانگاری
واقعیت تاریخنویسی و نوشته های تاریخی موجود چنین گفته است :

[ اصحاب جرح و تعدیل – مورخین و
زندگینامه نوسنان از روشن ساختن وضع و چگونگی حال و زندگینامه
گروهی از مردم و رجال ، خودداری ورزیده اند، واین بخاطر ترس از کتک و
شمیر بوده است .این شیوه در زمان همه حکومتها همچنان برقراراست ،
که مورخین صرفا به بازگوئی محاسن حکومت و حکومتگران پرداخته واز
نگارش زشتی ها و زشت کاریهای آن خودداری می کنند.

تازه این شیوه در صورتی است که مورخ و شرح حال نویس از دین وایمان و
نیکی ، بهره ای داشته باشدامااگر مورخ آدمی ستایشگر و چاپلوس باشد،
مسلما ملاکهای تقوی را رعایت نخواهد کرد، و بلکه بالاترازاین ،او
زشتی و ناروائیهای بزرگ جامعه خود و حکام آن ر، با تبدیل و تحریف ،
بصورت محسنات و مکارم اخلاق و بزرگواری در آورده و در نوشته خود
نقل خواهد کرد ۱ . و…]

اگر ما یک سیر مطالعاتی در محتوای کتابهای تاریخی و شرح حال موجود
و نگارش یافته در طول سده های گذشته عالم اسلام داشته باشیم ، بطور
مسلم اگر مورخ معروف[ ذهبی] را در کلامش کاملا تایید نکنیم ، درباره
اغلب مورخین و زندگینامه نویسان ، کملاش را قرین حقیقت خواهیم یافت و
انبوهی از مورخین و نویسندگان چاپلوسی و تحریفگر را در حالی که
برای پیشکش کردن نوشته های تاریخی خود به حکام وامیران ، راهی
دربارها شده و یا موجب رونق محافل تقریح سلاطین شده اند، مشاهده
خواهیم کرد.البته همانگونه که دیگران و حتی پژوهشگران غیر مسلمان
نیز قبول دارند، در مقایسه مورخین جهان اسلام با مورخین غیرمسلمان ،
نسبت تاریخنگار متملق ، بسیار کم و درصد عوامل جلب کننده اعتماد و
اطمینان در کتب مورخین اسلامی ، بسیار بالاست چرا که آنان گاهی
توانسته اند بی طرفی را رعایت کنند. محقق معروف تاریخشناسی اسلامی
[فرانتس روزنتال] نیز به این مطلب اعتراف دارد. ۲ و نیز رجال نویسان
و مورخین وارسته ای که در منقولات و تحقیقات تاریخی خود تقوی را میزان
و ملاک قرار داده باشند، کم و بیش مشاهده می شوند. برخی از مورخین
مسلمانان را می بینیم که اگر چه درحوزه قدرت و حکومت برخی حکومتگران
می زیسته واحیانا مراواداتی نیز با آنان داشته اند، لکن مجذوب را
روایت کرده و بسیار بی طرفانه و آزاد تاریخنگاری کرده اند. ۳

روی این اصل ، شاید تکلف و یا حتی امری فوق تکلف باشد که انسان
خواسته باشد مورخینی از قبیل مسعودی ،ابن طقطقی ،ابن مسکویه وامثال
آنان را نویسنده ای بی تقوی ، فرمایشی و درباری بشمار بیاورد. چنانکه
مورخینی مانند لوط بن بحیی ( ابومخنف )، سلیم قیس کوفی ، سیدبن طاووس ،
اربلی (صاحب کشف الغمه ) در قدیم ، و در زمانهای متاخر و معاصر
میرحامد حسین ، آقا بزرگ تهرانی ، علامه امینی ، سیدمحسن امین ، زرکلی ،
عبدالفتاح عبدالمقصود، دکتر حسن ابراهیم حسن وامثال اینان را بطور
مسلم و بدون هیچ تردیدی می توان مورخی خارج از حیطه اعمال قدرت
دربارها به حساب آورد. در طول تاریخ ازاین نمونه ها نیز در هر مقطعی
از مقاطع وجود داشته اند که احیانا نوشته های کلامی یا تاریخی آنان ،
موجب شهادت واز دست دادن جانشان گردیده است .

مانند فقیه و مورخ شهید[ قاضی نورالله شوشتری] مولف کتابهای
[ احقاق الحق] ،[ مجالس المومنین] و غیره . ۴

این قبیل افراد، خارج از فرمان و سلطه سلاطین وامراء و قدرتمندان
زمان خود تاریخ می نوشته اند – گواینکه ممکن است برخی شان اشتباهات
شخصی نیز داشته باشند – ، هر چند که بیرون از حیطه قلم شکنی آنان
که خواه و ناخواه جو تقیه و مخفی کاری و یا نوعی مسالمت جوئی و
محافظه کاری را بر نویسندگان تحمیل می کرده ، نبوده باشند. لکن بااین
همه ، چنانکه گفتیم ،اغلب مورخین با دربارها روابط دوستانه داشته و
هماهنگ با منافع و مصالح آنان تاریخ می نوشته اند. برای همین هم هست
که تعدادی از کتابهای تاریخی که همراه با جعل ، تحریف و تزویر نوشته
شده اند و یا دستکم یک طرفه نگارش یافته اند یعنی فقط به بازگوئی و
گزارش نیکی و محاسن موجود پرداخته واز گزارش زشتی ها و مظالم
دستگاههای حکومتی چشم پوشیده اند. مجموع این آثار تاریخی که از صدر
اسلام تاکنون در گوشه و کنار جهان پهناوراسلام نگارش یافته و برای
نسلهای آینده به ارث رسیده است ،[ پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint] نامیده می شوند.

پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint ، کهن ترین جریان تاریخنگاری در جهان اسلام و
ایران می باشد بگونه ای که می توان گفت ، در همه سده هاازاین نوع
نوشته های تاریخی بوفور می توان یافت .

در عصر حاضر و درایران معاصر نیز، شیوه پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint ، به
صورت یک جریان حساب شده و تحت برنامه ، کاملا مصداق خارجی داشته است ،
و بنابرامکانات نوین و موقعیتهای زمانی و مکانی ویژه ، حتی شیوه
برنامه ریزی وارائه آن بسیار پیچیده تر و مرموزتراز گذشته بوده
است .

این نکته نیز شایان توجه است که
منظور مااز[ تاریخ معاصرایران] ،از آغاز سرکار آمدن سلسله سلطنتی
قاجار ببعد می باشدو در مجموع شامل دوره قاجاریان و پهلویان
می گردد.

دراین نوشتار می خواهیم درباره این نوع
تاریخنگاری به مطالعه و بررسی پرداخته ، و با مفهوم دقیق ، خصوصیات و
ممیزات این شیوه تاریخنویسی درابعاد گوناگون و در عین حال فشرده ،
آشنا شویم تاازاین طریق بتوان ، برای کسانی که می خواهند در تاریخ
معاصرایران مطالعه و پروهش کنند، ملاکهائی جهت منبع شناسی وارزیابی
و نقد کتب تاریخی ارائه داد.

فایده شناساندن جریان پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint ،
برای دانشجویان و پژوهشگران تاریخ معاصرایران ،این است که پژوهشگر،
در پرتو آن تا حدودی قادر خواهد شد تا با توجه به وابستگی جریانی
مولفین و نویسندگان کتابهای تاریخی بدر باره، واهدافی که از
تالیف چنین کتابهائی داشته اند مقاصد پشت پرده را بفهمد و مطالب
سره رااز ناسره بهتر تشخیص بدهد و بطور کلی با معیار مطالعاتی و
تحقیقی و آگاهی قبلی به سراغ تاریخ برود تا فریب فریب هیچ دروغ
حقیقت نمائی را نخورد.

برای رسیدن به این مقصود ضرورت دارد، نخست[ مفهوم] دقیق
پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint و تعریف روشن آن را بدست آورده ، و آنگاه ریشه ها و
سابقه تاریخی آن در فرهنگ کشورمان را جستجو کنیم . پس ازاین
مراحل ، نبوت می رسد به این که ویژگیهای پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint مورد
شناسائی قرار بگیرند. به دنبال این مباحث ، چند عدداز کتابهای
تاریخی را به عنوان نمونه برگزیده و به آنالیز علمی و تجزیه و تحلیل
آنها پرداخته شود، تاازاین طریق شیوه تطبیق اصول و موازین بر
مصادیق بدست بیاید.

ب- مفهوم پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint:

[تاریخنگاری] از مقوله های فرهنگی است ، بنابراین پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
نیز خود بازتابی از فرهنگ و شیوه های تفکر و زندگی حاکم بر دربارها
و محافل قدرت و سلطنت بشمار می آید و رسالت آن نیز عبارتست ازانجام
دو عمل زیر:

۱. توجیه وضع موجود و مشروع نشان دادن آن در سایه توسل به تاریخ
و بازگوئی دبخواه حوادث گذشته ، بمنظور تثبیت پایه های فکری و فرهنگی
قدرت حاکم ، با کشف و یا جعل ریشه های تاریخی و تبارنامه های فکری و
سیاسی برای این قدرتها.

۲. گزارش حوادث و رخدادهای معاصر برای آیندگان ،
بگونه سانسور شده و یا آمیخته به تحریف . مورخ درباری ، با بیادگار
گذاشتن چنین نوشته ، درباره تاریخ رژیم و جامعه معاصر خود،اذهان
نسلهای آینده را فریب می دهد و نوعی تقدس و یا خدمت شیفتگی دروغین
برای حکام زمان خود می تراشد و فضایل و مکارم فراوانی برای آنان
می بافد. ۷

مورخ درباری این همه را باالهام از فرهنگ درباری به انجام
می رساند. بنابراین ، برای تعریف هر چه دقیق تر پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint ، و
تبیین و تحصیل مفهوم درست آن ، بایسته است ابتدا[ فرهنگ درباری]
شناخته شود، در سایه آن ، تعریف پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint نیز خود بخود
حاصل خواهد شد.

درایران معاصر، بطور کلی چهار جریان فرهنگی نفوذ و رواج داشته و
دارد:

۱-فرهنگ سنتی: که خود
آمیزه و معجونی از آداب و رسوم محلی ، خرافات ، ظواهر جزئی و ناچیزی
از آداب زندگی و معاشرت اسلامی بطور قشری ، بریده بریده و ناپیوسته
می باشد.اکثریت مسلمانان ، تحت تاثیر چنین فرهنگی بوده و هستند، لکن
ناآگاهانه و به غلط آنرا فرهنگ اسلامی پنداشته اند! برخی ها نیز آن را
[فرهنگ ملی] می نامند.

۲-فرهنگی اسلامی: منظوراز آن ، مجموعه اندیشه ها و تفکراتی است
که دارای پیکره ای استوار و پیوسته همچون یک منظومه قانونمند بوده و
از تمامیت اسلام برخاسته باشد و توانا باشد تااسلام را درابعاد
مختلف ببیند و نه در یک بعد ویره و محدود. مصداق خارجی و تبلور عینی
چنین تفکرو فرهنگ سالم و جامع کسانی همچون:[ سیدجمال الدین
اسدآبادی] ،[ سیدحسن مدرس] ،[ علامه طباطبائی] ،[ استاد مطهری] ،
[آیه الله العظمی منتظری] و در مرحله بالاتر و جامع تر[ امام خمینی] و
دست پروردگارن ره یافته ایشان می باشند .

۳- فرهنگ وارداتی :منظوراز آن مجموعه تفکرات ، آداب و رسوم وارزشهای فکری
و فرهنگی است که بصورت مهاجم ،از خارج مرزهای جهان اسلام و آن سوی
دنیا ( غرب )، به میان مسلمانان وارد شده که از خصوصیات آن ، ناسازگاری
ماهوی با فرهنگ اسلامی و ناسازگاری صوری و موقتی با فرهنگ سنتی
می باشد.این فرهنگ ، فرهنگ غربی ، فرهنگ استعماری و یااستکباری نیز
نامیده می شود.اندیشمندانی چون جلال آل احمد، وروداین نوع فرهنگ به
ایران و شرق اسلامی را نوعی آفت و بیماری به حساب آورده و درنتیجه
مجذوبین آن را[ غرب زده] نامیده اند که با کلماتی همچون[ و بازده] و
غیره قابل مقایسه می باشد. ۵

۴-فرهنگ درباری: درایران معاصر، مفهوم فرهنگ درباری نسبت به
گذشته ها متفاوت است .اگر چنین فرض شود که در قرون گذشته ، فرهنگ حاکم
بر دربارها دارای عناصر به وجود آورنده بومی ، و در نتیجه انسجام و
پیوستگی ظاهری بوده است ، در مورد فرهنگ درباری معاصر رایج درایران
(و یا حتی تمام جهان اسلام ؟) مسئله کاملا خلاف آن است.

منظوراز فرهنگ
درباری ، مجموعه آداب و رسوم ، سنن ، مقاصد، معیارها وارزشهائی است که
بر درون دربارها و شوون زندگی درباریان و وابستگان آنان ساری و
جاری بوده باشد. ۶

درایران معاصر، واقعیت چنین
فرهنگی ، کاملا مختلط و ناخالص بوده است . فرهنگ درباری معاصرایران
آمیزه ای از سه فرهنگ جداگانه[ سنتی] ،[ وارداتی] و[ درباری] بوده
است . منظوراز واژه[ درباری] که یکی از رئوس این مثلث را تشکیل
می دهد، مجموعه فرهنگی به ارث رسیده از سلاطین و درباره های قدیم از
ما قبل اسلام و عصر بنی امیه تاکنون – می باشد.

این سه عنصراساسی تنها عناصر تشکیل دهنده فرهنگ درباری معاصر
ایران می باشند و با تجزیه و تحلیل و شناخت اینهاست که می توان
پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint و مورخ درباری را شناخت . بدون شناخت همه جانبه
فرهنگ درباری معاصر درایران ، مورخین درباری قابل شناسائی نمی باشند.
اما با شناختن این فرهنگ و تطبیق آن بر آثار و تالیفات تاریخی
معاصر، می توان مورخین و کتابهای تاریخی درباری را به راحتی تشخیص
داد.

دربارهای قاجار و پهلوی، با توجه به این که بطور مستقیم
و یا غیر مستقیم به مراکز قدرت خارجی وابسته بودند، و یا دستکم می توان چنین گفت: که قدرتهای استعماری بر شؤون
فردی، تصمیمات
و اراده آنان، چیره بودند. لذا خواه نا خواه، مدافع و حافظ
آنان و مروج فرهنگ مورد نظرشان بودند. به اصطلاح غربی کردن شیوه ها و مظاهر زندگی فردی و اجتماعی در جهان اسلام از نوع
آتاتورکی، امان اللّه خانی و رضا خانی آن، کاملاً نشانگر رسوخ فرهنگ وارداتی در تمام زوایای دربارها و مغزهای درباریان می باشد.

روی همین اصل است که بطور طبیعی
مساله (استقلال) و حساسیت داشتن نسبت به حضور و یا فعالیت بیگانگان
در داخل کشور،از آن نوع که حکام و ساطین قدیم دارای آن بودند، در
کلام سلاطین جدید، خودبخوداز بین می رود ۷ و در نتیجه ارزشهای فرهنگی
وارداتی سلطه گران خارجی همسان و همپایه ارزشهای فرهنگی سنتی ، که
طبق مقتضای سیاست دربارها ملزم به رعایت و حراست آن بودند، می گردد.
و زمانی که این دو عنصر – فرهنگ وارداتی و فرهنگ سنتی ، در کنار
[تاج و تخت] و آداب و رسوم درباری به اصطلاح دو هزار و پانصدساله
قرار بگیرد، مجموعا معجون و آمیزه شگفت انگیز نوینی را به نام
[فرهنگ درباری معاصر] بوجود می آورد که در درون چهارچوب گشاد آن ، هم
فرهنگ سنتی ( اعم از خرافات و مذهب تحرف شده ) هم فرهنگ وارداتی و
تحمیلی اربابان آزمند خارجی ، و هم فرهنگ درباری – بومی و خالص
باستانی و قدیم – گرد هم آمده و ببه هم می آمیزند.

شخص[ شاه] جسم کامل و تمام نمای این فرهنگ مختلط و بی قواره بوده
است . لذا مشاهده می کنیم که شخصی مانند ناصرالدین شاه ، چگونه توانسته
است می خوارگی افراطی ،استبداد دهشتناک ، هرزه گرائی بی مرز، روشن فکر
مابی ملکم گونه و غربگرایانه را با تظاهر به شریعت گرائی ، توسل و
تعزیه در تکیه دولت و بالاخره سفرهای زیارتی و مداحی امام حسین[ ع]
جمع کند!اجتماع متناقضاتی که از عهده هیچ هنرمند و هنر پیشه
دیگری بر نمی آید ۸ و نیز با توجه به تعریف یاد شده از فرهنگ درباری
است که می توان شخصی مانند محمدرضا پهلوی معدوم ر، مورد روان شناسی
قرار داد، و درباره رفتارهای ضد و نقیض و مالیخولیائی اواظهار نظر
کرد.او شخصی است که در عین غرق بودن در خوشگذرانیهای عجیب و غریب
از نوع آمریکائی و غربی آن در تفریحگاههای اروپ، و حضور در
میهمانی های مختلط گذائی کاخ سفید و غیره ، و سردادن شعارایجاد[ تمدن
بزرگ] از نوع انگلیسی و آمریکائی آن ، یک ناسیونالیست دو آتشه و
باستان ایرانی ! و یک[ حاجی] و یک فردی که از کوچکی مورد لطف ائمه
اطهار بخصوص حضرت قائم[ ع] بوده و بارهای بار به لطف آنان از حوادث
جان سالم بدر برده نیز هست ! ۹

همانگونه که دربار سلطنتی حکام سعودیدر حال حاضر دارای چنین فرهنگ مختلطی هست . وابستگان این دربار، درعین حفظ سمت[ خادم الحرمینی] و داشتن غبغب پر باد ناسیونالیسم عربی ،
از حضور در میکده ها و …ی اروپا غفلت نمی ورزند! هیچکدام ازاینها
بی دلیل نیستند. هر یک ازاین حرکات و رفتارهای به اصطلاح شاهانه ،
جلوه یکی از سه ضلع مثلثی هستند که ذکر کردیم . فرهنگ درباری معاصر،
با توجه به ماهیت مختلط و غیر منسجم خود، در عالم سیاست موجودی جز
این قبیل[ خارق العاده ها]! نمی تواند تحویل بدهد .

چنانکه محصولات فرهنگی این فرهنگ
نیز موجودات و پدیده هائی از همین قماش توانند بود. لذا می بینیم
مورخین درباری معاصر نیز، که خودالهام گرفته ازاین چنین فرهنگ در
هم آمیخته و سه ضلعی می باشند، درست دارای همین شخصیت و بینش در
مسائل فرهنگی و تاریخی هستند که ارباب شان دارای آن در زمینه های
مسائل سیاسی واجتماعی است .

این مساله تصادفی نیست که نویسندگان و مورخینی که فارغ التحصیل
مراکز علمی غرب هستند و دارای ادعاهای روشنفکرانه و علم گرایانه
می باشند، در عین ستایشگر بودن برای فرهنگ اسارت آور واستعماری غرب ،
مدافع دو آتشه ناسیونالیسم و قومیت گرائی بمفهوم فرهنگ سنتی ، و یک
اسلام ستیز تمام عیار می باشند. خرافات مذهبی زردشتی و یا به اصطلاح
اسلامی ستیز تمام عیار می باشند. خرافات مذهبی زردشتی و یا به اصطلاح
اسلامی غیر مربوط به اسلام را تحت عنوان حمایت از فرهنگ ملی و فرهنگ
سنتی می ستایند،اما عناصر بالنده و نورخبش اصیل تفکراسلامی را
ببهانه های واهی دفع می کنند و شعوبیگری را نه دربرابر خلفاء بلکه در
برابراصل اسلام علم می کنند و در همان حال ، خود را یک فرد پرورش
یافته فرهنگ غرب بشمار می آورند.

امواج گسترده و پر حجم باستان گرائی و باستان ستائی که همراه غربی
کردن مظاهر زندگی در زمان معاصر (بویژه دوران حکومت پهلوی )، بوجود
آمد، ناشی از همین فرهنگ بود که انبوهی از تالیفات تاریخی و
تحقیقات باستان شناسی جهت دار را نیز در همین راستا پدید آورد.

لذا مورخین درباری معاصر و آثار و تالیفات تاریخی آنان را
باید بااین علامت بازشناسی کرد که نوشته های آنان در مسیر تایید و
تقویت سه ضلع فرهنگی یاد شده قرار داشته باشد.

عدم تمکین فرهنگی روشنفکران به خودآگاهی رسیده و آزاده ای همچون
مرحوم جلال آل احمد وامثال او، در برابر فرهنگ درباری معاصر نیز به
دلیل عدم انسجام درونی این فرهنگ بوده است . آنان ، نتوانستند خود را
پای بند فرهنگ خرافه آلود سنتی جامعه نموده و در کنار آن مبلغ فرهنگ
وارزشهای درباری (به عنوان سمبلها وارزشهای ملی ) باشند و در عین
حال با فرهنگ مهاجم استکباری و وارداتی بجنگند. چرا که مشاهده کردند
این معجون ، صرفا برای تزریق بمردم جهت فلج ساختن حافظه تاریخی
آنان ساخته شده است . لذا در نهایت ، سه فرهنگ رایج[ سنتی] ،[ وارداتی]
و[ درباری] را که این آخری خود جامع دو فرهنگ قبلی نیز هست ، دفع
کرده و خود را به فرهنگ اسلامی نزدیک کردند و کتابهای[ خسی در
میقات] و[ خدمت و خیانت روشنفکران] آل احمد، نشانگراین تحول مترقی
است.

در هر حال ، ویژگیهای عمده فرهنگ درباری معاصر را می توان بدینگونه
خلاصه بندی کرد:

۱.حاکمیت رابطه بندگی و خدائی بین شاه و درباریان و درباریان و
مردم ، که نتیجه عملی ن ، نفی وانکار مردم واخراج آنان از صحنه
می باشد.

۲.دروغ و دوروئی .

۳.قشرگرائی ، ظاهرپسندی و حاکمیت تشریففات و رسمی برخورد کردن
بر کردار و رفتارافراد.

۴.تملق و چاپلوسی .

۵.اتراف و خوشگذرانی همه جانبه و بدون حد و مرز.

۶.بیگانه خواهی ، و عدم حساسیت در برابر دخالتهای خارجیان در
امور داخلی ، و تمکین همه جانبه سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی واجتماعی
در برابر آنان .

۷. سود پرستی .

۸.خرافه تزریقی :درباریان ، خود نه معتقد به خرافه و نه خرافه
پرست می باشند، لکن برای مصالح سلطنتی ،از ترویج و تزریق آن باذهان ،
ابائی ندارند. لذا مجموعه ای از خرافات را تحت عنوان[ میراث فرهنگی
باستان] و یا[ آداب و رسوم ملی کهن] وامثال اینها تروج و تقدیس
می کنند .

اینها (وشاید برخی از عناصر ناشناخته دیگر) مجموعا تشکیل دهنده
خصوصیات اصلی فرهنگ سه ضلعی دربارئم عاصر هستند. و با توجه به همه
آنچه که تاکنون گفته آمده ، می توان در مقام جمعبندی مطالب و تعریف
فشرده تر فرهنگ درباری معاصر چنین گفت :

[مجموعه ارزشه، آداب و
رسوم ، مقاصد و مواضعی که بنا به اقتضای مصالح و منافع سلطنتی و
حکومتی در یک رژیم ، محترم شمرده می شوند و خود معجونی از فرهنگ
وارداتی ، درباری ، موروثی ، سنتی و خرافات بومی است در مجموع فرهنگ
درباری معاصر نامیده می شود].

حال که تااندازه ای با مفهوم و معنای فرهنگ درباری آشنا شده و
مقصوداز آن را دریافته ایم و نیز میزان رابطه واثرپذیری
پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint از فرهنگ درباری معلوم گشته است بهتراست ببینیم
پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint ، با توجه به فرهنگی که از آن نشات گرفته ، چه
معنا و مفهومی دارد و تعریف دقیق آن چیست ؟

همانگونه که زندگی درباری عینا بازتاب و تبلور فرهنگ درباری است ،
پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint نیز بازتاب همان فرهنگ ، در قالب ادبیات و
نوشته های تاریخی و شرح حالی می باشد.

مورخ درباری معاصر می کوشد باالهام از مقاصد، منافع وایده آلهای ارباب واللاگوی
خود یعنی شخص شاه و درباراو، تحقیقات تاریخی خود ر، در سه ضلع یاد
شده مثلث فرهنگ درباری جهت بدهد.

لذا تحت عنوان مردم شناسی ، فولکوار، فرهنگ ملی ، آداب و رسوم سنتی
وامثال اینها و بنام تحقیق تاریخی و باستان شناسی دست به احیاء و
انتشار خرافات مدفون در گذشته ها می زند و سنن و مفاهیم مرده و
ارتجاعی را نبش قبر می کند.انبوه تحقیقات داخلی و خارجی مربوط به
موضوعاتی همچون میترائیسم ، سرو پرستی درایران قدیم ، و بحثهای
تورم زده مربوط به افسانه های رستم واسفندیار، سیاوش بااهداف غلط و
بالاخره نامهای افسانه ای و آیینهای منسوخ باستانی ، ره آورد چنین
انگیزه ای می باشند. مورخ درباری معاصر،این همه را به عنوان
[ افتخارات ملی] شایسته تحقیق تلقی می کند و چنین وانمود می نماید که
در پناه آن می توان هجوم خارجی درامان مانده و به نوعی استقلال ملفی
دست یافت غافل ازاین که خالی کردن سنگر فرهنگ ملی استوار کنونی
یعنی فرهنگ اصیل اسلامی و پناه بردن به سنگرباستان گرائی و باستان
ستائی ، خود به معنای واگذار کردن خاکریز دفاعی اول به دشمن مهاجم و
عقب نشینی به سنگر بسیار سست تراز آن است ، واین نخستین تمکین مابه
دشمن مهاجم ، جهت اتمام فتوحات فرهنگی او می باشد.

بهرحال این نوع با فرهنگ مهاجم وارداتی ،از جانب برخی از
نویسندگان مشکوک ،از باب تعمدی هدایت یافته است ،امااز جانب برخی
دیگر، ساده لوحی واغفال فرهنگی است جهت ملاحظه مستقیم حجم کارانبوه
جهت دار دانشمندان و نهادهای درباری معاصر در زمینه های باستان شناسی
با سلیقه شاه پسندانه ، به منابع آماری و به گزارشهای فرهنگی آندوره
مراجعه شود.از جمله منابع ذیل دیده شود:

کتاب[ کارنامه ده سال خدمت سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران] ،[ راهنمای طرحهای پژوهشی
علوم انسانی واجتماعی در سال]۲۵۳۴ صفحات ۱۰۳۸۱، جزوه
[برنامه های دهمین جشن فرهنگ و هنر در تهران] آبانماه ۲۵۳۶.

و دراثر همین مساله است که عمر گرانبهای بسیاری از
نویسندگان و محققین نسل معاصر، صرف نبش قبر و باز زنده سازی
افسانه های رستم واسفندیار و آرش و سیاوش و بالاخره تفاخرات ایران و
توران و بازی بااستخوانهای عفونت گرفته فرهنگ شاهنشاهی منقرضه
پیش ازاسلام گردیده است . برای نمونه ، فهرست بلند بالاهای نوشته های
دکتر محمد محمدی ، رئیس اسبق دانشکده الهیات در مقدمه کتاب او بنام
[فرهنگ ایرانی پیش ازاسلام و]… از صفحه یازده – شانزده دیده شود.
در حالیکه این نویسندگان در صورت انتخاب یک راه درست تر می توانستند
برای ملت خود، بسیار مفیدترازاین باشند.

البته ما هرگز دراین صدد نیستیم که از مقام والای حکیم ابوالقاسم
فردوسی – که اکثراین افسانه ها در کتاب او آمده است – به عنوان یک
شاعر وادیب آزاده بکاهیم ، و یا هر نوع مطالعه درباره افسانه ها و
روایات تاریخ ایران باستان و سمبلها و قهرمانان آن دوره را تحریک
کنیم بلکه لولیدن در لابلای مباحث تورم زده مربوط به این قبیل
موضوعات ، و غافل ماندن از نیازهای تحقیقی ضروری تر جامعه ر، تقبیح
می کنیم .

بعد دیگراز کار مورخ درباری معاصر عبارت
است از تعبد و تملق دربرابر سلاطین و تعریف و تمجید آنان ، بدون آن که
حتی اشاره ای به مظالم انبوه و تبهکاریهای فزون از شمارش آنان کرده
باشند.

[سلطان ستائی] و شخص محوری امری است که خود بخود در قمام
تاریخنگاری به نفی وانکار مردم و حذف آنان از صحنه های تاریخ
می انجامد. پادشاهان ، حکام وامراء به تنهائی همه فضای خالی تاریخ را
پر می کنند درست همانگونه که یکی از چهره های داستان[ شازده کوچولو]
با دامن خود فضایخالی یک کره و یک ستاره را پر کرده است . لذا در تواریخ سلطنتی ،
هرگز به مردم اجازه حضور داده نمی شود، تا بخشی از نقشی را که در
صحنه های جامعه و تاریخ خود بازی کرده اند، بازگو کنند. آن فرهنگ ،
زاییده استبداد سیاسی حاکم بر دربار،استبداد فرهنگی را نیز
بدینگونه عملی می کند.

چنانکه در متون تواریخ درباری ، مردم نقشی ندارند و یااساسا حق
حضور ندارند، حوادث نیز طفیلی حکام وامرا هستند، و سایه وار بدنبال
آنان می دوند، تازه اگراز طرف مورخ قاطع !اجازه معیت به آنها داده
شود. طبیعی است که چنین تاریخی ، پراز جعل و تحریف و دروغ نیز خواهد
بود.

روی همین اصل است که شما وقتی کتاب[ ناسخ التواریخ] سپهر، مجلدات
ضخیم مربوط به دوره قارجاریه را می بینید، بالای سر هر صفحه از آن ،
این قبیل عبارات جلب توجه می کند:

شرح حال سلطنت و جهانگیری آقامحمدشاه قاجار…، شرح
سلطنت و جهانگیری فتحعلی شاه قاجار…، شرح حال سلطنت و جهانگیری
محمدشاه قاجار…، شرح سلطنت و جهانگیری ناصرالدین شاه قاجار ۱۰
و… و…

چنانکه می بینید مردم و حوادث تاریخی اصل نیستند واهمیتی ندارند و
اگر هم ذکری از آنها رفته باشد، تنها در سایه این سلاطین است . جالب
توجه است که اعطاءاین القاب دروغین ،(سلطنت و جهانگیری ) به این
پادشاهان خوشگذران و غیر متعهد، در حالی از جانب مورخ صورت گرفته
است ، که بجز آقا محمدخان قاجار، بقیه آنها نه تنها یک وجب از
سرزمینی را نگشوده اند، بلکه اراضی ، مراتع ، شهرهاو روستاهای فراوانی
که زمانی جزء خاک ایران بوده ، به بیگانه ها واگذار کرده و ذلیلانه از
دست داده اند. نمونه آن ، همه سرزمینها و شهرهای مسلمان نشینی است که
از قفقاز و ماوراء قفقاز گرفته تا آسیای مرکزی ، هرات و قندهار و
بلوچستان و غیره ، در زمان زمامداری این سلاطین ،ازایران تجزیه
شده انداما بااین حال به عنوان یک[ فاتح]! و[ جهانگیر]! معرفی
شده اند.

نمونه های مشابه این قبیل مجعولات و دروغهای آشکار تاریخی را در
کتاب موسوم به[ بنیادهای ملی در شهریاری رضاشاه کبیر]! تالیف
ابراهیم صفائی نیز می توان یافت ، که عناوینی همچون ارتش ملی ، فرهنگ
ملی ، حکومت ملی ، جهش ملی ، رفاه ملی وامثال آنهارا در کتاب خود
وارسته ساخته و بنیادگذاری شان را با شرح و تفصیلی دیدنی به رضاخان
نسبت داده است . ۱۲

تحریفهای آشکارترازاینها را در کتاب دیگراین نویسنده و
یا به اصطلاح مورخ ، در کتاب دیگراو بنام[ کودتای ۱۲۹۹ و آثار آن]
ملاحظه بفرمائید. ۱۳

در مجموع خصیصه[ سلطان ستائی] در پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint موجب پیدایش جعل و تحریف
در تاریخ و رواج چاپلوسی و دروغ وانکار نقش مردم و حتی عوامل
طبیعی واجتماعی و تاریخی در تاریخ می گردد، و بدینوسیله ضلع دیگری
از مثلث فرهنگ درباری در تاریخنگاری خودنمائی می کند، و تبلور
می یابد.

از آنجا که فرهنگ مهاجم خارجی که مااز آن[ فرهنگ وارداتی] نام بردیم ، یکی
از سه عنصراساسی بوجودآورنده فرهنگ درباری معاصر می باشد، مورخ
درباری نیز هماهنگ باارباب خود، کوشش می کند در نوشته خوداین تعدی
و تهاجم ظالمانه را بروی خود نیاورد، و بقول معروف با شیوه[ شتر
دیدی ندیدی] ، چنین تهاجم خصمانه را کاملانادیده بگیرد.

او گاهی گام راازاین هم فراتر گذاشته و در صدد توجیه
تهدی متجاوزین و زورگویان[ متمدن] خارجی و تبرته آنان برمی آید و
کوشش می کند حتی در آنجائی که فرزندان ایرانی قربانی سلامت و یا تحصیل
خرسندی زعمای کشورهای متجاوز و بیگانه ای مثل آمریکا شده باشند
مساله را بنحو مبهم و مرموزی رفو کرده واز لودادن ردپای متجاوزین
خارجی ، حتی باامتناع از ذکراسم هم که شده خوددری بورزد.

یکی ازاین مورخین ، در مقام نگارش حوادث دانشگاه تهران ، در خلال
سالهای ۱۳۲۷ ۱۳۳۲ه.ش . که در یکی از حوادث آن (۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲)
چند تن از جوانان معترض این مرز و بوم ، مظلومانه زیر پای آمریکائیها
قربانی شدند چنین نوشته است :

[…واخجلتا که از جهت ذکر حوادث نامطلوب واسف بار هم که محیط پاک
و آرام دانشگاه را بهم زده و موجب تاسف بسیار گردیده است نخست
بایداشاره بواقعه ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ بشود که از جهت اهمیت سر دفتر
حوادث نامطلوب دانشگاه و مایه تکدر خاطر شاهنشاه ، شد، بطوری که ذات
همایونی !؟ پس از آن چند سال بدانشگاه تشریف نیاوردند، تااین که در
اول مهر ۱۳۳۵ باز بر سر مهر آمدند و به جشن دانشگاه تشریف فرما
شدند. و … پنج سال بعداز حادثه ۱۵ بهمن ، حادثه تاسف آور
دانشکده فنی روی داد که در آن سه تن از دانشجویان آن دانشکده :
مصطفی بزرگ نی،احمد قندچی مازندرانی و شریعت رضوی به شهادت
رسیدند…این واقعه چنانکه در خبرهای دانشگاه ذکر شده است ، دراثر
تیراندازی مامورین انتظامی در دانشکده فنی و سهل انگاری در بردن
مجروحین به بیمارستان روی داده بود .

شورای دانشگاه نیز در چهارصد و هشتاد و سومین جلسه خود مورخ ۲۵
آذر ۳۲ مراتب زیر را تایید و تصویب نمود:

حادثه اسف انگیز ۱۶ آذرماه که دانشکده فنی منجر به قتل سه تن از
دانشجویان گردید عموم دانشگاهیان را بسیار متاثر و جریان عادی
تعلیم و تعلم را در دانشگاه ، چندین روز مختل ساخت واین وضع
غیرعادی بهیچوجه جنبه سیاسی نداشته است]… ۱۴

چنانکه همه می دانند واقعه ۱۶ آذرماه سال ۱۳۲۲ ه.ش ، دانشکده فنی ،
دراثراعتراض مردم و دانشجویان نسبت به سفر نیکسون معاون ریاست
جمهوری رفت آمریک، به ایران صورت گرفت و در ضمن آن شهادت و قتل سه
تن دانشجوی یاد شده به دستور خود به اصطلاح فرمانده کل و بزرگ
ارتشتاران یعنی شاه صورت گرفت ،اما نویسنده و مورخ درباریی به نام
[محبوبی اردکانی] آن را بهمان صورتی نقل کرده که ملاحظه فرمودید. و
کلمه[ شهادت] را نیز برای انحراف اذهان از عمال اصلی قتل که دربار
باشد، ذکر کرده و بقیه قضیه را نیز تحریف شده نقل کرده است .

اولا:انگیزه تظاهرات و عامل اصلی وقوع حادثه که اعتراض به
سفر نیکسون باشد، مورداشاره قرار نگرفته است .

ثانیا: طوری وانمود شده است که گویا رژیم شاه و گردانندگان اصلی
آن از جریان خبر نداشته اند و فقط برخی از مامورین جزءانتظامی ، آن
را پدید آورده اند! و … و لذا کلمه[ شهید] را به کار برده است .این
است واقعیت پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint : جعل و تحریف و دورغ و تبرئه مجرمین
و بیگانگان و حق کشی در گزارش تاریخ . یعنی درست نقطه مقابل
تاریخنگاری علمی و مردمی . پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint از لحاظ مفهوم و واقعیت
خارجی خود، درست در مقابل تاریخنگاری آزاد علمی و مردمی بشمار
می آید.اهل قلمی ، در مقام تبیین مفهوم پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint چنین گفته
است :

فلسفه تاریخنگاری ، درباری ،انجام ماموریت هاست ، و فلسفه
تاریخنگاری مردمی ،اداء رسالت ها. پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint در کجراهه توجیه
و تزویر می لولد، و تاریخنگاری مردمی در راستای تحقیق می پوید
پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint بر حقایق حجاب می کشد و تاریخنگاری مردمی از حقایق
پرده بر می گیرد، ثمره پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint سرگرمی ست و ثمره
تاریخنگاری مردمی آگاهی پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint خواب آوراست و تخدیرگر،
و تاریخنگاری مردمی آگاهی بخش و بیدارگر مخاطب های تاریخنگاری
درباری واپسگریان بی خیالند و مخاطب های تاریخنگاری مردمی نیروهای
بلنده پیشتاز، فضای رشد تاریخنگاری دربرای فضای سکوت و وحشت و
اختناق است و فضای رشد تاریخنگاری مردمی فضای فریاد و آزادی و
انقلاب ادبیات پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint چاپلوسی و قهرمان پروری و بت سازی ست
وادبیات تاریخنگاری مردمی صداقت و صراحت وانتقاد سازنده
پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint بیشتر با شیوه وقایع نگاری و گزارشگری سازگاراست
و تاریخنگاری مردمی بیشتر شیوه اجتها و تحلیل را پذیراست
قلمداران پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint نوکر صفت های مزدور و جوپذیر و بله
۱۵قربانگویند و قلمداران تاریخنگاری مردمی آزادگان جوشکن و سازش ناپذیر.

اکنون که تااندازه ای با مفهوم و تعریف پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint و عناصر
تشکیل دهنده آن آشنا شده ایم ، باسته است نگاهی گذرا به سابقه و سیر
تاریخی آن در میان مسلمانان نیز داشته باشیم ، تا چگونگی تحول و
تطور آن تا عصر حاضر به دست بیاید.

ج -سابقه پاورپوینت کامل تاریخنگاری درباری ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint:

پیش از پرداختن به
اصل مطلب ، باید به این نکته اعتراف کنیم که موضوع[ سابقه تاریخنگاری
درباری] ، یک موضوع بحث نشده ، پر مساله و دامنه داری است ، و شایسته
آن می باشد که یک کتاب مستقل دراین باب نوشته شده و جزئیات مساله
را تبیین و تشریح کند. لکن ما دراین نوشته از پرداختن به آن
معذوریم و فقط بطور فشرده می خواهیم تبیین تاریخنگاری دربارئم عاصر و
تفاوتهای عمده آن با تاریخنگاری های درباری رایج در طول زمان
بپردازیم ، لذ بناچار، نگاهی گذرا نیز به انواع تاریخنگاری های درباری
در طول تاریخ در بین ایرانیان انداخته ایم .

طبق قرائن و شواهد قطع آور تاریخی ، نخستین تاریخنگاری درایران
باستان ، تاریخنگاری های رسمی مربوط بدر بارها بوده است .اشخاص و
افراد ناوابسته بدربارها در آن زمان نه انگیزه ای برای چنین کاری
داشته اند، و نه امکانات اولیه آن را که عبارت باشداز سواد خواندن
و نوشتن و تهیه نوشت افزارهای معمول آن زمان .

نخستین تاریخنگاری ایرانیان قدیم را
می توان در شکل سالنامه های رسمی سلاطین ، گل نوشته هائی از نوع آنچه که
در خرابه های تخت جمشید به دست آمده و کلا به آمریکا منتقل گردید، و
نیز سنگ نوشته هائی از نوع آنچه که بر صخره سنگهای بیستون ،الوند
همدان و غیره ، نقر شده است ، شمرد. سپس بمرور زمان ، تاریخنگاری
درباری ، شکل و شمایل آراسته تر و کامل تری بخود گرفته و بصورت
کتابهائی از نوع[ خداینامه] ،[ آئی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.