پاورپوینت کامل شناسائی برخی از تفاسیر شیعه ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل شناسائی برخی از تفاسیر شیعه ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شناسائی برخی از تفاسیر شیعه ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل شناسائی برخی از تفاسیر شیعه ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :

۴۵

قسمت سوم

[منهج الصادقین فی الزام المخالفین]

از تفاسیرارزشمند شیعی که به فارسی روان و سلیسی نگاشته شده ، و
در میان علاقه مندان به قرآن ، رواج فراوانی دارد،[ تفسیر
منهج الصادقین] است .

تفسیر[ منهج] همانند[ روض الجنان] تفسیری جامع است که در آن مولف ،
ازابعاد مختلف فرهنگ اسلامی سخن رانده و در پرتو آیات الاهی ، حقایق
گوناگونی را عرضه کرده است .

انگیزه نگارش :

مولف ، پس ازاشاره به جایگاه قرآن در شناخت اسلام و توجه دادن به
علوم قرآنی و عظمت تفسیر قرآن ، با توجه به ضرورت آگاهی فارسی زبانان
از تفسیر قرآن و کاستیها و ناهنجاریها تفاسیر فارسی در نثر یا
محتوی ، چنین می گوید:

[بناء علی هذ، بخاطر فاتراین فقیر ضعیف جانی المفتقرالی غفران
لطیف سبحانی ابن شکرالله ، فتح الله الشریف الکاشانی … رسید که
(تقریباالی الله تعالی و لمرضاته ) مطالعه و تفاسیر عربیه و فارسیه
و کتب تواریخ واحادیث و غیر آن ،از کتب کلامیه واصول و فروع فقهیه
کرده ، تفسیری از آن انتخاب نماید که مبتنی باشد بر حل معانی قرآنی
و]… ۱ .

بنابراین مولف بزرگواراین تفسیر، به انگیزه نگارش تفسیری جامع ،
با نثری روان و شامل آثار واخباراهل البیت ، به نگارش این تفسیر
دست یازیده والحق به آرمان و هدف خود، نیز تا حدود زیادی نائل گشته
است .

چگونگی تدوین :

مولف ، پیش از شروع به تفسیر، ضمن ده فصل
از مقدمات تفسیر و علوم قرآنی ، سخن می گویدلا فصل اول در یاد کرد
نامهای قاریان . فصل دوم در ذکر نامهای قرآن و معنای سوره و آیه . فصل
سوم : در توضیح صحیح ترین قول دراعداد آیات قرآن . و فایده دانستن
آن . فصل چهارم : تبیین معنی تفسیر و تاویل . فصل پنجم توضیح حدیث :
(نزل القرآن علی سبعه احرف کلها شاف کاف ). فصل ششم : در توضیح معنای
تفسیر به رای . فصل هفتم : در مصونیت قرآن از تحریف . فصل هشتم :این
که ، قرآن در زمان پیامبر مدون بوده است . فصل نهم : در بیان اعجاز
قرآن و بالاخره فصل دهم : در یاد کرد روایاتی که در ترغیب بر خواندن و
فرا گرفتن قرآن وارد شده است .

پس ازاین مقدمه سودمند، مولف ، وارد تفسیر سوره ها می شود و
ابتداء به روشنگری در مدنی یا مکی بودن سوره می پردازد پس از آن
ثواب قرائت را می آورد پس از آن ترجمه آیات است بسیار دقیق و با
احتیاط، موافق قرائت ابوبکراز عاصم و گاهی با تکیه به قرائت حفص از
عاصم و آنگاه مباحث نحوی و لغوی به اختصار واعتدال و بیشتر با
تکیه به تفسیر بیضاوی و کشاف و پس از آن ، تحقیق در مفاهیم و مباحث
آیات است ازابعاد مختلف .

نگاهی به ابعاد گوناگون[ منهج الصادقین]

تفسیر[ منهج الصادقین] تفسیری جامع و مشتمل بر مباحث مختلف و
مطالب متنوع است . مولف بزرگوار که شرح حال نگاران ، وی را به عنوان
عالمی کامل ، متکلمی فقیه و مفسری فاضل ستوده اند با آگاهی گسترده از
ابعاد مختلف فرهنگ اسلامی ، تفسیرش راازاطلاعات ارزشمند و مباحث
گوناگونی آکنده است . مرحوم مولف ، خود، به ابعاد مختلف تفسیرش در
مقدمه ،اشاره ای دارد:

به خاطر فاتراین فقیر
ضعیف … رسید که مطالعه تفاسیر عبریه و فارسیه و کتب تواریخ و
احادیث و غیر آن از کتب کلامیه واصول و فروع فقهیه کرده ، تفسیری از
آن انتخاب نماید که مبتنی باشد بر حل مبانی قرآن بر طبق قرائت سبعه
که مسلم الثبوت و مجمع علیه جمیع موافق و مخالف است .

و متعرض قرائت دیگر نشود، بجت تطرق اختلاف در آن و محتوی باشد بر
ذکراسرار و نکات واسباب نزول و آیات واحادیث سیدالبریات علیه و
آله افضل الصلوات واکمل التحیات ، واجبا و قصص و حکایات ائمه هدی
علیهم والتسلیمات ، و فضل سور و آیات و وجه ارتباط واتصال آن به
یکدیگر و بیان مسائل فقهیه در ضمن آیات احکام و مناقب اهل البیت[ع] ،
منطوی بر رفع شبهات مخالفان وابطال مذاهب ایشان و در بیان اعراب و
لغت بر طریق (خیرالاموراوسطها) سلوک نماید و بعضی از سخنان ارباب
تحقیق را نیز بحیز تحریر در آورد۲ .

و چنین نیز هست ، یعنی این تفسیر، شامل تمام این مباحثی است که
مولف آن ، به آنهااشاره کرده است برخی بتفصیل و برخی دیگر به
ایجاز واختصار.

مرحوم علامه شعرانی که
تفسیر را تصحیح کرده است ، درارتباط باابعاد مختلف تفسیر با
اشاره ای به منابع مولف چنین نوشته اند:

غالب تفسیر بیضاوی را مندرج ساخته است و بسیاری از نکات تفسیر
کشاف را نیز،از تفسیر مجمع البیان بسیار نقل کرده است ، نه از شواهد
و حجت ها و تحقیقات علمی آن ، بلکه از قصص و تواریخ موجود در
[مجمع البیان] از تفاسیر نیز به تفسیر تبیان ،ابوالفتوح و گازر
مراجعه کرده است ، و گاه سخنان عرفانی از بزرگان و مشاهیر متصوفه نقل
نموده است . مانند شرح التعرف و قشیری وابوعبدالرحمن سلمی وامثال
ایشان ،… مولف ، در نقل عبارات دیگران ، گاه از خود، توضیحات و شروح
و شواهدی افزوده است و دراینگونه موارد، آن را نقل به معنی باید
شمرد. چنانکه در بیان حکم متعه ، عبارتی از شرح لمعه آورده ، بسیار
طولانی ترازاصل در تقریراصول دین و عقاید شیعه و مسائل مناسب آن ،
چنان متین و مستحکم و صریح و معقول سخن می راند که گوئی از مردم دو
قرن پیشتراست مانند: فاضل مقداد و شهید …

[لذا می توان اقوال او را دراین مباحث ، حجت دانست] ۳ .

[منهج الصادقین در گفتار عالمان:]

تفسیر[ منهج] بلحاظ سلاست ، روانی ، جامعیت ،از زمان نگارش آن ، مورد
توجه عالمان بوده است . و در میان امت اسلامی از معروفترین تفاسیر
شیعه به شمار می رود. مرحوم آیه الله شهید مطهری فرموده اند:

[منهج الصادقین ،این تفسیر به زبان فارسی است … و تا سی چهل سال
اخیر یگانه تفسیر فارسی متداول بود] ۴ .

علامه پژوهشگر، مرحوم میرزا عبدالله افندی در چگونگی این تفسیر
چنین نوشته است :

واز تالیفات اوست ، تفسیر[ منهج الصادقین فی الزام المخالفین] به
زبان فارسی ، که تفسیری مشهور و بزرگ است ، و به تصریح مولف ، بالغ
بر ۱۷۰ هزار سطر و شاید ۱۸۰ هزار سطراست . مولف ، آن را در پنج مجلد
قرار داده ، و دلایل و حجت گروههای مختلف رااز قرآن آورده و نکات
ادبی و غیر آن را معترض شده و مشتمل بر فوائد نیکو و سودمندی است . ۵

[چاپهای منهج الصادقین:]

منهج الصادقین براساس اطلاع ما تاکنون ، سه بار چاپ شده است که
اینک ، به اجمال پیرامون آن ، توضیح می دهیم :

۱.این تفسیر،ابتداء در تبریز،
به چاپ سنگی ، در سه جلد بزرگ چاپ و منتشر شد.

۲. چاپ ۱۰ جلد، به تصحیح ، تحقیق ، تعلیق و مقدمه
مرحوم آیه الله شعرانی .این چاپ همراه است با مقدمه ای مفصل و بسیار
سودمند که در آن از: قرآن و تلاوت آن ،اختلاف در قرائت ،اختلاف مصاحف ،
مدارک قراء، تواتر قراآت سبع تحلیل و تبیین حدیث[ نزل القرآن علی
سبعه احرف] ، عدم تحریف قرآن ،انواع تفاسیر، پاسخ به شبهه اخباریین
در جلوگیری از تفسیر قرآن ،اخبار آحاد در تفسیر،اشاره ای به مجعول
بودن تفسیر منسوب به امام حسن عسکری[ ع] ،اسرائیلیات و تفسیر، کیفیت
وحی ،اعجاز قرآن ، و … بحث کرده است این مقدمه از ژرفنگری ،
گزیده گوئی ، دقت و ظرافت ویژه ای برخورداراست . و باید چونان رساله
گرانقدر در علوم قرآن ، تلقی گردد.

در مقدمه جلد دوم نیز،از روش تفسیری مولف و منابع وی در تفسیر،
جایگاه تفاسیر جدید و چگونگیهای آنه، تفسیر صدرالمتالهین و فیض
کاشانی و آیات منسوخه و روایات اهل سنت در تفسیر قرآن ، سخن گفته
است .افزون براینه، سرتاسر تفسیر، مشحون است به حواشی دقیق و
ارزشمند فقهی ،اعتقادی ، تاریخی ، رالی و تفسیری علامه شعرانی .این
پانوشتها گاه در توضیح متن است و گاه در نقد و بررسی و رد برخی از
اظهارنظرهای مولف .

۳. چاپ ده جلدی دیگری به تصحیح آقای علی اکبر غفاری و مقدمه پاورقی
حاج سیدابوالحسن مرتضوی .

مقدمه آقای مرتضوی ، نیز طولانی و سودمنداست . وی در
این مقدمه که ۶۴ صفحه از جلداول را در بر می گیرد، ضمن فصولی از
مباحث ذیل سخن گفته است :

مفهوم قرآن[ لغتا عرفا] عقیده مسلمانان درباره قرآن ، فرق بین
انزال و تنزیل ،اسماء قرآن ،اعجاز قرآن از جهات مختلف ، معنای وحی و
تحقیق در معانی متعدد آن ، منازل و مراحل ظهور قرآن ، ضبط و کتابت آن ،
مصونیت قرآن از تحریف ، بیان تفسیر، تاویل محکم و متشابه بالاخره
شرح حال مولف .

پانوشتهای آقای مرتضوی نیز همانند متن ، گونه گون است و شامل مباحث
کلامی ، فقهی ، عقیدتی ،اخلاقی ، تاریخی و …است .این پانوشته، گاه
توضیح متن است و گاه نقد وانتقاد برخی از مطالب تاریخی و یا
استنباطهای تفسیر مولف .

[ خلاصه المنهج]:

این تفسیر، گزینشی از
تفسیر بزرگ وی[ منهج الصادقین] است . مولف ، پس از نگارش آن ، با توجه
به گستردگی مباحث و وسعت آن ، با توجه به گستردگی مباحث و وسعت مطالب
آن و با توجه به این که همه کسانی که در پی مطالعه تفسیر هستند،
توان و یا فرصت مراجعه به کتابهای مفصل نموده و آن را[ خلاصه المنهج]
نامید. مولف در مقدمه آن چنین نوشته است :

[ چون بتایید ربانی و توفیق
سبحانی تفسیر[ منهج الصادقین فی الزام المخالفین] که محتوی بر پنج
مجلداست ، و مرتقی بدویست و هشتاد هزار بیت بترتیبی کامل و تالیفی
شامل سمت اختتام یافت و بنظر کیمیااثر بعضی ازاخوان دینی
حفظهم الله عن جمیع الملاهی والمناهی رسیده ، عز قبول یافت . با توجه
وسعت مطالب درابعاد مختف که مطالعه آن بر برخی ازاهل ایمان که
بجهت شواغل و موانع روزگاراز تحصیل علوم و آداب ، محروم مانده
بودند متعسر، بلکه متعذر بود و نیز بواسطه کثره قصص واخبار، بعضی
از مطالعه آن کلال می یافتند عنان توجه را به جانب انتخاب آن معطوف
ساختن ،اختصار بر ترجمه قرآنی نموده و دراین ترجمه که مسمی بخلاصه
المنهج بعداز مطالعه ، حذف واضمار و بیان تخصیص و تعمیم و حقیقت و
مجاز،اقوال مشهوره مفسرین در معانی قرآن که معتمد باشد در مذهب
امامیه سمت تحریر خواهد یافت ، وازاسباب قصص و نزول انبیاا و فضل
سوره و ثواب آیات ، بروجهی که منقول است به اساتید صحیحه بطریق
[خیرالکلام ماقل] مذکور خواهد گشت]… ۶ .

[خلاصه المنهج] از آثار تفسیری ارزشمند و سودمند برای مطالعه و فهم
قرآن است . گزیده گوئی اختصار و دقت در نظم مطالب ، در آن بروشنی
پیداست.[ خلاصه] ، پیشتر، دوبار در تهران و تبریز چاپ و منتشر شده بود.
پس از دو چاپ ، حضرت آیه الله حسن زاده آملی به تصحیح و تحقیق آن
پرداخته و در سه جلد چاپ و منتشر ساخته وی در مقامی درباره چگونگی
کار تصحیح و تحقیق چنین فرموده اند:

[کاراساسی ما در ضمن این تفسیراین بود، که مرحوم ملا فتح الله ،
تفسیرش را مطابق روایت ابوبکراز عاصم تفسیر کرده ، و من چون دیدم که
مرحوم ملا فتح الله ، قرآن را به قرائت ابوبکراز عاصم اعراب و تفسیر
کرده است ، برای این که برای مردم مااشتباه پیش نیاید و خیال نکنند
که این مطابق قرائت حفص از عاصم است ، موارداختلاف قرائت این دو
بزرگوار را که شاگردان عاصم هستند، همه را جمع آوری کرده ام]. ۷

آقای حسن زاده ، بجز تصحیح دقیق متن تفسیر، موخره ای دارند پیرامون
اختلاف قرائت ابوبکر و حفص راویان عاصم ، و خود، دراین باره چنین
فرموده اند:

[در تالیف رساله ای که در آخر آن (خلاصه المنهج ) دراختلاف قرائت
ابوبکر و حفص ، راویان عاصم است هر چند رساله ای موجزاست . ولی در آن
کار و دقت بسزا نموده ایم] ۸ .

[خلاصه المنهج] برای کسانی که در پی آشنائی اجمالی با آیات قرآن
هستند و حوصله و فرصتشان تفسیرهای طولانی را بر نمی تابد،اثر بسیار
سودمند وارزشمنداست . مخصوصا با آنچه پیشتراشاره کردیم ،
که این تفسیر، در ترجمه آیات ، بسیار دقیق و محتاط است .

[زبده التفاسیر]

مولف ، پس از نگارش تفسیر
[منهج الصادقین] و تلخیص آن ، نگارش تفسیری بزرگ به زبان عربی پرداخت
و آن را[ زبده التفاسیر] نامید. صاحب ریاض العلماء درباره این تفسیر
می گوید:

واز تالیفات اوست[ زبده التفاسیر] به زبان عربی که آن ، نیز
تفسیر بزرگی است و بنا به تصریح مولف در آغاز آن ، پس از دو تفسیر
یاد شده ، نگاشته است . من نسخه ای از آن را که بخط شریف مولف بود،
دیده ام و پایان تاغلیف آن ، نیمه ذیقعده سال نهصد و هفتاد و هفت هجری
می باشد. دراین کتاب ،اخبار واحادیث اهل البیت[ ع] را ذیل آیات
آورده و غالبااز[ تفسیر کشاف] ،[ تفسیر بیضاوی] ،[ تفسیر
مجمع البیان] و جوامع الجامع طبری نقل کرده است .این تفسیر، مطالبی
نیکو و فوائد بسیار دارد۹

[زبده التفاسیر] هنوز بچاپ نرسیده است ، واینک عالم محقق جناب آقای
شیخ محمدعلی احمدیان اصفهانی ، مشغول تحقیق آن است که امیدواریم
موفق به نشر آن بشوند. ۱۰

[مولف منهج الصادقین]:

مفسر دانشمند، متلکم فقیه ، عالم جلیل مرحوم ملا فتح الله کاشانی ،از
عالمان بزرگ اواخر قرن دهم هجرت واز شاگردان علی بن حسن زواری که
بواسطه اواز محقق کرکی روایت می کند. وی در دانشهای زمان خود، دارای
آگاهیهای گسترده و در تفسیر، زبردست و پراطلاع بود.

مرحوم میرزا عبدالله افندی ، درباره وی می نویسد:

[فاضل نیک اندیش هوشیار، عالم کامل جلیل ، متکلم و مفسر بزرگوار
نام آور، مولی فتح الله کاشانی ،از عالمان دولت شاه طهماسب صفوی واز
شاگردان علی بن حسن زواره ای است . وی تالیفات نیکوئی دارد بویژه در
تفسیر. که در آن توانمند و زبردست است و ثاری ارزشمند و سودمند
نگاشته است] ۱۱ .

مرحوم مدرس تبریزی ، وی رااینگون ستوده است :

[ ملا فتح الله کاشانی ، عالمی است جلیل ، فقیه محقق متکلم ، مدقق ، مفسر،
متبحر،ازاکابر علمای اواخر قرن دهم هجرت … در تمامی علوم دینیه
متداوله متبحر خصوصا در تفسیر که بحری بود بی پایان و تالیفات
طریفه او بهترین معرف تبحر وی می باشد] ۱۲ .

متاسفانه از شرح حال و چگونگی تعلیم و تعلم و زندگانی علمی مرحوم
ملا فتح الله کاشانی اطلاعی در دست نیست شرح حال نگاران ، به آنچه
آوردیم بسنده کرده اند و تالیفات وی را که بسیار مشهور هستند،
شمرده اند. بهرحال ، آثار وی در موضوعات مختلف اسلام ، بویژه در تفسیر
نشانگر وسعت اطلاعات و گستردگی دانش وی است رحمه الله علیه . ۱۳

[تفسیر صافی]

این کتاب ، یکی از آثار پرارج تفسیری است
که بیشتر با جنبه روائی و نقلی نگاشته شده است . موغلف آن ، که در
جامعیت و گستردگی دانش و تسلط برابعاد مختلف فرهنگ اسلامی ،از
عالمان کم نظیراست ، در تفسیر خود سعی کرده است ، تفسیری پیراسته از
اندیشه های گوناگون عرضه کند.

مولف ، تفسیر ر، با مقدمه ای آغاز می کند و ضمن آن ،از جریان
تفسیرنگاری و زمینه های تفاسیر نوشته شده در فرهنگ اسلامی سخن می گوید.
پس از آن ، به انواع تفسیرنگاری اشاره ای دارد واعتراضی به
تفسیرنگاری ، بدون توجه به اهل البیت[ ع] و تعالیم آن بزرگواران ،
بالاخره از تفاسیری سخن به میان می آورد که بااخبار و روایات ، قرآن
را تفسیر کرده اند. و یادآوری می کند که اینگونه تفاسیر نیزاز
کاستیها و ناهنجاریه، بدور نیستند،اینگونه تفاسیر، یا کامل
نیستند، یا تفسیر تمام آیات را ندارند. برخی نیز سرشارندازاخبار
ضعیف ، و در برخی دیگر روایاتی آمده ، بی ارتباط با موضوع ، بدون تدوین
شایسته و ترتیبی زیبا.

افزون براینه، دراینگونه تفاسیر، روایاتی راه یافته است ، که
مشتمل بر تاویلاتی است ، نفرت زای و مطالبی باطل همانند نسبت عصیان و
سفاهت به انبیاء و بالاخره دراین مجموعه ه، گاه روایات ، به ظاهر
متضادند و مفسران هیچگونه تلاشی ، برای رفع تضادازاین ظواهر بکار
نبسته اند مرحوم فیض ، بعدازاین مطالب می فرماید: به هر حال من
تاکنون ، در میان تفاسیر با همه گستردگی تعداد آنه، تفسیری مهذب و
پیراسته از ناهنجاریها با بیانی کافی که تشنه گان را سیراب کند،
نیافته ام وامیدوارم این تفسیر، همانی باشد که انتظار می رود. ۱۴

مرحوم فیض ، پس ازاین مقدمه ، مقدمات دوازده گانه ای را براساس روایات
نگاشته اند،از تمسک به قرآن واین که دانش قرآن در نزداهلبیت[ ع]
است ، تفسیر به رای ، جمع قرآن ، واین که قرآن ، بیانگر همه چیزاست و
تبیین معنای آن و … و در مقدمه دوازدهم ، روش نگارش تفسیر را بیان
کرده است . و پس ازاین مقدمات تفسیر آغاز می شود. ۱۵

مولف ، براساس آنچه در مقدمه دوازدهم بیان داشته است آیات را
براساس روایات ، تفسیر می کند، و گاه توضیحاتی در تبیین روایات می آورد
واگر در ذیل آیه ای به روایت معتبری دست نیابد، نکات توضیحی ،
پیرامون آیات رااز مفسران سود می جوید و در تفسیر سوره بقره ، بیشتر
از تفسیر منسوب به امام حسن عسکری[ ع] ، بهره گرفته است .

بهرحال تفسیر صافی ،از تفاسیر معتمد و سودمند و گرانقدر شیعی است ،
علامه طباطبائی درباره مرحوم فیض و آثار وی از جمله تفسیر صافی
فرموده اند:

[ این مرد، جامع علوم است و بجامعیت او، در عالم اسلام کمتر کسی را
سراغ داریم و ملاحظه می شود که در علوم مستقلا وارد شده ، و علوم را با
هم خلط و مزج نکرده است . در تفسیر صافی ، واصفی و مصفی ، که روش
تفسیر روائی داردابدا وارد مسائل فلسفی و عرفانی و شهودی
نمی گردد، دراخبار، کسی که کتاب وافی او را مطالعه کند، می بیند یک
اخباری صرف است و گوئی اصلا فلسفه نخوانده است ، در کتاب های عرفانی و
ذوقی نیز،از همان روش تجاوز نمی کند واز موضوع خارج نمی شود] ۱۶ .

مرحوم فیض ، تفسیر دیگری دارد با عنوان[ اصفی] که گزینشی است از
تفسیر صافی .

مولف در مقدمه آن می گوید:

…«این تفسیر را
از تفسیر دیگرم: «صافی» برگزیدم. و در نگارش آن گزیده گوئی را پیشه
ساختم وآنرااز زواید پیراستم، در تفسیر آیات، به بیان آیاتی که
نیازمند توضیح بودند، با توجه به کلام معصویمن، همت گماشتم، هر گاه
از تفسیر قمی چیزی آوردم که منسوب به معصوم(ع) نیست در آغازش واژه
«قمی» را نهادم، تا از روایات دیگر جدا شود؛ و اگر چیزی از طریق عامّه
نقل کردم، آن را با کلمه (روی) از روایات دیگر متمایز ساختم و…»

تفسیراصفی ، دوبار به سالهای ۱۲۷۴ و ۱۳۱۰ در حاشیه تفسیر صافی ، به
چاپ رسیده است و پس از آن در یکجلد و مستقلا نشر یافته است واینک ،
به همت برخی از فاضلان در مرکز تحقیقات و پژوهشهای علمی واسلامی –
دفتر تبلیغات ، تحقیق و تصحیح شده و منابع روایات آن استخراج گردیده ،
که امیداست در آینده نزدیک ، منتشر شود[

بجزاین دو تفسیر، مرحوم فیض ، تفسیری دیگر دارد که گزینشی است از
اصفی با عنوان[ مصفی]

چاپهای تفسیر (صافی):

تفسیر، به سال ۱۲۶۶ در تهران به قطع رحلی و با چاپ سنگی منتشر شد.
و پس از باره، همان چاپ افست گشت . چاپ دیگر[ صافی] در چهار جلد
است ، با قطع وزیری ، به تصحیح مرحوم آیه الله شعرانی و تحقیق و تعلیق
آقای میرزا حسن حسینی لواسانی . محقق بجز مقدمه ای کوتاهی در شرح حال
مولف ، در پانوشتها بااستفاده از[ مجمع البیان] و منابع لغوی وادبی
و نیز[ وافی] برخی از آیات و روایات و کلمات را توضیح داده است .
[صافی] چاپ دیگری دارد در ۵ جلد به قطع وزیری ، با مقدمه ای در شرح
حال مولف و پانوشتهائی از آقای محمدحسین اعلمی ، که در بیروت چاپ
شده است . لازم به یادآوری است که اکثر قریب به اتفاق پاروقیهای این
چاپ ، همان پاروقیهای چاپ دوم است ، که بدون هیچ اشاره ای دراین چاپ ،
آمده است !!

مولف[ صافی]:

پیرامون شرح حال وی پیشتر سخن گفته ایم . ۱۷

الجواهرالمثمین

ازتفاسیر ارزشمند و قابل توجهی است که اخیرا به زیور طبع آراسته
گردیده است . مولف آن که از محققان ، محدثان ، مفسران و فقیهان بزرگ
شیعه است و به کثرت آثار وجودت تالیف مشهوراست . سه بار قرآن را
تفسیر کرده است و هر کدام از آثارپ را به نام ویژه ای ، نامیده است .
آنچه اینک از آن یاد می کنیم و به اجمال پیرامون آن سخن می گوئیم ،
تفسیری است با عنوان[ الجواهرالثمین فی تفسیرالکتاب المبین] . مرحوم
شیخ آقا بزرگ فرموده اند:

[ الجواهرالثمین] تفسیری است مزجی همانند[ تفاسیر صافی] و بدون
مقدمات آن در دو جلد بزرگ که جلد دوم آن از سوره اسراء آغاز و من
نسخه ای از آن را به خط مولف ، نزد نوه مولف دیدم . وی نگارش جلد دوم
آن را به سال ۱۹.ربیع الاول ۱۲۳۹، به پایان برده است. ۱۸

[ شیوه تدوین] :

مولف ،ابتداءاز جایگاه نزول سوره سخن می گوید و پس از آن ، با
اشاره ای به شماره آیات سوره واختلاف موجود در آن ، قسمتی از سوره را
انتخاب کرده ،اول آیات را ذکر می کند و سپس به تفسیر آیات می پردازد.
در تفسیر آیات ،ابتداء ثواب قرائت است و بعداز آن تشریح و تبیین
جمله ها و غالبا بااتکاء به روایات و برخی ازاقوال مفسران . در نقل
اقوال مفسران ، توجهی شایسته است به اقوال تمام فسران ، شیعه و سنفی ،
متقدم و متاخر، گاهی با نقد و تحلیل و گاه صرفا با نقل واشاره ،
مسائل عقیدتی بسیار خلاصه و فشرده مده است تا جائی که از محدوده
توضیح آیات بیرون نرود. نقل قصص و تاریخ ، به تفصیل نیست و آنچه
آمده ، غالبا بدون نقد و تحلیل است . باانتخابی شایسته . به قرائت های
مختلف در آیات ، توجه شده و با توجیه معانی انتخاب شده ، غالبا به
استدلال و توجیه پرداخته است واین همه با نثری روان ، روشن و رسا
بیان شده است ، واین شیوه تفسیری مولف است که پس ازاین ، به آن
اشاره ئی خواهیم داشت .

دکتر سید محمد بحرالعلوم ، در ضمن مقدمه مفصل و سودمند خود براین
تفسیر، درباره آن نوشته اند:

[ در چهارچوب جریان تفسیرنگاری شیعی ، در روش
تفسیری پس از مجمع البیان ،این تفسیر را می توان حلقه مفقوده ای دانست
که در جمع بین جنبه های عقلانی در تفسیر و تلاش برای دست یافتن به روشی
سهل و آسان در تعبیر و عرضه مطالب ، همت ورزیده است]. ۱۹

در نگارش و تبیین مطالب ، توضیح روشن و رس، نثر روان واستوار،
محدود ساختن مطالب در محدوده روشنگری پیرامون آیات و پرهیزاز
[ اطناب ممل] و[ ایجاز مخل] دقت شایسته درانتخاب روایات و منقولات و
…از جمله ویژگیهای برجسته این تفسیراست .این تفسیر، تفسیر متوسط
مولف است ،از تفسیر[ الوجیز] وی گسترده تر واز[ صفوه التفاسیر]
کوچکتر و خلاصه تر.

[ الجواهرالثمین] در شش جلد با چاپی منقح و زیبا به
بقطع وزیری با تصحیح و تعلیق سید صباح شبر نوه مولف ، براساس نسخه
اصل به خط مولف ، با برخی از توضیح بوسیله[ دارالزهراء] در بیروت ،
چاپ و منتشر شده است .

آقای دکتر سید محمد بحرالعلوم ، براین تفسیر، مقدمه ای نوشتند مفصل
و سودمند و در ضمن آن ،از تفسیر و مفسران شیعه ، میراث تفسیری شیعه
و گسترگدی آن ، زندگانی مولف و آثار وی ،اشاره ئی به تفسیر[ الجواهر
الثمین] و روش تفسیری موغلف و … سخن گفته است . محقق و ناشر با چاپ
و نشراین اثر گرانقدر، خدمت شایسته به فرهنگ اسلامی کردند. سعیشان
مشکور باد.

[ الوجیز فی التفسیر] :

تفسیر مختصر و موجز مرحوم شبراست در صفحه عنوان نسخه مطبوع آن[ تفسیر
القرآن الکریم] گذاشته اند،این تفسیر در میان تفاسیر شیعه ،از
جایگاه والائی برخورداراست . مولف ، در آغاز کتاب و پس از سپاس
خداوند و درود بر پیامبر واهل البیت واشاره به موقعیت ائمه[ ع] در
تفسیر قرآن ، درباره تفسیر خود نوشته اند:

[ این کلماتی است شریف و پژوهشهائی بلند و گفتار قانع کننده و
اشاراتی کامل تمام متعلق به تبیین و توضیح برخی از مشکلات آیات قرآن
و جمله های دوراز ذهن آن . ما در تبیین این حقایق ، غالبا به آنچه از
گنجینه داران اسرار وحی در قرآن و کانهای جواهر دانش و تاویل
اهل البیت [ ع] که جبرئیل برخانه آنان نازل می گشت ، مراجعه کرده ایم ، و
توضیحات خود را پیرامون آیات ، بااشاره ای گذرا به لطیف ترین عبارت ،
بیان کرده ایم]. ۲۰

و براستی ، چنین است ، دراین تفسیر گرانمایه با همه اختصار و
گزینشی که دارد، به اقوال مفسران اشاراتی رفته است ، جملات آیات
بروشنی تبیین شده است ، روایات ائمه[ ع] مورد توجه قرار گرفته ، و
نکته های دقیق و لازم قرائت واختلاف قرآء آمده است بگونه ای شایسته در
تفسیر آیات به آیات دیگر قرآن توجه شده و درصورت لزوم شان نزول
آیات نیز مورد توجه قرار گرفته است .

دکتر حامد حضنی ،استاد دانشگاه[ عین شمس] قاهره در مقدمه ارزشمند
خود براین تفسیر نوشته است :

این تفسیر درنهایت باریک بینی بین امت در عرضه معانی وایجاز در عبارات
و تحریر مطالب جمع کرده است . ما همواره در محافل دانش از آشنایان به
فن تفسیر می شنیدیم که با شگفتی از تفسیر[ جلالین] یاد می کردند و
می گفتند:این تفسیر، برای متخصصان در تفسیر مفیداست و نه برای
آغازگران دانش تفسیر. چرا که عبارات تفسیر جلالین همانند کلید واژه ها
و مصطلحات علمی است که معانی بسیار بهمراه دارند که اگر به تفصیل
پرداخته شود، مجلداتی خواهد شد. و مااگراین حکم را درباره آن
تفسیر بپذیریم ، درباره این تفسیر می گوئیم : هم تفسیر بپذیریم ، درباره
این تفسیر می گوئیم : هم برای متخصصان است و هم برای مبتدئان . را که
مولف ،از یک سوی در تمرکز معانی وایجاز در تعبیر و علاقه شدید به
عرضه مصطلاحات تفسیری ، سنگ تمام نهاده است واز سوی دیگر روشی سهل و
زودیاب ، بین شیوه ساده نگاری و روش و تحلیل و تعلیل جمع کرده است و
بگونه ای که آغازگران این دانش ، در مراجعه به آن به سختی نمی افتد.

ویژگی دیگر و منحصر به فرد آن ، توجه شایسته به وجوه منقول از
عالمان پیشین در قرائت است ، بگونه ای که قرائت قریب به اتفاق الفاظ
را براساس وجوه قراآت معروف ، نزد عالمان تجوید، مشخص کرده است .از
این روی تفسیر وی جامع قرائت حفص و دیگران است . بدینسان ، براساس
آنچه من می دانم نسفی نیز بااین که از مفسران است که به این جهت ،
عنایت تام داشته است به پایه این مفسر بزرگوار نمی رسد . ۲۱

باری ،[ الوجیز فی التفسیر] معروف به[ تفسیر شبر]از آثار گرانقدر
تفسیری است که با زبده گزینی ، و گزیده گوئی سلاست تعبیر، شیوائی نثر،
تبیین روش معانی آیات ، در میان تفاسیر،از جایگاه والائی برخوردار
است .

چاپهای آن :

۱.این تفسیر گرانمایه ،اولین بار به همت مرحوم سیدنصرالله تقوی ،
به سال ۱۳۵۲ ه.ق تصحیح ، تعلیق و منتشر شد.این چاپ که در.۱۲۴۰ صفحه
سامان یافته است دارای چاپی است پاکیزه ، بضمیمه یک شرح حال مختصر و
شرح دیگری مفصل از مولف و ترجمه آن .

مرحوم تقوی ، در مقدمه کوتاه خود، دراهمیت تفسیر چنین
نوشته اند:

[چون به این تفسیر برخوردم و مزایای آن را با دیگر تفاسیر مقایسه
کردم ، یافتم که با وجازت و سلاست عبارات متضمن دقائق ، و نکات بسیار و
با کمال فصاحت واختصار مشتمل بر حقایق و معانی بی شماراست …
هنگام خلوت و فراغت از مشاغل دیگر، غالبا به مطالعه آن می پرداختم .
حقیقابیش از سی دوره تفسیراز مفصل و مختصر که تا کنون عبور کرده و
اکثر آنها را تمام و بدقت دیده و تعدادی را بمروری اجمالی قناعت
کرده ام . هیچکدام را واجداوصاف منظوره که دراین مجلد کم حجم دیدم
نیافتم و با چنین سابقه اطلاع در فن تفسیراگر دعا کنم که تفسیر سید
یکی از بهترین تفاسیری است که فعلا در دست است ، گزاف نگفته ام و
بموقع است شنوندگان ،از من بپذیرند و عقیده مرا حمل بر مبالغه
نکنند].۲۲

۲. چاپی منقح با تصحیح براساس چاپ اول ، بااضافه پانوشتهائی در
توضیح و ضبط صحیح لغات ، بهمت آقای سیدمرتضی رضوی کشمیری انجام شد و
همین چاپ ،امروز متداول و مشهوراست . دراین چاپ ، قرآن کریم در متن
قرار گرفته و تفسیر در حواشی آن . محقق منصف واندیشمند مصری ،
دکترحامدحضنی ، مقدمه ای نگاشته است و در ضمن آن از جایگاه این تفسیر،
در میان تفاسیر دیگر ویژگیهای آن و مسائل دیگر سخن گفته .

افزون براینه، مولف ، مقدمه مفصل و بسیار پرمایه مرحوم بلاغی
برآلاءالرحمن را که پس ازاین درباره آن سخن خواهیم گفت ، در مقدمه
این تفسیر آورده است

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.