پاورپوینت کامل اصلاح حوزه از تئوری تا عمل ۸۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اصلاح حوزه از تئوری تا عمل ۸۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اصلاح حوزه از تئوری تا عمل ۸۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اصلاح حوزه از تئوری تا عمل ۸۰ اسلاید در PowerPoint :
اندیشه تحول حوزه احوال گوناگون داشته و دارد. گاه این تفکّر حاکم بوده است و گاه موانعی حایل.امّا اینک در پیامد وقایع جاری و تأکیدات امام و مقام معظم رهبری ضرورت پاره ای اصلاحات سخنی عام و فراگیر شده است. امّآ میان ضرورت و عینیّت پلی باید زد. کانالی که بتواند ضرورتها را بر مسند تحقق بنشاند و تضاد آرمان و واقعیت را در هم بشکند. تاکنون تلاشهای نظری و عملی صورت یافته است گامهایی که علی رغم ضعف و نااستواری ارجمندند و شایسته تقدیر و سپاس اما هم گام زنان آن وادی و هم ناظران بر این باورند که آن حرکات مبادی راه است. تا مقصد و مطلوب فرسنگها فاصله است و عزمی راسخ همتی بلند و امکاناتی در خور می طلبد.
از این روی بایستی در مقوله اصلاح حوزه گفت و نوشت. اندیشه ها را به یاری یکدیگر رساند بازوان را به همدیگر سپرد جانها را پالایش کرد و از منیّت ها زدود تا بتوان گوشه ای از مسؤولیت را ایفا کرد.
این نوشتار می کوشد حداقل گوشه ای از آرا و انظار را درباره چند مقوله اساسی بیان کند. با طرح افکار و مستندات آن تلاش می کند تا صعوبت و دشواری راه را بنمایاند. مطالب اشاره ای و گذاری این نوشته نشان می دهد که تا چه حد و سطح.
حتی مسائل بنیادی مقوله اصلاح حوزه هنوز بحث انگیز و شایسته تأملند. کسانی که بی مهابا می کوشند در این وادی نظر دهند و یا بحث را تمام شده می انگارند در کلاف تساهل و ساده انگاری مسائل درگیرند. اگرچند مقوله این نوشته بتواند نگاهی جدّی را به این مقوله متوجه کند و پاره ای از سهل انگاریها را به دقت و امعان بدل سازد توانسته است به هدف خویش دست یابد.
شیوه تحوّل
در مقوله اصلاح حوزه شیوه تحول و دگرگونی بحثی اساسی و جدّی است. اقدام به هرگونه تغییر بدون در نظر گرفتن شیوه ه به ابترماندن آن خواهد انجامید. بنابراین بایستی ابزارها را شناخت و نوع مناسب را با توجّه به واقعیتها و عینیتها برگزید.
روشهای مطرح و یا قابل طرح متعدد و گوناگونند. هر یک از این روشه امتیازاتی دارند و البته با نقایصی نیز دست به گریبانند. در نظر گرفتن روشها و مزایا و نقایص آن می تواند اولیای امر را در برگزیدن روشی کاراتر و کم آفت تر یاری دهد. در این بحث به چند شیوه اصلی اشاره می شود.
. شیوه انقلابی و سریع: روش جهشی و سریع مدافع گزینش شیوه ای انقلابی در حلّ معضلات و مشکلات حوزه است. دراین دیدگاه ملاحظه کاری و حرکت گام به گام روشی مردود شناخته می شود و برخوردی عاجل و سریع با مسائل حوزه توصیه می گردد. مبانی این دیدگاه بر اصول ذیل استوار است:
* عمق مشکلات: مدافعان روش جهشی و سریع معتقدند که مشکلات چندان عمیق و ریشه دارند که جز با برخوردی سریع و انقلابی نمی توان به مقابله با آن برآمد. آنان اظهار می دارند که برخورد ملایم و گام به گام امکان آن را می دهد که معضلات کهن ریشه ای استوارتر پیدا کنند و مشکلات جدیدی در بستر مشکلات قدیم رشد یابد و در نتیجه مجموعه انبوه مشکلات چنان درهم پیچد که توانایی مقابله و معارضه را از دل و دیده برباید و هول و هراس را در قلوب مأوایی ابدی بخشد.
* فرصت زودگذر: انقلاب اسلامی این فرصت را در اختیار گذارده است که حوزه در بستر جاری زمان حضور یابد. پاره ای از امکانات نظام در اختیار قرار گیرد و تحول حوزه بتواند پشتوانه ای مقتدر در خارج از نهاد حوزه داشته باشد. ازسوی دیگر شرایط انقلابی جامعه فرصت مضاعفی است. طبیعی است که تحولات نهادهای اجتماعی در بستر تحولات جامعه سهل تر و سریعتر صورت می پذیرد تا در شرایط سکون و آرامش نسبی جامعه.
دو واقعیت یاد شده (نظام اسلامی و شرایط انقلابی جامعه) اقتضای آن را دارد که فرصت موجود را به عنوان یک واقعیت در نظر گرفت و از آن نهایت بهره برداری را داشت. فرصتی که شاید مقداری از آن هدر رفته باشد ولی بایستی بقایای موجود آن ر ارج داشت و حداکثر استفاده را از آن برد.
* تجربه های ناکام: حرکت اصلاحی در حوزه پیشینیه و سابقه طولانی دارد. امّا براستی چرا آن گونه که شاید وباید به بارننشسته و به دستاوردی در حدّ انتظار نینجامیده است؟
مدافعان برخوردهای سریع و انقلابی معتقدند یکی از علل اساسی ناکامی این حرکته روش و شیوه آنان بوده است. حرکتهای اصلاحی درگذشته ایّام به گونه ای انجام می شده است که هیچ عنصر یا نهادی از نهادهای حوزه ضربه نپذیرد و یاحتی احساس روانی نامساعد هم پیدا نکند. روند این گونه محافظه کاریهچنان بود که آنچه به نام اصلاح صورت می پذیرفت بسیار کند رخ می داد. حرکتی سنگین و آهسته که در موج سریع زمان کمرنگ می شد و به مرور محو می گشت.
* هزینه های تلف شده: در روند تدریجی حرکت تحول بایستی این پیامد را در نظر داشت که امکانات و هزینه ه به گونه ای مداوم هدر می روند و بازدهی بهینه پیدا نمی کند. براستی مجموعه امکانات و نیروی انسانی که در خدمت حوزه اند چندان اندک نیستند. مدارس کتابخانه ه شهریه تحصیلی و مهمتر از تمامی موارد یادشده نیروی انسانی که به حوزه وابسته است مسؤولیت آفرین است. بازدهی اندک این مجموعه اتلاف سرمایه و نیروست و بی تردید همانگونه که در سرمایه گذاری اقتصادی میزان باروری و بازدهی مورد ارزیابی است. در سرمایه گذاری آموزشی نیز این محاسبه جدی و ضروری است. مدافعان حرکت سریع اصلاح معتقدند که به هر میزان که زمان تحول به درازا بینجامد بر حجم اتلاف هزینه ها و امکانات خواهد افزود. امکاناتی که از درآمد عمومی جامعه اسلامی هزینه شده و بایستی نسبت به مصرف صحیح آن حساسیت افزونتری را مبذول داشت.
۲. حرکت تدریجی تحول: گروهی دیگر از معتقدان تحول اصلاح تدریجی و آرام را توصیه دارند حرکتهای افراطی و تندر پذیرا نیستند و آن را مضرّ به اهداف اصلاح و تحول می دانند. در دیدگاه این گروه حرکتهای سریع و افراطی نه تنها اصلاح حوزه را نتیجه نمی دهد بلکه اقشار متبحّر و سنت گرای حوزه ر در اندیشه و عقایدشان تثبیت می کند. به آنان میدان می دهد که هر گونه حرکت اصلاحی را در حوزه ناموفق و غیرمفید قلمداد کنند.
گرایش اصلاح تدریجی نیز مستندات و براهینی را عنوان می کند و مبادی دیدگاه خویش ر بر اساس امور ذیل بنا می نهد:
* نهادی بودن حوزه: سازمان حوزه نهادی است که در بستر زمان تولد یافته و رشد پیدا کرده و به موقعیت کنونی رسیده است. نهاده این خصوصیت را دارند که تحول در آنه تدریجی رخ می دهد. چون در یک پروسه زمانی شکل یافته اند تبع تحول و دگرگونی آن نیز نیازمند زمان است. (حوزه) نیز یک نهاد اجتماعی است به عنوان یک نهاد و مؤسسه از این ویژگی جدا نیست. در یک سیر زمانی طولانی تکوین و تکامل یافت و در نتیجه بایستی تحوّل و اصلاح آن را نیز در زمانی متناسب جستجو کرد. امید تغییر سریع را نداشت. بلکه مبادی تحوّل را پدید آورد و به انتظار دستاورد آن نشست.
* تأثیر منفی حرکتهای افراطی: معتقدان اصلاح تدریجی براین باورند که حرکتهای سریع و افراطی عناصری از حوزه را آزرده خاطر می سازد. آنان را در صف مقابل تحول قرار می دهد. به مرور بر صف ناراضیان می افزاید وجبهه ای قوی و معارضی را در برابر اندیشه اصلاح می آفریند. جبهه ای که پس از چندی قادر خواهد بود اصل اندیشه اصلاح را زیر سؤال برد و از در تقابل با آن برآید.
* دشواری برنامه ریزی: حرکتهای سریع غالباً با گونه ای از شتابزدگی و بی برنامگی همراهند. وقتی که ذهنیّت برنامه ریزان آن بود که در اندک زمان بیشترین درصد تغییر و تحول را فراچنگ آورند. تمرکز ذهنی آنان بر زمان کوتاه موجب می شود که حرکت تحول به گونه ای مکانیکی و نه انسانی دیده شود و در بسیاری ازموارد مجموعه عوامل مؤثر و یا موانع بدرستی ارزیابی نشود و از روابط مقولات و توابع آن محاسبه درستی صورت نگیرد و در نتیجه محاسبات غلط به اشتباهات و خطاهای فاحش بینجامد. خطاهایی که جبران آن یا غیرممکن باشد و یا هزینه ای سنگین را در پی داشته باشد.
نکته فوق گرچه قانون عام نیست و شاید در مواردی نقض شده باشد اما گستردگی و شمول آن چنان است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. دیدگاه تدریج با تکیه بر همین نکته معتقد است که نمی توان میدان را به روشهای سریع و جهشی سپرد بلکه بایستی بر اساس روشهای زمان بر برنامه تحول را سامان داد. روشهایی که بتواند در زمان مناسب برنامه ریزی شود آزمون و خطای آن زمان مناسبی را در برگیرد تا به مرور بتواند روش و مبنای عمل قرار گیرد.
* سازمان اجرایی تحول: بهترین و قویترین برنامه ه درصورتی که سازمان اجرایی متناسب با نیازرا نداشته باشند ناکام خواهد ماند. دیدگاه اصلاح تدریجی معتقد است: حتی با دست یافتن به برنامه ای قوی و قابل اجر تأمین کادرهای لازم برای اجرای برنامه. مدتها به درازا خواهد انجامیدبویژه اگر بدین نکته توجه خویش را مبذول داریم که (حوزه) نهادی است که تا اعماق شهرستانهای کوچک بخشها و روستاهای نیز امتداد دارد و در نتیجه در اجرای برنامه تحول نه تنها در حوزه های اصلی بلکه برای این گونه مناطق نیز بایستی فکر و اندیشه ای را سامان داد و مجریانی را برای عهده داری برنامه جُست و بی تردید آماده سازی نیروهای مجری برنامه در این قلمرو وسیع کاری است که جز با حوصله و انتظار به دست نخواهد آمد.
۳. دیدگاه تلفیقی: باتوجه به نکات امتیاز و نقایص دو روش یادشده این دیدگاه معتقد است که می توان دو روش را با هم آمیخت و در بخشهای مختلف تحول از آن استفاده کرد. گرچه در این قدر جامع دیدگاه تلفیقی مشترک است اما در این که در چه عناصری را می توان از روش اول یا دوم استفاده کرد وحدت نظری وجود ندارد. در این مقال به یک دیدگاه اشاره می شود.
* تفصیل میان بخشهای فیزیکی ـ انسانی: تمامی نهادها از مجموعه ای مادی و انسانی ترکیب شده اند. در بخش مادی و فیزیکی نهاده می توان به تغییرات سریع و جهشی امید بست. در نهاد حوزه نیز چنان سیاستی عملی می نماید. امکانات آموزشی کمک آموزشی رفاهی خدماتی و … مسائلی هستند که می توان در آن به حرکتهای سریع و جهشی اندیشید. در این مقولات آفات یادشده از سوی دیدگاه تدریج یا وجود ندارد و یا به شدّت نادر و غیرقابل اعتناست.
* نیروهای موجود و نیروهای جدید: تغییر و تحول در رابطه با نیروهای موجود حوزه به شکل سریع و جهشی غیرممکن است. مجموعه ای از عوامل شرایط کنونی و نیروهای موجود را ساخته و پرداخته اند.
در نتیجه نمی توان نیروهای موجود را درگیر تحولی سریع و جهشی کرد. این تحول واکنشها و پیامدهای نامناسبی را در پی خواهد داشت و نتیجه مناسب ر به بار نخواهد آورد. اما در ارتباط با نیروهای جدید که تقاضای پذیرش در حوزه را دارند با فراغ بال بیشتری می توان برنامه ریزی کرد. در رابطه با آنان می توان نمای نوینی را ترسیم کرد و آنان ر در بستر جدید سوق داد و به انتظار فردایی بهتر نشست. بدون تردید طلبه ای که پای در حوزه می نهد هنوز بافت ذهنی و توقع خاصی در او پرورده نشده است تا با تغییر و دگرگونی آن هویت وی دستخوش اضطراب و تردید شود. طلبه ای که متقاضی ورود در حوزه است همانند متقاضیان دیگر مراکز آموزشی می کوشد که شرایط مرکز را دریابد و حتی الامکان خود را با آن وفق دهد. در این جا این مرکز آموزشی است که بایستی برنامه ای متناسب با اهداف خویش در نظر گیرد و متقاضیان ر با برنامه خویش آشنا سازد و اجرای آن را ازمجریان و نیز پژوهندگان طلب کند.
* حوزه های جدیدالتأسیس و قدیمی: حوزه های سابقه دار و کهن تمشیت خاصی پیدا کرده اند. گذشته ای داشته اند و در بستر آن تاریخ خود را گذرانده اند. پیشینه این حوزه ه موجب می شود که نتوان دگرگونی دفعی و سریع را از آنان تمنا داشت. به طبیعت احوال بایستی به تدریج و گام به گام روند تحول را دریابند و خود را با آن تطابق دهند. اما در حوزه های جدیدالتأسیس که بویژه پس از انقلاب گسترش یافته اند این زمینه وجود دارد که روند تحول و تغییر سرعت مضاعفی پیدا کند. این حوزه ه می توانند خود را با برنامه های جدید و متناسب سامان دهند بدون آن که واکنش جدّی را در پیامد داشته باشد.
* قلمروهای اصلاح: در مسائل حوزه قلمروها یکسان نیستند. برخی از مقولات حساسیت برانگیزند و برخی دیگر چندان واکنش ساز نیستند. در پاره ای ازموضوعات تأملات و تفکراتی صورت گرفته و یا حتی تجربه ای عملی واقع شده و در برخی دیگر هنوز ابتدای کار است و در برخی از مسائل در حدی مجریان و نیروهای کار حضور دارند تا امر تغییر و اصلاح را به عهده گیرند و روند تحول را پیش برند اما در مقولات
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 