پاورپوینت کامل چالش سکولاریسم و دین گرایی ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل چالش سکولاریسم و دین گرایی ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چالش سکولاریسم و دین گرایی ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل چالش سکولاریسم و دین گرایی ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

۱۲۲

در مجلس اوّل

بسم اللّه الرحمن الرحیم

در مورد مشروطه, حتی در کوچک ترین مسائل آن, در کتابهای تاریخ اختلاف نظر وجود
دارد. کلمه مشروطه از کجا آغاز شد؟ ضیاءالدین درّی [اصفهانی, مدرس رشته فلسفه و
مدیر یکی از مدارس تهران] می گوید:

(یک روز طرف عصر, بنده با چند نفر در سفارت انگلستان ایستاده بودیم, درشکه شارژ
دافر سفارت [کاردار] وارد سفارت شد. خانم شارژ دافر از درشکه پیاده شد و آمد توی
سفارت و گفت: شما این جا برای چه جمع شده اید؟

ییک روضه خوانی برگشت و گفت که ما عدالتخانه می خواهیم.

خانم شارژ دافر گفت: عدالتخانه چیست؟

گفت: ما یک مجلس عدالت می خواهیم.

خانم گفت: مجلس عدالت چیست؟

گفت: مجلسی که ریش سفیدان مان بنشینند و نگذارند حکام و سلاطین ظلم بکنند خانم گفت:
پس شما یقین مشروطه می خواهید.

این اولین دفعه بود ما لفظ مشروطه را می شنیدیم, آن هم از دهان یک خانم انگلیسی.

گفت: بله ما مشروطه می خواهیم.

خانم شارژ دافر لبش را گزید و گفت: نه شما مشروطه نگویید. ما مشروطه شدیم کشیشهای
مان را کشتیم, سلاطین مان را کشتیم.

روضه خوان گفت: ما هم می کشیم هر کس را مخالفت کند و گر چه امام زمان مان باشد.

آن خانم خنده کرد و گفت: خوب است بُکُشید.

[ضیاء الدین درّی می گوید] من برگشتم و گفتم: ای سفیه احمق چرا این حرف کفرآمیز را
گفتی؟ این حرف را که به تو القا کرد؟ مشروطه یا موافق با شریعت است, یا مخالف با
شریعت اسلام. اگر موافق اسلام باشد امام زمان با آن مخالف نیست و اگر کفرآمیز نباشد
که امام زمان با آن مخالف نیست. اگر آن چه را آن خانم گفت مخالف اسلام است, چگونه
طلب می کنی چیزی را که مخالف اسلام است. )

این مثال را زدم چند نتیجه می خواهم بگیرم. البته همان طور که گفتم, کلمه مشروطه در
زبانهای مختلف, معناهای مختلف دارد. مثلاً یک بار تقی زاده می گوید: اول بار لفظ
مشروطه را من در مجلس به کار بردم. در کتابش صفحه ۲۴ می گوید: من وقتی لفظ مشروطه
را برای اولین بار در مجلس به کار بردم و از آن حرف زدم.

ییا می گویند: مشروطه را علما اولین بار گفتند.

این نشان می دهد که چقدر در موضوع مشروطه, حتی در به کار بردن خودِ کلمه مشروطه
اختلاف نظر است. در بقیه موارد هم همین طور. مشروطه اوایل قرن بیستم, که حدود ۴۰۰
سال از دوره افول تمدن مسلمانان گذشته بود, اتفاق افتاد. دوران طلایی تمدن مسلمانها
و اوج نمودار آن تا قرن ۱۲, ۱۳ و ۱۴ میلادی است و از آن به بعد, کم کم اُفول پیدا
می کند تا قرن بیستم. بر عکس نمودار تمدن غربیها یا اروپا, از رُنسانس از مینیموم
آن حرکت می کند تا قرن بیستم می آید به ماکزیموم آن می رسد. این جا تلاقی دو تمدن
می باشد که مشروطه در این تلاقی نابهنجار اتفاق می افتد. زمانی که آنها ۴۰۰ سال
مسیر ماکزیموم را طی کرد و ایران ۴۰۰ سال مسیر مینیموم را طی کرد.

خوب در این فاصله, در این دوره چهارصد ساله که از صفویه شروع می شود, تا دوره
ناصرالدین شاه, ما یک مثلث قدرت را می توانیم فرض کنیم که سه پایگاه قدرت را نشان
می دهد: پایگاه قدرت سیاسی دربار, پایگاه قدرت اقتصادی بازار و پایگاه قدرت فرهنگی
حوزه علمیه. حالا آن حوزه علمیه چه رابطه ای با دانشگاه های دوره اوج نمودار تمدن
مسلمانها دارد, یک بحثی است جدا, که یک مقاله ای جدا می خواهد. حالا ما اسم آن را
می گذاریم حوزه علمیه. تا بعداً این NGO فرهنگی که در دوره مشروطه نقش دارد. در
کنار NGO اقتصادی بازار, قبلاً دو پایگاه قدرت بودند. مثلاً شما در دوره شاه عباس
می بینید, شاه عباس در جنگ چالدران در مقابل عثمانی ها از این دو پایگاه قدرت
اقتصادی, فرهنگی استفاده می کند.

این سه قدرت هماهنگ با هم, پیش می روند. هماهنگ با همدیگرند. من بر خلاف نظر برخی
از دوستان که در همین همایش هم سخنرانی کردند و برخلاف نظر مرحوم شریعتی که این
مثلث را مثلث زر و زور و تزویر می دانست, که من با متدلوژی ایشان خیلی موافق نیستم
که لورماتیک با موضوعات جامعه شناختی برخورد می کند. من با یک متدلوژی علمی دارم
این مثلث را نشان می دهم که سه پایگاه قدرت سیاسی, اقتصادی و فرهنگی از دوره صفوی
چطور در همگرایی با همدیگر توانستند پتانسیل قدرت ایران را بالا ببرند, ولی در دوره
ناصرالدین شاه ـ که حالا می خواهم اینها را مقدمه قرار بدهم, تا برسم به مشروطه ـ
این مثلث از هم می پاشد ناصرالدین شاه به جای این مثلثِ همگرای دربار, بازار و حوزه
علمیه, بیش تر با سفارتخانه های انگلیس و روس یا با اتباع انگلیس و روس خودش را
هماهنگ می کند. تا به اواخر دوره ناصرالدین شاه می رسیم که یک NGO دیگری هم وارد
این چالش قدرت می شود و آن گروه های مخفی است که برخی از آنها فراماسون هستند. مجمع
آدمیّت را, در همین دوران, میرزا ملکم خان تأسیس کرد. که ناصرالدین شاه آن را تعطیل
و ملکم را تبعید کرد. از این جا به بعد کم کم یک قدرت سومی وارد اُپوزیسیون علیه
شاه می شود. که از این به بعد, دیگر ما بازار, حوزه علمیه و این نهادهای جدید را
داریم. که ابتدا انجمن های مخفی بودند که در آذربایجان تشکیل شدند و کم کم به
شهرهای دیگر هم کشیده شدند. مشروطه در حقیقت برآیند مبارزه این سه پایگاه قدرت علیه
نهاد دربار است. خوب بعد از این که مشروطه پیروز نمی شود, ما مواجه با دسته

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.