پاورپوینت کامل منزلت اجتماعی زنان از منظر امام خمینی ۹۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل منزلت اجتماعی زنان از منظر امام خمینی ۹۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل منزلت اجتماعی زنان از منظر امام خمینی ۹۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل منزلت اجتماعی زنان از منظر امام خمینی ۹۸ اسلاید در PowerPoint :

پیشگفتار۱

منزلت اجتماعی یکی از مهم ترین و کاربردی ترین متغیرهای مستقل۲ تحلیل رفتار۳، ایستار۴ و عقاید۵ افراد و موقعیت آنها در سلسه مراتب اجتماعی۶ است. بنابراین، سهم مهم و در خوری در تحلیل دارد.

مفهوم منزلت در بیان روزمره، به طور معمول، معنی آبرو و حیثیت را می رساند، لکن در ادبیات جامعه شناسی، همانند بسیاری از واژه ها و مفاهیم دیگر، در یک تعبیر به کار برده نشده است.۷ به طوری که از جانب برخی معادل با پایگاه۸ به کار رفته، بدین معنی که جایگاه شخص را در جامعه نشان می دهد. در واقع این نگرش به منزلت، ازماکس وبر۹ سر چشمه گرفته است. وی منزلت را به معنای تفاوت در میزان احترام یا شأن اجتماعی می داند که دیگران به افراد و گروه ها نسبت می دهند.۱۰ از منظر این جامعه شناس، مفهوم منزلت اجتماعی، ادامه گسترش مفهوم طبقه اجتماعی۱۱ در چارچوب قشربندی۱۲ اوست که معمولاً با واژه منزلت یا اعتبار نیز بیان می شود.۱۳

سبک زندگی۱۴ معادل دیگری برای منزلت اجتماعی است که تأکید صرف بر الگوهای اجتماعی و نحوه استفاده از نعمات مادی و فرهنگی دارد.۱۵

از نظر وبر، مهم ترین سرچشمه های تکوین پایگاه های مختلف به این قرار هستند:

– شکل گیری سبک ویژه زندگی، بخصوص نوع شغل.

– کاریز مای موروثی بر خاسته از ادعا بر یک موقعیت منزلتی ناشی از تولد.

– سلسله مراتبی با سیاستی متناسب که توسط گروه های اجتماعی۱۶ مشخص، انحصاری شده است.۱۷

برای منزلت اجتماعی منابعی به این شرح می توان بر شمرد:

– موقعیت اجتماعی نهادی شده همچون شغل که می تواند منبعی برای قدرت و ثروت نیز باشد. میزان منزلت مربوط به نقش به عواملی مانند درآمد، قدرت، مهارت و اهمیت آن برای جامعه و همچنین فداکاریها و کوششهای لازم برای به دست آوردن آن بستگی دارد.

– دارایی که مربوط به جوامعی است که نابرابریهای فاحشی در ثروت دارند. دلیل اش نیز آن است که ثروت مستلزم شایستگی، فعالیت و کوشش می باشد.

– قدرت نیز می تواند منبع منزلت و احترام باشد.

– ویژگیهای شخصی مانند زیبایی، قدرت جسمانی، شهامت، شجاعت و هوش، گاه چنین منزلتی به گروهی که فرد به آن متعلق است می بخشد. در این صورت، منزلت اجتماعی با عواملی همچون سن، جنس، نژاد، دین یا ملیت مرتبط است.

هنجار بودن و بهره مندی از ارزشهای انسانی و اخلاقی )منظور ارزشهای غیر مادی است( و رعایت قواعد رفتاری مورد قبول جامعه به نوعی احترام اجتماعی به ارمغان می آورد.

ارزش دیگر، علم و دانش است، به میزانی که فرد سالهای بیش تر صرف کسب علم کرده باشد، احترام بیش تری خواهد داشت; به عنوان مثال اگر چنین ویژگی با ارزشهای دینی و مذهبی همراه شوند، حالت تقدس به خود بگیرند.

تعریف منزلت اجتماعی در این نوشتار

با توجه به پراکندگی و تشتّت تعریفها، از منزلت اجتماعی از سوی جامعه شناسان که به پاره ای از آنها اشاره شد، تعریف تا اندازه ای جامع، که بتوان بر اساس آن منزلت اجتماعی را روشن کرد، بدین شرح است:

منزلت، موقعیتی است که هر فرد در ساخت سلسله مراتب برخورداری در یک جامعه و در زمان معین اشغال می کند و در آن بخشی از منابع ارزش مند را داراست. تفکیک سلسله مراتبی پایگاه بر اساس میزان برخورداری فرد از منابع ارزش مند مشخص می شود. به عبارت دیگر، هر فرد در سلسله مراتب پایگاهی درجه ای از برخورداری را داراست که از هر پایگاهی به پایگاه دیگر متفاوت خواهد بود. رفتار هر فرد در پایگاه مشخص، بر اساس نقشهایی است که از طرف اعضای جامعه برای آن پایگاه مشخص شده که در این تعبیر، نقشهای الگوهای رفتاری مورد انتظار هستند که فرد رفتار خود را در پایگاه مبتنی بر آنها تنظیم می کند. سازوکار تنظیم رفتار، یا به عبارت دیگر، چگونگی تخصیص نقشها به وسیله هنجارها و انتظارهای اجتماعی انجام می گیرد.

پایگاه نیز، همانند نقش، هم دارای جنبه های عینی است که شماری از عناصر خارجی قابل مشاهده و به رسمیت شناخته شده مشخص کننده آن هستند و هم جنبه های ذهنی که با بیان خود در باب وضع اجتماعی که به تصور خود احراز کرده است، یا نقشی که فکر می کند ایفای آن را به عهده دارد، قابل تمیز است.

بر این اساس، در این نوشتار به برخی از عوامل اثرگذار بر شکل گیری منزلت اجتماعی زنان بر اساسِ آرای امام خمینی، رحمهالله علیه، اشاره می شود.

روش تحقیق در این بررسی، روش تحلیل محتوای کیفی است که بر اساس آن، ویژگیهای زبانی یک متن، گفته یا نوشته، به طور واقع بینانه یا عینی و به طور روش مند شناسایی و از آنها نیز نتیجه گیریهایی درباره مسائل غیرزبانی، یعنی درباره ویژگیهای فردی و اجتماعی گوینده یا نویسنده و نظرات و گرایشهای وی صورت می گیرد.

بدین ترتیب، تحلیل محتوای کیفی شامل یک فرایند طراحی شده برای متمرکز کردن داده های خام به سمت موضوعات و طبقه بندیهایی براساس استنباط و تفسیر معتبر می باشد. این فرآیندها از استدلال استقرایی، به وسیله چنین موضوعات و طبقه بندیهایی که از داده ها از طریق بررسی دقیق محقق و مقایسه همیشگی حاصل می شود، استفاده می کنند.

مراد از متن، یا محتوا، کلیه ساختها، از علائم گوناگون زبانی و نمادی است، که از راه آن پیوند برقرار می شود. در واقع این تکنیک، برای بررسی جنبه های گوناگون یک متن به کار گرفته می شود و سازوار با هدفها و زمان اجرای هر طرح پژوهشی، می توان به تجزیه و تحلیل کمی و یا کیفی متنها اقدام کرد.۱۸

یکی از مشخص کننده های تحلیل محتوا این واقعیت است که واحدهایی که مورد تحلیل قرار می گیرند، به طور کلی کلمه ها نیستند، بلکه معنای آنها هستند. دو کلمه مترادف و یا دو کلمه مختلف را که معنی شان به هم نزدیک باشد، در یک گروه می آورند. از سوی دیگر، اغلب واحدهای مورد تحلیل، مطلبها و جمله های کامل و مانند آنها هستند.۱۹

در تحلیل محتوای کیفی، ایجاد مفاهیم و متغیرها از نظریه یا مطالعات قبلی برای تحقیق و بررسی کیفیت، بویژه در ابتدای تحلیل داده ها، بسیار مفید می باشد.

بر این اساس، نوشتار پیش روی درصدد است تا منزلت اجتماعی زن و ابعاد آن را در سخنانِ حضرت امام، بررسی کند.

۱. منزلت اجتماعی زن در اسلام

منزلت انتسابی را فرد از بدو تولد به دست می آورد و بیش تر مبتنی است بر زمینه خانوادگی افراد، ثروت، دین، نژاد، زمینه قومی و پایگاه اجتماعی را والدین و خانواده به افراد می بخشند.۲۰

جنس زن به عنوان نیمی از جامعه بشری برخوردار از این نوع منزلت است و به وسیله متغیرهایی جایگاه خویش را در سلسله مراتب اجتماعی پیدا می کند. منزلت اجتماعی زنان مبتنی بر تعالیم دین اسلام و در کلام عالم دین، حضرت امام چنین تبیین شده است.

۱۱. تاریخ منزلت اجتماعی زن

»زن در جاهلیت مظلوم بود. اسلام زن را از آن لجن زار جاهلیت بیرون کشید. در یک موقع دیگر، در ایران ما، زن مظلوم شد; و آن دوره شاه سابق بود و شاه لاحق; به اسم این که زن را می خواهند آزاد کنند ظلم کردند به زن، ظلمها کردند به زن; زن را از آن مقام شرافت و عزت که داشت پایین کشیدند. زن را از آن مقام معنویت که داشت شی ء کردند. به اسم آزادی، آزادی را از زن و مرد سلب کردند. زنها و جوانان ما را فاسد الاخلاق کردند. شاه برای زن این خاصیت را قائل بود که شاه می گفت زن باید »فریبا« باشد! البته با آن نظر حیوانی که او داشت; با آن نظر جسمانی، مادی، حیوانی پست که او داشت، زن را نظر می کرد. باید »فریبا« باشد! از مقام انسانیت، زن را فرو کشید به مرتبه یک حیوان; به اسم این که برای زن می خواهد مقام درست کند، زن را از مقام خودش پایین آورد. «۲۱

۱۲. ترفیع منزلت اجتماعی زن

»اسلام، نظر خاص بر شما بانوان دارد. اسلام در وقتی که ظهور کرد در جزیره العرب، بانوان حیثیت خودشان را پیش مردان از دست داده بودند; اسلام آنها را سربلند و سرافراز کرد، اسلام آنها را با مردان مساوی کرد. عنایتی که اسلام به بانوان دارد، بیش تر از عنایتی است که بر مردان دارد. مردان بر ملتها حق دارند و زنها حق بیش تر دارند. زنها مردان شجاع را در دامن خود بزرگ می کنند. قرآن کریم انسان ساز است، و زنها نیز انسان ساز. وظیفه زنها انسان سازی است. اگر زنهای انسان ساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد، شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد. زنها هستند که ملتها را تقویت می کنند، شجاع می کنند. بانوان از صدر اسلام – در صدر اسلام – با مردان در جنگها هم شرکت داشته اند. مقام زن مقام والاست; عالی رتبه هستند. بانوان در اسلام بلندپایه هستند. ما می بینیم و دیدیم که زنها، بانوان محترمات همدوش مردان، بلکه جلو مردان در صفِ قتال ایستادند. بچه های خودشان را از دست دادند، جوانان خودشان را از دست دادند، و شجاعانه مقاومت کردند. ما می خواهیم زن به مقام والای انسانیت خودش باشد. «۲۲

۱۳. ارتقاء منزلت اجتماعی زن نسبت به مرد

ایشان درباره دلیل اهمیت مقام زن بر این باور است که چنین منزلتی منشاء و مولد برای دیگر موقعیتهای اجتماعی است:

»نقش زن در جامعه، بالاتر از نقش مرد است; برای این که بانوان علاوه بر این که خودشان یک قشر فعّال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعّال را در دامن خودشان تربیت می کنند. خدمت مادر به جامعه از خدمت معلّم بالاتر است، و از خدمت همه کس بالاتر است. و این امری است که انبیا می خواستند. می خواستند که بانوان قشری باشند که آنها تربیت کنند جامعه را، و شیر زنان و شیر مردانی به جامعه تقدیم کنند. «۲۳

»زن مبدأ همه خیرات است. «۲۴

»زن، بزرگی ویژه ای در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد، کم تر نیست. پس این روز )زن(، روز حیات زن و روز پایه گذاری افتخار و نقش بزرگ او در جامعه است. این جانب به زنان پر افتخار ایران، مباهات می کنم. «۲۵

چنین نگرشی به منزلت اجتماعی زن، موجب شده تا برای این موقعیت، ویژگیهای متمایزی قائل شود، به طوری که صلاح و فساد در یک جامعه را مرهون آن بداند.

»نقش زنان در عالم از ویژگیهای خاصی برخوردار است. صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه می گیرد. زن، یکتا موجودی است که می تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکات شان یک جامعه، بلکه جامعه ها به استقامت و ارزشهای والای انسانی کشیده شوند و می تواند به عکس آن باشد. «۲۶

۲. فاطمه زهرا (س)الگوی منزلت اجتماعی زن معاصر

انسان شناسان و جامعه شناسان، قواعد و هنجارهایی که به عنوان راهنما یا میزان در تمایل کنش به کار گرفته می شوند، الگوهای فرهنگ یا الگوهای فرهنگی می نامند. الگو (nrettap) بنا به این تعریف، طرح و نمونه ای است که از آن پیروی می شود و از آن الهام گرفته می شود و یا نسخه ای از آن بر می دارند. در این جا ما اصطلاح (ledom) را به کار می گیریم. امتیازی که بر (nrettap) دارد آن است که هم به شکل فعل و هم به شکل صفت درمی آید.۲۷

الگوی منزلت اجتماعی زنان در جامعه کنونی بر اساس سخنان ایشان زنی است که در فعل و صفت از آن بانو پیروی کند، لذا در ابتدا ابعاد وجودی آن حضرت، که انسانی کامل است، بیان شده و در ادامه زن مسلمان را چنین تعریف می کند که هر چه بیش تر به این اوصاف متصف گردد.

»تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها – جلوه کرده و بوده است.«۲۸

»تمام هویتهای کمالی که در انسان متصور است و در زن تصور دارد – تمام – در این زن است. «۲۹

دو عبارت نقل شده از سخنان حضرت امام، بیش تر ناظر به بیان ویژگیها و صفات فاطمه زهرا )س( است که به عنوان الگوی نظری یاد شده است.

»اگر روزی باید روز زن باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا – سلام اللَّّه علیهاست. زنی که افتخار خاندان وحی ]است[ و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می درخشد. زنی که فضایل او همطراز فضایل بی نهایت پیغمبر اکرم و خاندان عصمت و طهارت بود. زنی که هر کسی با هر بینش درباره او گفتاری دارد و از عهده ستایش او بر نیامده -که احادیثی که از خاندان وحی رسیده به اندازه فهم مستمعان بوده – و دریا را در کوزه ای نتوان گنجاند، و دیگران هر چه گفته اند، به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او.«۳۰

»در حفظ همه حیثیاتی که حیثیت بزرگ زن است، آن طوری که زن فرید، حضرت زهرا، سلام اللَّه علیها، بود. همه باید به او اقتدا کنید و کنیم و همه باید دستورمان را از اسلام به وسیله او و فرزندان او بگیریم، و همان طوری که او بوده است، باشید. و در علم و تقوا کوشش کنید که عِلم به هیچ کس انحصار ندارد، علم مال همه است، تقوا مال همه است. و کوشش برای رسیدن به علم و تقوا وظیفه همه ماست و همه شماست. «۳۱

عبارات فوق، ناظر به الگوی عملی و شیوه عملکردی است. در عین حال که از حضرت، همانند دیگر زنان در وظایف مشترک زنانه یاد می شود، ویژگیهای عملی منحصر به فردی ایشان را فرید از سایر زنان معرفی می کند.

۳. قلمرو شؤون زنان

فرایند شکل گیری عناصر ساختی هر موقعیت اجتماعی برای به حقیقت پیوستن نقشهای اجتماعی، برگرفته از فرهنگ جاری هر جامعه ای است. این فرایند به وسیله سازوکار جامعه پذیری شکل می گیرد.

برگر و لوکمان، هویت را دربرگیرنده همه نقشها و گرایشهای فرد می دانند که در طول مدت اجتماعی شدن درونی کرده است. هویت از طریق فرایند اجتماعی شدن شکل می گیرد، باقی می ماند، تغییر می کند، یا حتی در نتیجه روابط اجتماعی از نو شکل می گیرد. از نظر برگر و لوکمان فرآینده های اجتماعی مذکور که در تشکیل و حفظ هویت دخالت دارند، بر حسب ساختارهای اجتماعی تعیین می یابند.۳۲

جامعه پذیری در طی دوره زندگی، یعنی در توالی اجتماعی و زیستی تولد، کودکی، بلوغ، کهولت، و مرگ، تداوم می یابد.۳۳

یکی از مهم ترین نتیجه های جامعه پذیری عبارت است از ایجاد شخصیت فردی و الگوهای به طور نسبی ثابت فکر، احساس و عمل که همگی ویژگیهای نوعی یک فرد محسوب می شوند. بنابراین، شخصیت شامل سه عنصر اساسی است که عبارت اند از: عنصر ادراکی: تفکر، اعتقاد، درک، حافظه، و سایر استعدادهای فکری. عنصر عاطفی: عشق، تنفر، حسد، ترحم یا دلسوزی، خشم، غرور و سایر احساسات. عنصر رفتاری: مهارتها، استعدادها، رقابتها و سایر تواناییها.۳۴

نقش انسانها در تمامی صحنه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در داخل ساختارهای جامعه هویت و معنی پیدا می کند و نقش زن که از حساسیت ویژه ای برخوردار است، از این قاعده مستثنی نیست، لذا دائره تعیین قلمرو منزلت اجتماعی، به وسیله فرهنگ مشخص می شود، که بخشی از آن را ادیان متکفل اند. در سخنان امام تفسیر آن چنین بیان شده است.

»زنها، امروز باید همان طوری که مردها در مسائل واردند، آنها در مسائل وارد باشند و تعلیم و تعلم صحیح داشته باشند و دخالت صحیح در امور بکنند. «۳۵

»خودتان برای کشور خودتان کوشش کنید که مفید باشید. و شما هدایت کنید مردان را و هدایت کنید و نصیحت کنید دولتمردان را. شما مادران خوبی برای اطفال باشید; و ناصحان خوبی برای جامعه; و زحمتکشان خوبی برای مستمندان، و هستید بحمد اللّ ه. ]خدمت[ شما جامعه ای که در سرتاسر کشور الآن مشغولید برای همه اموری که کشور ما احتیاج به آن دارد; سرپرستی اطفالی که بی پناه هستند، و خدمت به مستمندان و رفتن پیش آوارگان و مستمندان و دلجویی کردن از آنها، این خدمت ارزش مند است و پیش خدای تبارک و تعالی بسیار ارزش دارد. «۳۶

۳۱. تساوی شؤون اجتماعی زن و مرد

»اسلام زن را مثل مرد در همه شؤون، همان طوری که مرد در همه شؤون دخالت دارد، زن هم دخالت

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.